Βιωματική – τεχνολογική προσέγγιση στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΠΑΤΣΟΥΡΑΚΗ
Η σχολική χρονιά 2014 – 2015 στο Κέντρο Ξένων Γλωσσών Λίλιαν Πατσουράκη-Γιαννουλάτου έφτασε στο τέλος της με την «Γιορτή καλωσορίσματος του καλοκαιριού». Πρωταγωνιστές στην γιορτή αυτή οι μαθητές της junior τάξης με συμπρωταγωνιστή τον Tom Cat, ήρωα του βιβλίου τους με τίτλο «The Cat is back». Παράλληλα ολοκληρώθηκαν και τα μαθήματα του τελευταίου Εκπαιδευτικού Θεματικού Κύκλου για μαθητές της Α’ και Β’ Δημοτικού με τίτλο «Fun at the beach and going camping».
Πέρα από τις βιωματικές δραστηριότητες που εδώ και χρόνια συστηματικά εντάσσει στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα, το Κέντρο Ξένων Γλωσσών Λίλιαν Πατσουράκη-Γιαννουλάτου φροντίζει πάντα να βρίσκεται στο επίκεντρο των τεχνολογικών εξελίξεων και να ενσωματώνει πρωτοποριακές τεχνολογίες στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας, όπως το e-learning, IWBs, blended learning, LMS, blogging, online voice recording κ.α. δίνοντας μια πρόγευση των προηγμένων πρακτικών των σχολείων του μέλλοντος… It’s all Greek to me!… Αυτά είναι κινέζικα για μένα!… κάποιοι ίσως αναφωνήσουν. Για τη διευκρίνηση των προηγούμενων τεχνικών όρων και αρκτικόλεξων στη συνέχεια του άρθρου θα βρείτε μια σύντομη αλλά αρκετά περιεκτική αναφορά στις εν λόγω μεθόδους και πρακτικές. Η ολιστική αυτή διδακτική πρακτική έχει σαν στόχο την συνδυαστική προσέγγιση της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας με τελικό αποτέλεσμα την βελτιστοποίηση της μαθησιακής διαδικασίας και την αποδοτικότητα του μαθητή.
Το 2008 εξοπλίζονται οι αίθουσες διδασκαλίας με IWBs (διαδραστικούς πίνακες). Ένα από τα λίγα κέντρα ξένων γλωσσών που εξόπλισε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας με διαδραστικούς πίνακες, επαγγελματικούς εκπαιδευτικούς προτζέκτορες short-throw, ενσύρματη σύνδεση Internet σε κάθε αίθουσα -για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου από την έκθεση των πιο ευάλωτων μικρότερων μαθητών σε ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία όπως ορίζουν οι πρακτικές ανεπτυγμένων χωρών- και την πρωτοποριακή δυνατότητα έγχρωμης εκτύπωσης του κάθε διδαχθέντος μαθήματος.
Το 2009 εντάσσονται στην εκπαιδευτική διαδικασία του κέντρου τα πρωτοεμφανιζόμενα τότε ηλεκτρονικά βιβλία – ebooks που παρέχουν μεγάλες δυνατότητες αυτονόμησης στους μαθητές, ενώ παράλληλα τους δίνεται η δυνατότητα συνεχούς προσομοίωσης της εκμάθησης της ξένης γλώσσας σε αυθεντικό περιβάλλον μέσα από μαγνητοφωνημένα ακουστικά κείμενα και ταινίες.
Το 2010 έρχεται το clubEFL – μια ασφαλή εκπαιδευτική ιστοσελίδα LMS (learning management system) -στο Internet- μέσω της οποίας οι μαθητές μπορούν, χρησιμοποιώντας την αιχμή της ηλεκτρονικής διαδικτυακής τεχνολογίας με την καθοδήγηση και επίβλεψη των δασκάλων τους, να έχουν συνεχή επαφή με τα μαθήματα και τη γλώσσα που διδάσκονται… από το ίδιο τους το σπίτι! Η ρεαλιστική εφαρμογή της πεμπτουσίας της ηλεκτρονικής εκπαιδευτικής τεχνολογίας πού λέγεται e-learning! Όλες οι εκπαιδευτικές βαθμίδες στον ανεπτυγμένο κόσμο – σχολεία… κέντρα ξένων γλωσσών… πανεπιστήμια – σπεύδουν να υιοθετήσουν εφαρμογές ηλεκτρονικής τηλεκπαίδευσης, που με το πέρασμα του χρόνου γίνονται ολοένα και πιο φιλικές προς τον χρήστη, ολοένα και πιο απαραίτητες στο πλαίσιο διδασκαλίας των σχολείων του 21ου αιώνα.
Μερικές από τις πρωτότυπες και πρωτοπόρες εφαρμογές και δραστηριότητες που αξιοποιούν οι μαθητές του κέντρου εδώ και πέντε χρόνια και συνεχίζουν να βιώνουν, συνεχώς εμπλουτιζόμενες, είναι:
1: Οι μαθητές του ΚΞΓ εδώ και πέντε χρόνια παίρνουν το homework στο σπίτι τους μέσω του club με την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος που παρέχει κείμενο, εικόνα, ήχο και βίντεο. Έτσι μαθητές και γονείς είναι πάντα ενημερωμένοι. Ακόμα κι εάν ένας μαθητής απουσιάσει έχει πλήρη πρόσβαση, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας -24/7- στις εργασίες χωρίς να χρειάζεται ούτε καν να πάρει τηλέφωνο!
2: Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να έχουν άμεση πρόσβαση στα ολοκληρωμένα αναλυτικά lesson plans – σχέδια μαθημάτων των καθηγητών του κέντρου που ανεβαίνουν στο LMS για κάθε διδακτική ώρα πριν καν γίνει το κάθε μάθημα. Τα σχέδια μαθημάτων είναι ένα μικρό δείγμα του πόσο διεξοδικά και ποιοτικά είναι οργανωμένη η εκπαιδευτική διαδικασία και γίνονται από το 2007 όταν πήρε το ΚΞΓ την διεθνή πιστοποίηση ποιότητας ISO 9001 -πρώτο στο Ρέθυμνο και από τα ελάχιστα κέντρα ξένων γλωσσών μέχρι σήμερα σε όλη την Ελλάδα. Οι απόντες μαθητές έτσι έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν αναλυτικά το πως θα διδαχθεί το κάθε τι στην τάξη ακόμα και την ώρα που τυχόν απουσιάσουν!
3: Οι μαθητές στέλνουν εξατομικευμένα ηλεκτρονικά μηνύματα στους καθηγητές τους στο club αν χρειάζονται οποιαδήποτε διδακτική ή διοικητική επεξήγηση και οι καθηγητές ανταποκρίνονται άμεσα, κατά κανόνα πριν το επόμενο μάθημα, με μήνυμα προς κάθε μαθητή χωριστά… Νέα οργανωτικά δεδομένα σε ένα πραγματικά σύγχρονο εκπαιδευτικό πλαίσιο!
4: Οι μαθητές βλέπουν τα βιβλία τους στο club και κάνουν συμπληρωματικές δραστηριότητες – activities online στο σπίτι τους, ενώ ο καθηγητής ή και ο γονέας, μπορεί να δει και να ελέγξει την επίδοσή του μαθητή οποτεδήποτε το θελήσει.
5: Οι μαθητές του κέντρου φτιάχνουν τις δικές τους online ηλεκτρονικές ιστορίες χρησιμοποιώντας τεχνολογικές εφαρμογές μέσα από το clubEFL, αξιοποιώντας ταυτόχρονα την πρόσβαση που τους παρέχεται σε online λεξικά.
6: Οι μαθητές μπορούν ν’ ακούνε και να διαβάζουν καθημερινά επιλεγμένα ειδησεογραφικά νέα από αγγλικές ιστοσελίδες, να ανακαλύπτουν ενδιαφέροντα θέματα και να γίνονται έτσι πιο κοσμοπολίτες.
7: Οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε online ιστορίες με activities που μπορούν να διαβάσουν στον ελεύθερο χρόνο τους και σε trailers με όλες τις τελευταίες ταινίες που κυκλοφορούν με αντίστοιχα αctivities.
8: Οι μαθητές δημιουργούν δικά τους quizzes ή ακόμα και διαγωνίσματα που τα μοιράζονται με τους συμμαθητές τους. Εδώ έρχεται η ώρα της παραγωγής αλλά και εξέτασης του γραπτού λόγου. Η ώρα που ο μαθητής πια παίρνει τον δημιουργικό ρόλο του «δασκάλου». Αυτό γίνεται ακόμα πιο εμφατικά όταν ο μαθητής ηχογραφεί κείμενα και διαλόγους για να βελτιώσει την εκφορά του προφορικού λόγου.
9: Κάθε μαθητής δημιουργεί το δικό του προσωπικό blog! Οι μαθητές του ΚΞΓ έχουν αρχίσει να φτιάχνουν τα δικά τους blog από το 2011 εναρμονιζόμενοι στην τάση που κυριαρχεί στις αναπτυγμένες χώρες να έχει κάθε σύγχρονος πολίτης, εργαζόμενος και επαγγελματίας, την ηλεκτρονική του online εικόνα.
To blog είναι ένας απλός τύπος ιστοσελίδας, που μοιάζει με ημερολόγιο, όπου ο μαθητής δημοσιεύει εικόνες, άρθρα ή βίντεο που είτε τα βρίσκει στο διαδίκτυο ή ακόμα καλύτερα τα δημιουργεί ο ίδιος. Βέβαια προς αποφυγή παρεξήγησης αναφέρουμε ότι δεν ανεβαίνουν προσωπικά ή οικογενειακά δεδομένα. Σκοπός δημιουργίας και διατήρησης ενός blog είναι η δημιουργία του κοινωνικού, πολιτιστικού, επαγγελματικού και γιατί όχι -πάντα με προσοχή- πολιτικού προφίλ του blogger. Τελικός στόχος είναι κάθε μαθητής -μελλοντικός πολίτης- να μάθει να δημιουργεί την ηλεκτρονική online εικόνα – ταυτότητά του που θα λειτουργήσει σαν το επαγγελματικό του διαβατήριο στην κοινωνία του αύριο.
10: Οι μαθητές μπορούν να βλέπουν πάνω από 27.000 activities που είναι διαθέσιμα γι’ αυτούς στο clubEFL… και κάθε μέρα γίνονται ακόμα περισσότερα και περισσότερα….
Έτσι συνδυάζοντας τον παραδοσιακό με τον βιωματικό τρόπο διδασκαλίας, ενισχυμένο με τεχνολογία αιχμής, καλύπτονται οι ανάγκες του μεγαλύτερου τμήματος των μαθησιακών τύπων των μαθητών.
Περισσότερες πληροφορίες: www.facebook.com/LilianPatsouraki.
Κέντρο Ξένων Γλωσσών Λίλιαν Πατσουράκη-Γιαννουλάτου