Χωρίς τέλος το αλαλούμ: Νέα λίστα-485 οι επιβαίνοντες στο Norman Atlantic
ΣΤΟ ΜΠΡΙΝΤΙΖΙ ΤΟ ΠΛΟΙΟ
- Τι ζητά η Εισαγγελία από το Λιμεναρχείο Πειραιά
Παραμένει η σύγχυση σε ό,τι αφορά τους αγνοούμενους επιβαίνοντες του πλοίου Norman Atlantic με τα νούμερα να διαδέχονται διαρκώς το ένα το άλλο. Στους 485 ανέρχονται οι επιβαίνοντες του πλοίου Norman Atlantic, σύμφωνα με νέα λίστα που απέστειλαν χθες οι ιταλικές Αρχές στο υπουργείο Ναυτιλίας. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, στη νέα λίστα υπάρχουν ακόμα διπλοεγγραφές ονομάτων.
Ένας από τους, εισαγγελείς που ανέλαβαν την έρευνα για την αποκάλυψη των αιτίων του δυστυχήματος, ο Έτορε Καρντινάλι, μεταβαίνει στο Μπρίντιζι, προκειμένου να ανέβει στο πλοίο και να εξακριβώσει αν υπάρχουν νεκροί στο αμπάρι του. Τέλος, το ιταλικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Αnsa μετέδωσε ότι ασκήθηκε δίωξη σε βάρος δύο εκπροσώπων της εταιρίας ΑΝΕΚ και δυο μελών του πληρώματος, με τις κατηγορίες πολλαπλής ανθρωποκτονίας εξ αμελείας και πρόκλησης ναυαγίου εξ αμελείας.
Σημειώνεται πως ο ανώτατος αριθμός επιβαινόντων για το συγκεκριμένο πλοίο, και σύμφωνα με το πρωτόκολλο του «Norman Atlantic», ήταν 499 άτομα, αριθμός που είχε ακουστεί από δικαστικό λειτουργό της Ιταλίας τις προηγούμενες ημέρες. Υπενθυμίζεται, επίσης, πως σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από την ΑΝΕΚ ο αριθμός των επιβαινόντων στο πλοίο ήταν 474 άτομα.
Εξάλλου, το υπουργείο Ναυτιλίας γνωστοποίησε ότι επιστρέφει στην Ελλάδα ένας ακόμα Έλληνας επιβάτης του μοιραίου πλοίου που νοσηλευόταν σε ιταλικό νοσοκομείο. Επίσης, έγινε γνωστό ότι κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων αναμένεται στην Ιταλία, ενώ επιθεωρητές έχει αποστείλει και η ναυλώτρια εταιρεία ΑΝΕΚ.
Το πλοίο έχει ήδη τεθεί υπό κατάσχεση και οι εισαγγελείς αναμένουν σημαντικές απαντήσεις από το «μαύρο κουτί», σχετικά με το τι ακριβώς συνέβη και ποιοι ήταν οι πρώτοι χειρισμοί μετά το ξέσπασμα της πυρκαγιάς, στις 4:30 το πρωί της περασμένης Κυριακής.
Θα πρέπει να διαπιστωθεί αν υπάρχουν νεκροί στο αμπάρι του πλοίου, αφού κάποιοι διασωθέντες έχουν αναφέρει ότι στο γκαράζ ταξίδευαν μετανάστες και οδηγοί, οι οποίοι είχαν αποφασίσει να κοιμηθούν μέσα στα φορτηγά τους. Παράλληλα, σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο, αναμένεται να διευρυνθεί και επίσημα, σήμερα, η έρευνα, με αποστολή νέων κλήσεων σε απολογία από μέρους της Εισαγγελίας του Μπάρι.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Κοριέρε Ντέλα Σέρα», ο κυβερνήτης Αρτζίλιο Τζακομάτσι, στην πολύωρη κατάθεσή του φέρεται να τόνισε ότι πρέπει να εξακριβωθεί πώς ακριβώς γέμισε η σωσίβια λέμβος, η οποία μετέφερε προς εμπορικά πλοία, περίπου εξήντα επιβάτες.
Επισήμως από την ιταλική πλευρά έχουν ταυτοποιηθεί και γνωστοποιηθεί προς τις ελληνικές Αρχές δύο νεκροί Έλληνες επιβάτες του μοιραίου πλοίου, ενώ δέκα άτομα φέρονται ως αγνοούμενα. Προχθές, με επίσημο έγγραφό του που απέστειλε εκ νέου το Κέντρο Επιχειρήσεων της Ρώμης (RCC ROMΑ) προς το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, έγινε γνωστό ότι λόγω λανθασμένης ταυτοποίησης εκ μέρους των αρμόδιων ιταλικών Αρχών, ο Γεώργιος Δούλης δεν είναι θανών, αλλά συγκαταλέγεται στη λίστα επιβατών και είναι μεταξύ των ανθρώπων για τους οποίους δεν υπάρχει καμία πληροφόρηση επί του παρόντος.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου επικοινώνησε χθες με τον γιο του Γ. Δούλη, ο οποίος εξέφρασε τις ευχαριστίες του για την άμεση ανταπόκριση. Ο αρμόδιος υπουργός Μ. Βαρβιτσιώτης έδωσε εντολή στις κατά τόπους λιμενικές Αρχές της χώρας να παρέχουν με γρήγορους ρυθμούς κάθε διευκόλυνση προς τους συγγενείς των επιβατών του μοιραίου πλοίου «Norman Atlantic», που μπορεί να αφορούν μετακινήσεις ή διαμονή.
«Θα ήθελα να μπορούσα να είχα σώσει όλους τους επιβάτες», δήλωσε την Πέμπτη ο καπετάνιος του Norman Atantic Αρτζίλιο Τζιακομάτσι, επιστρέφοντας στο σπίτι του στην πόλη Σα Σπέτσια κοντά στην Γένοβα. Ο Τζιακομάτσι, στον οποίο έχει κοινοποιηθεί κλήση σε απολογία για εξ αμελείας ανθρωποκτονία, ναυάγιο και τραυματισμό πρόσθεσε: «Είμαι πολύ κουρασμένος, μην με αποκαλείτε ήρωα, οι φιλοφρονήσεις δεν μου αρέσουν, δεν χρησιμεύουν. Τώρα έχω ανάγκη από ξεκούραση».
Συγκινητικές στιγμές εκτυλίχθηκαν προχθές το μεσημέρι στο λιμάνι της Πάτρας, την στιγμή που κατέπλευσε το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Super Fast ΙΙ», μεταφέροντας διασωθέντα μέλη του πληρώματος, του Norman Atlantic.
Συγγενείς των ναυτικών περίμεναν με αγωνία να δέσει το πλοίο και όταν άνοιξε ο καταπέλτης, έτρεξαν να αγκαλιάσουν τους δικούς τους ανθρώπους. Ένα από τα μέλη του πληρώματος του Norman Atlantic, ο αρχιθαλαμηπόλος Α. Δαμίγος μίλησε στους δημοσιογράφους για τις ενέργειες του πληρώματος, από την στιγμή που εκδηλώθηκε η φωτιά. Όπως είπε, «όλα τα μέλη του πληρώματος κάναμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να βοηθήσουμε όλους τους ανθρώπους και να βάλουμε τον κόσμο στο πάνω μέρος του πλοίου για να σωθεί». Και συνέχισε: «Καταβάλαμε υπεράνθρωπες προσπάθειες και καθ’ όλη τη διάρκεια της επιχείρησης ήμασταν εκεί και βοηθούσαμε τον κόσμο, παρόλο που ο ρόλος μας ήταν βοηθητικός και μείναμε μέχρι το τέλος. Φύγαμε τελευταίοι από το πλοίο και αυτό φαίνεται».
Όσον αφορά το «Norman Atlantic», είπε ότι το πλοίο ήταν υπερσύγχρονο και καινούργιο, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου, είπε ότι το πλοίο δεν είχε περισσότερο φορτίο από όσο έπρεπε. Σχετικά με τις λίστες των επιβατών, είπε ότι αυτές ήταν ακριβέστατες και πως έγιναν αναγραμματισμοί στην Ιταλία. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «λέγαμε το όνομά μας στα Αγγλικά και το έγραφαν ανάποδα».
Τι ζητά η Εισαγγελία από το Λιμεναρχείο Πειραιά για το Norman Atlantic
Σειρά πολλαπλών ενεργειών, που έχουν να κάνουν με το αξιόπλοο του Norman Atlantic και με το κατά πόσον τηρήθηκαν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας από πλευράς των ελληνικών, αλλά και των ιταλικών Αρχών, περιλαμβάνει η προκαταρκτική εξέταση, που ζήτησε από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά η προϊσταμένη της εισαγγελίας Πειραιά για τα αίτια της τραγωδίας.
Σύμφωνα με δικαστικές πηγές, αυτό που -σε γενικές γραμμές- ζητεί η εισαγγελία Πειραιά είναι να διερευνηθεί πότε έγιναν οι επιθεωρήσεις του πλοίου και αν είχαν τηρηθεί όλα τα προβλεπόμενα, αν υπήρχαν στο πλοίο όλοι οι μηχανισμοί πυρασφάλειας και σωστικά μέσα και να επισυναφθεί από τις ιταλικές Αρχές σχετική έκθεση αυτοψίας του «Norman Atlantic» και προνακριτικό υλικό, καθώς το πλοίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε ξένο έδαφος.
Βάση της συνθήκης Σένγκεν, ο κεντρικός λιμενάρχης Πειραιά μπορεί να ζητήσει όλα τα σχετικά έγγραφα, προανακριτικό υλικό και σχετικές εκθέσεις από τις ιταλικές Αρχές, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να ανταποκριθούν. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, τότε δεν αποκλείεται η εισαγγελία Πειραιά σε συνεννόηση με τον κεντρικό λιμενάρχη να ζητήσει κάποιες καταθέσεις.
Σημειώνεται ότι η εισαγγελία Πειραιά διέταξε την κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση, για δύο κακουργήματα: για διατάραξη της υδάτινης συγκοινωνίας, από την οποία μπορούσε να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο και από την οποία επήλθε θάνατος, αλλά και για εμπρησμό.
Εξάλλου, εκπρόσωπος της ΑΝΕΚ μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ανέφερε ότι το πλοίο είχε νοικιαστεί, βάσει ναυλοσυμφώνου, από την εταιρεία VISEMAR di Navigazione S.R.l και είχε ζητηθεί να συμπεριλαμβάνονται στο πλήρωμα, ως βοηθητικό προσωπικό, και κάποιοι Έλληνες, τους οποίους, ωστόσο, πλήρωνε η ΑΝΕΚ. Βάσει του ναυλοσυμφώνου, τα θέματα της ασφάλειας και του πληρώματος συνολικά βάραιναν την ιταλική εταιρεία.
Στους Έλληνες ρίχνει την ευθύνη ο Ιταλός καπετάνιος του Norman Atlantic
Στους Έλληνες και την ελληνική εταιρεία ANEK Lines επιρρίπτει ευθύνες ο Ιταλός πλοίαρχος του Norman Atlantic Αρτζίλιο Τζιακομάτσι, καθώς οι ελληνικές αρχές φέρονται, κατά τα λεγόμενά του, να μην απάντησαν εξ αρχής στις εκκλήσεις του για βοήθεια.
Ο ίδιος αναφέρει πως εκείνος και το πλήρωμα ακολούθησε κατά γράμμα τη διαδικασία όπως την ορίζει το πρωτόκολλο σε περίπτωση πυρκαγιάς. Το πρωτόκολλο ορίζει ότι: «Λαμβάνεται ένα σήμα για μια ακριβή τοποθεσία όπου υπάρχει κάποιος ο οποίος ελέγχει και αναφέρει τι συμβαίνει στον καπετάνιο, ο οποίος στέλνει αμέσως ένα μέλος του πληρώματος της ομάδας φωτιά για να ελέγξει τι συμβαίνει. Ανάλογα με τη σοβαρότητα, ο πλοίαρχος δίνει τις πρώτες παραγγελίες και ενεργοποιεί τον συναγερμό, αλλά σε πρώτη φάση αφορά μόνο το πλήρωμα, διότι η κατάσταση θα μπορεί να ελεγχθεί με ίδια μέσα, πράγμα που καθιστά χωρίς χρησιμότητα (τον κεντρικό συναγερμό και) να ρισκάρει να προκαλέσει τον πανικό».
Ο ίδιος επεσήμανε ότι έκανε τα πάντα όπως όριζε το πρωτόκολλο.
Συγκεκριμένα, χθες μιλώντας στους δημοσιογράφους που τον περίμεναν έξω από το σπίτι του, ο Αρτζίλιο Τζιακομάτσι, δήλωσε πως ήθελε να σώσει όλον τον κόσμο που βρισκόταν στο πλοίο. «Ήθελα να τους φέρω όλους σπίτι» είπε και πρόσθεσε: «Είμαι εξαντλημένος και μην με αποκαλείτε ήρωα. Οι φιλοφρονήσεις δεν είναι για μένα. Δεν χρειάζονται».
«Έκανα το καθήκον μου» -προσθέτει- «δεν είμαι ήρωας. Με έχει πληγώσει το γεγονός ότι υπάρχουν θύματα. Αυτό που συνέβη είναι τραγωδία. Αλλά όποιος ακολούθησε τις οδηγίες που δώσαμε, όποιος άκουσε τις οδηγίες για την εκκένωση του πλοίου, σώθηκε. Δυστυχώς εκείνες τις στιγμές, ο πανικός μπορεί να σε σπρώξει σε πράξεις που δεν ελέγχεις.
Δεν ήθελα να εγκαταλείψω το πλοίο. Όταν αποβιβάστηκαν όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα, παρέμεινα με κάποιους αξιωματικούς του Λιμενικού και επέμεινα να κατευθύνω το πλοίο στο λιμάνι, αλλά το Norman Atlantic ήταν ακυβέρνητο και στο τέλος ενέδωσα στην επιμονή των αξιωματικών. Έπρεπε να εγκαταλείψουμε το πλοίο. Πρόκειται για μία σκληρή απόφαση για έναν καπετάνιο».
Ο 62χρονος φέρεται, σε άρθρο της εφημερίδας Corriere della Sera, που τιτλοφορείται: «Ο καπετάνιος κατηγορεί τους Έλληνες», να δηλώνει ότι ο,τι έγινε πρόκειται για λάθος της εταιρείας ANEK Lines, καθώς επέτρεψε να επιβιβαστούν περισσότεροι από το επιτρεπτό όριο επιβάτες, αλλά και οχήματα τα οποία μάλιστα δεν αναφέρονταν καν στα έγγραφα του πλοίου.
Ωστόσο, επισημαίνεται ότι μέχρι στιγμής δεν προκύπτει από πουθενά ότι το Norman Atlantic ταξίδευε με υπεράριθμους επιβάτες.
Κάηκαν τα ναυτικά έγγραφα
Επίσης, ο Τζιακομάτσι, είπε ότι από τη φωτιά καταστράφηκε ακόμη και η δική του καμπίνα και πως εκεί υπήρχαν όλα τα ναυτικά έγγραφα που κάηκαν και αυτά. Παράλληλα, ανέφερε ότι το πλοίο είχε τέσσερις σωστικές λέμβους 150 ατόμων χωρητικότητας η κάθε μία. Αυτό το γεγονός σημαίνει σε θεωρητικό τουλάχιστον επίπεδο ότι θα μπορούσαν όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα να είχαν σωθεί. Όμως, ο Ιταλός καπετάνιος εξήγησε πως κάτι τέτοιο δεν έγινε επειδή «όταν η υψηλή θερμοκρασία έσπασε τα φινιστρίνια, οι φλόγες βγήκαν από τη μία πλευρά και εξαιτίας του σφοδρού ανέμου δύο από τις λέμβους καταστράφηκαν».
Για τις δύο που απέμειναν ο πλοίαρχος έδωσε την εντολή να ετοιμαστούν, αλλά διευκρίνισε πως ποτέ δεν έδωσε εντολή για να κατέβουν στη θάλασσα, καθώς πριν δοθεί μια τέτοια εντολή, πρέπει να έχει εξασφαλιστεί ότι όλοι οι επιβαίνοντες φορούσαν τα σωσίβιά τους και ότι το πλήρωμα θα είχε ορίσει ποιος θα ανέβαινε στις σωστικές λέμβους ακολουθώντας την απαιτούμενη διαδικασία: πρώτα τα παιδιά, μετά οι γυναίκες, οι ασθενείς, οι ηλικιωμένοι και στο τέλος οι άνδρες.
Η εντολή, λοιπόν, του Τζακομάτζι ήταν να ετοιμαστούν οι λέμβοι και να διανεμηθούν τα σωσίβια πριν αυτές πέσουν στη θάλασσα.
Ωστόσο, η ομάδα που είχε αναλάβει την διανομή των σωσιβίων βρισκόταν στο κατάστρωμα 5, το οποίο όμως εξαιτίας της υψηλής θερμοκρασίας είχε θερμανθεί σε τέτοιο βαθμό που δεν επέτρεπε την διεξαγωγή της διαδικασίας. Επομένως, ο κόσμος έπρεπε να μεταβεί στο κατάστρωμα 6 και εκεί να δοθούν τα σωσίβια. «Ενώ μοιράζονταν τα σωσίβια στο κατάστρωμα 6 κάποιος κατέβασε τη σωστική λέμβο δίχως να έχω δώσει εντολή», δήλωσε ο πλοίαρχος.
Την ίδια στιγμή, το ιταλικό δημοσίευμα αναφέρει πως όποιος ανέλαβε να κατεβάσει την λέμβο χρησιμοποίησε το σύστημα χειροκίνητα, με αποτέλεσμα η λέμβος με τουλάχιστον 50 άτομα να πέσει απότομα στη θάλασσα.
Ερωτηματικά για το πόσα μέλη του πληρώματος ανέβηκαν στη λέμβο
Στην ερώτηση για το αν στη λέμβο υπήρχαν και μέλη του πληρώματος, ώστε αν πανικοβληθούν οι επιβάτες, να μπορέσουν να διαχειριστούν την κατάσταση, τόνισε ότι «Σε μια σωσίβια λέμβο μπορούν να πάνε το πολύ τρία μέλη του πληρώματος». Είπε ότι σε μια από αυτές, υπήρχαν «τουλάχιστον τρεις». Απάντηση από την οποία προκύπτει, σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα ότι μπορεί να ήταν περισσότερα. Όμως προκειμένου να δικαιολογήσει αυτό το γεγονός και να αποτινάξει την ευθύνη από πάνω του ο 62χρονος απάντησε πως «σε αυτή την περίπτωση ο κυβερνήτης δεν θα μπορούσε να ασχοληθεί με τις σωσίβιες λέμβους, γιατί θα έπρεπε να φροντίσει για τη σταθερότητα του πλοίου».
Αυτοί είναι οι κατηγορούμενοι
Την ίδια ώρα, τα στοιχεία των τεσσάρων ατόμων, σε βάρος των οποίων ασκήθηκε ποινική δίωξη, μετά την τραγωδία του «Norman Atlantic», δημοσίευσε χθες ο ιταλικός Τύπος συμπεριλαμβανομένου και του ιταλικού ειδησεογραφικού πρακτορείου Ansa.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, από την εισαγγελία του Μπάρι ασκήθηκε δίωξη σε βάρος του νόμιμου εκπροσώπου του γραφείου της ΑΝΕΚ στην Ιταλία (δεν αναφέρεται όνομα), του υπαλλήλου της εταιρείας Παύλου Φαντάκη (το Ansa τον αναφέρει ως επιστάτη φορτίου, ενώ τα κρητικά ΜΜΕ ως ύπαρχο), του 45χρονου υπευθύνου καταστρώματος Λουίτζι Γιόβινε και του 56χρονου μηχανικού Φραντσέσκο Ρομάνο.
Υπενθυμίζεται πως η ιταλική δικαιοσύνη έχει θέσει υπό έρευνα για τα αδικήματα της πολλαπλής ανθρωποκτονία εξ αμελείας, ναυάγιο εξ αμελείας και πρόκληση σωματικών βλαβών εξ αμελείας και τον Ιταλό πλοίαρχο Αρτζίλιο Τζιακομάτσι και τον Ιταλό ιδιοκτήτη του Norman Atlantic Κάρλο Βιζεντίνι.