Καθησυχαστικός αν και ασαφής εμφανίστηκε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Στράτος Σιμόπουλος, σε σχέση με τη χρηματοδότηση των έργων του εθνικού οδικού δικτύου της Κρήτης, υποστηρίζοντας μεν πως όσα έχουν συμβασιοποιηθεί θα υλοποιηθούν, χωρίς όμως να διευκρινίσει με τι χρήματα αυτά θα εκτελεστούν.
Ωστόσο, κληθείς να απαντήσει για το τι μέλλει γενέσθαι με τα έργα του ΒΟΑΚ, τα οποία είχαν εξασφαλίσει Ευρωπαϊκά κονδύλια και τα οποία όπως αποφάσισε το αρμόδιο υπουργείο θα αξιοποιηθούν για την κατασκευή άλλων αυτοκινητόδρομων της χώρας, ο κ. Σιμόπουλος ήταν κατηγορηματικός πως αυτά θα εκτελεστούν.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών έλαβε απόφαση για «μετακίνηση» των κονδυλίων στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, με σκοπό την υλοποίησή τους με χρήματα της τρέχουσας περιόδου του ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι άλλα οδικά έργα μένουν «ξεκρέμαστα» και η χρηματοδότησή τους μεταφέρεται στο «Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης», το πρόγραμμα «ΣΕΣ», το οποίο θα διαδεχτεί το ΕΣΠΑ για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020. Τα δυο από τα μεγάλα έργα, που θα «μεταπηδήσουν» από το ΕΣΠΑ στο ΣΕΣ, και αφορούν την Κρήτη είναι η αναβάθμιση και βελτίωση του οδικού τμήματος Πάνορμο-Εξάντης, στο Ρέθυμνο, προϋπολογισμού 74.500.000 ευρώ και το οδικό τμήμα της Χερσονήσου, στο Ηράκλειο. Ακόμα, οι απώλειες αφορούν οδικές παρακάμψεις στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου και το συνολικό «χαμένο» κονδύλι για την Κρήτη υπερβαίνει τα 160 εκατομμύρια ευρώ.
Ειδικότερα, ερωτώμενος για το μεγάλο έργο του Ρεθύμνου που αφορά στο τμήμα Πάνορμο -Εξάντης τόνισε: «Είναι σχεδόν έτοιμη και θα τελειώσει η μελέτη η υδραυλική μέσα στο Δεκέμβριο. Το θέμα αυτή την στιγμή είναι το έργο να μην έχει πρόβλημα. Το έργο θα δημοπρατηθεί είναι ενταγμένο και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα για όλα τα έργα που είναι ενταγμένα αυτή την στιγμή και δημοπρατούνται ή είναι συμβασιοποιημένα. Δεν έχει σημασία από που θα πληρωθούν. Το θέμα είναι τα έργα να μην «νιώσουν» έλλειψη χρηματοδότησης», ξεκαθάρισε ο γενικός γραμματέας και πρόσθεσε: «Το νέο ΕΣΠΑ θα έχει χρήματα για υποδομές και για οδικό δίκτυο. Βέβαια δεν θα είναι οι πόροι τόσοι πολλοί όσο το φετινό. Εκείνο όμως που ξανά τονίζω είναι ότι δεν υπάρχει κανένας φόβος για τα συμβασιοποιημένα έργα».
Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών μεταφορών και δικτύων βρίσκεται από χθες στην Κρήτη, προκειμένου να παραβρεθεί στο συνέδριο που διοργανώνει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης για τα οδικά έργα. Στο πλαίσιο της χθεσινής του επίσκεψης είχε την ευκαιρία να επιθεωρήσει έργα σε Σητεία, Άγιο Νικόλαο και Ρέθυμνο για την πορεία των εργασιών των οποίων εμφανίστηκε ιδιαίτερα ικανοποιημένος.
Χαρακτηριστικά, τόνισε: «Ξεκίνησα το πρωί από το αεροδρόμιο της Σητείας, είναι ένα έργο το οποίο εκτελείται με εθνικούς πόρους σε πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς και για το οποίο βρίσκουμε πόρους σύμφωνα με τους ρυθμούς που έχει. Μετά βρέθηκα στο τμήμα από το Αυχήν Αγκαθιάς -Χαμέζι, ένα έργο πολύπαθο που το βρήκαμε σταματημένο και δώσαμε λύσεις και ήδη μέσα στο Δεκέμβριο θα εγκατασταθεί ο νέος εργολάβος. Βρέθηκα στο τμήμα Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό, ένα έργο που εκτελείται με πολύ σημαντικούς ρυθμούς και μέχρι το καλοκαίρι θα είναι έτοιμο και θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά την παραλιακή ζώνη. Ερχόμενος προς Ηράκλειο είδα να έχει εγκατασταθεί ο εργολάβος στο έργο Χερσόνησος -Γούρνες, παρακάτω είχε εγκατασταθεί ο εργολάβος στο ημικόμβο Μαλλίων. Άρα ερχόμενος όπως και εδώ βλέπω ότι έργα σταματημένα έχουν ξαναρχίσει, έργα τα οποία είχαν προβλήματα απαλλοτριώσεων τα έχουμε λύσει και βέβαια πολλά πράγματα υπάρχουν ακόμα να γίνουν».
Σε ό,τι αφορά τη στήριξη της πολιτείας στο έργο του ΟΑΚ ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ανέφερε ότι αυτό που χρειάζεται η Κρήτη είναι μια μελέτη ενιαίου στρατηγικού σχεδιασμού για να βάλει σε τροχιά υλοποίησης τα έργα στο εθνικό οδικό δίκτυο και συγκεκριμένα είπε: «Αυτό το οποίο είδα είναι έργα στο ΒΟΑΚ τα οποία εκτελούνται. Αυτό που χρειάζεται ο ΒΟΑΚ είναι μια μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού. Έτσι όπως αναπτύχθηκε αποσπασματικά, πραγματικά δεν μπορεί να συνεχίσει να υλοποιείται για αλλά 10-15 χρόνια. Ο ΟΑΚ, και σε αυτό θα τον στηρίξουμε, πρέπει να κάνει την μελέτη αυτή του στρατηγικού σχεδιασμού, που θα αφορά όλη την Κρήτη και να εντάξουν όλα τα έργα σε ένα σχεδιασμό».
Διαμαρτυρία κατοίκων για τις καθυστερήσεις στο έργο του κόμβου Αμαρίου
Στο πλαίσιο της επίσκεψής του στην Κρήτη ο γεν. γραμματέας του υπουργείου Υποδομών συνοδευόμενος από τον γεν. γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης και τον προϊστάμενο της ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, βρέθηκε στο υπό κατασκευή έργο του ανισόπεδου κόμβου Αμαρίου, όπου συναντήθηκε με την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου Μ. Λιονή, τον θεματικό αντιπεριφερειάρχη Κ. Λαμπρινο, τον διευθυντή του ΟΑΚ Β. Μαμαγκάκη αλλά και κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι εξέφρασαν για μια ακόμα φορά τους προβληματισμούς και τις ενστάσεις τους τόσο για την καθυστέρηση του έργου, όσο και για τα ζητήματα που τους απασχολούν σχετικά με την κατασκευή των δικτύων όμβριων υδάτων. Οι κάτοικοι της περιοχής που είχαν συγκεντρωθεί εκεί κατέθεσαν την ανησυχία τους για το πολύπαθο έργο που έχει εξελιχτεί σε γιοφύρι της Άρτας, με αποτέλεσμα να υπάρχει τεράστια ταλαιπωρία τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους διερχόμενους οδηγούς.
Από την πλευρά του ο γεν. γραμματέας τόνισε πως από πλευράς υπουργείου έχουν γίνει τα δέοντα, και αυτό που χρειάζεται τώρα είναι ο συντονισμός των αρμόδιων υπηρεσιών και χαρακτηριστικά είπε: «Το έργο παρότι είχε πολλά προβλήματα προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, αλλά είμαστε σε μια φάση κατά την οποία οι τοπικές υπηρεσίες πρέπει να συντονιστούν, ώστε να γίνουν μετατοπίσεις δικτύων για να αποκτήσει ο εργολάβος μέτωπο και να γίνουν κάποιες εργασίες παραπάνω. Αυτή την στιγμή χρειαζόμαστε μετατοπίσεις δικτύων. Ό,τι ήταν να γίνει από πλευράς υπουργείου έχει γίνει για το συγκεκριμένο έργο. Όσον αφορά τις διαμαρτυρείς των κατοίκων στεκόμαστε με σεβασμό σε αυτές. Εμείς εκτελούμε ένα έργο σύμφωνα με την μελέτη που έχουμε και η οποία εμπεριέχει περιβαλλοντικούς όρους. Εκείνο που ζήτησα είναι να γίνει μια μελέτη διευθέτησης των όμβριων πιθανώς από το δήμο, ο οποίος μπορεί να έχει μια παλαιότερη και να την επικαιροποιήσει και να προσπαθήσουμε να βρούμε κονδύλια, ώστε παράλληλα με την εξέλιξη του έργου να γίνει και η συγκεκριμένη διευθέτηση.
Εν τω μεταξύ τη Δευτέρα αναμένεται να υπογραφεί και σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο εργολάβο για το έργο κατασκευής του τρίδυμου αγωγού προϋπολογισμού 480.000 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο δημοπρατήθηκε το 2007, οι εργασίες ξεκίνησαν το 2009 και μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί σχεδόν το 50% του συνόλου του έργου.