Η αναπτυξιακή ώθηση που δίδεται στις εξαγωγές είναι περιορισμένη ενώ αν υπήρχε μια καλύτερη συλλογική στρατηγική σε συνεργασία με τους θεσμικούς και οικονομικούς φορείς του νησιού σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία θα ήταν σε πολύ καλύτερα επίπεδα. Προϊόντα όπως το λάδι, το κρασί, τα αρτοποιήματα αλλά και τα πλαστικά περιλαμβάνονται στις πρώτες θέσεις της λίστας της εξαγωγικής δραστηριότητας της Κρήτης που παρά τη γενικευμένη ύφεση της τελευταίας πενταετίας μπόρεσαν και κατέκτησαν αρκετές θέσεις στα ράφια των διεθνών αγορών.
Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης με βάση τα οποία καταγράφεται διπλάσια αύξηση των εξαγωγών του νησιού μέσα σε ένα και μόνο έτος, γεγονός που δείχνει την τεράστια προσπάθεια που καταβάλλει ο σύνδεσμος αλλά και οι ίδιοι οι επιχειρηματίες με τα οφέλη να είναι πολλαπλά, όχι μόνο για τους ίδιους, αλλά και για την τοπική οικονομία, αφού χάρη σε αυτές διπλασιάστηκε το ΑΕΠ του νησιού.
Ειδικότερα, το Μάιο του 2015 σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό η αύξηση των εξαγωγών σε αξία είναι ίση με 83,85% με τις κρητικές εξαγωγές να φτάνουν σχεδόν τα 50.000.000 ευρώ (δεν περιλαμβάνεται ο εφοδιασμός πλοίων σε Ε.Ε. και τρίτες χώρες). Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο είχαμε αύξηση 95,67%, το Φεβρουάριο 96,57%, το Μάρτιο 96,95% και τον Απρίλιο 108,45%. Στις κυριότερες εξαγωγικές αγορές, πρώτη έρχεται η Ιταλία, δεύτερη η Γερμανία και στη συνέχεια η Μάλτα, η Βουλγαρία και η Γαλλία. Όσον αφορά στο 5μηνο του 2015, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014, η αύξηση είναι ίση με 96,09% σε αξία και το σύνολο των κρητικών εξαγωγών 275.744 χιλ. ευρώ, που υπολείπεται κατά 14.256 χιλ. ευρώ για να αγγίξει το α’ 6μηνο του 2013. Προβλέπεται λοιπόν ότι το α’ 6μηνο του 2015 οι εξαγωγές της Κρήτης θα ξεπεράσουν κατά πολύ τις εξαγωγές που πραγματοποιήθηκαν κατά το α’ 6μηνο του 2013, από τις καλύτερες εξαγωγικές περιόδους για το νησί μας, που σε αξία άγγιξαν τις 290.000 χιλ. ευρώ.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος του Συλλόγου Εξαγωγέων Κρήτης Αλκιβιάδης Καλαμπόκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είναι ένα θετικό μήνυμα γιατί και τα στοιχεία του Ιουνίου αναμένεται να είναι καλά και τον Ιούνιο θα σπάσουμε το ρεκόρ και του 2013. Το ελπιδοφόρο μήνυμα είναι ότι έστω και πριν από τα capital controls πάλι μέσα στην κρίση ήμασταν και η Κρήτη έχει αντισταθεί ηρωικά στις εξαγωγές και μέχρι τώρα πάμε σχεδόν σε έναν απόλυτο διπλασιασμό. Είναι πολύ σημαντικό γιατί κρατάει θέσεις εργασίας και δεύτερον απορροφάει πολλά από τα προϊόντα του αγροτικού τομέα, τρίτον φέρνει συνάλλαγμα και τέταρτον ενισχύει το brand Κρήτη”.
«Πάγωσαν» οι εξαγωγές λόγω της τραπεζικής αργίας
Οι εξαγωγές όμως τον τελευταίο μήνα έχουν «παγώσει» λόγω της τραπεζικής αργίας και η ανησυχία στον κλάδο είναι διάχυτη, αφού όπως υποστηρίζουν αν άμεσα δεν αρθούν οι περιορισμοί οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές, όχι μόνο για τον κλάδο αλλά και για την τοπική οικονομία. Ο κ. Καλαμπόκης περιγράφει στα «Ρ.Ν.» τον Γολγοθά που διανύουν τον τελευταίο μήνα οι εξαγωγείς οι οποίοι αδυνατούν να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε διαδικασία λόγω των περιορισμών. Μεταξύ άλλων τόνισε: «Από τον Ιούλιο και μετά προφανώς θα δούμε κάποια κάμψη, διότι τα capital controls έχουν «παγώσει» σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό την εξαγωγική δραστηριότητα. Σήμερα υπάρχουν περιορισμοί στην εξαγωγή κεφαλαίων κίνησης και δεν μπορούμε να στείλουμε λεφτά έξω για να αγοράσουμε πρώτες ύλες και ενδιάμεσες ύλες. Δεν μπορούμε όταν ταξιδεύουμε στο εξωτερικό να κρατάμε παραπάνω από 1.000 ευρώ και αντιλαμβάνεστε ότι στελέχη κάνουν πολυήμερα ταξίδια προσπαθώντας να πάνε στους πελάτες και να δούνε αγορές. Αυτό δημιουργεί δυσχέρεια στην καθημερινότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων της Κρήτης. Για εμάς είναι η απόλυτη καταστροφή. Υπάρχουν 8.000 αιτήματα πανελλαδικά κυρίως εξαγωγέων αλλά και εισαγωγέων πρώτων υλών στην επιτροπή του Λογιστηρίου του Κράτους τα οποία δεν έχουν απαντηθεί. Από τη στιγμή που αποβιομηχανοποιήθηκε η χώρα πολλοί φέρνουν πρώτες και ενδιάμεσες ύλες από το εξωτερικό, είτε χρώματα για μπουκάλια, είτε μπουκάλια, είτε υλικά συσκευασίας με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να στείλουμε λεφτά στο εξωτερικό. Υπάρχουν κοντέινερς για τα οποία δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες εκτελωνισμού, για τα οποία δυστυχώς δεν επιτρέπεται η εξαγωγή συναλλάγματος ούτε και αυτή την εβδομάδα. Επίσης υπάρχει και μια διστακτικότητα στη λήψη κεφαλαίων και ενώ οι πελάτες μας θέλουν να μάς πληρώσουν -επειδή δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα το θέμα του κουρέματος- είναι πολλοί οι εξαγωγείς που διστάζουν να πάρουν εμβάσματα από το εξωτερικό. Ή όταν τα πάρουν προσπαθούν να κάνουν γρήγορες ηλεκτρονικές πληρωμές για να μην έχουν χρήματα μέσα στους λογαριασμούς. Αυτό σημαίνει ότι τώρα είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση για τις εξαγωγικές εταιρείες της Κρήτης που έχουν επιπρόσθετα κόστη σε σχέση με ανταγωνιστικές εταιρείες άλλες γιατί μπαίνει και το Κρήτη Αθήνα για να στείλουμε τα προϊόντα μας στην υπόλοιπη Ευρώπη».
Μέσα στο θολό αυτό το τοπίο εξηγεί ο κ. Καλαμπόκης έχει ταυτόχρονα «παγώσει» και οτιδήποτε αναπτυξιακό και υπάρχει, όπως λέει, μια δυστοκία αποπληρωμών δράσεων που έχουν κάνει οι εξαγωγικές εταιρίες μέσα από ευρωπαϊκά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα τονίζοντας πως δεν υπάρχει η ανάλογη μέριμνα από την πολιτεία. «Η αναπτυξιακή ματιά δεν υπάρχει, η κυβέρνηση ασχολείται με το να λύσει το πρόβλημα ρευστότητας και να πληρώσει το δημόσιο αλλά η ματιά στον ιδιωτικό τομέα δεν υπάρχει λες και είμαστε εμείς εχθροί. Οι επιχειρηματίες αποτελούν εχθρικό περιβάλλον και όταν μιλάμε για την Κρήτη, μιλάμε για μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν διπλό έργο να απορροφούν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της τοπικής παραγωγής και δεύτερο οι περισσότερες είναι οικογενειακές με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Διατηρούν δηλαδή το συνεκτικό κρίκο της οικογένειας και συντηρούν και κάποιους ανθρώπους από την περιοχή. Όλα αυτά είναι σε διαταραχή τώρα. Δεν ασχολούμαστε με το πως να αυξήσουμε τις εξαγωγές και αυτοί κοιτάζουν μέσα στη φουρτούνα πως θα φτάσουν στην αντίπερα όχθη» σημείωσε .
Απαραίτητη η συνεργασία όλων των φορέων
Η ενίσχυση των εξαγωγών μέσα από συλλογικές δράσεις των εμπλεκόμενων φορέων και της αυτοδιοίκησης είναι απαραίτητη για να δοθεί επιπλέον δυναμική στον κλάδο με έμφαση στο brand name «ΚΡΗΤΗ». «Χρειάζεται μια ακόμα καλύτερη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δηλαδή εξαγωγέων, συνδέσμου και των επιμελητηρίων, που υπάρχει αλλά πρέπει να γίνει πιο δυναμική και επίσης πρέπει να ενισχυθεί το brand name Κρήτη και να πιστοποιηθούν περισσότερες εταιρίες και η περιφέρεια να δώσει βάρος στην εξωστρέφεια αυτού του σήματος γιατί οποιοδήποτε σήμα δεν μπορεί να αναγνωριστεί από μόνο του αν δεν γίνουν κινήσεις. Είναι μια πολύ καλή προσπάθεια μέσω της πιστοποίησης κρητικών προϊόντων αλλά για να το γνωρίσει ο καταναλωτής πρέπει να γίνουν ενέργειες marketing που θα το στηρίξουν για να γίνει πιο αναγνωρίσιμο. Εμείς κάνουμε τη δουλειά μας σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες και αυτό φαίνεται μέσα από τους αριθμούς, δεν είναι θεωρητικό σχήμα. Θα πρέπει όμως και οι υπεύθυνοι να έχουν μια διαφορετική ματιά στα προβλήματα μας και να δούνε τον εξαγωγικό τομέα με μια άλλη ματιά γιατί φέρνουμε συνάλλαγμα, θέσεις εργασίας και έχουμε αυξήσει το ποσοστό συμμετοχής των εξαγωγών στο ΑΕΠ διπλασιάζοντας το τα δύο τελευταία χρόνια. Το 2010 ήταν στο 8% και τώρα ξεπερνάμε το 15%».