Λίγες ημέρες πριν την εκπνοή της παράτασης που έχει δώσει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) για την επαναδρομόληση του «ΕΛΛΗ Τ.» στη γραμμή Ρέθυμνο-Πειραιάς, το οικονομικό αδιέξοδο στην Cretan Lines όχι μόνο παραμένει, αλλά ακόμα και η τελευταία προσπάθεια για την συγκέντρωση χρημάτων πέφτει στο κενό.
Οι θεσμικοί φορείς του νομού, το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας και η τετραμελής επιτροπή πολιτών που συστάθηκε το τελευταίο δίμηνο, με σκοπό να ελέγξει την οικονομική κατάσταση του συνεταιρισμού και να διερευνήσει τις προοπτικές επιστροφής του πλοίου, μπορεί προ δεκαπενθημέρου να διατύπωσαν από κοινού νέα έκκληση στους Ρεθεμνιώτες, καλώντας τους, για μια ακόμη φορά, να πιστέψουν στο εγχείρημα και να το στηρίξουν οικονομικά, ωστόσο όλο αυτό το διάστημα ούτε ενδιαφέρον υπήρξε, ούτε οι ειδικοί τραπεζικοί λογαριασμοί, με δικαιούχους τους θεσμικούς φορείς του νομού, ανοίχτηκαν.
Το σχέδιο που παρουσίασαν στην τελευταία συνέντευξη Τύπου οι θεσμικοί φορείς (Μητροπολίτης, αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, θεματικός αντιπεριφερειάρχης, δήμαρχος Ρεθύμνου, βουλευτές, πρόεδρος Επιμελητηρίου), καθώς και τα μέλη της επιτροπής, «ναυάγησε» διότι για το άνοιγμα λογαριασμού ειδικού σκοπού απαιτείται η έκδοση άδειας εράνου, άρα δεν είναι εφικτό να συγκεντρωθούν χρήματα στα ονόματα των θεσμικών φορέων και στη συνέχεια να δοθούν για τις άμεσες υποχρεώσεις, ύψους 1,2 εκατ. ευρώ, του συνεταιρισμού.
Επομένως, παρά την πρόσφατη ανοιχτή επιστολή των θεσμικών του νομού για τη στήριξη της Cretan Lines και την διαβεβαίωση στους πολίτες ότι τα χρήματά τους θα έμεναν κλειστά σε έναν «κουμπαρά» μέχρι να συγκεντρωθεί το απαιτούμενο ποσό, για την επιστροφή του πλοίου, η Τράπεζα της Ελλάδος δεν έδωσε έγκριση για το άνοιγμα λογαριασμών, με αποτέλεσμα το εγχείρημα να οδηγείται σε αδιέξοδο.
Σε επιστολή που απέστειλε την περασμένη Παρασκευή η αντιπεριφερειάρχης Μ. Λιονή στους θεσμικούς φορείς, αναφέρονται τα εξής: «Κατόπιν ενημέρωσης ότι για το άνοιγμα λογαριασμού ειδικού σκοπού απαιτείται η έκδοση απόφασης (άδειας εράνου) από τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοιν. Μέριμνας της Π.Ε. Ρεθύμνης, σύμφωνα με το Ν. 5101/31 και ύστερα από διερεύνηση του θέματος σε συνεργασία με το Νομικό Σύμβουλο της Π.Ε. Ρεθύμνης και την αρμόδια υπηρεσία, διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα:
Σύμφωνα με το Ν. 5101/31 η άδεια εράνου χορηγείται ή σε νομίμως αναγνωρισμένα σωματεία, ιδρύματα κ.λπ, ή σε Επιτροπές προβλεπόμενες από τον Αστικό Κώδικα, για την σύσταση των οποίων απαιτείται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος. Επίσης σύμφωνα με τις διατάξεις του ως άνω νόμου, για την ανάληψη χρημάτων από τον εν λόγω λογαριασμό απαιτείται κάθε φορά η έκδοση Υπουργικής Απόφασης, σε περίπτωση δε μη επίτευξης του σκοπού τα χρήματα που έχουν κατατεθεί στην Τράπεζα περιέρχονται στη διάθεση του υπουργού Πρόνοιας κ.λπ., ο οποίος με απόφασή του μπορεί να επιτρέψει τη διάθεση του ερανικού προϊόντος υπέρ άλλου παρεμφερούς σκοπού.
O σκοπός που επιδιώκεται στην προκειμένη περίπτωση δεν συμβαδίζει με τη διαδικασία του εράνου, όπου μεταξύ των άλλων, η διαχείριση των χρημάτων γίνεται κατόπιν δημοσιονομικού ελέγχου, η κατάθεσή τους γίνεται υποχρεωτικά σε λογαριασμό της ΕΤΕ και ποσοστό του διατίθεται σε φιλανθρωπικούς σκοπούς, ενώ η εκμετάλλευσή τους απαιτεί διοικητικές πράξεις και σε καμιά περίπτωση δεν επιστρέφεται στους καταθέτες το ποσό που έχουν εισφέρει».
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Θα πρέπει να βρεθεί μια άλλη λύση γιατί δημιουργούνται προβλήματα με το πόθεν έσχες στην Τράπεζα της Ελλάδος. Αν γίνει ερανική επιτροπή, τα χρήματα δεν θα μπορούν να επιστραφούν πίσω στον κόσμο. Ωστόσο, η ουσία είναι ότι ουδείς φορέας ή ιδιώτης επικοινώνησε μαζί μας για να δώσει χρήματα κι αυτό είναι το χειρότερο. Η έλλειψη ενδιαφέροντος, η έλλειψη ανταπόκρισης. Εμείς κάναμε έκκληση στον κόσμο, αλλά η ανταπόκριση μέχρι στιγμής είναι μηδενική».
Τα υπέρογκα χρέη, που ανέρχονται στο ποσό των 5.091.925 ευρώ, «πνίγουν» την Cretan Lines, τα μέλη της διοίκησης της οποίας βρίσκονται διαρκώς τους τελευταίους μήνες στις δικαστικές αίθουσες, αντιμετωπίζοντας τα ασφαλιστικά μέτρα, τις επισχέσεις εργασίας στο πλοίο, τις οικονομικές απαιτήσεις του πληρώματος κ.ά. Μάλιστα, αν σήμερα δεν πληρωθούν οι ακάλυπτες συναλλαγματικές (έχουν λήξει από τις 30 Απριλίου), ύψους 65.000 ευρώ, σε πέντε μηχανικούς, θα δρομολογηθεί διαδικασία προσωρινής κατάσχεσης του πλοίου και στη συνέχεια θα ακολουθήσει πλειστηριασμός.
Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι την περασμένη εβδομάδα η Cretan Lines έχασε δικαστική υπόθεση στην Αθήνα, σχετικά με τις απλήρωτες συναλλαγματικές, και το δικαστήριο έδωσε διορία στο Δ.Σ. του συνεταιρισμού να καταβάλει τα χρήματα το αργότερο μέχρι τις 23 Ιουλίου, δηλαδή σήμερα. Σε περίπτωση που αυτό δεν συμβεί, οι εργαζόμενοι, μέσω του δικηγόρου τους, θα κινήσουν τις διαδικασίες κατάσχεσης και πλειστηριασμού για το «ΕΛΛΗ Τ.».
Εν τω μεταξύ, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το επόμενο διάστημα ακολουθεί η εκδίκαση και άλλων υποθέσεων απλήρωτων συναλλαγματικών προς το προσωπικό του πλοίου, ύψους 100.000 ευρώ περίπου, ενώ το συνολικό ύψος της οφειλής προς το προσωπικό πλησιάζει τις 800.000 ευρώ.
Εδώ και περίπου ένα μήνα έχουν διακοπεί οι εργασίες επισκευής της μηχανικής βλάβης στο πλοίο, καθώς το Λιμεναρχείο Κερατσινίου έχει προχωρήσει σε «απαγόρευση παντός έργου» εντός του «ΕΛΛΗ Τ.», λόγω των οφειλών της Cretan Lines.
Στο πλοίο παραμένουν δέκα άτομα, ως προσωπικό ασφαλείας, στα οποία επίσης δεν καταβάλλονται χρήματα όλο αυτό το διάστημα.