Oι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής θα κρίνουν την πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου, η οποία ξεκίνησε με χαμηλές πληρότητες συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, αφήνοντας μουδιασμένους τους επιχειρηματίες του κλάδου, οι οποίοι πλέον μιλούν σίγουρα για μια σεζόν που θα κινηθεί σε σημαντικά χαμηλότερα από τα περσινά επίπεδα.
Ήδη έχουν γίνει εκπτώσεις και προσφορές σε ποσοστό που φτάνει το 20% για το επόμενο 20ήμερο, ενώ στην πλειοψηφία τους τα ξενοδοχεία θα καταγράψουν υψηλές πληρότητες μετά τις 10 Ιουνίου.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο το συνδέσμου τουριστικών πρακτόρων νομού Ρεθύμνου, όλες οι αγορές κινούνται πτωτικά. Επίσημα στοιχεία υπάρχουν από τη σκανδιναβική αγορά και συγκεκριμένα το γραφείο «Apollo», το οποίο φέτος έχει προγραμματίσει 12.000 λιγότερες αεροπορικές θέσεις σε σχέση με πέρυσι (από τις 163,000 που ήταν πέρυσι φέτος θα είναι 149.000). Το ποσοστό αυτό που ανέρχεται σε 10% από μια βασική αγορά χαρακτηρίζεται σημαντικό. Πτωτικές τάσεις καταγραφεί και η γερμανική αγορά ενώ μετά την παράταση του brexit η αγγλική αγορά δείχνει να επανακάμπτει. Σε ότι αφορά τους Ρώσους αυτοί θα κινηθούν στα περσινά επίπεδα σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις.
Καθοριστικοί παράγοντες, σύμφωνα με τους επαγγελματίες του κλάδου, που οδήγησαν στην αρνητική αυτή εξέλιξη είναι αρχικά ο ανταγωνισμός. Όπως εξηγούν το «άνοιγμα» της Τουρκίας, η οποία παρουσιάζει μια σημαντική δυναμική καθώς καταγράφει αυξημένες τουριστικές αφίξεις -κάτι που δεν συνέβαινε την προηγούμενη διετία- έχει ως άμεσο αποτέλεσμα, όπως λένε, να χάνει τουρίστες η χώρα μας. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις αυξημένες τιμές του ελληνικού τουριστικού πακέτου σε σχέση με άλλες χώρες, έχει ως αποτέλεσμα αρκετοί Ευρωπαίοι να επιλέγουν τις διακοπές τους βάσει τιμής και άρα να καταλήγουν σε φθηνότερους τουριστικούς προορισμούς. Σημαντικός όμως παράγοντας είναι, όπως υποστηρίζει ο κ. Μπερέτης, και οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη βόρεια Ευρώπη που σύμφωνα με τον ίδιο «κρατούν» εκεί τους επισκέπτες.
Ειδικότερα, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο Στράτος Μπερέτης, πρόεδρος του συνδέσμου τουριστικών πρακτόρων, τόνισε:
«Η αίσθηση που έχω είναι ότι είμαστε σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι για το δίμηνο Απριλίου-Μάιου. Από τις 10 Ιουνίου και μετά θα υπάρξει αύξηση της τουριστικής κίνησης, όμως συνολικά σαν προορισμός το Ρέθυμνο κινείται πτωτικά σε σχέση με πέρυσι και ευελπιστούμε ότι οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για το υπόλοιπο της σεζόν θα «δουλέψουν» για να περιοριστεί λίγο η πτώση και να καλυφτούν οι θέσεις που έχουν προγραμματίσει οι τουρ οπερέιτορς. Υπολογίζουμε ένα ποσοστό πτώσης 10% για τη φετινή σεζόν. Η τουριστική περίοδος φέτος θα βασιστεί στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για να μπορέσει να εξισορροπηθεί αυτή η μείωση που καταγράφεται. Πιστεύω ότι και μετά τις 20 Ιουνίου θα υπάρξουν κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, όμως φαντάζομαι ότι σε αυτές δεν θα γίνουν προσφορές. Οι προσφορές που έχουν δοθεί μέχρι στιγμής είναι μέχρι τις 10 Ιουνίου και όχι για το διάστημα 20 Ιουνίου έως 10 Σεπτεμβρίου. Γενικά όμως μέχρι στιγμής όλες οι αγορές είναι κάτω. Οι Ρώσοι μόνο εκτιμούμε ότι θα κινηθούν στα περσινά επίπεδα. Σίγουρα θα έχουμε σημαντική μείωση από τη σκανδιναβική αγορά. Ήδη το μεγάλο τουριστικό γραφείο «Apollo» μας ανακοινώσε ότι φέτος έχουν προγραμματίσει 14.000 θέσεις λιγότερες. Αυτό το 10% της πτώσης των Σκανδιναβών είναι δεδομένο. Η γερμανική αγορά κινείται πτωτικά προς το παρόν, οι Άγγλοι εξισορρόπησαν λίγο μετά την παράταση του Brexit, εκτιμώ ότι θα φτάσουν τα περσινά νούμερα αν δεν υπάρξει κάτι άλλο απρόοπτο και το ίδιο ελπίζουμε να συμβεί και με τους Γερμανούς. Γενικά ευελπιστούμε σε έναν κακό χειμώνα στη Ευρώπη, ώστε να έχουμε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Σε ότι αφορά τους ανταγωνιστικούς μας προορισμούς η Τουρκία και η Αίγυπτος κατέγραψαν αύξηση στα άκρα της σεζόν αναφέρομαι στο δίμηνο Απριλίου-Μαΐου. Ουσιαστικά ο μεγάλος μας αντίπαλος είναι η Αίγυπτος που είναι στο τέλος της σεζόν τους και προσφέρουν χαμηλές τιμές. Η Τουρκία «τρέχει» με αύξηση 40%, όμως και η Ισπανία κινείται σε χαμηλά επίπεδα σε ότι αφορά τις τουριστικές της αφίξεις. Είναι μια σειρά γεγονότων, είναι και το γεγονός ότι πέρσι στην Ευρώπη το καλοκαίρι ήταν πολύ καλό και γι’ αυτό φέτος βρίσκονται σε στάση αναμονής. Αν έχουν και πάλι καλό καιρό δεν θα ταξιδέψουν. Σίγουρα είναι επιβαρυντικός παράγοντας και το ελληνικό τουριστικό πακέτο που είναι ακριβότερο, καθώς εξαιτίας της αυξανόμενης ζήτησης τα τελευταία χρόνια είχαμε αύξηση τιμών. Εκτιμώ ότι η σεζόν θα είναι εξισορροπητική. Σίγουρα μας προβληματίζει η εικόνα αυτή. Αν και το περιμέναμε τώρα που το αντιμετωπίζουμε μας κακοφαίνεται. Αυτή είναι η αλήθεια. Υπάρχει μουρμούρα γενικότερα και στην αγορά. Για εμάς το αισιόδοξο σενάριο είναι να κλείσουμε με μια πτώση 10%. Αν το καταφέρουμε αυτό θα πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι».
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί δεν υπάρχει εικόνα σε σχέση με τις βίλες και τις κατοικίες που μισθώνονται μέσω aibnb.
Εν τω μεταξύ, καλή αναμένεται να είναι και φέτος η παρουσία των Γερμανών τουριστών στην Κρήτη, την οποία επέλεξαν για τις διακοπές τους την τελευταία πενταετία πάνω από 5 εκατομμύρια τουρίστες. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ η σεζόν άρχισε έχοντας ως κύρια αγορά κρατήσεων για την Ελλάδα τη γερμανική, ενώ Ηράκλειο, Χανιά και Ρέθυμνο, βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα προτίμησης για τους Γερμανούς τουρίστες.
Σύμφωνα με την ανάλυση που κάνει το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στο στατιστικό δελτίο Απριλίου, τον Μάρτιο του 2019 η κύρια αγορά κρατήσεων για την Ελλάδα ήταν η γερμανική, διατηρώντας την πρώτη θέση.
Η ιταλική αγορά βρέθηκε στη δεύτερη θέση (από την τρίτη τον Μάρτιο του 2018) και στην τρίτη έπεσε η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Στην τέταρτη θέση κατατάχθηκε η αμερικανική αγορά, ενώ στην πέμπτη υποχώρησε η αγορά της Γαλλίας.
Στην πρώτη θέση προτίμησης της γερμανικής αγοράς βρέθηκε όπως και πέρυσι η Αθήνα, στη δεύτερη η Θεσσαλονίκη και στην τρίτη τα Φηρά. Στην τέταρτη θέση ανέβηκε το Ηράκλειο και στην πέμπτη η Οία. Η πόλη της Ρόδου βρέθηκε έκτη στις προτιμήσεις των Γερμανών τουρισμών, έβδομη ήταν η χώρα της Μυκόνου, πτωτικά κινήθηκαν τα Χανιά και το Φηροστεφάνι που βρέθηκαν στην όγδοη και ένατη θέση αντίστοιχα, ενώ η δεκάδα συμπληρώθηκε από το Ρέθυμνο.
Σημειώνεται ότι οι Γερμανοί είναι η πρώτη εθνικότητα επισκεπτών στη χώρα τα τελευταία χρόνια, καθώς μόνο το 2018 περίπου 4 εκατομμύρια Γερμανών τουριστών επέλεξαν την Ελλάδα για τις διακοπές τους. Επίσης, υπάρχει η σημαντική παρουσία της TUI, εταιρείας κολοσσού με έδρα τη Γερμανία και σημαντικές επενδύσεις σε σειρά ξενοδοχείων, αλλά και αφίξεις που ξεπερνούν ετησίως τα 2 εκατομμύρια τουριστών. Αποτελεί δε τον πρώτο πελάτη της ελληνικής τουριστικής αγοράς.
«Η Γερμανία αναγνωρίζεται ως μια από τις πλέον βασικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, αλλά και αφετηρία επενδύσεων για τον κλάδο τα τελευταία χρόνια. Πέρα από την TUI, η παρουσία της Fraport με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναβάθμισης 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που υπερβαίνει τα 450 εκατ. ευρώ, δίνει σημαντική ώθηση στις υποδομές που είναι αναγκαίες για την ανάπτυξη της τουριστικής οικονομίας» αναφέρει ο δρ Αθανάσιος Κελέμης, γενικός διευθυντής του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου και προσθέτει: «Οι ενδείξεις και φέτος είναι θετικές για την πορεία της γερμανικής αγοράς, όπου αναμένεται άνοδος. Χρέος όλων μας είναι να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και να στηρίξουμε κάθε πρωτοβουλία περαιτέρω αύξησης του ρεύματος επισκεπτών από τη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης».