Με ένα νέο προγραμματισμό αποκομιδής απορριμμάτων και ανακυκλώσιμων υλικών που περιλαμβάνει νέα δρομολόγια, προμήθεια ατομικών κάδων στους κατοίκους, ενημέρωση και αστυνόμευση, η υπηρεσία καθαριότητας του δήμου Ρεθύμνου επιχειρεί να αλλάξει την μέχρι σήμερα «άσχημη» εικόνα της παλιάς πόλης, σε ό,τι αφορά τα απορρίμματα.
Οι εικόνες που καταγράφηκαν την τουριστική περίοδο που πέρασε με σκισμένες σακούλες απορριμμάτων σε κάθε γωνιά του ιστορικού κέντρου, καλαθάκια σπασμένα να ξεχειλίζουν απορρίμματα και σκουπίδια πεταμένα στους δρόμους, όχι μόνο προσβάλλουν την αισθητική της παλιάς πόλης και των κατοίκων της αλλά ταυτόχρονα αποτελούν αντικείμενο αρνητικών σχολίων για τους επισκέπτες .
Χθες, στη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο Ρεθύμνου με αποκλειστικό αντικείμενο τη διαχείριση των απορριμμάτων της παλιάς πόλης ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τάσος Συριανόγλου, παρουσίασε το νέο προγραμματισμό του δήμου, ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ το επόμενο τρίμηνο.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό αυτό η αποκομιδή των απορριμμάτων θα γίνεται ως εξής:
Σύμικτα απορρίμματα (πράσινος κάδος)
Κατοικίες εκτός κόκκινης ζώνης:
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή -Κυριακή: Οι κάτοικοι θα πρέπει να βγάζουν τα απορρίμματά τους τις ημέρες αυτές κατά τις ώρες 15:00 έως 17:00 και η αποκομιδή από τα αμαξίδια της εταιρίας θα γίνεται από τις 17:00 έως τις 19:30 .
Κατοικίες εντός κόκκινης ζώνης: (οδοί Αρκαδίου, Εθνικής Αντιστάσεως, Πετυχάκη και περιοχές όπου δραστηριοποιούνται καταστήματα εστίασης και αναψυχής, τουριστικά καταστήματα):
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Κυριακή: Οι κάτοικοι καλούνται να βγάζουν τα απορρίμματά τους από τις 05:00 έως τις 08:00 και η αποκομιδή θα γίνεται από τις 08:00 έως τις 09:00 (πριν αρχίσει η κίνηση στην αγορά).
Σε ό,τι αφορά την ανακύκλωση (μπλε κάδοι)
Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο: Ισχύουν ίδιες ώρες, με την διαφορά ότι οι κάτοικοι θα βγάζουν τους μπλε κάδους.
Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα εστίασης και αναψυχής:
Οι επιχειρηματίες θα πρέπει να βγάζουν τους κάδους από αργά το βράδυ έως τις 05:00 το πρωί και η αποκομιδή θα πρέπει να γίνεται από τις 05:00 το πρωί έως τις 08:00, ενώ η δεύτερη αποκομιδή θα γίνεται από τις 15:00 έως τις 18:00
Για τα ανακυκλώσιμα υλικά οι επαγγελματίες θα πρέπει να βγάζουν τα απορρίμματα από τις 14:00 έως τις 14:30 και η αποκομιδή θα γίνεται από τις 15:00 έως τις 16:30.
Σημειώνεται ότι ενδέχεται να υπάρξουν μικροαλλαγές στις ώρες για τις οποίες θα υπάρξει σχετική ενημέρωση από το δήμο.
Ο κ. Συριανόγλου ανέφερε πως ο δήμος θα προμηθευτεί αρχικά 3.000 κάδους πράσινους και μπλε 32 λίτρων (46 εκ. στο ύψος και 32 στο πλάτος) τα οποία θα παραχωρηθούν στα νοικοκυριά της παλιάς πόλης, όπου με θερμοεκτύπωση θα αναγράφεται ένα νούμερο, το οποίο θα αντιστοιχεί το ονοματεπώνυμο της κάθε οικογένειας, η οποία θα είναι υπεύθυνη για τον κάδο της. Με τον τρόπο αυτό, όπως είπε, ο δήμος επιχειρεί να δώσει τέλος στις εικόνες ασχήμιας με σακούλες ευελπιστώντας, πως με τους μικρούς κάδους ανά οικογένεια, οι δημότες θα ανταποκριθούν και μέσα από τη συνεργασία η παλιά πόλη θα διατηρηθεί καθαρή.
Η αγορά των κάδων αυτών θα γίνει από χορηγίες.
Στη διάρκεια της χθεσινής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε υπό τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Τάσο Συριανόγλου, συμμετείχαν η αντιδήμαρχος Τουρισμού-Πολιτισμού Πέπη Μπιρλιράκη, εκπρόσωποι του σωματείου εστίασης και αναψυχής Β. Πολιουδάκης και Χ. Αυγουστάκης, ο κ Κ. Περπυράκης, πρόεδρος της ΟΕΒΕΡ, ο κ Θ. Κρεβετζάκης πρόεδρος συλλόγου κατοίκων παλιάς πόλης, εκπρόσωπος του λιμεναρχείου, ο διοικητής του Α.Τ Ρεθύμνου Στ. Σταυρουλακης, δύο άτομα από την υπηρεσία καθαριότητας, ο κ. Οθωνας Χριστουλάκης, πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Ρεθύμνου, ο κ Ν.Βουμβουράκης προϊστάμενος στο υγειονομικό και ο εργολάβος που έχει αναλάβει την αποκομιδή στην παλιά πόλη.
Στην τοποθέτησή του ο κ. Αυγουστάκης, γραμματέας του Συλλόγου Εστίασης, τόνισε πως για να υπάρξει αποτέλεσμα στην εικόνα της παλιάς πόλης, θα πρέπει τα δρομολόγια να είναι τακτικότερα, προτείνοντας είτε αύξηση του προϋπολογισμού για την καθαριότητα, είτε ακόμα και την συνεισφορά των ίδιων των επιχειρηματιών. Επεσήμανε, πως σε ό,τι αφορά τα καταστήματα εστίασης, χρειάζονται κάθε μέρα τουλάχιστον 5-6 κάδοι, ενώ ξεκαθάρισε πως θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση πόρτα-πόρτα για τους κατοίκους της περιοχής για τις ακριβείς ώρες περισυλλογής των απορριμμάτων. Στο τέλος της συνεδρίασης ο κ. Αυγουστάκης δήλωσε: «Ακούσαμε την πρόταση που μας έδωσε η υπηρεσία καθαριότητας και στο προσεχές διάστημα θα διαβουλευτούμε με τους εμπλεκόμενους, για να μπορέσουμε να αλλάξουμε ή να βελτιώσουμε κάποιες παραμέτρους σε ό,τι αφορά τον δικό μας κλάδο. Αποφασίστηκε να γίνει ενημέρωση των μελών μας για το νέο σχέδιο και εμείς σαν κάτοικοι και επιχειρηματίες, θα πρέπει να προσπαθήσουμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Θα συσκεφτούμε και με τα μέλη τα δικά μας και την υπηρεσία καθαριότητας, για να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος των εμποροεπαγγελματοβιοτεχνών κ. Κ. Περπυράκης, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην αναγκαιότητα αστυνόμευσης του μέτρου της αποκομιδής των απορριμμάτων, τονίζοντας παράλληλα και την ανάγκη τα δρομολόγια για τα ανακυκλώσιμα υλικά να είναι συχνότερα.
Ο πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Ρεθύμνου κ. Ο. Χριστουλάκης, πρότεινε να υπάρξουν σημεία -σταθμοί συνάντησης αποκομιδής απορριμμάτων, με συγκεκριμένο χρονικό όριο, αναφέροντας ενδεικτικά την διασταύρωση της οδού Ν. Φωκά με την Δημακοπούλου, την πλατεία Τ. Πετυχάκη και την είσοδο της πλατείας Μικρασιατών με ένα περιθώριο 15 λεπτών ώστε να συγκεντρώνονται εκεί τα απορρίμματα των καταστημάτων. Ο κ. Χριστουλάκης, συμφώνησε ωστόσο τον προγραμματισμό της δημοτικής αρχής εκφράζοντας την άποψη όλης της Δημοτικής Κοινότητας και ειδικότερα σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Συμφωνώ απόλυτα με το πλαίσιο αποκομιδής των απορριμμάτων της υπηρεσίας καθαριότητας, το οποίο θεωρώ ως μονόδρομο για να αλλάξει η εικόνα και να εξαλειφθούν τα παράπονα για το ότι η πόλη δεν είναι καθαρή. Επίσης, πιστεύω ότι οι επαγγελματίες θα πρέπει να καταλάβουν κάτι πολύ σημαντικό: ότι του τόπου μας το χρωστάμε και όχι ότι αυτός μας χρωστάει. Θα πρέπει να δείξουμε το καλύτερο των παραδειγμάτων. Η Δημοτική Κοινότητα όχι μόνο θα στηρίξει το συγκεκριμένο πρόγραμμα αλλά θα καταγγείλει και όσους δεν το στηρίξουν».
Στην ανάγκη καταγραφής των κατοίκων αλλά και των επαγγελματιών του ιστορικού κέντρου αναφέρθηκε ο πρόεδρος του συλλόγου κατοίκων παλιάς πόλης Θ. Κρεβετζάκης, ενώ ο ταμίας του Συλλόγου Ξενοδόχων Χ. Μπιρλιράκης τόνισε, πως κάθε επαγγελματίας πρέπει να αναλαμβάνει την ευθύνη του όταν ανοίγει την επιχείρησή του.
Ο κ. Συριανόγλου, ξεκαθάρισε στους παρευρισκόμενους ότι οι σταθμοί συγκέντρωσης απορριμμάτων θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τεράστια προβλήματα με μίνι χωματερές, υποστηρίζοντας πως θα υπάρξει αντίδραση από καταστήματα της περιοχής, κάτι που όπως ανέφερε, δεν είναι ούτε δημοκρατικό ούτε σωστό. Τόνισε επίσης ότι τα πολλά δρομολόγια θα σημάνουν ανοχή, ξεκαθαρίζοντας πως ο δημότης θα πρέπει να ακολουθεί το σύστημα και όχι το σύστημα το δημότη, ενώ συμφώνησε με την άποψη του κ. Κρεβετζάκη για την απογραφή των νοικοκυριών του ιστορικού κέντρου, η οποία όπως είπε, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σοβαρό μπούσουλα για την υπηρεσία. Σημειώνεται, επίσης σε ό,τι αφορά τα μικρά καλαθάκια, που είχαν τοποθετηθεί και στην πλειοψηφία τους είτε καταστράφηκαν είτε υπερχείλισαν από οικιακά απορρίμματα, ο κ. Συριανόγλου απαντώντας σε αίτημα του προέδρου της ΟΕΒΕΡ, δεσμεύτηκε σε συνεργασία με τους εμπροβιοτέχνες να χωροθετήσουν κατάλληλα σημεία.
Ο διοικητής του Αστυνομικού Τμήματος Στ. Σταυρουλακης, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη ενημέρωσης των κατοίκων, η οποία όπως είπε αποτελεί το 75% της επιτυχίας του εγχειρήματος, ενώ τόνισε πως έλεγχοι και συστάσεις μπορούν να γίνουν από μεικτά κλιμάκια, στα οποία θα συμμετέχει και η ΕΛ.ΑΣ. Ανάλογη ήταν και η άποψη του εκπροσώπου του λιμεναρχείου Ρεθύμνου.
Ο προϊστάμενος του υγειονομικού κ Ν. Βουμβουράκης, υποστήριξε πως με βάση την νομοθεσία προβλέπεται στα καταστήματα εστίασης ένα άτομο, το οποίο θα ασχολείται με τους κάδους, ενώ τόνισε την ανάγκη να εντοπιστούν οι χώροι που βρίσκεται ο μεγαλύτερος όγκος των απορριμμάτων. Υποστήριξε, ωστόσο ότι ο χρόνος συγκέντρωσης των σκουπιδιών από τις 15:00 -19:30 είναι μεγάλο διάστημα, εκφράζοντας φόβους για δημιουργία πόλων συγκέντρωσης απορριμμάτων. Ο κ. Βουμβουράκης, τόνισε πως θα είναι στο πλευρό της δημοτικής αρχής, δεσμευόμενος ότι τους πρώτους μήνες εφαρμογής του μέτρου, παρά την έλλειψη προσωπικού της υπηρεσίας, θα πραγματοποιούν ελέγχους.
Σε δήλωσή του ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τάσος Συριανόγλου, τόνισε: «Μετά από ένα χρόνο διαβούλευσης, καταλήξαμε σε ένα πρόγραμμα αποκομιδής και της εφαρμογής ολοκληρωμένου προγράμματος ανακύκλωσης. Είναι σημαντικό που καταλήξαμε και αποφασίσαμε το νέο πρόγραμμα αποκομιδής, που να καλύπτει όλες τις ανάγκες της παλιάς πόλης, από τους επαγγελματοβιοτέχνες, τους κατοίκους, το σύλλογο εστίασης και αναψυχής. Θεωρώ ότι με το νέο σύστημα δεν θα έχουμε την εικόνα που είχαμε τις προηγούμενες χρονιές με τις σακούλες των απορριμμάτων σε όλο το μήκος και πλάτος της παλιάς πόλης. Ένα σύστημα που μπορεί να είναι αντάξιο στην παλιά πόλη. Ατομικοί κάδοι, είναι το σύνθημα σε όλα τα νοικοκυριά και ατομικοί κάδοι σε όλες τις επιχειρήσεις, ώστε να μη δούμε σακούλες με απορρίμματα και να δημιουργούνται συνθήκες βλαβερές για την δημόσια υγεία. Θεωρώ και ευελπιστώ ότι η πρόταση αυτή θα μπορεί να υλοποιηθεί μετά από ένα τρίμηνο το αργότερο, καθώς θα υπάρξει παραγγελία αρκετών κάδων για να προμηθεύουμε τα νοικοκυριά παλιάς πόλης και να δώσουμε χρόνο προσαρμογής στους επαγγελματίες πριν την νέα σεζόν. Το στοίχημα είναι να είμαστε έτοιμοι τη νέα τουριστική περίοδο και όλοι οι πολίτες να συμμορφωθούν με το πρόγραμμα αυτό. Το σύστημα που θα ακολουθήσουμε θα μας δίνει την δυνατότητα να γνωρίζουμε σε ποιον δημότη ανήκει ο κάθε κάδος. Αυτό μας λύνει τα χέρια όσον αφορά την παραβατικότητα. Θα ξέρουμε ότι ο κάδος που παρανομεί έχει ονοματεπώνυμο».