Επί δεκαετίες άνθρωποι σε όλη τη χώρα, φανατικά, συντόνιζαν τους ραδιοφωνικούς τους δέκτες, ώστε να ακούσουν τις αγαπημένες τους εκπομπές. Ξεκινώντας ως ένα ογκώδες επιτραπέζιο κουτί λυχνιών, με τέσσερα σετ ακουστικών, το νέο μέσο επικοινωνίας έμελλε να χαράξει τη δική του ιστορία στην Ελλάδα από το 1920, οπότε και επιχειρήθηκε η πρώτη του εκπομπή στη χώρα. Το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας υπήρξε ο πρώτος και μοναδικός για πολλά χρόνια φορέας ραδιοφωνίας στην Ελλάδα.
Στην Κρήτη, τίθεται επίσημα σε λειτουργία ο ραδιοφωνικός υποσταθμός Ε.Ι.Ρ., στα Χανιά, στις 29 Σεπτεμβρίου 1954. Με αφορμή την συμπλήρωση 59 ακριβώς χρόνων από την πρώτη εκείνη εκπομπή, θα επιχειρήσουμε μια συνοπτική καταγραφή της πορείας του ραδιοφώνου στην Ελλάδα μέχρι την ίδρυση της ΕΡΤ το 1975. Μιας νοσταλγικής ραδιοφωνικής περιόδου.
Ελληνικές Ραδιοφωνικές απόπειρες
Η ραδιοφωνική τεχνολογία την πρώτη περίοδο της ζωής της χρησιμοποιείται ως ασύρματη επικοινωνία καλύπτοντας στρατιωτικές ανάγκες. Γι’ αυτό και η πρώτη απόπειρα ραδιοφωνικής εκπομπής στην Ελλάδα το 1923 γίνεται από την ΔΡΥΝ (Διοίκηση Ραδιοφωνίας του Υπουργείου Ναυτικών). Το 1928 στα πλαίσια της ΔΕΘ ο ραδιοερασιτέχνης Χρίστος Τσιγγιρίδης εγκαινιάζει τον πρώτο ραδιοσταθμό δικής του κατασκευής. Τα μέσα της εποχής ευτελή και από το στούντιο ακούγονται μέχρι και οι στάλες της βροχής που πέφτει, αφού η οροφή του είχε κατασκευαστεί από ψάθα. Ο αριθμός των ραδιοφώνων στην Ελλάδα κατά τη συγκεκριμένη περίοδο υπολογίζεται σε 200, ενώ για το νέο αυτό μέσο επικοινωνίας η συνδρομή ήταν 500 δραχμές (ποσό μεγάλο για τα δεδομένα της εποχής) στη Διεύθυνση Λαχείων του Στόλου του Υπουργείου Ναυτικών.
Η Υπηρεσία Ραδιοφωνίας Ελλάδος
Πρώτος ανάδοχος για εγκατάσταση πομπού στην Ελλάδα υπήρξε ο Αριστ. Δημητριάδης, όμως δεν θα καταφέρει να ανταποκριθεί, με αποτέλεσμα την απευθείας ανάθεση του έργου από την κυβέρνηση Βενιζέλου στην Εταιρεία Durham. Ούτε κι αυτή θα προχωρήσει έτσι η εταιρία παραχωρεί μετοχές, δικαιώματα και προνόμια στην Γερμανική Telefunken το 1930. Μια πενταετία μετά, το 1935, ιδρύεται με τον αναγκαστικό νόμο 95/1936 η Υπηρεσία Ραδιοφωνικών Εκπομπών (ΥΡΕ), νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, προπομπός του ΕΙΡ. Το 1938 μονογράφεται επιτέλους η συμφωνία Telefunken και κράτους για την εγκατάσταση Ραδιοφωνικού Σταθμού. Τρία χρόνια μετά οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Αθήνα.
Ο Ραδιοφωνικός σταθμός Αθηνών παύει να εκπέμπει. Όμως το σήμα κατατεθέν του, η μελωδία του «τσομπανάκου» φυγαδεύεται και συνοδεύει τις ελληνικές ραδιοφωνικές εκπομπές του BBC και του Ραδιοσταθμού του Καΐρου. Το 1943 σφραγίζονται περίπου 43.000 ραδιόφωνα, σχεδόν το σύνολό τους ανά την επικράτεια, προκειμένου να λαμβάνουν σήμα μόνο από τον κατοχικό σταθμό Αθηνών. Εποχή των «λαθρακουστών», οι οποίοι μετά τη σφράγιση του ραδιοφώνου με πένσα, το ξανανοίγουν υπό τη σπάθη βαρύτατου προστίμου για την εποχή.
Ελληνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας
Το 1948 ο Στρατής Μυριβίλης αναλαμβάνει τη διεύθυνση του ΕΙΡ. Αρχίζουν να κατασκευάζονται Ραδιοφωνικοί υποσταθμοί στην Ελλάδα με πρώτο το Ραδιοσταθμό Βόλου. Παράλληλα εγκαινιάζεται και ο Ραδιοφωνικός Σταθμός των Ενόπλων Δυνάμεων στην Αθήνα. Η τρίμηνη συνδρομή για το μέσο «πολυτελείας» οι 30.000 δραχμές και οι συνδρομητές ανέρχονται στους 75.000. Δύο χρόνια μετά, τα νόμιμα ραδιόφωνα στην Ελλάδα αγγίζουν τις 160.000. Πρόστιμα ύψους 60.000.000 δραχμών καλούνται να πληρώσουν οι 1.942 λαθρακουστές. Εν τω μεταξύ η Εφημερίδα της Κυβέρνησης δημοσιεύει την υπ. αρ. 1775 διάταξη «Περί Οργανώσεως και Λειτουργίας της Εθνική Ραδιοφωνίας Ελλάδας». Περίοδος γέννησης του Δευτέρου Προγράμματος με εκπομπές όπως το «Θέατρο της Τετάρτης», ενώ την επόμενη χρονιά (1953), αναλαμβάνει Διευθυντής Προγράμματος ΕΙΡ ο Οδ. Ελύτης.
Στις 29 Σεπτεμβρίου του 1954, έπειτα από ερασιτεχνικές προσπάθειες πέντε ετών, εγκαινιάζεται και ο πρώτος Ραδιοσταθμός της Κρήτης, ο Ραδιοσταθμός Χανίων. Μέσα από τις συχνότητές του οι κρητικοί θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να ακούν την επικαιρότητα από το Πρώτο Πρόγραμμα, λογοτεχνία, θέατρο και παιδικές εκπομπές όπως η «Θεία Λένα» από το Δεύτερο και μουσική όλων των ειδών από το Τρίτο Πρόγραμμα του ΕΙΡ, που ξεκινά τη λειτουργία του την ίδια χρονιά. Η δεκαετίες το 50-60 θα αποτελέσουν τη χρυσή περίοδο του Ελληνικού Ραδιοφώνου, αφού το μέσο διαδίδεται ευρέως. Μεγάλες πολιτικές και καλλιτεχνικές προσωπικότητες θα περάσουν από τους ραδιοθαλάμους του και οι φωνές τους θα χαραχτούν βαθιά στις μνήμες των ανθρώπων που βίωσαν την περίοδο.
Η ανακάλυψη μιας νέας τεχνολογίας
Η αρχή της ασύρματης επικοινωνίας εντοπίζεται στα τέλη του 19ου αιώνα όταν ο Ιταλός φυσικός Γουλιέλμος Μαρκόνι ανακαλύπτει τις ιδιότητες ενός πετρώματος, ονόματι «γαληνίτης». Ο Μαρκόνι το 1896 ακολουθώντας το έργο του Τέσλα κατασκευάζει τον πρώτο ραδιοφωνικό πομπό, ο οποίος αποτελεί την προϋπόθεση για την εκπομπή ραδιοκυμάτων μεγάλης συχνότητας. Το πρώτο του ερτζιανό μήνυμα τρία χρόνια μετά, έχει ως βάση εκπομπής τη Μ. Βρετανία, ταξιδεύει στη Μάγχη, διασχίζει τον Ατλαντικό και το λαμβάνουν μέχρι τον Καναδά. Στις ΗΠΑ, οι πρώτοι «πειρατές» του ασυρμάτου επικοινωνούν μεταξύ τους το 1910. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού το 1914, στη Γαλλία, εκπέμπεται η πρώτη ραδιοφωνική εκπομπή ψυχαγωγικού χαρακτήρα.
Ακούγοντας… θέατρο
Μια ραδιοφωνική θεατρική παράσταση απαιτούσε φαντασία, δημιουργικότητα και άριστη εκφορά του λόγου. Όλα τα ιερά τέρατα του ελληνικού θεάτρου πέρασαν από τους ραδιοθαλάμους του Ζαππείου στα πλαίσια των ραδιοφωνικών θεατρικών. Το «Θέατρο της Τετάρτης«, το «Θέατρο της Δευτέρας», η ραδιοφωνική σειρά «Πικρή μικρή μου αγάπη», είναι μερικά μόνο από τα προγράμματα, που καθήλωναν τους ακροατές της εποχής:
Α. Μινωτής, Αιμ. Βεάκης, Λ. Καλλέργης, Κυβέλη, Δ. Διαμαντίδου, Μ. Μερκούρη, Σ. Νοταρά, Β. Κύρου, Μαρ. Νέζερ, Ντ. Ηλιόπουλος, Δ. Παπαμιχαήλ και τελειωμό δεν έχει η λίστα των ηθοποιών που συμμετείχαν στα θεατρικά. Στο πλαίσιο αυτών υπήρχαν οι «θορυβοποιοί» και οι «ηχοσυλλέκτες», ειδικοί για τα ηχητικά εφέ. Έτρεχαν τριγύρω στο στούντιο προκαλώντας ήχους με ειδικές κατασκευές, όπως βήματα σε σκαλοπάτια, σε χιόνι, ο ήχος της καταιγίδας, ή του ανέμου, όσο οι ηθοποιοί στέκονταν υποδυόμενοι μπροστά στο μικρόφωνο. «Όχι απαντώ στην ακροάτρια που γράφει απ
ό την Λάρισσαν με τα αρχικά Π.Ρ. Όχι, δεν είναι δυνατόν το «Θέατρο στο μικρόφωνο» να δώσει ηλικίες καλλιτεχνών, είτε ανδρών, είτε- προπάντων…- γυναικών. Ας μου επιτραπεί να πω ότι η περιέργεια αυτή δεν είναι θεμιτή», γράφει ο
Αχ. Μαμάκης στη στήλη του στο «Ραδιοπρόγραμμα» την περίοδο 1955-1956.
Αλλά και η λογοτεχνία είχε θέση στο ραδιόφωνο της εποχής. «Η Ραδιοφωνική Βιβλιοθήκη» αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η εκπομπή αυτή στα μέσα της δεκαετίας του ‘60 καταπιανόταν κυρίως με μυθιστορήματα τα οποία διαβάζονταν σε συνέχειες από ηθοποιούς. Αφού είχε προηγηθεί μια σύντομη εισαγωγή του παραγωγού της εκπομπής, ακολουθούσε μια εξίσου σύντομη συνομιλία του με τον συγγραφέα. Τα έργα διαβάζονταν από ηθοποιούς. Μόνο μετά τον ερχομό του Μ. Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα (1975), οι ραδιοθάλαμοι φιλοξενούν τους ίδιους τους λογοτέχνες σε αναγνώσεις των έργων τους.
Πάνω απ’ όλα όμως το ραδιόφωνο στο επίπεδο της ψυχαγωγίας ήταν η μουσική από λαϊκά, ελαφρολαϊκά και ρεμπέτικα τραγούδια, μέχρι τα μοντέρνα, τα απαγορευμένα έντεχνα του Λοΐζου και του Θεοδωράκη και την κλασσική μουσική. «1954. Ρηγίλλης 4 και Μουρούζη γωνία ήταν το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας, γνωστότερο σαν ΕΙΡ, στο Μουσικό Τμήμα του οποίου πήγα να δουλέψω. Σ’ έναν ολόκληρο όροφο, τον τέταρτο, βρισκόταν το Μουσικό Τμήμα με τα επί μέρους υποτμήματα: της κλασσικής μουσικής, με υπεύθυνη την κυρία Όλια Καραζήση, της Ελαφράς Μουσικής, ελληνικής και ξένης, και της Παραδοσιακής Μουσικής, όπου προϊστάμενος ήταν ο αείμνηστος Σίμων Καράς, ο δάσκαλός μου», διηγείται η Δόμνα Σαμίου. Από τα στούντιο του ΕΙΡ πέρασαν και ηχογράφησαν ζωντανά όλοι οι μεγάλοι του ελληνικού τραγουδιού. Επίσης στα πλαίσια του Ιδρύματος λειτουργούσαν η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα (1938) και η Ελαφρά Ορχήστρα (Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής) από το 1954. Μάλιστα η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα ήταν η τελευταία που διεύθυνε σε ζωντανή αναμετάδοση λίγο πριν τον θάνατό του ο μεγάλος Δημ. Μητρόπουλος, διεθνούς φήμης μαέστρος.
Ο Πολιτισμός στο Ραδιόφωνο
Η «Θεία Λένα» υπήρξε η συντροφιά πολλών παιδιών τη δεκαετία του ‘50. Η παιδική εκπομπή γνώρισε μεγάλη επιτυχία, ενώ τα παιδάκια της εποχής μαγεύονταν από τη στοργική φωνή της Αντιγόνης Μεταξά: «Ένα μικρό παιδάκι που ήθελε σώνει και καλά να μη φύγει χωρίς να γνωρίσει τη Θεία Λένα, ήρθε μπροστά μου, με κλεισμένα σφιχτά τα δύο του ματάκια. «Γιατί, χρυσό μου δεν ανοίγεις τα ματάκια σου;». «Γιατί δε θέλω να δείς τι γράφουν μέσα». «Κι όμως εγώ το ξέρω τι γράφουν. Το γαλάζιο πουλάκι μου τα λέει όλα. Στενοχωρείς τη μανούλα σου». «Ε, ναι! Γι’ αυτό δε θέλω να τ’ ανοίξω». Μου έδωσε όμως το λόγο του ότι δε θα τη στενοχωρή πια. Και έφυγε ευχαριστημένο και με τα μάτια ανοικτά. Και τώρα ένα φιλάκι σε όλα τα παιδιά» (Ραδιοπρόγραμμα, περίοδος 1952).
Η ιστορία των πομπών στα Λιόσια
Όταν οι Γερμανοί αποχωρούν από την Αθήνα ζητούν από τους αρμόδιους υπαξιωματικούς επικοινωνιών των Λιοσίων την ανατίναξη των δύο μεγάλων πομπών που διέθετε η Ελλάδα. Οι Γερμανοί υπαξιωματικοί δυσανασχετούν με τη διαταγή των ανωτέρων τους για καταστροφή αυτής της πολύτιμης τεχνολογίας. Γι’ αυτό και δίνουν στους Έλληνες τεχνικούς των πομπών Λιοσίων εκτενείς οδηγίες επισκευών, σε περίπτωση που αυτές δύναται να γίνουν, μετά την τοποθέτηση και πυροδότηση των εκρηκτικών. Κι έτσι γίνεται. Ο ένας πομπός καταστρέφεται ολοσχερώς. Όμως ο δεύτερος σηκώνεται κάθετα από τη βάση του, αναπηδά και προσγειώνεται σχεδόν ανέπαφος. Η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει ραδιόφωνο. Το ΥΡΕ μετονομάζεται το 1945 σε ΕΙΡ, Ελληνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας και η εποχή της άνθισής του αρχίζει. Εκείνη την εποχή τα οικιακά ραδιόφωνα φτάνουν τις 60.000 στη χώρα και η τρίμηνη συνδρομή αγγίζει τις 1.000 δραχμές.
Τέλος εποχής
Αρχές του ‘70 αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτοι πειρατικοί ραδιοσταθμοί. Ωστόσο η επέκταση του δικτύου του ΕΙΡ επεκτείνεται. Το 1972 ιδρύεται και ο Ραδιοφωνικός Σταθμός Ηρακλείου. Λίγο αργότερα η Μεταπολίτευση έρχεται να αλλάξει τα πάντα στη μ
εταδικτατορική Ελλάδα. Το 1975 το ΕΙΡ μετατρέπεται σε ΕΡΤ, ενώ 38 χρόνια μετά η ΕΡΤ θα καταργηθεί με μια Κ.Υ.Α. τον Ιούνιο του 2013. Έχει μεσολαβήσει η δεκαετία του ‘90 με την ίδρυση πολυάριθμων ιδιωτικών σταθμών, η επιβολή της τηλεόρασης σαν μεγάλος παίκτης των ΜΜΕ και ο ερχομός του ίντερνετ που τάραξε τα νερά της επικοινωνίας.
Τα πρόσφατα γεγονότα είναι λίγο πολύ γνωστά. Αυτό που έχει σημασία είναι η ιστορική μνήμη για τα ΜΜΕ στην Ελλάδα. Αντί επιλόγου, μια κατάθεση προσωπικής μνήμης για τις… μέρες του ραδιοφώνου στην Ελλάδα, από τον Μάνο Ελευθερίου. Σε χειρόγραφό του καταθέτει: «Μια γενεά Ελλήνων μεγάλωσε ακούγοντας την εκπομπή για παιδιά της θείας Λένας […] Άλλοι έμεναν προσκολλημένοι στο ελαφρό κυρίως τραγούδι, το οποίο μεσουρανούσε και οι δημιουργοί του, μαζί και οι οπαδοί, είχαν πόλεμο, κυριολεκτικά, με τους συνθέτες και τους τραγουδιστές του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού […]
Ως παιδί άκουγα έκθαμβος μερικές συνέχειες από την ανάγνωση του μυθιστορήματος «Αμαριλλίς» του Γ. Δροσίνη […] Ποτέ δεν έχασα την εκπομπή του Ηλία Βενάζη τις βραδινές ώρες […] Θυμάμαι ακόμη την εκπομπή του δημοσιογράφου Αχ. Μαμάκη «Το θέατρο στο μικρόφωνο»[…]
Εκείνο όμως που με τράνταζε κάθε φορά ήταν οι αναζητήσεις του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Αναζητήσεις σπαρακτικές για πρόσωπα που χάθηκαν στην κόλαση της Μικράς Ασίας, στον πόλεμο του ‘40 και στον Εμφύλιο που ακολούθησε. Η θλιβερή επωδός για κάθε περίπτωση ήταν: «Έκτοτε χάθηκαν τα ίχνη του». Πράγματι χάθηκαν. Θα το ανακάλυπτα κι εγώ πολλά χρόνια μετά για αγαπημένα πρόσωπα… χωρίς να έχει μεσολαβήσει κανένας πόλεμος».
(Πηγές: Λεύκωμα «70 χρόνια Ελληνική Ραδιοφωνία», εκδ. 2008, επιμέλεια έκδοσης Γ. Μανιάτης και αρχειακό υλικό του γράφοντος).