Μειωμένη ήταν η αγοραστική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου τη χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων, παρά τις δελεαστικές προσφορές και τις μεγάλες μειώσεις τιμών. Οι πωλήσεις ήταν σημαντικά μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου αλλά και τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου), το ποσοστό της μείωσης στην τοπική αγορά ανήλθε στο 30%.
Το γεγονός αυτό προκαλεί έντονη ανησυχία και προβληματισμό στους εμπόρους, οι οποίοι εμφανίζονται απογοητευμένοι και απαισιόδοξοι για το μέλλον, καθώς, όπως σημειώνουν, η έλλειψη ρευστότητας και η χαμηλή καταναλωτική ζήτηση απειλούν τη βιωσιμότητα των καταστημάτων τους.
Εκτός από τις εισπράξεις, σημαντικά μειωμένη είναι και η επισκεψιμότητα των πελατών στα εμπορικά καταστήματα, καθώς όπως υποστηρίζουν επιχειρηματίες, υπάρχουν μέρες και ώρες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, που σε κεντρικούς δρόμους της αγοράς, όπως οι οδοί Αρκαδίου και Εθνικής Αντιστάσεως, «δεν περπατούν πελάτες ούτε για να κοιτάξουν τις βιτρίνες».
Σχετικά με τη χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων, τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου αναφέρουν ότι το διάστημα από 15/1 έως 31/1 η αγοραστική κίνηση ήταν καλύτερη, σε αντίθεση με τον Φεβρουάριο που η αγορά κινήθηκε ελάχιστα, με αποτέλεσμα το ποσοστό της μείωσης να μεγαλώσει και τελικά να κυμανθεί από 20%-30%.
Πάντως, επειδή αρκετά καταστήματα αδυνατούν να καλύψουν ακόμα και τα λειτουργικά τους έξοδα και με δεδομένο ότι η εκπτωτική ήταν μια κακή περίοδος, η πλειονότητα των εμπόρων αναφέρει ότι πρόκειται να πραγματοποιήσει προσφορές και εκπτωτικές ενέργειες μέσα στον Μάρτιο, σε μια προσπάθεια να ρευστοποιήσουν το εμπόρευμα και να αυξήσουν τις εισπράξεις τους.
Ήδη, πολλά καταστήματα στην πόλη του Ρεθύμνου έχουν ξεκινήσει τις προσφορές, με τις μειώσεις τιμών να φτάνουν σε ποσοστά ακόμα και το 50%-60%.
Αναλυτικά
Νέα μείωση της αγοραστικής κίνησης στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου
• Πτώση 30% στον τζίρο των επιχειρήσεων – Απογοητευμένοι οι έμποροι, αδυνατούν να ανταποκριθούν στα λειτουργικά έξοδά τους
«Κάθε πέρσι και καλύτερα» λένε οι έμποροι του Ρεθύμνου, βλέποντας τους τζίρους των επιχειρήσεών τους να μειώνονται από χρονιά σε χρονιά. Η «βουτιά» στο λιανικό εμπόριο έχει οδηγήσει σε οικονομικό αδιέξοδο πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στο Ρέθυμνο, με τους επιχειρηματίες να εμφανίζονται απογοητευμένοι και απαισιόδοξοι για το μέλλον, καθώς, όπως σημειώνουν, η έλλειψη ρευστότητας και η χαμηλή καταναλωτική ζήτηση απειλούν τη βιωσιμότητα των καταστημάτων τους.
Και το χειρότερο είναι ότι όλοι οι μήνες πια… μοιάζουν σχεδόν ίδιοι, σε ότι αφορά την εμπορική κίνηση, καθώς ούτε καν οι εκπτωτικές περίοδοι δεν αποτελούν κίνητρο για τους καταναλωτές, οι οποίοι επίσης πλήττονται από την οικονομική κρίση και περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα.
Παρά τις χειμερινές εκπτώσεις, που μόλις ολοκληρώθηκαν, τις δελεαστικές προσφορές και τις μεγάλες μειώσεις τιμών, οι πωλήσεις των καταστημάτων ήταν σημαντικά μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου αλλά και τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου), το ποσοστό της μείωσης της αγοραστικής κίνησης στην τοπική αγορά ανήλθε στο 30%.
Το γεγονός αυτό προκαλεί έντονη ανησυχία και προβληματισμό στους εμπόρους, οι οποίοι εδώ και μια τριετία περίπου κοιτούν τα οικονομικά στοιχεία των επιχειρήσεών τους και διαπιστώνουν ότι ο κάθε μήνας που περνά συνοδεύεται από αρνητικό πρόσημο στις εισπράξεις.
«Το πρώτο τρίμηνο του 2013 είναι το δυσκολότερο της χρονιάς. Ο Ιανουάριος πήγε σχετικά καλά, ο Φεβρουάριος ήταν ένας πολύ κακός μήνας και ο Μάρτιος δεν αναμένεται να κινηθεί σε πολύ καλά επίπεδα, με εξαίρεση ίσως το τριήμερο του καρναβαλιού» δήλωσε στα «Ρ.Ν.» ο Μανώλης Σταματογιαννάκης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
Ο ίδιος επεσήμανε τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι έμποροι εξαιτίας της συρρίκνωσης του τζίρου των επιχειρήσεών τους: «Δυστυχώς τα πράγματα δεν πάνε καλά. Τα τελευταία χρόνια έχουμε διαρκώς μείωση κι αυτό μπορεί να επιφέρει ακόμα χειρότερες συνέπειες, καθώς έχουμε φτάσει στο σημείο να μην μπορούμε να καλύψουμε ούτε τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεών μας. Για τα προσωπικά μας έξοδα ή το κέρδος, δεν συζητάμε καθόλου. Με νύχια και με δόντια προσπαθεί πολύς κόσμος να διατηρήσει την επιχείρησή του».
Εκτός από τις εισπράξεις σημαντικά μειωμένη είναι και η επισκεψιμότητα των πελατών στα εμπορικά καταστήματα, καθώς όπως υποστηρίζουν επιχειρηματίες, υπάρχουν μέρες και ώρες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, που σε κεντρικούς δρόμους της αγοράς, όπως οι οδοί Αρκαδίου και Εθνικής Αντιστάσεως επί παραδείγματι, «δεν περπατούν πελάτες ούτε για να κοιτάξουν τις βιτρίνες».
Σχετικά με τη χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων, τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου αναφέρουν ότι το διάστημα από 15/1 έως 31/1 η αγοραστική κίνηση ήταν καλύτερη, σε αντίθεση με τον Φεβρουάριο που η αγορά κινήθηκε ελάχιστα, με αποτέλεσμα το ποσοστό της μείωσης να μεγαλώσει και να κυμανθεί τελικά από 20%-30%.
Πάντως, επειδή αρκετά καταστήματα αδυνατούν να καλύψουν ακόμα και τα λειτουργικά τους έξοδα και με δεδομένο ότι η εκπτωτική ήταν μια κακή περίοδος, η πλειονότητα των εμπόρων αναφέρει ότι πρόκειται να πραγματοποιήσει προσφορές και εκπτωτικές ενέργειες μέσα στον Μάρτιο, σε μια προσπάθεια να ρευστοποιήσουν το εμπόρευμα και να αυξήσουν τις εισπράξεις τους.
Ήδη, πολλά καταστήματα στην πόλη του Ρεθύμνου έχουν ξεκινήσει τις προσφορές, με τις μειώσεις τιμών να φτάνουν σε ποσοστά ακόμα και το 50%-60%.
Παρότι η κατάσταση στην τοπική αγορά είναι ζοφερή, ο Μ. Σταματογιαννάκης στέλνει μήνυμα αισιοδοξίας στους συναδέλφους του εμπόρους, επισημαίνοντας ότι οι επόμενοι μήνες και κυρίως οι καλοκαιρινοί, θα είναι αρκετά βελτιωμένοι: «Πρέπει να διατηρήσουμε όλοι την ψυχραιμία μας, να κάνουμε υπομονή και να παλέψουμε. Ο Μάρτιος θα είναι ένας δύσκολος μήνας, όμως από τα μέσα Απριλίου και μετά πιστεύω ότι το κλίμα θα αλλάξει. Το καλοκαίρι είναι κοντά και λόγω του τουρισμού κυρίως, μπορούμε να ελπίζουμε σε καλύτερες μέρες».
Σε επίπεδο χώρας, τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ με το ΙΝΕΜΥ (Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών), σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους της Ελλάδας, κρούουν τον κώδωνα του κίνδυνου για το μέλλον της ελληνικής αγοράς.
Χαρακτηριστικά, το 80% των ερωτώμενων δηλώνει ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012, ενώ όσον αφορά την εμπορική κίνηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, οι απαντήσεις ποικίλουν, με το 27% να δηλώνει πτώση της τάξης του 21-30% και ένα 20% μείωση πωλήσεων μεγαλύτερη του 41%. Η μέση απόδειξη μία τυπική ημέρα των εκπτώσεων, σύμφωνα με τις απαντήσεις των επιχειρήσεων κυμάνθηκε στα 44,3 ευρώ, αρκετά χαμηλότερα από το προηγούμενο έτος και σχεδόν 50% κάτω από τη μέση τιμή απόδειξης το 2011, ενώ και η μέση επισκεψιμότητα πελατών ήταν μειωμένη κατά 42% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Σε ό,τι αφορά το ύψος των εκπτώσεων το ποσοστό, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα (21-40%). Επίσης, ένα πολύ υψηλό ποσοστό (47%) των ερωτώμενων πραγματοποίησε εκπτώσεις 41%-50% και άνω. Οι 7 στους 10 εμπόρους υποδεικνύουν ως καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων το διάστημα από 15/1 έως 31/1 και το 27% την περίοδο από 1/2 έως 15/2.
Η πλειονότητα των εμπόρων (66%) αναφέρει ότι πρόκειται να πραγματοποιήσει εκπτωτικές ενέργειες μέσα στο επόμενο 15νθήμερο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη ερώτηση πολλοί είναι οι ερωτώμενοι που επισήμαναν ότι οι εκπτωτικές ενέργειες θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Ωστόσο, πάνω από τους μισούς, δηλαδή το 54% του δείγματος, αξιολογούν αρνητικά την πολιτική προσφορών ορισμένων εμπορικών καταστημάτων πριν την περίοδο των επίσημων εκπτώσεων. Θετικά βλέπει τέτοιου είδους ενέργειες το 22% των ερωτώμενων και ένα σημαντικό τμήμα (24%) δήλωσε ότι δεν τις αξιολογεί ούτε θετικά αλλά ούτε και αρνητικά.
Τέλος, κι αυτό είναι ένα κρίσιμο στοιχείο για την ψυχολογία της αγοράς, το 83% των εμπόρων παρατήρησε «έντονα» και «πολύ έντονα» το φαινόμενο των λουκέτων εμπορικών επιχειρήσεων έως την τελευταία μέρα του προηγούμενου χρόνου, παρόλο που κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων δεν παρατηρείται το φαινόμενο με την ίδια ένταση.
Η ΕΣΕΕ σε ανακοίνωσή της αναφέρει: «Είναι σαφές ότι οι χειμερινές εκπτώσεις αφήνουν το εμπόριο σε χειμερία νάρκη, αφού για την πλειονότητα των συναδέλφων τα οφέλη από την εκπτωτική περίοδο απείχαν αρκετά από τα αναμενόμενα. Οι Έλληνες έμποροι αποχαιρετούν τις εκπτώσεις λέγοντας «καλό μήνα» στις προσφορές. Η εγχώρια αγορά παλεύει να διαχειριστεί τις φορο-πιέσεις, τα μειωμένα εισοδήματα των καταναλωτών και το γενικό αρνητικό κλίμα. Οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις δείχνουν ότι το πρόβλημα της αγοράς δεν μπορεί να λυθεί με μεγαλόστομες διακηρύξεις, αλλά αντίθετα με ουσιαστικές παρεμβάσεις που αντιστοιχούν στις ανάγκες των Μμε εμπορικών επιχειρήσεων».