Τα τελευταία πέντε χρόνια η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα θέλοντας να τιμήσει τον μεγάλο Έλληνα μαθηματικό-γεωγράφο Ερατοσθένη, επαναλαμβάνει το πείραμά του, που έγινε το 230 π.Χ. στην Αίγυπτο και με το οποίο μέτρησε με θαυμαστή ακρίβεια την περίμετρο της γης, χρησιμοποιώντας απλά εργαλεία όπως ράβδους, πόδια και πολύ επινοητικότητα.
Γι’ αυτό τον σκοπό προτείνεται σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλου του κόσμου, την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας (21 Μαρτίου) όπου ο Ήλιος βρίσκεται ακριβώς πάνω από τον Ισημερινό της γης, με αποτέλεσμα η νύχτα και η μέρα να έχουν ίση διάρκεια σε οποιοδήποτε σημείο της γήινης επιφάνειας, η επανάληψη του πειράματος του Ερατοσθένη και η συνεργασία μεταξύ των σχολείων για τον προσεγγιστικό υπολογισμό της περιμέτρου της γης.
Έτσι το 3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου, μοναδικό σχολείο του νομού, πήρε μέρος σε αυτό τον διαγωνισμό, συνεργαζόμενο με τέσσερα Ευρωπαϊκά σχολεία και ένα Ελληνικό, που βρίσκονται στον ίδιο περίπου Μεσημβρινό με το Ρέθυμνο, δηλαδή είχαν το ίδιο περίπου γεωγραφικό μήκος με αυτό.
Τα σχολεία αυτά ήταν τα Φινλανδικά Olarin koulu ja lukio και Kannelmäen Peruskoulu της περιοχής του Ελσίνκι, το Tallinn Lillekyla Gymnasium από το Ταλίν της Εσθονίας, το Secondary School «Ioan Vladutiu» της κεντρικής Ρουμανίας και το 3ο Γυμνάσιο Καβάλας.
Οι μαθητές ενός τμήματος της Α’ Γυμνασίου στο πλαίσιο του μαθήματος της Γεωγραφίας με μεγάλο ενδιαφέρον, περιέργεια αλλά και σοβαρότητα μέτρησαν την σκιά ενός αντικειμένου μήκους ενός μέτρου, στις 12:30 μ.μ., την ώρα που ο ήλιος βρισκόταν στο ζενίθ του, με την καθοδήγηση του υπεύθυνου καθηγητή τους κ. Βαγγέλη Άλτα φυσικού.
Στη συνέχεια με τη βοήθεια σύγχρονων υπολογιστικών μέσων (Google-map Stellarium) υπολόγισαν στο Εργαστήριο της Πληροφορικής του σχολείου την περίμετρο αλλά και την ακτίνα της γης, αφού πρώτα αντάλλαξαν δεδομένα με τα παραπάνω συνεργαζόμενα σχολεία.
Το κέρδος από τέτοιες διαδικασίες είναι ότι οι μαθητές βγαίνουν από την τάξη και κάνουν πραγματικές μετρήσεις στο πεδίο, αλλά και ενισχύεται η συνεργατικότητά τους με μαθητές ίδιας ηλικίας από όλο τον κόσμο, γεγονός ιδιαίτερα ενδιαφέρον της εποχής του ίντερνετ και της παγκοσμιοποίησης.