Ενόψει της εορταστικής περιόδου και με το άνοιγμα του λιανεμπορίου να τίθεται ακόμα υπό συζήτηση, οι παραγγελίες από ηλεκτρονικά καταστήματα παρουσιάζουν ήδη μεγάλη αύξηση, μετατρέποντας την καθημερινότητα πολλών ταχυμεταφορικών εταιρειών, σε αγώνα δρόμου.
Τόσο το διάσημο «Black Friday», που προηγείται του Δεκεμβρίου, όσο και ο εκ των πραγμάτων καταναλωτικός χαρακτήρας των Χριστουγέννων, δημιουργούσαν ανέκαθεν μία έκρηξη αγοραστικότητας. Ωστόσο φέτος λόγω της καραντίνας ο όγκος εργασίας των συγκεκριμένων εταιριών αποδείχτηκε τεράστιος και μη αναμένομενος, αφού το σύνολο των επιχειρήσεων παραμένει κλειστό με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να στραφούν σε ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων.
Οι αγορές αυτές εκτοξεύτηκαν κατακόρυφα με τις ταχυμεταφορές να έχουν αναλάβει τη διακίνηση -παράδοση τους με συνέπεια να αποδεικνύεται πλέον ότι η κατάσταση αυτή τις βρήκε ανέτοιμες. Ο όγκος των παραγγελιών που πρέπει να διανεμηθούν, σε πολλές περιπτώσεις πολλαπλασιάστηκε, η πίεση του χρόνου εντάθηκε και εργοδότες και εργαζόμενοι, κυριολεκτικά τρέχουν να προλάβουν.
Όπως μας εξηγεί ο κ. Μανώλης Τζανάκης, υπεύθυνος της εταιρείας ταχυμεταφορών «ACS courier» στον νομό Ρεθύμνου, το δεύτερο καθολικό lockdown, ήταν κάτι που κανείς δεν περίμενε, κάνοντας λόγο για αύξηση 60% στον όγκο της δουλειάς:
«Ήμασταν οργανωμένοι και προετοιμασμένοι για να ανταπεξέλθουμε στο black Friday και επειδή συνδυαστικά έχει δείξει το παρελθόν ότι μετά το black Friday συνεχίζουν οι προσφορές και μπαίνουμε στην εορταστική περίοδο. Αυτή ήταν η υποδομή, όμως το lockdown αυτό, που ήταν και απρόβλεπτο, μη αναμενόμενο και πολύ ασταθές μας τσάκισε. Είναι και οι απαγορεύσεις διάφορων προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ και το κλείσιμο των εμπορικών… Όταν δεν μπορείς να ψωνίσεις κάποια προϊόντα τα παραγγέλνεις. Παρατηρώ πλέον υπερβολικά μεγάλη κίνηση και η δουλειά έχει αυξηθεί κατά 60%. Στην πρώτη καραντίνα τα πράγματα ήταν καλύτερα, ο κόσμος ήταν πιο συγκρατημένος, είχε πιο μεγάλη κατανόηση» μας λέει.
Παρόμοια κατάσταση μας μεταφέρει και ο κ. Μανουσάκης, υπεύθυνος του πρακτορείου ταχυμεταφορών «ΕΛΤΑ Πόρτα Πόρτα», τονίζοντας πως ο κόσμος πλέον παραγγέλνει αφειδώς και δεν συμπεριφέρεται όπως στην πρώτη καραντίνα.
«Η κίνηση έχει σχεδόν τριπλασιαστεί και το αποδίδω στην καραντίνα, στο black Friday και στις γιορτές που έρχονται, καθότι όλα τα μαγαζιά είναι κλειστά και όλες οι αγορές γίνονται από ιντερνετικά καταστήματα. Στην πρώτη καραντίνα είχαν μεγαλύτερο φόβο υγειονομικό, τώρα δεν τους νοιάζει. Ζήσαμε καταστάσεις περίεργες, μας πέταγαν σκοινιά απ’ τα μπαλκόνια για να ανεβάζουμε πάνω τα δέματα, τώρα ο φόβος αυτός έχει εξανεμιστεί. Στέλνουν και λαμβάνουν πολλά πράγματα, όχι ακόμα εορταστικά γιατί είναι νωρίς» καταλήγει.
Για διπλασιασμό του όγκου εργασίας κάνει λόγο και ο κ. Παντελής Τσικάκης, υπεύθυνος της εταιρείας ταχυμεταφορών «Κρητική Μεταφορική» στο Ρέθυμνο, που μας λέει: «Έχουμε τη διπλάσια δουλειά, ωστόσο έχουμε πολλές παραδόσεις και λιγότερες παραλαβές (αυτά που μοιράζουμε μέσα στην πόλη). Και πέρυσι τα Χριστούγεννα ήταν αυξημένη η κίνηση αλλά φέτος η δουλειά είναι περισσότερη και θα έλεγα διπλάσια από την ανοιξιάτικη καραντίνα. Τότε φοβόταν ο κόσμος. Τα μόνα δέματα που στέλνουμε στο εξωτερικό, είναι αυτά με βιολογικό λάδι από απλούς πολίτες. Κατά τα άλλα, οι παραγγελίες περιλαμβάνουν κυρίως είδη ηλεκτρικών, ένδυσης, υπόδησης, αλλά και κάποιες ιατρικές εξετάσεις που στέλνουμε έξω» τονίζει.
Μια πιο σταθερή ροή στην καθημερινή κίνηση, περιγράφει ο υπεύθυνος του πρακτορείου ταχυμεταφορών «Speedex» στο Ρέθυμνο:« Η προηγούμενη καραντίνα ήταν πιο δύσκολη, πιο μεγάλος ο όγκος εργασίας, γιατί ο κόσμος είχε κάνει ήδη τις παραγγελίες και δεν γνώριζε τι γίνεται. Τώρα είναι πιο σταθεροί και κανονικοί οι ρυθμοί».
Κανονικότητα παρατηρείται μέχρι στιγμής στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, όπως μας αναφέρει ο κ. Ελευθέριος Ταζεδάκης, με τους Ρεθεμνιώτες να στέλνουν ήδη εορταστικά γράμματα και δώρα σε φίλους και συγγενείς.
«Έχουμε μια συνεχή ροή και κίνηση αλλά δεν παρατηρούνται ουρές, γιατί είναι ενισχυμένα τα ταμεία ούτως ώστε να μην καθυστερεί ο κόσμος. Έρχεται κανονικά, με προφυλάξεις, μπαίνουν μέσα μόνο όσοι εξυπηρετούνται. Κανονική χριστουγεννιάτικη ροή, δεν είναι όμως σε καμία περίπτωση όπως πέρυσι, αλλά θα την έλεγα ικανοποιητική. Εκτός από τις πληρωμές, στέλνουν γράμματα, ευχές και πακετάκια στο εσωτερικό».
Οι καθυστερήσεις και η έκκληση για υπομονή και κατανόηση από τους πολίτες
Επακόλουθο αυτής της αυξημένης κίνησης, είναι οι αρκετές καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην παράδοση των παραγγελιών, με τους πελάτες να εκφράζουν σε αρκετές των περιπτώσεων έντονη δυσαρέσκεια και τις εταιρείες κούριερ να ζητούν κατανόηση. Οι απαιτήσεις είναι δικαιολογημένες, ωστόσο η αντίληψη της έκτακτης αυτής κατάστασης από τον κόσμο είναι κάτι που πρέπει να βελτιωθεί, όπως μας λέει ο κ. Τζανάκης,
«Όλες οι κούριερ έχουν κλονιστεί, έχουμε γονατίσει όλοι. Και στα τρία υποκαταστήματα έχουμε την ίδια κατάσταση. Ο κόσμος έχει πολλές απαιτήσεις και θα ήταν παρήγορο να καταλάβει ότι πρέπει να έχει υπομονή. Δεν υπάρχει από τη μεριά μας ούτε αδιαφορία, ούτε αμέλεια, ούτε συμφεροντολογισμός. Πλέον δεν χωράμε καν στα γραφεία. Η λύση είναι υπομονή. Έχει την απαίτηση της άμεσης παράδοσης, που μπορεί να συνέβαινε στο παρελθόν, αλλά τώρα είναι φύσει αδύνατον, όσο οργανωμένοι και αν είμαστε. Οι συνθήκες και η περίοδος είναι πολύ ρευστή. Στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη γιατί μιλάμε για τον μισό πληθυσμό της Ελλάδας. Τα αντίστοιχα γραφεία εκεί, δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν, ωστόσο εδώ ακόμα το παλεύουμε».
Από την πλευρά του ο κ. Μανουσάκης επισημαίνει ότι: «Υπάρχουν καθυστερήσεις σε πολλά δέματα. Το μεγάλο πρόβλημα στη δική μας τη δουλειά δεν είναι η διαχείριση του φόρτου, αυτή κάθε αυτή, αλλά τα παράπονα του κόσμου. Το θέμα είναι να καταλάβει ο κόσμος ότι και εμείς είμαστε άνθρωποι, δεν είναι σκοπός μας να τους ταλαιπωρήσουμε. Ο κόσμος πλέον παραγγέλνει ό,τι μπορεί να βάλει η ανθρώπινη φαντασία. Ένα σωρό ανούσια πράγματα, από τσατσάρες, παπούτσια και ό,τι άλλο βάζει ο νους».
Η ενημέρωση των πολιτών για τυχόν καθυστερήσεις, είναι αναγκαία, και πολλές φορές οι πελάτες πράττουν ανάλογα, αποφεύγοντας αποστολές που γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι θα χρονοβορήσουν, μας λέει ο κ. Ταζεδάκης.
«Αυτό που έχει παρατηρηθεί είναι ότι δεν στέλνουν πολλά πακέτα στο εξωτερικό γιατί υπάρχει καθυστέρηση. Τους το λέμε και εμείς, ότι δεν είναι οι ίδιοι ρυθμοί όπως τα προηγούμενα χρόνια, δεν θα παραδοθεί μέσα σε 1 εβδομάδα δηλαδή. Στο εσωτερικό δεν έχουμε πρόβλημα, πάνε κανονικά τα πακέτα και τα γράμματα, εκεί που υπάρχει είναι στο εξωτερικό και στις ταχυμεταφορές, γιατί έχει πέσει όλος ο κόσμος να παραγγείλει και έχουν μπλοκάρει».
Έκτακτες προσλήψεις προσωπικού για να ανταπεξέλθουν
Πολλές είναι οι εταιρείες ταχυμεταφορών ανά την Ελλάδα που μέσα σε αυτή την έκτακτη συγκυρία, προχώρησαν σε προσλήψεις επιπλέον ατόμων, είτε για να ανταπεξέλθουν στην επιβαρυμένη κίνηση, είτε για να καλύψουν κενά εργαζομένων που προκύπτουν λόγω της υγειονομικής κρίσης. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του κου Μανώλη Τζανάκη, ο οποίος μέσα σε μία μέρα, έκανε πρόσληψη επτά νέων εργαζομένων.
«Μέσα σε μια μέρα πήρα επτά άτομα και με επίσημες προσλήψεις και συνολικά εδώ και έναν μήνα έχω προσλάβει πάνω από δέκα άτομα. Είναι τόσο πολύ η πίεση που οποιοσδήποτε νέος και να έρθει για δουλειά θα τρομάξει και θα φύγει, ενώ υπάρχει ανάγκη για δουλειά. Ο κόσμος έχει μια αίσθηση ότι πρόκειται για απλή διανομή, όμως, δεν είναι έτσι ακριβώς. Χρειάζεται εκπαίδευση, να μάθει όλες τις διαδικασίες, όλες τις υπηρεσίες που παρέχουμε, όλα τα συστήματα, όλο αυτό θέλει χρόνο και χρόνο δεν έχουμε. Χρειάζεται ωστόσο να προσλάβω και άλλα άτομα αλλά λόγω της αστάθειας δεν μπορώ να κάνω σωστό προγραμματισμό. Αναγκαστικά θα προχωρήσω σε άλλες προσλήψεις. Το θέμα είναι τι θα γίνει μετά, με αυτά τα άτομα. Γιατί δεν είναι απλό να προσλάβεις υπάλληλο στα δύσκολα και μετά ξαφνικά όταν τελειώσει όλο αυτό να υποχρεούσαι να τον διώξεις γιατί δεν θα έχεις την ίδια δουλειά. Αν αρρωστήσει ένας υπάλληλός μου από κρυολόγημα δεν μπορεί να δουλέψει μέχρι να γίνει τελείως καλά. Και είμαστε σε μια χειμερινή περίοδο που συμβαίνουν αυτές οι γρίπες. Για παράδειγμα σήμερα μου λείπουν δυο άτομα. Εκτός ότι πρέπει να καλύψω τις αυξημένες ανάγκες, πρέπει να συνυπολογιστούν και αυτές οι απώλειες. Μιλάμε για έμπειρους υπαλλήλους που πρέπει να διαχειριστούν και τη δουλειά που είχαμε και την επιπλέον δουλειά που έχει προκύψει. Τον πελάτη δεν το ενδιαφέρει αυτό, θέλει την παραγγελία του ανεξαρτήτως αναγκαιότητας» καταλήγει.