Συνάντηση στο υπουργείο Υποδομών αναμένεται να έχουν ενδεχομένως την επομένη εβδομάδα ο περιφερειάρχης και στελέχη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, προκειμένου να ξεκαθαριστεί το τοπίο σχετικά με το ποιος έχει την αρμοδιότητα της συντήρησης του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης. Ένα θέμα που επανήλθε στο προσκήνιο μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας τον περασμένο Νοέμβριο, το οποίο ανέφερε ρητά, απαντώντας σε προσφυγή ιδιωτών, ότι αρμόδιος για την συντήρηση του ΒΟΑΚ είναι το υπουργείο Υποδομών και συγκεκριμένα ο εποπτευόμενος από αυτό φορέας στην Κρήτη, δηλαδή ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ).
Σύμφωνα με τον περιφερειάρχη το ζήτημα είναι ότι διαρκώς τόσο ο ίδιος όσο και υπάλληλοι της Περιφέρειας και συγκεκριμένα της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, εγκαλούνται και για υποθέσεις που προκύπτουν με ιδιώτες, αναφορικά με την συντήρηση του ΒΟΑΚ, είτε πρόκειται για κατολισθήσεις, λακκούβες και άλλα προβλήματα επί του εθνικού οδικού δικτύου, χωρίς όπως λέει η Περιφέρεια να έχει καμιά τέτοια ευθύνη.
Ο περιφερειάρχης σε δηλώσεις του τόνισε πως η απόφαση του ΣτΕ είναι ξεκάθαρη σε ό,τι αφορά τη αρμοδιότητα για την συντήρηση του δικτύου και υποστήριξε ότι το υπουργείο Υποδομών πρέπει να διασαφηνίσει την κατάσταση, τόσο σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες, όσο και τους πόρους για τον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης.
Χαρακτηριστικά, τόνισε ότι δεν υπάρχει καμιά αντιπαλότητα μεταξύ Περιφέρειας και ΟΑΚ, ωστόσο διευκρίνισε πως το υπουργείο πρέπει να πάρει σαφή θέση: «Είναι ξεκάθαρη η απόφαση του ΣτΕ που αναφέρει ότι είναι στην αρμοδιότητα του ΟΑΚ η συντήρηση του ΒΟΑΚ. Το ζητούμενο για τον Κρητικό και τον επισκέπτη βεβαία, δεν είναι ποιος έχει την ευθύνη, αλλά να υπάρχει ένα ασφαλές οδικό δίκτυο. Εμείς ήδη συζητήσαμε με τον γενικό γραμματέα και τον υπουργό Υποδομών και θα έχουμε συνάντηση σύντομα στο υπουργείο μαζί η Περιφέρεια και ΟΑΚ. Σαν Περιφέρεια δεν έχουμε κάτι με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, όμως από την μέρα σύστασής του δεν ξεκαθαρίστηκε ποιος έχει την αρμοδιότητα. Αυτή τη στιγμή έχουν καταδικαστεί υπάλληλοί μας και ‘γω προσωπικά κατηγορούμαι για διάφορα θέματα, που αφορούν στην συντήρηση του ΒΟΑΚ. Είμαστε σε μια συνεννόηση, γιατί υπέβαλλα μηνυτήρια αναφορά προς τον εισαγγελέα για να ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες. Δεν μπορεί οι υπάλληλοι μας να κατηγορούνται και να έχουν καταδικαστεί χωρίς να φταίνε και χωρίς να έχει η Περιφέρεια αρμοδιότητα. Εμείς αναλαμβάνουμε ευθύνες που μας αναλογούν, όμως πρέπει το υπουργείο να ξεκαθαρίσει με αρμοδιότητες και πόρους πως μπορούμε να έχουμε ένα καλύτερο οδικό δίκτυο, μέχρι να γίνει ο νέος ΒΟΑΚ. Η Περιφέρεια με διάφορες χρηματοδοτήσεις προχώρησε σε στοιχειώδη συντήρηση στον ΒΟΑΚ – 25 χλμ με διαγράμμιση, ασφαλιστικά κτλ. Επίσης υπάρχουν 20 εκ. ευρώ για την οδική ασφάλεια για τον ΒΟΑΚ από το τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών, που θα τα δημοπρατήσει ο ΟΑΚ ή το υπουργείο».
Ερώτηση του Β. Κεγκέρογλου στον υπουργό Υποδομών
Με επίκαιρη ερώτηση του προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο γραμματέας της Κ.Ο. Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ και Βουλευτής Ηρακλείου, κ. Βασίλης Κεγκέρογλου ζητά από τον αρμόδιο Υπουργό:
α) να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να ξεκαθαρίσει το θέμα των αρμοδιοτήτων και της χρηματοδότησης για να προχωρήσουν τα αναγκαία έργα συντήρησης και βελτίωσης της ασφάλειας του ΒΟΑΚ και
β) να επανεξετάσει την απόφαση του για διχοτόμηση του ΒΟΑΚ και την ανάθεση για μελέτη, κατασκευή και λειτουργία μόνο του τμήματος μέχρι τις Γούβες.
Αναλυτικά το κείμενο της επίκαιρης ερώτησης έχει ως εξής:
«Η απόφαση του υπουργείου Υποδομών να διχοτομήσει τον ΒΟΑΚ και να αναθέσει τη μελέτη και κατ’ επέκταση την παραχώρηση κατασκευής και λειτουργίας μόνο του τμήματος Χανιά – Γούρνες 154 χιλιομέτρων έχει ξεσηκώσει τους φορείς Κρήτης και κυρίως αυτούς του Λασιθίου και Ηρακλείου.
Επιπλέον, με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η συντήρηση και η ασφαλής λειτουργία του ΒΟΑΚ αποτελεί αρμοδιότητα του ΟΑΚ Α.Ε, παρά το ότι ο νόμος για την ίδρυση του προβλέπει ξεκάθαρα ότι η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στη Περιφέρεια Κρήτης.
Επειδή σε κάθε περίπτωση η υποχρέωση χρηματοδότησης του αναγκαίου έργου για την συντήρηση και ασφαλή λειτουργία του ΒΟΑΚ ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών και επειδή η μελέτη παραχώρησης, κατασκευής και λειτουργίας του ΒΟΑΚ από ένα φορέα στον οποίο προτίθεστε να το αναθέσετε, δεν μπορεί να κατατμηθεί.
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να ξεκαθαρίσει το θέμα των αρμοδιοτήτων και να προχωρήσουν τα αναγκαία έργα συντήρησης και βελτίωσης της ασφάλειας του ΒΟΑΚ;
2. Προτίθεστε να επανεξετάσετε την απόφαση σας για διχοτόμηση του ΒΟΑΚ και την ανάθεση για μελέτη, κατασκευή και λειτουργία μόνο του τμήματος μέχρι τις Γούβες;».