Προκαλεί οργή, αποτελεί ντροπή η καταδίκη τριών μαθητών του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου επειδή το φθινόπωρο, μαζί με χιλιάδες άλλους συμμαθητές τους, πήραν μέρος σε πανελλαδικές κινητοποιήσεις για καλύτερη παιδεία, για δικαίωμα στη μόρφωση, για να λυθούν τα σοβαρά προβλήματα που απασχολούν μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Οργή και ντροπή για την καταγγελία που έκανε σε βάρος τριών μαθητών στην Εισαγγελία Ρεθύμνου, ο διευθυντής του 1ου Γυμνασίου της πόλης για κατάληψη του σχολείου κατά τις πανελλήνιες μαθητικές κινητοποιήσεις.
Δεν έφτανε, όμως, μόνο αυτό. Οι γονείς των παιδιών κατηγορήθηκαν για «παραμέληση ανηλίκων» και αθωώθηκαν. Οι μαθητές καταδικάστηκαν σε 80 ώρες, ο καθένας, υποχρεωτικής «κοινωνικής εργασίας», δηλαδή αγγαρείας!
Την αγγαρεία -ποινή, σύμφωνα με την πρωτόδικη απόφαση του «μαθητοδικείου», οι «ένοχοι» όφειλαν να εκτίσουν αμέσως μετά το κλείσιμο των σχολείων, στη κάψα του καλοκαιριού, όταν ο «θεματοφύλακας της έννομης μαθητικής τάξης» κ. Διευθυντής, προφανώς, θα απολάμβανε τις θερινές διακοπές του…
Η «προειδοποίηση» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, της «για πρώτη φορά αριστεράς», από το Ρέθυμνο στόχο είχε την κατατρομοκράτηση του μαθητικού-φοιτητικού κινήματος. Και άλλοτε το έπραξε, αλλά ο μαθητόκοσμος, οι φοιτητές, οι σπουδαστές, οι εργαζόμενοι, τους έγραψαν στα παλιά τους παπούτσια!
Η καταδίκη των μαθητών, όπως αναμενόταν, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Από την εκπαιδευτική κοινότητα, από το ΠΑΜΕ, από φορείς, από προσωπικότητες, από ΜΜΕ, από απλούς ανθρώπους. Ιδιαίτερη σημασία, όμως, είχε η δημόσια τοποθέτηση της Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, η οποία ξεκάθαρα ζήτησε την άρση της ποινής για τους τρείς μαθητές!
Η εκδίκαση της υπόθεσης σε δεύτερο βαθμό έγινε γρήγορα. Η απόφαση του Εφετείου όχι μόνο δεν έδωσε λύση στο πρόβλημα των «μαθητοδικείων», αλλά με μία συζητήσιμη απόφαση το περιέπλεξε και συνέβαλε στη διατήρηση του.
Αποφάνθηκε το Εφετείο ότι οι τρείς μαθητές απαλλάσσονται από την πολύωρη καλοκαιρινή καταναγκαστική προσφορά «κοινωνικής εργασίας» (την αγγαρεία) και υποχρεώνονται να αγοράσουν βιβλία για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης του σχολείου τους!
Δεν γνωρίζουμε το αναλυτικό σκεπτικό της απόφασης για να τη σχολιάσουμε. Μπορεί να εντάσσεται στον χώρο παραδοξολογιών, ίσως και νομικών απιθανοτήτων…
Ποιος, όμως, θα επιλέξει τα βιβλία που θα αγοραστούν από τους γονείς των τριών μαθητών; Το Δικαστήριο, ο Διευθυντής του Γυμνασίου, ο υπουργός Παιδείας που εναντιώθηκε δημόσια σε όσα αντιπαιδαγωγικά διέπραξε ο Γυμνασιάρχης, που παραμένει στο Ρέθυμνο, οι μαθητές;
Ο Διευθυντής του 1ου Γυμνασίου επεχείρησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Την ανησυχία του για πιθανή πρόκληση ζημιών από εξωσχολικά στοιχεία κατά την κατάληψη, την αγωνία του για τη διαφύλαξη του σχολείου, τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών. Μίλησε για το ρόλο και την υπευθυνότητα των εκπαιδευτικών! Δικαιολογίες της πλάκας… Τύλιξε τους μαθητές σε μία κόλλα χαρτί και τους έστειλε στην Εισαγγελία για τα περαιτέρω…
Ένας διευθυντής Γυμνασίου στέλνει τρεις μαθητές στο εδώλιο του κατηγορούμενου επειδή διεκδίκησαν δικαιώματα τους για την παιδεία.
Δύο καταδικαστικές αποφάσεις προς δόξα της Δημοκρατίας και του «μαθητοδικείου». Η πρωτόδικη για αναγκαστική πολύωρη «κοινωνική εργασία» των μαθητών. Του Εφετείου που καταργεί την πρωτόδικη απόφαση και διατάσσει την αγορά από τους μαθητές. βιβλίων για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης του σχολείου.
Επίλογος
Λαμπροί εκπαιδευτικοί, που τίμησαν το λειτούργημα, αγωνίστηκαν με την πένα τους και το όπλο για να την πατρίδα, τη Δημοκρατία, την κοινωνική δικαιοσύνη δίδαξαν και στο Ρέθυμνο. Η ιστορία τους έχει καταγράψει στους «Δασκάλους του Γένους»! Στη σκιά αυτών των φωτισμένων εκπαιδευτικών δεν έχουν θέση οι «χαμηλοζωσμένοι»…
Θα ήταν γενναία πράξη δημοκρατίας αν από «επίσημο βήμα» ακουγόταν ένα ξεκάθαρο «συγγνώμη» για όσα συνέβησαν στους μαθητές, για όσα συμβαίνουν στην παιδεία, αν ανακοινώνονταν η ουσιαστική κατάργηση των «μαθητοδικείων».
Δύο ρεθεμνιώτικα δημόσια σχολειά τράβηξαν, τελευταία, την προσοχή της κοινής γνώμης και πέρα από την Κρήτη.
Το 1ο Γυμνάσιο, με τις αγωνιστικές καταλήψεις των μαθητών του, την απαράδεκτη ενέργεια του Διευθυντή του, την καταδίκη τριών μαθητών επειδή πήραν μέρος στις καταλήψεις.
Το 3ο Γυμνάσιο με την εντυπωσιακή πολιτιστική παρουσία. Πρόσφατα, μαθητές του παρουσίασαν στη πόλη του Ρεθύμνου και στο φρούριο της Φορτέτσας, σε διασκευή Β. Αναστασιάδη, την «Ελένη» του Ευριπίδη.
Η αφίσα αυτής της σπουδαίας μαθητικής παράστασης παρουσιάζει ένα πανέμορφο χελιδόνι να φτερουγίζει στον ουρανό. Ο συμβολισμός είναι ξεκάθαρος. Τα χελιδόνια έρχονται πάντα μαζί με την άνοιξη…
Έχοντας διανύσει το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής του μαραθώνιου της ζωής έχω τη βεβαιότητα ότι τα παιδιά του 3ου Γυμνασίου, του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου, όλα τα παιδιά, είναι τα χελιδόνια που στην ώρα τους θα φέρουν την άνοιξη στην πατρίδα μας…
Αποτελούν τον δυνατό σπόρο που σπουδαίοι ζευγάδες έριξαν και στη ρεθεμνιώτικη γη. Όταν ο σπόρος βλαστήσει και καρπίσει η συγκομιδή θα είναι πλούσια.
Νομίζω, ότι κάπως έτσι θα το έλεγε και για τη γενιά του σημερινού μαθητόκοσμου ο Καπετάνιος Χαρίλαος Φλωράκης…