Εξοικονόμηση ενέργειας σε ποσοστό 12% όσον αφορά το αναμενόμενο εκπεμπόμενο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα και ταυτόχρονη εξοικονόμηση 1.600 ευρώ το χρόνο σε ετήσια κατανάλωση ενέργειας ανά σχολείο πέτυχαν οι μαθητές σχολείων της Κρήτης αλλά και της Ευρώπης, που συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Euronet 50/50 max» «Ξεκλειδώνοντας την εξοικονόμηση ενέργειας σε σχολεία και άλλα δημόσια κτίρια» με την Κρήτη να κερδίζει το 2012 το πρώτο βραβείο βιώσιμης ενέργειας.
Τα αποτελέσματα του προγράμματος ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά με δεδομένο ότι αυτά προκύψαν μόνο μέσα από την αλλαγή της συμπεριφοράς και της νοοτροπίας των μαθητών και όχι με τεχνικές παρεμβάσεις. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιήθηκαν στα σχολεία με την καθοριστική συμβολή των εκπαιδευτικών απέδειξαν ότι τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν αλλά και να μεταφέρουν στους μεγαλύτερους ορθές και χρήσιμες στάσεις και συμπεριφορές ως προς την προστασία του περιβάλλοντος.
Χθες στο Ρέθυμνο παρουσία μαθητών Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων από όλη την Κρήτη πραγματοποιήθηκε η τελική σχολική εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Euronet 50/50 max». Παρουσία της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου Μ. Λιονή, των αντιδημάρχων Ρεθύμνου Παιδείας Γ. Γεωργαλή και Μυλοποτάμου Μ. Τζανιδάκη, παρουσιάστηκαν οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες των μαθητών για την υλοποίηση του προγράμματος, που έχουν ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση ενέργειας στα σχολικά κτίρια της Κρήτης. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν οι δράσεις των μαθητών που σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους καθοδηγούνται σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας στα σχολικά κτίρια της Κρήτης. Επίσης, έγινε συζήτηση για γενικότερα θέματα ενέργειας, και στο πλαίσιο αυτό παρουσιάστηκε από τον Γ. Χατζάκη το «Αρχαιότερο Αιολικό Πάρκο» στον κόσμο που βρίσκεται στο Οροπέδιο Λασιθίου.
Οι μαθητές συμμετείχαν σε ποικίλες βιωματικές δράσεις με θέμα την ενέργεια (επιτραπέζια παιχνίδια, δραστηριότητες, εργαστήρια), που οργανώθηκαν από στελέχη του ΚΠΕ Ανωγείων και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, που σκοπό είχαν τον ενεργό τους ρόλο και την ανάδειξη θεμάτων προστασίας περιβάλλοντος και εξοικονόμησης ενέργειας γενικότερα.
Στην εκδήλωση συμμετείχε και στέλεχος του Δήμου Αγ. Αναργύρων-Καματερού, που πρόσφατα εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για την διάδοση της μεθοδολογίας του επιτυχημένου ευρωπαϊκού Προγράμματος Euronet 50/50 max.
Την εκδήλωση συντόνισε η Ε. Χατζηγιάννη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης ΠΕΧΩΣ της Περιφέρειας Κρήτης και συντονίστρια του Προγράμματος, σε συνεργασία με τα υπηρεσιακά στελέχη της Περιφέρειας Κρήτης που υλοποιούν το πρόγραμμα.
Το Ευρωπαϊκό «Euronet 50/50 max» αποτελεί συνέχεια, εξέλιξη και επέκταση του επιτυχημένου Προγράμματος Euronet 50/50, που ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2012 από την Περιφέρεια Κρήτης και βραβεύτηκε με το 1ο Βραβείο του Πανευρωπαϊκού Διαγωνισμού 2013 στην κατηγορία «Βιώσιμη Ενέργεια-Περιβαλλοντική Εκπαίδευση». Υλοποιείται σε 13 χώρες της Ευρώπης: Ισπανία, Πολωνία, Ιταλία, Φινλανδία, Ελλάδα, Γερμανία, Σλοβενία, Λιθουανία, Κροατία, Λετονία, Τσεχία, Αυστρία και Κύπρο, σε ένα ευρωπαϊκό δίκτυο αποτελούμενο από 500 περίπου σχολεία και 48 ακόμα άλλα δημόσια κτίρια. Από αυτά 100 σχολεία και 6 δημόσια κτίρια έχουν επιλεχθεί στην Κρήτη.
Η Περιφέρεια Κρήτης, συντονίζοντας την εφαρμογή της μεθοδολογίας του στα σχολεία της Ευρώπης, συνεργάζεται στενά με την εκπαιδευτική κοινότητα, για την αρτιότερη και αποτελεσματικότερη υλοποίηση του Προγράμματος αλλά και τη διάδοση της μεθοδολογίας και του εκπαιδευτικού υλικού του προγράμματος σε όλη την Κρήτη.
Την παρουσίαση του προγράμματος έκανε η προϊσταμένη Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Περιφέρειας Κρήτης, συντονίστρια του Προγράμματος κ. Χατζηγιάννη, η οποία μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή της ανέφερε: «Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα μέσα από την καθημερινή επαφή τους στο σχολείο και χρήση του σχολικού κτιρίου να εξοικονομήσουν ενέργεια. Το 2012 σχολεία από διάφορες χώρες της Ευρώπης -58 στον αριθμό- κατάφεραν μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών, να βάλουν τα παιδιά σε μια διαδικασία για το πως αλλάζει η καθημερινή τους συμπεριφορά ως χρήστης του κτιρίου με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ σημαντικά, καθώς σε 58 σχολεία της Ευρώπης με 1.500 μαθητές που ενεπλάκησαν είχαμε σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας που έφτασε κατά 12% όσον αφορά το αναμενόμενο εκπεμπόμενο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα να είναι λιγότερο και είχε μια σημαντική θετική επίπτωση και στην τσέπη μας, καθώς η εξοικονόμηση χρημάτων σε κάθε σχολείο της Κρήτης έφτασε να είναι 1.600 ευρώ. Είναι σημαντικό ότι ένα 70% από τα σχολεία της Ευρώπης πέτυχαν τον στόχο τους. Και όλα αυτά μέσα από μια εκπαιδευτική διαδικασία, χωρίς τεχνικές παρεμβάσεις παρά μόνο με την ευαισθητοποίηση των παιδιών. Όπως για παράδειγμα να μην έχουμε ένα παράθυρο ανοιχτό όταν δουλεύει το κλιματιστικό, να μην διατηρούμε το καλοκαίρι το κλιματιστικό σε μια θερμοκρασία υψηλή, να μην έχουμε σε υπερβολική θέρμανση τα καλοριφέρ, να προσέχουμε τις συσκευές που έχουμε σε αναμονή όπως καφετιέρες και φωτοτυπικά. Οι στόχοι ήταν η αλλαγή της συμπεριφοράς, η ευαισθητοποίηση των παιδιών, η επαφή τους με θέματα προστασίας περιβάλλοντος και η εξοικονόμηση ενέργειας και οι ελάχιστες ως μηδενικές παρεμβάσεις στο κτίριο κάτι που μάλιστα ήταν και προαπαιτούμενο. Τους ενδιέφερε να μελετήσουμε την εξοικονόμηση της ενέργειας μόνο από την αλλαγή της συμπεριφοράς. Ως ανταπόδοση το πρόγραμμα προσφέρει το μισό ποσό από αυτό που εξοικονομείται στα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα με τη μορφή κάποιου υλικού αγαθού για παράδειγμα αναλώσιμα υπολογιστή, εκδρομή κτλ. και το υπόλοιπο 50% το κερδίζουν στην ουσία εκείνοι που πληρώνουν τους λογαριασμούς, δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση οι δήμοι».
Στο χαρτισμό της μεταξύ άλλων η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή: «Στο πλαίσιο του νέου προγράμματος, αναπτύσσεται ένα Ευρωπαϊκό δίκτυο από τουλάχιστον 500 σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσια) και 48 ακόμη δημόσια κτίρια σε 13 χώρες της Ευρώπης, 100 σχολεία από τα οποία και έξι άλλα δημόσια κτίρια επιλέχθηκαν στην Κρήτη, μεταξύ των οποίων και το κτίριο της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης.
Από το οικονομικό όφελος, που θα προκύψει λόγω της ενέργειας που εξοικονομείται, το 50% προσφέρεται προς αξιοποίηση από τους μαθητές για την αγορά αναλωσίμων, εξοπλισμού ή για οποιαδήποτε άλλη δαπάνη για το σχολείο, το δε υπόλοιπο 50% αποτελεί όφελος του οικείου Δήμου, ο οποίος πληρώνει τους λογαριασμούς (η έννοια «50/50»).
Οι μαθητές των σχολείων που συμμετέχουν, πέρα από τις δραστηριότητες εντός του σχολείου, έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για τις δράσεις και τα αποτελέσματα όλων των συμμετεχόντων σε επίπεδο Ευρώπης σχολείων, να λαμβάνουν μέρος σε διάφορες δράσεις αναφορικά με την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος, να συμμετέχουν και να συνδιοργανώνουν σχετικές εκδηλώσεις. Έχει παραχθεί σχετικό εκπαιδευτικό υλικό για τα Δημοτικά και Γυμνάσια Σχολεία, το οποίο διανέμεται σε όλα τα σχολεία της Κρήτης, καθώς και σχετικό εγχειρίδιο για τους ενήλικες χρήστες των λοιπών δημοσίων κτιρίων.
Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας στη σημερινή εκδήλωση, που ελπίζουμε να ευαισθητοποιήσει και να ενημερώσει τους μαθητές μας σχετικά με το μείζον ζήτημα της εξοικονόμησης ενέργειας».
Το πρώτο αιολικό πάρκο στο Λασίθι
Στη διάρκεια της χθεσινής εκδήλωσης ο κ Γ. Χατζάκης, μηχανολόγος μηχανικός Τ.Ε. έκανε την παρουσίαση για το πρώτο αιολικό πάρκο της Κρήτης που βρίσκεται στο Λασίθι με τους 10.000 ανεμόμυλους και πως αυτοί λειτουργούσαν κατασκευασμένοι από τους ίδιους του κατοίκους για να αντλούν νερό και να ποτίζουν τα χωράφια οι αγρότες. Ο ίδιος τόνισε ότι η Περιφέρεια Κρήτης συνεχίζει τις προσπάθειες προς την κατεύθυνση της αναστήλωσης του πρώτου αιολικού πάρκου.
Μεταξύ άλλων ο κ. Χατζάκης είπε: «Στην Κρήτη και συγκεκριμένα στο Οροπέδιο Λασιθίου το 1940-1950 υπήρχε το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο του κόσμου και είναι το αρχαιότερο ελληνικό πάρκο. Εκεί υπήρχαν γύρω στις 10.000 ανεμόμυλοι με μεταλλική κατασκευή και αντλούσαν νερό για να ποτίζουν οι αγρότες. Ο ανεμόμυλος είχε φτιαχτεί από τους ντόπιους εκείνη την εποχή και η κατασκευή θεωρήθηκε σαν τεχνικό βέλτιστον, δηλαδή με τις συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή αυτή είναι η καλύτερη κατασκευή που μπορεί να υπάρξει με βάση τα διαθέσιμα υλικά και τις τεχνολογίες που υπήρχαν. Και σε όσες μελέτες έχουν γίνει μέχρι τώρα η απόδοσή τους δεν μπορεί να γίνει καλύτερη. Σήμερα τα μηχανήματα είναι ελάχιστα που λειτουργούν, αλλά πιστεύω ότι με την βοήθεια της Περιφέρειας που έχει δει πολύ θετικά το θέμα πιστεύω ότι είμαστε κοντά, ώστε να αναστηλωθεί το αιολικό αυτό πάρκο και να είναι στολίδι για ολόκληρη την Κρήτη, για ολόκληρη την Ελλάδα».