Την καλύτερη δυνατή λύση που θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες και τους επαγγελματίες, αναζητά η Δημοτική Αρχή Ρεθύμνου, στο θέμα που έχει προκύψει με την αποκομιδή των απορριμμάτων στο υπό ανάπλαση ανατολικό παραλιακό μέτωπο (από το κτίριο Δελφίνι-Κουτσολίδι) και ειδικότερα για το τι μέλλει γενέσθαι με τους σαράντα κάδους απορριμμάτων που βρίσκονται κατά μήκος των 2.5 χλμ. Ειδικότερα, κυριαρχεί έντονος προβληματισμός αφενός σε ό,τι έχει να κάνει με την αντιαισθητική εικόνα των κάδων κατά μήκος της παραλιακής ζώνης, και αφετέρου γιατί ο μελετητής δεν έχει προβλέψει σημεία- χώρους για τους κάδους στο έργο που εκτελείται. Η υπηρεσία Καθαριότητας σε συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, βρίσκονται τις τελευταίες μέρες σε διαρκείς διαβουλεύσεις μεταξύ τους, αλλά και με τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, εξετάζοντας όλα τα πιθανά σενάρια, ώστε να διασφαλιστεί το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα.
Χαρακτηριστικά, στο τραπέζι της συζήτησης βρίσκεται η πρόταση για απομάκρυνση του συνόλου των κάδων και επέκταση του μέτρου αποκομιδής των απορριμμάτων, όπως αυτό εφαρμόζεται στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου: δηλαδή οι επαγγελματίες σε συγκεκριμένες ώρες να εναποθέτουν έξω από τις επιχειρήσεις τους τα απορρίμματα και από ‘κει να τα συγκεντρώνουν οι υπάλληλοι της Καθαριότητας. Η δεύτερη εναλλακτική λύση που εξετάζεται, είναι ο περιορισμός στο ελάχιστο των κάδων και η υπογειοποίησή τους. Ήδη έχουν γίνει επαφές με δυο εταιρίες που ενημέρωσαν τις δυο υπηρεσίες για το πως λειτουργούν οι υπογειοποιημενοι κάδοι. Σύμφωνα με πληροφορίες ο ένας υπογειοποιημένος κάδος κοστίζει περί τις 15.000 ευρώ με πρόχειρους υπολογισμούς, ενώ ένας μεγάλος (ισοδυναμεί με δέκα κάδους) ο οποίος συμπιέζει τα απορρίμματα, κοστίζει περί τις 50.000 ευρώ. Οι συζητήσεις συνεχίζονται και εξετάζονται όλα τα ενδεχόμενα, ώστε οι αρμόδιοι φορείς το επόμενο δίμηνο, λαμβάνοντας πάντα υπ’ όψιν τα οικονομικά δεδομένα, αλλά και τη νοοτροπία των επαγγελματιών να μπορέσουν να καταλήξουν στην πλέον αποτελεσματική και συνάμα συμφέρουσα λύση.
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Καθαριότητας του Δήμου Δημήτρης Λελεδάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Έχουμε διαρκώς συναντήσεις ενημερωτικές με εταιρίες που ασχολούνται με την υπογειοποίηση των κάδων, καθώς εξετάζουμε πολύ σοβαρά και αυτό το ενδεχόμενο. Σίγουρα δεν μπορούμε να υπογειοποιήσουμε 40 κάδους, όμως ενδεχομένως κάποιους από αυτούς. Προσπαθούμε να βρούμε την καλύτερη λύση, που να είναι λειτουργική και να μπορεί ο Δήμος να αντέξει το κόστος. Τώρα που ακόμα το έργο είναι σε εξέλιξη, προσπαθούμε να βρούμε λύση ώστε να μη χρειάζεται αργότερα τυχόν σκάψιμο κ.τ.λ. Θέλουμε μια λύση που να μην δημιουργεί πρόβλημα ούτε στον επιχειρηματία, ούτε στη συγκοινωνία (αν τυχόν εκεί καθυστέρηση το απορριμματοφόρο να προκαλέσουμε κυκλοφοριακό)».
Σχεδιασμός χωροθέτησης κάδων απορριμμάτων
Εν τω μεταξύ η υπηρεσία Καθαριότητας του Δήμου Ρεθύμνου, ετοιμάζει ένα νέο κανονισμό λειτουργίας θέτοντας σε πρώτη προτεραιότητα την ορθή χωροθέτηση των κάδων απορριμμάτων και ανακύκλωσης, αλλά και την τοποθέτηση μικρών καλαθιών σε σημεία της παλιάς πόλης.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο θα συσταθεί μια επιτροπή, η οποία θα εξετάζει ανά περίπτωση πού χρειάζεται να γίνει αλλαγή χωροθέτησης των κάδων ή προσθήκη νέων και θα έχει και την ευθύνη αυτή. Σε ό,τι αφορά την παλιά πόλη εκπονείται ένας σχεδιασμός για την αγορά και τοποθέτηση μικρών καλαθιών για τους επισκέπτες, ωστόσο η χωροθέτησή τους θα εξαρτηθεί και από τις συναρμόδιες υπηρεσίες της Αρχαιολογίας και του Γραφείου Παλιάς Πόλης.
«Στον προϋπολογισμό του Δήμου, έχουμε εξασφαλίσει ένα κονδύλι για τα μικρά αυτά καλαθάκια της παλιάς πόλης. Αυτές τις μέρες σαν υπηρεσία ολοκληρώνουμε και την τελική χωροθέτηση και το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουμε στον διαγωνισμό για την αγορά τους. Στόχος μας είναι να βελτιώνουμε κάθε χρόνο την εικόνα της παλιάς πόλης. Με την εμπειρία που διαθέτει πλέον η υπηρεσία Καθαριότητας και γνωρίζοντας τα προβλήματα και θα προσπαθήσει να τα αντιμετωπίσει. Εμείς αυτό που ζητάμε είναι η συνεργασία των δημοτών για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Σε ό,τι αφορά την ανακύκλωσή τους εφιστούμε την προσοχή, ώστε να τεμαχίζουν τις κούτες και να τις βάζουν στον κάδο, ενώ σε ό,τι αφορά τα οικιακά απορρίμματα τους καλούμε να τα βάζουν μέσα στους κάδους και όχι να τα αφήνουν απ’ έξω. Δυστυχώς πολλές φορές έχουμε φαινόμενα, όπου ο κάδος είναι άδειος, ενώ απ’ έξω ο χώρος είναι γεμάτος σκουπίδια. Με τη βοήθεια των δημοτών θα έχουμε σίγουρα καλυτέρα αποτελέσματα», επεσήμανε ο κ. Λελεδάκης.
Προσδοκίες για 51 προσλήψεις συμβασιούχων τον Μάρτιο
Εν τω μεταξύ σε 51 προσλήψεις συμβασιούχων για οχτάμηνη εργασία ευελπιστεί η υπηρεσία Καθαριότητας του Δήμου Ρεθύμνου, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες που απαιτούνται, έχει διασφαλίσει τα κονδύλια και θα καταθέσει τις επόμενες μέρες την σχετική έγκριση στα συναρμόδια υπουργεία.
Η ανησυχία για την επικείμενη μείωση του προσωπικού στην υπηρεσία Καθαριότητας του Δήμου Ρεθύμνου, αφού τον Μάρτιο λήγουν οι οκτάμηνες συμβάσεις 35 συνολικά ατόμων και οι φόβοι για υποστελέχωση της υπηρεσίας και αδυναμίας των υπαρχόντων υπαλλήλων αν ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις της πόλης, είναι έντονη.
«Συνολικά έχουμε 50 άτομα μόνιμο προσωπικό και προσωπικό με συμβάσεις αορίστου χρόνου και 44 άτομα οχταμηνίτες, των οποίων η σύμβαση λήγει τον Μάρτιο. Εμείς έχουμε ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για να προσλάβουμε 51 άτομα συμβασιούχους οι οποίοι θα πληρώνονται από τα ανταποδοτικά έσοδα του Δήμου. Έτσι σκοπεύουμε να αντικαταστήσουμε αυτούς που θα φύγουν. Δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει με το πρόγραμμα του ΟΑΕΔ, γι’ αυτό έχουμε κινήσει τη δική μας διαδικασία και να έχουμε τους υπαλλήλους που χρειαζόμαστε το καλοκαίρι, όπου οι ανάγκες είναι αυξημένες λόγω και της τουριστικής κίνησης. Κάνουμε έγκαιρα τις διαδικασίες και πιστεύουμε ότι θα πάρουμε τις απαραίτητες εγκρίσεις από τα συναρμόδια υπουργεία και τον ΑΣΕΠ. Αν αυτό δεν γίνει, θα ‘χουμε τεράστιο πρόβλημα», ανέφερε ο κ. Λελεδάκης.