ΑΝΗΣΥΧΗΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΩΝ ΝΕΕΤS
Το 17,1% των νέων στην Κρήτη είναι εκτός εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης
• Σημαντικές ανακοινώσεις στο επιστημονικό συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου
• Απαιτείται η συνεργασία ακαδημαϊκών, τοπικής αυτοδιοίκησης και πολιτείας για την αντιμετώπιση του φαινομένου
Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει το φαινόμενο των «Neets», των νέων δηλαδή εκείνων που απέχουν από την εκπαίδευση, κατάρτιση και απασχόληση, είναι δηλαδή απόντες από κάθε μείζονα θεσμική μέριμνα του Κοινωνικού Κράτους.
Οι «Neets» στην Ελλάδα φτάνουν σε ποσοστό 16,9% τοποθετώντας τη χώρα ανάμεσα στις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες αναφορικά με αυτή την κατηγορία των νέων. Η Κρήτη κατέχει ανάλογο με το πανελλαδικό ποσοστό, αφού οι Neets φτάνουν το 17,1% του νεανικού πληθυσμού του νησιού. Ο Νομός Ρεθύμνου κατέχει το χαμηλότερο ποσοστό σε επίπεδο Κρήτης, που φτάνει το 15,4%, ενώ το υψηλότερο έχει ο Νομός Λασιθίου με 22,4%.
Στην Κρήτη οι γονείς είναι εκείνοι που στηρίζουν οικονομικά τους νέους με το ποσοστό για τους Neets να φτάνει το 90%.
Τα χρήσιμα αυτά συμπεράσματα, που προκαλούν προβληματισμό αναδεικνύοντας ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα, προκύπτουν από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Κέντρο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης, το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, την GPO και το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας το ΙΤΕΚ. Τα αποτελέσματα της έρευνας «Βαρόμετρο Απόντων» παρουσιάστηκαν χθες στο επιστημονικό συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου, όπου οι ακαδημαϊκοί παρουσία και των τοπικών αρχών είχαν την ευκαιρία να αναλύσουν το θέμα, να καταγράψουν τις ανησυχητικές κατά κοινή ομολογία διαστάσεις του φαινομένου, αλλά και να προσπαθήσουν μέσα από τη συνεργασία να αναζητήσουν τρόπους, ώστε αυτό να περιοριστεί.
Όπως προκύπτει από την έρευνα καθοριστικός ρόλος για την επιδείνωση του φαινομένου των Neets είναι η οικονομική κρίση. Τα μεγαλύτερα ποσοστά καταγράφονται στις περιοχές του νότιου Αιγαίου, του Ιουνίου και της Στερεάς Ελλάδας. Περίπου το 63,70% είναι απόφοιτοι Γενικών Λυκείων ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, ενώ σχεδόν το 30% έχει πτυχίο ΑΕΙ. Αυτή η κατηγορία των νέων, όπως προκύπτει από την έρευνα είναι διατεθειμένοι να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας, ωστόσο ένας στους τέσσερις έχει συμμετάσχει σε πρόγραμμα κατάρτισης. Μάλιστα το 33,80% δήλωσε ότι δεν έχει ενταχτεί ποτέ στην αγορά εργασίας. Ωστόσο οι Neets δεν αισθάνονται αποκομμένοι από τον κοινωνικό ιστό και τρεις στους τέσσερις δηλώνουν ότι βρίσκονται σε φάση αναζήτησης εργασίας για να ενταχτούν πλήρως στον ενεργό πληθυσμό της χώρας.
Δύο στους δέκα νέους Έλληνες ανήκουν στην κατηγορία των Neets
Σε σχετικές δηλώσεις του ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης Νίκος Παπαδάκης και αναπληρωτής διευθυντής του Κέντρου Πολιτικής Έρευνας και Τεκμηρίωσης του ίδιου τμήματος, που είναι και ο επιστημονικά υπεύθυνος της έρευνας αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα του επιστημονικού συμποσίου, αλλά και την ανάγκη ολοκληρωμένης παρέμβασης σε επίπεδο δημόσιας πολιτικής, τονίζοντας μεταξύ άλλων, «Το μήνυμα που θέλουμε να δώσουμε είναι προφανώς να στραφεί σοβαρά το ενδιαφέρον της πολιτείας, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των κοινωνικών εταίρων, της ακαδημαϊκής κοινότητας, σ’ αυτά τα νέα παιδία, τα οποία κινδυνεύουνε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο με περιθωριοποίηση και με κοινωνικό αποκλεισμό. Στην Ελλάδα το ποσοστό είναι εξαιρετικά υψηλό. Η έρευνα, την οποία υλοποιήσαμε μαζί με το Κέντρο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Πανεπιστημίου Κρήτης, το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ, τη GPO και το ΙΤΕ δείχνει ότι το ποσοστό για το 2013 ήτανε στο 16.9%. Στην πραγματικότητα δύο στους δέκα νέους ανήκουν σε αυτή την κοινωνικά ευπαθή ομάδα. Η Ελλάδα τοποθετείται μέσα στις πέντε χώρες και επιβεβαιώνει η έρευνά μας τα δευτερογενή στατιστικά στοιχεία που αξιοποιεί η Eurostat και το Eurofound, για να εντοπίσουν το πρόβλημα των Neets. Η Ελλάδα τοποθετείται μέσα στις πέντε χώρες στην Ε.Ε. που πρωτεύουν, έχουν αυτά τα θλιβερά πρωτεία». Ερωτώμενος για το αν το φαινόμενο αυτό μπορεί να αντιμετωπιστεί ο κ. Παπαδάκης είπε: «Εκτιμούμε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια σοβαρή συζήτηση στην Ευρώπη. Δεν έχουμε ακόμα μια συνεκτική στρατηγική. Εκτιμώ όμως ότι με συνέργειες και συμπράξεις, άρα με μια στοχευμένη συνεργασία – και κοινωνική πολιτική μπορούμε να κάνουμε κάποια πράγματα. Και σε κάθε περίπτωση το οφείλουμε. Το οφείλουμε στο μέλλον μας και στα νέα αυτά παιδία. Με τη συνέργια της Πολιτείας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, της ακαδημαϊκής κοινότητας και των κοινωνικών εταίρων. Εδώ θέλει μια γενναία σύμπραξη, αν θέλετε. Και προφανώς χρειάζονται και πόροι και υλικοί και συμβολικοί».
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ευριπίδης Στεφάνου, στη διάρκεια του συμποσίου ανέπτυξε το θέμα «Ανώτατη Εκπαίδευση και Νeets» παρουσιάζοντας συμπεράσματα ερευνών, από τα οποία σύμφωνα με τον ίδιο καταγράφεται η ανάγκη στήριξης από πλευράς πολιτείας μέσω μιας αναδιοργάνωσης του εκπαιδευτικού συστήματος. Σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Στεφάνου τόνισε: «Στην Ελλάδα έχουμε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό ατόμων που τελειώνουν τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε αντίθεση με την Ισπανία που το ποσοστό είναι πολύ χαμηλότερο, εξ ου και Ισπανία είχε πολύ μεγαλύτερη ανεργία τα προηγούμενα χρόνια. Προφανώς η κρίση έχει εξισώσει τώρα αυτά τα ποσοστά. Το ζήτημα είναι ότι δεν έχουμε συγκροτημένους κύκλους σπουδών μαθητείας. Δηλαδή το να βγάζουμε επαγγελματίες με προσόντα που να αντιστοιχούν και στις ανάγκες της αγοράς. Να βγάζουμε πτυχιούχους, για τους οποίους οι γονείς τους και οι ίδιοι επενδύουν (σε) μεγάλη προσπάθεια, οικονομική και οποιαδήποτε άλλη, για να μπορούν να κάνουν κάτι καλύτερο στη ζωή τους και να μη το καταφέρνουν. Το ζήτημα είναι ότι και η πολιτεία δεν συνεργάζεται πολύ με τα πανεπιστήμια. Από την άλλη μεριά νομίζω ότι είναι και ένα θέμα να συνειδητοποιήσει η πολιτεία ότι θα πρέπει να αλλάξουμε πλέον τα πανεπιστήμια, το ρόλο που είχανε τα τελευταία δέκα χρόνια. Δηλαδή θα έπρεπε να δημιουργηθούνε και άλλες δομές, ώστε να μπορούν οι νέοι, μετά τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, να μαθαίνουν να παίρνουν δεξιότητες για να μπορέσουν να ενταχθούν καλύτερα στον κόσμο της εργασίας. Νομίζω αυτή τη στιγμή είναι ένα μεγάλο ζητούμενο να μην υπάρχουνε νέοι εκτός του κόσμου της εργασίας. Αυτό θα δημιουργήσει κοινωνικά φαινόμενα, τα οποία θα είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν και θα πρέπει να γίνουνε βήματα, πολύ συγκροτημένα, γιατί αυτά τη στιγμή που λαμβάνεται μια απόφαση πρέπει, έστω κι αν υπάρχει η θέληση δε γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Κατά την άποψή μου χρειάζεται μια πλήρης αναδιοργάνωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος».
Η Ελένη Παπαδάκη αναπληρώτρια πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, που συντόνιζε την πρώτη συνεδρία του επιστημονικού συμποσίου, σε σχετικές δηλώσεις της ανέφερε: «Τα πρώτα στοιχεία πραγματικά τρομάζουν. Ποσοστά ανεργίας μέχρι 50% στην Ελλάδα. Επίσης ακούσαμε ότι η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το Πανεπιστήμιο δηλαδή, δεν λύνουν πάντα τα προβλήματα, γιατί ο αριθμός των αποφοίτων είναι τελικά μεγαλύτερος από τον αριθμό των εργασιακών θέσεων. Επομένως τα προβλήματα είναι μπροστά μας για να λυθούν και σίγουρα χρειάζεται ορθολογιστική προσέγγιση της παιδείας, της κοινωνίας και να δούμε πως θα προσεγγίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την επίλυση του φαινομένου».
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή, ο βουλευτής του Νομού της Ν.Δ. Γ. Κεφαλογιάννης και ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γ. Μαρινάκης, οι οποίοι τόνισαν ότι από τη μεριά τους θα συμβάλλουν με όποιο τρόπο μπορούν στην αντιμετώπιση και τον περιορισμό του συγκεκριμένου κοινωνικού φαινομένου.
Από την πλευρά της η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνης Μαίρη Λιονή τόνισε: «Δεν χωρεί αμφιβολία ότι το φαινόμενο των Neets αποτελεί ένα οξύτατο κοινωνικό πρόβλημα που οφείλει να μας απασχολήσει σοβαρά όλους. Οι νέοι εκτός εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης, δηλαδή οι νέοι που δεν «υπάρχουν πουθενά» συνιστούν μια κοινωνικά ευπαθή ομάδα, που χρήζει της προσοχής μας και κυρίως της άμεσης και ολοκληρωμένης παρέμβασης σε επίπεδο Κράτους, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Πανεπιστημιακής και Ερευνητικής Κοινότητας και Κοινωνικών Εταίρων. Πρόκειται άλλωστε για ένα ζήτημα που συζητείται έντονα διεθνώς. Η Περιφέρεια Κρήτης ήδη από τη δημοσιοποίηση κάποιων πρώτων πορισμάτων της έρευνας έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ τα στελέχη της μελετούν το σύνολο των πορισμάτων για τους Neets, προκειμένου να συμβάλουν στη χάραξη στρατηγικής για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Προτεραιότητα, άλλωστε, της Περιφέρειας Κρήτης αποτελεί η στοχευμένη κοινωνική πολιτική. Ειδικά λοιπόν για το πρόβλημα των νέων ανθρώπων που απέχουν από τα βασικά πεδία μέριμνας του Κοινωνικού Κράτους, όχι από δική τους επιλογή, και μάλιστα σε μεγάλο ποσοστό οφείλει να καταβληθεί συντονισμένη προσπάθεια, στην οποία το Πανεπιστήμιο Κρήτης μπορεί και πρέπει να έχει πρωτεύοντα ρόλο».
Στον χαιρετισμό του μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Ρεθύμνου της Ν.Δ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, ανέφερε: «Το Συμπόσιο θα συμβάλλει σημαντικά στην ανάδειξη του φαινομένου των νέων που απέχουν από την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την απασχόληση και θα δώσει μια ολοκληρωμένη εικόνα, τόσο για την κοινωνική όσο και για την πολιτική και οικονομική του διάσταση. Η έκταση των θεματικών ενοτήτων και το υψηλό επίπεδο των ομιλητών αποτελούν μια πολύτιμη ευκαιρία για να προσεγγίσουμε το θέμα, βασιζόμενοι σε επιστημονικά δεδομένα και στις καλές πρακτικές που έχουν ακολουθήσει άλλες χώρες. Παράλληλα, μέσα από την ποσοτική και ποιοτική χαρτογράφηση του προβλήματος, θα μπορέσουμε να οδηγηθούμε σε χρήσιμα συμπεράσματα, έτσι ώστε να διεκδικήσουμε, να σχεδιάσουμε και κυρίως να υλοποιήσουμε ολοκληρωμένες πολιτικές επανένταξης των Neets στις δομές εκπαίδευσης, κατάρτισης και εργασίας. Μπορεί να αποτελέσει τη βάση για μια ουσιαστική αναδιαμόρφωση της εθνικής στρατηγικής για τους Neets και ταυτόχρονα να συμβάλει στην ενίσχυση των προσπαθειών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κάτι που τέθηκε με τον πλέον επίσημο τρόπο στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας της Ε.Ε. και του Συμβουλίου των υπουργών Παιδείας».
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γ. Μαρινάκης, στον χαιρετισμό του μεταξύ άλλων τόνισε: «Η ιδιαιτερότητα όμως της σημερινής εποχής, έγκειται στη διαπίστωση ότι είναι ίσως η πρώτη φορά που σε συνθήκες ειρήνης, με τόσο προηγμένες επιστημονικές και τεχνολογικές δυνατότητες, ταγμένες στην αναβάθμιση της ποιότητας της ανθρώπινης ζωής, υπάρχουν τόσο έντονα κοινωνικά προβλήματα και τόσες ομάδες πληθυσμού αποκλεισμένες από την πρόσβαση σε βασικά αγαθά, όπως η μόρφωση και η εργασία. Η κατάσταση αποκτά χαρακτηριστικά αρχαιοελληνικής τραγωδίας αν αναλογιστούμε την πρωτιά που κατέχουν οι νέοι στην ιεραρχία των πληγέντων από τις επικρατούσες συνθήκες. Η συνεργασία του Δήμου μας με ένα από τα σημαντικότερα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας μας, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, αναμφίβολα συνθέτει μια αισιόδοξη προοπτική για το σχεδιασμό και την πρακτική εφαρμογή κοινών δράσεων, ικανών να απαντήσουν στα σύγχρονα, δισεπίλυτα προβλήματα που απασχολούν τους νέους μας και να κινητοποιήσουν τις υγιείς δυνάμεις της κοινωνίας μας για σύμπραξη σε αυτή την προσπάθεια».
Με πτυχίο ΑΕΙ οι Έλληνες Neets -Τι δείχνει η έρευνα «Βαρόμετρο Απόντων»
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας αυτής στον πληθυσμό των Neets οι γυναίκες πλειοψηφούν, όπως πλειοψηφεί (εμφανέστατα) η ηλικιακή κατηγορία 20-24. Επίσης η πλειοψηφία των Neets, ηλικίας 15-24 φαίνεται να έχει χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, κατάσταση όμως που διαφοροποιείται μεταξύ των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με κάποιες χώρες να εμφανίζουν υψηλά ποσοστά Neets (πάνω από 25%) με πτυχίο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Κυρίως αυτό το φαινόμενο εμφανίζεται στην Ελλάδα, την Κύπρο, τη Λετονία και Ρουμανία. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, η μεγάλη πλειοψηφία των Neets έχουν χαμηλό ή μέτριο μορφωτικό επίπεδο.
Ανάμεσα στις Διοικητικές Περιφέρειες της χώρας αυτές που ποσοστιαία εμφανίζουν μεγαλύτερη συγκέντρωση Neets έναντι του συνόλου είναι οι Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Στερεάς Ελλάδας και Ιονίων Νήσων. Από την άλλη πλευρά ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά σε Neets συγκριτικά με τον πανελλαδικό μέσο όρο παρουσιάζουν οι Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας και Αττικής (βλ. GPO και ΚΕΑΔΙΚ 2013: 10 και Πανδής και Ζάγκος 2013: 67-68 και 74). Οι Neets φαίνεται να συγκεντρώνονται σε νησιωτικές περιοχές στις οποίες κυριαρχεί έντονα το φαινόμενο της εποχικής και της προσωρινής απασχόλησης και η οικονομία τους βασίζεται κυρίως στον τριτογενή τομέα παραγωγής (Νότιο Αιγαίο και Ιόνια Νησιά). Επιπλέον, παρατηρείται ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και η Περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδος έχουν τη μεγαλύτερη συσσώρευση πληθυσμού Neets απ’ όλη την Ελλάδα.
Ποσοστό Neets στις Διοικητικές Περιφέρειες
Αν. Μακεδονία και Θράκη 17,1%
Κεντρική Μακεδονία 19,1%
Δυτική Μακεδονία 13,6%
Θεσσαλία 13,7%
Ήπειρος 13,4%
Ιόνιο 20, 9%
Δυτική Ελλάδα 18 3%
Στερεά Ελλάδα 22,2%
Πελοπόννησος 19,1%
Βόρειο Αιγαίο 15,8%
Νότιο Αιγαίο 27,4%
Κρήτη 17,1%
Αττική 13%
Θεσσαλονίκη 14,6%
Συμπερασματικά οι Neets εμφανίζονται «Σε μεγαλύτερη συχνότητα σε αγροτικές περιοχές, ωστόσο σε απόλυτους αριθμούς ζουν κυρίως σε αστικά κέντρα» (Δρακάκη κ.ά. 2013: 150). Σε κάθε περίπτωση η αστικότητα δεν μπορεί να αγνοηθεί ούτε όμως και να θεωρηθεί κρίσιμη μεταβλητή, όπως η ηλικία, το οικογενειακό εισόδημα και το μορφωτικό επίπεδο.
Αναφορικά με την εθνοπολιτισμική προέλευση των Neets, πρέπει να επισημανθεί, ότι όπως κατέδειξε η ποσοτική έρευνα, το συνολικό ποσοστό που δεν έχουν Ελληνική υπηκοότητα (μετανάστες και παιδιά μεταναστών χωρίς ελληνική υπηκοότητα, δηλαδή χωρίς να έχουν ενσωματωθεί θεσμικά στην Ελλάδα) είναι πολύ μικρό. Αναφορικά με το μορφωτικό επίπεδο των Neets και σύμφωνα με τα ποσοτικά δεδομένα της έρευνας το μεγαλύτερο ποσοστό των μελών της ομάδας που σήμερα είναι Neets, είναι απόφοιτοι κατώτερης (σε λιγότερο ποσοστό) και ανώτερης (η πλειοψηφία) Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Λυκείου, οι περισσότεροι, ή Επαγγελματικού Λυκείου και Τεχνικής Σχολής), ενώ σημαντική είναι και η κατηγορία των Neets που είναι απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Οι Νeets στηρίζονται οικονομικά από την οικογένειά τους
Παρά τα περιορισμένα οικονομικά των οικογενειών τους, οι Neets στην συντριπτική πλειοψηφία τους στηρίζονται οικονομικά από την οικογένειά τους. Για το 85% των Neets η οικογένεια αποτελεί την μοναδική πηγή εισοδηματικής στήριξης.
• Στην πρόσδεση στην οικογένεια σίγουρα παίζει ρόλο και το γεγονός ότι σχεδόν το σύνολο των Neets είναι άγαμοι. 87,2% των Neets διαμένει με την οικογένειά του (μόνο ένα ποσοστό που δεν ξεπερνά το 10% μένει μόνο του ή συγκατοικεί με κάποιο φιλικό πρόσωπο -βλ. GPO και ΚΕΑΔΙΚ 2013: 14), ενώ οι οικογένειες των Neets είναι συνήθως πιο πολυμελείς από τις οικογένειες του υπόλοιπου πληθυσμού στον οποίο ανήκουν (βλ. αναλυτικότερα GPO και ΚΕΑΔΙΚ 2013: 19).
• Η απόλυτη εξάρτηση από την οικογένεια ενισχύεται και από το γεγονός ότι μόλις 4,5% των Neets λαμβάνει κάποιο επίδομα.
Εκπαίδευση και Neets
Η πλειοψηφία των (λίγων συνολικά) Neets που έχουν εγκαταλείψει πρόωρα το σχολείο, το έχει κάνει κυρίως για οικονομικούς λόγους (σε ποσοστό 42,9%), πράγμα που επιβεβαιώνεται τόσο από την ποσοτική όσο και από την ποιοτική έρευνα.
Ουσιαστικά, η μεγάλη πλειοψηφία των Neets θεωρεί την εκπαίδευση απολύτως αναποτελεσματική αναφορικά με τη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας (και μάλιστα αυτή η άποψη διαπερνά τους Neets ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου). Αυτή η άποψη ενισχύεται και από το γεγονός ότι σχεδόν το σύνολο των ερωτώμενων δηλώνει ότι αν το καλούσαν να εκπαιδευτεί έχοντας τη διαβεβαίωση ότι θα του έβρισκαν εργασία, θα συμμετείχε. Επιπρόσθετα αρκετοί διατυπώνουν το αίτημα για αλλαγή-μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, στην κατεύθυνση της σύνδεσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της μεγαλύτερης ευελιξίας και της ουσιαστικής μάθησης (το οποίο συχνά χαρακτηρίζουν «ανεπαρκές»).
• Ένας στους τρεις δεν έχει ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση.
• Οι περισσότεροι Neets πιστεύουν ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν τους παρέχει τη δυνατότητα να επιστρέψουν, αν το επιθυμούν.
• Όσοι πιστεύουν ότι το εκπαιδευτικό σύστημα τους παρέχει τη δυνατότητα να επιστρέψουν, θεωρούν ότι η επιστροφή τους στην εκπαίδευση δεν θα αυξήσει τις πιθανότητες εύρεσης εργασίας -Μη σύνδεση εκπαιδευτικού συστήματος με αγορά εργασίας.
• Μη εύρεση χρόνου, μη ύπαρξη των απαιτούμενων οικονομικών πόρων και άμεση ανάγκη εύρεσης απασχόλησης εμποδίζουν την επανένταξη των Neets στην εκπαιδευτική διαδικασία.
• Προσωπική επιλογή η αποχή από την εκπαίδευση από κάποιους.
• Ανασταλτικό παράγοντα για την επιστροφή των Neets στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα (ανεπαρκές, μη ευέλικτο και ασύνδετο με την αγορά εργασίας).
• Εστιάζουν στους οικονομικούς λόγους και στα προβλήματα που δημιουργούνται από την οικονομική κρίση.
• Ανάγουν σε πρωτεύον ζήτημα την εύρεση εργασίας.
Η συντριπτική πλειοψηφία των Neets δηλώνει ότι θα επέστρεφε στην εκπαίδευση με την προϋπόθεση ότι θα εντασσόταν στην απασχόληση.
Απασχόληση και Neets
• Ένας στους τρεις είναι άνεργος για περισσότερο από ένα χρόνο.
• Ένας στους τρεις αποχώρησε από την προηγούμενη εργασία λόγω περικοπών προσωπικού.
• Ένας στους τέσσερις ωθήθηκε σε παραίτηση.
Αιτίες: σύγκρουση με ανωτέρους, μη ικανοποίηση των απαιτήσεών τους, μη έγκαιρη καταβολή των δεδουλευμένων, απογοήτευση από τις συνθήκες εργασίας.
Το ενδιαφέρον επιστημονικό συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε χθες στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου για τους νέους παρακολούθησαν φοιτητές του ΑΕΙ, ακαδημαϊκοί, η αντιπεριφερειάρχης, ο βουλευτής της Ν.Δ. και ο δήμαρχος
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης Ευριπίδης Στεφάνου μίλησε για τους Νeets και την Ανώτατη εκπαίδευση
Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης Νίκος Παπαδάκης παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας για τους Neets στην Ελλάδα