Λίγο ο «πυρετός» των εκλογών, λίγο ότι η πόλη των γραμμάτων δεν δίνει και πολλή σημασία ίσως πια στα γράμματα, (τουλάχιστον όσο έδινε στο παρελθόν) και έτσι κάποια σημαντικά γεγονότα περνούν στα ψιλά ή πολλές φορές δεν μαθαίνονται καθόλου. Πριν από περίπου ένα μήνα έγινε μια πρώτη παρουσίαση στο Σπίτι του Πολιτισμού, εκπαιδευτικού υλικού που έχει γραφτεί, αποκλειστικά για παιδιά ηλικίας 4-8 ετών. Μια δύσκολη ηλικία που δεν φόβισε τους άξιους εκπαιδευτικούς, που είχαν την ιδέα και την έκαναν πράξη, να δοκιμάσουν νέα πράγματα για την καλύτερη προσαρμογή των παιδιών στην εκπαίδευση.
Δημιουργοί των νέων εκπαιδευτικών υλικών που κάνουν την είσοδό τους στο χώρο της γλωσσικής διδασκαλίας είναι οι Ευανθία Συνώδη και Μαρίνα Τζακώστα, επίκουρες καθηγήτριες του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Ο τίτλος του βιβλίου ή καλύτερα του εκπαιδευτικού υλικού είναι: Η «Δυονομασία» και η «Ακι-αροσ-ίτσα» και έχουν εκδοθεί από τις Εκδόσεις «Γλαύκη» (2014) (www.glafki.gr) οι οποίες ειδικεύονται στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού.
Η «Δυονομασία και η Ακιαροσίτσα: τα ταξιδάκια μιας σαρανταποδαρούσας στη χώρα της γραμματικής», είναι δύο ιστορίες οι οποίες απευθύνονται σε γονείς και εκπαιδευτικούς παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (4-8 χρόνων) με στόχο την καλλιέργεια της μορφολογικής μεταγλώσσας των παιδιών στο επίπεδο της σύνθεσης και της παραγωγής νέων λέξεων, την ανάπτυξη στρατηγικών ενισχυτικών της διδασκαλίας και εκμάθησης των κανόνων που διέπουν τη σύνθεση και παραγωγή λέξεων, την ενδυνάμωση και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου. Οι δύο ιστορίες συνοδεύονται, αφενός, από έναν επεξηγηματικό οδηγό προς γονείς και εκπαιδευτικούς όπου αναπτύσσονται τα βασικά χαρακτηριστικά των διαδικασιών της σύνθεσης και παραγωγής λέξεων, διαγλωσσικά πορίσματα μελετών που αφορούν την κατάκτηση και εκμάθηση της σύνθεσης και παραγωγής λέξεων και σχετικές προτάσεις διδακτικής και, αφετέρου, από υλικό ενδεικτικών δραστηριοτήτων.
Το κίνητρο για τη συγγραφή του υλικού είναι καταρχάς ότι δεν υπάρχει κάποιο αντίστοιχο υλικό για τη γλωσσική διδασκαλία στην αγορά. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει γενικά διαθέσιμο γλωσσικό υλικό. Είναι όμως το πρώτο εργαλείο το οποίο στηρίζεται συνδυαστικά σε πορίσματα της θεωρητικής και εφαρμοσμένης γλωσσολογίας, της ψυχογλωσσολογίας και της παιδαγωγικής, προκειμένου να προχωρήσουμε σε προτάσεις διδασκαλίας της γλώσσας. Το κάθε ένα από τα δύο υλικά συνίσταται α) από μία ιστορία η οποία εστιάζει σε συγκεκριμένα γραμματικά φαινόμενα, β) έναν οδηγό προς εκπαιδευτικούς και γονείς όπου παρατίθενται πρόσφατα πορίσματα ερευνών σχετικά με τη διδασκαλία της γλώσσας και ενδεικτικές ασκήσεις αφομοίωσης και εμπέδωσης και γ) από το υλικό των ενδεικτικών δραστηριοτήτων (καρτούλες, αφισούλες κ.λπ.).
Κάθε ένα από τα υλικά εστιάζει σε δύο διαφορετικές διαδικασίες σχηματισμού λέξεων. Η ‘Δυονομασία’ αφορά τη σύνθεση λέξεων και η ‘Ακιαροσίτσα’ την παραγωγή λέξεων. Τόσο η Δυονομασία όσο και η Ακιαροσίτσα βρίθουν από υπαρκτές και (σημασιολογικά) μη υπαρκτές λέξεις, σύνθετες και παράγωγες, αντιστοίχως. Στόχος των ιστοριών είναι, ιδιαιτέρως μέσω των μη υπαρκτών λέξεων, τα παιδιά να μυηθούν στους κανόνες, να κατανοήσουν, να κατακτήσουν και να αναπαράγουν δημιουργικά τους κανόνες σχηματισμού λέξεων. Έμφαση δίνεται στις μη υπαρκτές λέξεις, διότι η χρήση υπαρκτών λέξεων (π.χ. ουρανοξύστης) εξαρτάται από απομνημονευτικούς μηχανισμούς, ενώ η χρήση μη υπαρκτών λέξεων (π.χ. μπανιαροπλένω) αφορά κανόνες σχηματισμού λέξεων.
Τα δύο αυτά υλικά αφορούν ένα μόνο από τα επίπεδα γραμματικής ανάλυσης, τη μορφολογία, και πιο συγκεκριμένα, τη σύνθεση και παραγωγή λέξεων.
Η επίσημη παρουσίαση των εκπαιδευτικών υλικών έγινε στη Θεσσαλονίκη την Τρίτη 27 Ιανουαρίου 2015, 19.30, στο Βιβλιοπωλείο Κωνσταντινίδης, Μηροπόλεως 92 και θα την έκαναν οι κυρίες Ραχήλ Μαρτίδου, σχολική σύμβουλος της Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Νομό Χαλκιδικής, Χρύσα Λασκαρίδου, σχολική σύμβουλος της Αγγλικής Γλώσσας στο Νομό Θεσσαλονίκης και Θωμαή Αλεξίου, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ.
Μια εξαιρετική εκπαιδευτική δουλειά που ευχόμαστε και απ’ ότι φαίνεται υπάρχει η διάθεση, να έχει και συνέχεια.