Ανοικτή επιστολή – υπόμνημα με θέμα τη Βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) απέστειλε μετά από απόφαση της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ ο πρόεδρος του Τμήματος κ. Ι. Χαρωνίτης, στον πρωθυπουργό κ. Α. Σαμαρά, καθώς και στον αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης κ. Ε. Βενιζέλο και στον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μ. Χρυσοχοΐδη.
Η επιστολή, η οποία κοινοποιείται και στον περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σ. Αρναουτάκη, στον γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης κ. Γ. Ροκαδάκη, στους βουλευτές και ευρωβουλευτές Ανατολικής Κρήτης, στον αντιπεριφερειάρχη Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Κρήτης, κ. Ν. Καλογερή, στους δημάρχους Ανατολικής Κρήτης, στο ΓΕΩΤΕΕ Κρήτης, στο ΤΕΕ/ΤΔΚ, στα Επιμελητήρια της Ανατολικής Κρήτης και στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε., υπενθυμίζει στον πρωθυπουργό παλαιότερη, με ημερομηνία 08/06/2011 και με το ίδιο θέμα, ανοικτή επιστολή φορέων προς τον τ. πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου, καθώς και πρόσφατη επιστολή της Περιφέρειας Κρήτης με την οποία του διαβιβάστηκε αιτιολογημένη και με αρνητική τοποθέτηση απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας Περιφέρειας Κρήτης, που αφορά τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Στρατηγικού Πλαισίου Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) 2014 – 2025.
Πιο αναλυτικά, η επιστολή αναφέρει τα εξής:
«Κύριε Πρωθυπουργέ, με Ανοικτή Επιστολή Φορέων της Κρήτης στάλθηκαν από το έτος 2011 στον τ. Πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου, προτάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την ολοκλήρωση των κάθετων οδικών αξόνων και του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.).
Οι προτάσεις αυτές, αφορούσαν αναγκαία έργα, άμεσα υλοποιήσιμα, τα οποία θα δώσουν σημαντικής ποιότητας κυκλοφοριακή ασφάλεια στις μετακινήσεις στην Κρήτη.
Σήμερα, τρία χρόνια αργότερα, διαπιστώνεται ότι πολύ λίγα από αυτά τα έργα έχουν προχωρήσει στη φάση της κατασκευής τους, και ακόμα λιγότερα έχουν ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να διογκώνονται με γεωμετρική πρόοδο τα χρόνια προβλήματα που υπάρχουν στον τομέα των Μεταφορών, με κυριότερο αυτό των τροχαίων δυστυχημάτων και των τραυματισμών και θανάτων συνανθρώπων μας. Η διόγκωση αυτή, οφείλεται στη ραγδαία ανάπτυξη της Βόρειας Κρήτης, κυρίως λόγω του τουρισμού αλλά και της συγκέντρωσης του πληθυσμού, με συνακόλουθο αποτέλεσμα να δημιουργούνται συνεχώς αυξανόμενοι κυκλοφοριακοί φόρτοι τους οποίους δεν μπορεί να αντέξει η υπάρχουσα κυκλοφοριακή υποδομή.
Η Διοικούσα Επιτροπή του Τμήματός μας, έχει κατ’ επανάληψη ασχοληθεί και συνεχίζει να ασχολείται με το θέμα αυτό, το οποίο και πάλι συζήτησε κατά τη συνεδρίαση της 09/09/2014 που πραγματοποιήθηκε στον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου με τη συμμετοχή Εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του Προεδρείου της Αντιπροσωπείας και της Νομαρχιακής Επιτροπής Λασιθίου του Τμήματος.
Η Διοικούσα Επιτροπή του Τμήματος μας λαμβάνοντας υπόψη:
• Όσα εισηγήθηκαν οι συμμετέχοντες σε αυτή τη συνεδρίαση,
• Το γεγονός ότι σας έχει διαβιβαστεί η με αριθμό 80/2014 (με αρνητική τοποθέτηση) αιτιολογημένη απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας Περιφέρειας Κρήτης που αφορά τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Στρατηγικού Πλαισίου Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) 2014 – 2025,
• Την πρόταση για την αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ., η οποία υποβλήθηκε από τον Ο.Α.Κ. ΑΕ στους υφυπουργούς Εργασίας κ.κ. Γ. Πλακιωτάκη και Β. Κεγκέρογλου, στον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σ. Αρναουτάκη και στους βουλευτές και ευρωβουλευτές του νησιού,
• Το γεγονός ότι η ολοκλήρωση και αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ. αλλά και των κάθετων αξόνων είναι κάτι που επιτακτικά και δικαίως συνεχίζει να ζητά η Κρήτη, καθώς είναι κοινή διαπίστωση ότι η υπομονή της τοπικής κοινωνίας έχει εξαντληθεί, και
• Την πρόσφατη υπόσχεσή σας για την πραγματοποίηση συνάντησης των Φορέων της Κρήτης μαζί σας,
Αποφάσισε να σας ζητήσει να φροντίσετε μέσω των αρμόδιων Υπουργείων και Υπηρεσιών, να ολοκληρωθεί – αναβαθμιστεί επιτέλους ο Β.Ο.Α.Κ. αλλά και οι κάθετοι σε αυτόν άξονες με αναλυτικό και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα μελετών και έργων. Βεβαίως, αναμένουμε και ελπίζουμε, μετά και από την πρόσφατη υπογραφή απόφασης από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρυσοχοΐδη, με την οποία χρηματοδοτείται η ολοκλήρωση του δρόμου της Μεσαράς και πιο συγκεκριμένα του πολύπαθου τμήματος από Αγία Βαρβάρα μέχρι Απομαρμά, ότι θα ολοκληρωθεί και θα δοθεί επιτέλους στην κυκλοφορία ο νέος αυτός δρόμος, που αποτελεί χρόνιο αίτημα των κατοίκων της Μεσαράς και ελάχιστη ανταπόδοση της Πολιτείας στη συνεισφορά του τόπου αυτού, του αποκαλούμενου «σιτοβολώνα» της Κρήτης, στην Εθνική Οικονομία.
Σας υπενθυμίζουμε ότι για την ολοκλήρωση του οδικού τμήματος Πάτρα – Πύργος, που δεν είναι χαρακτηρισμένο τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου, έχει εγκριθεί χρηματοδότηση 450 εκ. ευρώ για τη νέα χρηματοδοτική περίοδο, ενώ το αντίστοιχο ποσό για το Β.Ο.Α.Κ., που είναι χαρακτηρισμένο τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου, είναι μόνο 145 εκ. ευρώ. Σας υπενθυμίζουμε επίσης ότι και τα δύο εν λόγω έργα δεν κατασκευάζονται μέσω συμβάσεων παραχώρησης και ότι σύμφωνα με τις δηλώσεις του περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σ. Αρναουτάκη, μετά από την πραγματοποίηση σύσκεψης στην Περιφέρεια Κρήτης με εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (Ε.Τ.Επ.) και της Παγκρήτιας Τράπεζας, «αποδεικνύεται και επίσημα πλέον ότι ο Β.Ο.Α.Κ. μπορεί να χρηματοδοτηθεί, να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει χωρίς την επιβολή διοδίων που θα επιβαρύνουν οικονομικά τους Κρητικούς».
Συνεπώς απαιτείται μόνο η πολιτική απόφαση την οποία και σας καλούμε να λάβετε άμεσα. Θα πρέπει κάποτε η πολιτεία να δείξει εμπράκτως στον Κρητικό πως τον σέβεται, και πως υλοποιεί τα ελάχιστα από τα οφειλόμενα εδώ και χρόνια στον τομέα των υποδομών».