Σε γιορτινό κλίμα πραγματοποιήθηκε το Σάββατο η τελετή βράβευσης των μαθητών που ξεχώρισαν με τα έργα τους στον πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Δημιουργικής έκφρασης Μαθητών Δημοτικών Σχολείων με θέμα «Ας φανταστούμε το σχολείο των ονείρων μας».
Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με τη Διεύθυνση ΣΕΠΕΔ και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, ενώ τέλεσε υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Ενότητας και του Δήμου Ρεθύμνου. Συμμετείχαν 2.000 μαθητές και 350 εκπαιδευτικοί από δημοτικά σχολεία ολόκληρης της χώρας, ενώ οι κατηγορίες στις οποίες οι μαθητές κλήθηκαν να αναδείξουν το ταλέντο τους και ταυτόχρονα να σχηματοποιήσουν πώς ιδανικά θέλουν το σχολείο τους ήταν: Μουσική Κίνηση και Θεατρικά, Νέες Τεχνολογίες και Εκπαίδευση, Πλαστικές Τέχνες και Τέχνη του Λόγου.
Το αμφιθέατρο της Πανεπιστημιούπολης του Γάλλου, στο οποίο έγινε η τελετή, πλημμύρισε για δύο ώρες από παιδικά όνειρα, χρώματα, τραγούδια, ταλέντο που ξεχειλίζει αλλά κυρίως προτάσεις των μικρών μαθητών για το πώς το σχολείο τους μπορεί να μετεξελιχτεί σε έναν πραγματικό χώρο δημιουργικής έκφρασης.
Τα παιδιά μέσα από ευφάνταστες, καινοτόμες δημιουργίες, αποτύπωσαν πως ονειρεύονται τη διαδικασία της μάθησης. Την εκδήλωση πλαισίωσαν μουσικά η παιδική χορωδία «Μουσικός καρπός», η χορωδία τα «Καρδερινάκια» και η χορωδία του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου. Στην τελετή βράβευσης μίλησαν για τα έργα των μαθητών η κυρία Παυλίνα Παμπούδη, συγγραφέας και εικονογράφος παιδικών βιβλίων και η κυρία Τατιάνα Ζωγράφου συνθέτης τραγουδιών και καθηγήτρια μουσικής. Η βράβευση των σχολείων που λόγω απόστασης δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν και να παραλάβουν τα βραβεία τους, έγινε μέσω τηλεδιάσκεψης.
Τα σχολεία που βραβεύτηκαν
Στην κατηγορία Μουσική Κίνηση και Θεατρικά απονεμήθηκαν:
-Πρώτο βραβείο στο 145Ο Δημοτικό Αθηνών
-Δεύτερο βραβείο στο Ειδικό Δ.Σ. Αλεξανδρούπολής και στο ιδιωτικό Δ.Σ. Σχολή Καραβανά (Λάρισα)
-Τρίτο βραβείο στο 6Ο Δ.Σ. Χαλανδρίου και στο Δ.Σ. Λιτοχώρου.
Στην κατηγορία Νέες Τεχνολογίες και Εκπαίδευση απονεμήθηκαν:
-Πρώτο βραβείο στο Ειδικό Δ.Σ. Τυφλών Καλλιθέας και στο Ολοήμερο ΔΣ Βίβλου Νάξου
-Δεύτερο βραβείο στο Αρσάκειο Τοσίτσειο Εκάλης (Ε1)
-Τρίτη θέση στο Μουσικό ΔΣ. Σερρών, στο 13Ο ΔΣ Σερρών και στο 10Ο ΔΣ Χανίων
Στην κατηγορία Πλαστικές Τέχνες απονεμήθηκαν:
-Πρώτο βραβείο στο Ειδικό Σχολείο Άμφισσας και στο Δ.Σ. Εύοσμου Θεσσαλονίκης
-Δεύτερο βραβείο στα Εκπαιδευτήρια Κάντα Αθηνών
-Τρίτο βραβείο στο 54Ο Δ.Σ. Πειραιά, στο 9Ο ΔΣ Αγ. Δημητρίου και στο 3Ο ΔΣ Αλίμου
Στην κατηγορία Τέχνη του Λόγου απονεμήθηκαν:
-Πρώτο βραβείο στο 3Ο Δ.Σ. Ρεθύμνου και στο ΔΣ Αθικίων Κορινθίας
-Δεύτερο βραβείο στο 2Ο Δ.Σ. Κορίνθου και στα Εκπαιδευτήρια Μπακογιάννη (Λάρισα)
-Τρίτο βραβείο στο 3ο Δ.Σ. Χολαργού και στο 4Ο ΔΣ Κορωπίου.
«Αλλάξτε επιτέλους το σχολείο» περιμένουμε να μας πουν οι μαθητές
Ιδιαίτερα ευχαριστημένοι για την υλοποίηση του στόχου τους, που δεν ήταν άλλος από το να δώσουν βήμα στους μαθητές να εκφράσουν τα θέλω τους για το δικό τους σχολείο, όπως το φαντάζονται, δήλωσαν ο κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης Αντώνης Χουρδάκης, καθώς και ο καθηγητής του Παιδαγωγικού του Πανεπιστημίου Κρήτης και επιστημονικός υπεύθυνος του διαγωνισμού Παναγιώτης Αναστασιάδης, που υποδέχτηκαν με θέρμη την προσπάθεια παιδιών από τη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη, από τα Ιωάννινα, την Αθήνα, το Ρέθυμνο, τα Χανιά, τη Νάξο και άλλες περιοχές.
«Στόχος μας ήταν οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσα από τη δουλειά τους, μέσα από την δημιουργική φαντασία τους ουσιαστικά, να μας πουν «επιτέλους αλλάξτε το σχολείο». Θέλουμε να δούμε το σχολείο μέσα από τα μάτια των παιδιών, μέσα από την προοπτική τους. Πιστέψτε με θα αλλάξει εντελώς το σχολείο όπως το ξέρουμε, αν τελικά εμπιστευτούμε τα παιδιά μας. Θέλω να επικεντρωθώ σε μια φράση, το σχολείο πρέπει να αποκτήσει την αρχική σημασία της λέξης. Αυτή η σημασία δεν είναι άλλη από τη «σχόλη», τον χρόνο δηλαδή δημιουργίας, ανάπαυσης και ευχαρίστησης. Αν το καταφέρουμε αυτό θα καταφέρουμε οι ίδιοι «οι ένοικοι» του σχολείου να μας πουν πώς μπορεί το σχολείο, να αλλάξει και να νιώθουν όμορφα μέσα σε αυτό», δήλωσε ο κ. Χουρδάκης.
Μηνύματα αισιοδοξίας στέλνουν οι διαγωνιζόμενοι μαθητές, σύμφωνα με τον καθηγητή Π. Αναστασιάδη. «Το πρώτο χαρακτηριστικό των έργων των μαθητών είναι το χρώμα. Θέλουν χρώμα στο σχολείο τα παιδιά. Το δεύτερο είναι οι δραστηριότητες έξω από το σχολείο. Αναζητούν σύνδεση με την τοπική κοινωνία. Θέλουν να βγουν έξω στην τοπική κοινωνία και να συνδεθούμε με αυτήν και τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της. Είναι έντονη ανάγκη των παιδιών για κάτι τέτοιο και αποτυπώνεται έντονα στα έργα τους», τόνισε ο υπεύθυνος του διαγωνισμού. Επιπλέον ο κ Αναστασιάδης επεσήμανε ότι σκοπός του Πανεπιστημίου είναι η αποκωδικοποίηση και η τεκμηρίωση με μεθοδολογικό τρόπο των ευρημάτων που προέκυψαν από τις δημιουργίες των παιδιών, καθώς και η δημιουργία ενός δικτύου μαθητών και εκπαιδευτικών από τα σχολεία που ήδη έχουν κάνει καινοτόμες προτάσεις κοινός στόχος των οποίων είναι η αλλαγή στα κακώς κείμενα της λειτουργίας του Δημοτικού σχολείου.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις της κυρίας Τατιάνας Ζωγράφου, εκπαιδευτικού στο Αρσάκειο Νηπιαγωγείο Ψυχικού και συνθέτριας, η οποία ως ομιλήτρια της εκδήλωσης, τόνισε ότι πρέπει να απαγκιστρωθεί.
Το σχολείο, σύμφωνα με την εκπαιδευτικό του Αρσάκειου Νηπιαγωγείου Ψυχικού, συνθέτρια και ομιλήτρια της εκδήλωσης, Τατιάνα Ζωγράφου, πρέπει να απαγκιστρωθεί από αγκυλώσεις του παρελθόντος και προέτρεψε όλους τους εμπλεκόμενους να συμβάλλουν στη δημιουργία του σχολείου των ονείρων των παιδιών, με βασικό οδηγό τη δημιουργικότητα των ίδιων μαθητών.
«Είναι μια εξαιρετική πρωτοβουλία. Συγχαίρω όλους τους ανθρώπους που εμπνευστήκαν και πραγματοποίησαν τον διαγωνισμό. Θα παραλλάξω λίγο τον τίτλο λέγοντας «Ας φτιάξουμε το σχολείο των ονείρων μας». Αυτό είναι και το μήνυμά μου. Είναι σημαντικό οι μαθητές να συμμετέχουν σε τέτοιες πρωτοβουλίες. Καλώς ή κακώς πρέπει να δεχτούμε ότι το σχολείο έχει τεράστιες αγκυλώσεις. Δεν μπορούμε να μιλάμε για δημιουργικότητα χωρίς να μιλάμε για την δημιουργικότητα των παιδιών, δεν υπάρχει δημιουργικότητα χωρίς τα παιδιά και σε αυτό το πεδίο χτίζεται το αύριο. Το σχολείο πρέπει να έχει βάση τις τέχνες που έχουν απαξιωθεί τα τελευταία χρόνια, και τους ανθρώπους με οράματα. Πάνω απ’ όλα όμως είναι η ελεύθερη έκφραση των παιδιών. Αυτό είναι το σχολείο που όλοι ονειρευόμαστε και αυτό πρέπει να φτιάξουμε. Μπράβο στο Πανεπιστήμιο, αυτό είναι το μέρος στο οποίο μπαίνουν σωστά οι επιστημονικοί σπόροι και θέτονται σωστά τα ζητήματα», δήλωσε η κυρία Ζωγράφου.
Την υποστήριξή τους σε αντίστοιχες πρωτοβουλίες δήλωσαν και η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαίρη Λιονή και ο αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Γιώργος Γεωργαλής, οι οποίοι παρευρέθηκαν στην εκδήλωση.
«Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είτε πρώτου είτε δευτέρου βαθμού είναι να βρίσκεται κοντά στα παιδιά και κοντά στα πνευματικά ιδρύματα. Είμαστε πάρα πολύ ενθαρρυντικοί σε τέτοιου είδους προσπάθειες και μάλιστα, αν και πρώτη χρονιά, την προσπάθεια αυτή την αγκάλιασαν πάνω από 2.000 παιδιά. Θέλουμε σαν Περιφέρεια να γίνει θεσμός αυτός ο διαγωνισμός. Η εκπαιδευτική κοινότητα θέλω να γνωρίζει ότι η Περιφέρεια δεν θα γυρίσει ποτέ την πλάτη της σε τέτοιου είδους δράσεις που έχουν να κάνουν με τα παιδιά που είναι το μέλλον του τόπου», δήλωσε η κυρία Λιονή.
Από την πλευρά του ο κ. Γεωργαλής, τόνισε: «είμαστε πολύ χαρούμενοι που το Πανεπιστήμιο Κρήτης και άλλα Πανεπιστήμια είναι κοντά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και κάνουν σημαντικές δράσεις. Εμείς ως Δήμος, στηρίζουμε και θα στηρίζουμε αυτές τις δράσεις».
«Ποικίλες βιωματικές δραστηριότητες» ζητούν οι μαθητές
Την ανάγκη των μαθητών τους να βιώσουν την εκπαιδευτική διαδικασία μακριά από τα καθιερωμένα πρότυπα διδασκαλίας, αποτύπωσαν στις δηλώσεις τους η κυρία Στυλίδη Μαίρη, εργοθεραπεύτρια του Ειδικού Δημοτικού τυφλών Καλλιθέας, το οποίο βραβεύτηκε με το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Νέες Τεχνολογίες και Εκπαίδευση, και ο δάσκαλος του ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Νάξου, Νίκος Βιτζηλαίος.
«Το έργο με το οποίο πήραμε μέρος στον διαγωνισμό έχει τίτλο «Ο διαφορετικός μικρός πρίγκιπας». Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα το όποιο απευθύνεται στο πώς βιώνουν τα παιδία την καθημερινότητά τους στο σχολείο, τι δραστηριότητες ακολουθούν, πώς προβάλουν αυτές τις δραστηριότητες στην κοινωνία και πώς τα ίδια διεκδικούν το δικαίωμά τους να εντάσσονται και να έχουν μια ισότιμη αντιμετώπιση και πρόσβαση στην κοινωνία και γενικότερα στην εκπαίδευση όπως οι υπόλοιποι μαθητές. Λόγω της ιδιαιτερότητάς τους οι μαθητές του σχολείου μας έχουν μια ξεχωριστή προσέγγιση για το πώς θα ήθελαν να είναι το σχολείο τους. Πρώτα φαίνεται από την εργασία τους, ότι θα ήθελαν ένα σχολείο που να έχει βιωματική εμπειρία για τα ίδια, να είναι καθαρά πρακτικές και βιωματικές οι δραστηριότητες στις οποίες λαμβάνουν μέρος και λιγότερο θεωρητικές. Αυτό είναι κάτι που τα βοηθάει πάρα πολύ και τους δίνει διάφορα ερεθίσματα. Είναι μια πολυαισθητιριακή προσέγγιση από την οποία έχουν ανάγκη», επεσήμανε η κυρία Στυλίδη.
Αναφερόμενος στην προσπάθεια των μαθητών του να δημιουργήσουν μια ταινία μικρού μήκους στην οποία αποτυπώνεται η επιθυμία τους για το σχολείο των ονείρων τους ο δάσκαλός τους, κ. Βιτζηλαίος δήλωσε: «Αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε το σχολείο των ονείρων μας μέσα από μια ταινία μικρού μήκους που δημιουργήσαμε μαζί με τους μαθητές. Το σενάριο βασίζεται στις γνώμες και στις ιδέες των μαθητών. Στις μικρές τάξεις που είναι δύσκολη η παραγωγή γραπτού λόγου για να τους χαλαρώσουμε και να μοιραστούν τις ιδέες τους μαζί μας, κάναμε μια σειρά βιωματικών ασκήσεων.
Στις μεγαλύτερες τάξεις προχωρήσαμε σε παραγωγή γραπτού λόγου. Τους είπαμε έχουμε 100 εκατομμύρια ευρώ και θα κάνουμε το σχολείο όπως θέλετε. Τα παιδία αποτύπωσαν τις σκέψεις τους, τα αποτελέσματα της δουλείας τους τα φίλτραρα και με αυτά κάναμε το σενάριο της ταινίας. Πρόκειται για μια πολύ ωραία ταινία μικρού μήκους, επαγγελματική, στην οποία αποτυπώνεται ότι οι μαθητές θέλουν να δουλεύουν εκτός τάξης, να πηγαίνουν πολλές εκδρομές να έχουν ποικίλες βιωματικές δραστηριότητες. Ήταν μια πολύ ωραία διαδικασία πολύ δημιουργική και για εμάς τους ίδιους και για τους μαθητές».
Πρώτο βραβείο Τέχνης και Λόγου στο 3ο Δημοτικό Ρεθύμνου
Το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό στην κατηγορία Τέχνης και Λόγου απέσπασε η μαθήτρια του Δ1 του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου, Μαριάννα Αυγουστάκη, για το παραμύθι της «Οι 4 Ηρωίδες».
Στο παραμύθι, η μικρή συγγραφέας εστιάζει στο πείσμα των ηρωίδων της, προκειμένου να αποκτήσουν μόρφωση και γνώσεις αν και οι συνθήκες της ζωής τους δεν τους επιτρέπει εύκολα να κατακτήσουν το όνειρό τους αυτό.
Η ιστορία της μικρής Μαριάννας, σε κάποιο βαθμό έχει αυτοβιογραφικά στοιχεία. Η μαθήτρια, παρακολούθησε μέσω τηλεδιάσκεψης τη βράβευσή της, αφού βρίσκεται σε θεραπευτικό κέντρο της Σερβίας για θεραπείες στις οποίες πρέπει να υποβάλλεται.
Στην προσπάθεια της κόρης του, αναφέρθηκε ο πατέρας της Μαριάννας, Χάρης Αυγουστάκης, λέγοντας: «Η Μαριάννα είναι τετραπληγική εκ γενετής. Το νοητικό επίπεδο που έχει αναπτύξει είναι αποτέλεσμα μεγάλης προσπάθειας και πείσματος. Αγωνίζεται από το πρώτο δευτερόλεπτο της ζωής της και αυτό το μήνυμα έστειλε και μέσα από τη δουλειά της».
Περήφανοι για την Μαριάννα, αλλά και για την Παρασκευή Αδράμη, η οποία απέσπασε τη δέκατη τιμητική διάκριση για το τραγούδι της «Ας φανταστούμε το σχολείο των ονείρων μας», δήλωσε και η δασκάλα των μαθητριών, Χριστίνα Μπλέτσου.