Με «άριστα» φαίνεται, μέχρι στιγμής, να περνούν τα μικρά ρεθεμνιωτόπουλα τη δύσκολη «αποστολή» της καθημερινής χρήσης μάσκας μέσα στις σχολικές τάξεις, όπως φαίνεται από την εικόνα που μας μεταφέρουν διευθυντές δημοτικών σχολείων ανά τον νομό.
Μέσα σε μία πολύ διαφορετική σχολική χρονιά, μαθητές και γονείς κλήθηκαν από τον Σεπτέμβριο, να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα, όπως αυτά προκύπτουν από υγειονομικά μέτρα και πρωτόκολλα για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού. Μάσκες, αποστάσεις, αντισηπτικά και ατομικά παγούρια, μπήκαν πλέον στο καθημερινό λεξιλόγιο των μικρών μαθητών, οι οποίοι παρά το νεαρό της ηλικίας τους, δείχνουν να πειθαρχούν σε μεγάλο βαθμό με τα μέτρα.
Τα παιδιά φαίνεται πως γνωρίζουν τους λόγους για τους οποίους χρησιμοποιούν την προστατευτική μάσκα, ενώ και οι εκπαιδευτικοί καθημερινά φροντίζουν να τα ενημερώνουν συστηματικά, τόσο για τη σημασία της προστασίας τους όσο και για τη σωστή χρήση της μάσκας.
Σύμφωνα με τους διευθυντές των δημοτικών σχολείων του νομού τα παιδιά, φαίνεται πως γνωρίζουν για την υγειονομική κρίση, αφού έχουν ήδη ενημερωθεί από τις οικογένειες τους που τα είχαν προετοιμάσει, ενώ και οι δάσκαλοι δίδουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην πληροφόρηση των παιδιών για τα μέτρα πρόληψης.
Σε σχέση με τους γονείς μαθητών αρνητές μάσκας δεν έχει παρατηρηθεί σοβαρό πρόβλημα στα δημοτικά σχολεία του νομού καθώς απέχουν από τα μαθήματα τους μόλις 2 μαθητές.
Πιο συγκεκριμένα, μετά από ενάμιση και πλέον μήνα μέσα στις σχολικές τάξεις, οι μαθητές σε μεγάλο ποσοστό, φορούν μάσκα συνεχώς, εκτός από την ώρα του διαλείμματος, κίνηση «που δεν κάνουν μηχανικά, αλλά συνειδητά», όπως τονίζει η κα Μαρία Περάκη, υποδιευθύντρια του 6ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνης:
«Τα μεγάλα παιδιά είναι πολύ συνεργάσιμα και πολύ τυπικά και υποδεικνύουν τα ίδια στους συμμαθητές τους να βάλουν τη μάσκα. Οι γονείς έχουν προσαρμοστεί στην πραγματικότητα και το έχουν αποδεχτεί», ενώ διαπιστώνει πως συνήθως τα παιδιά που ανήκουν σε μικρότερες τάξεις, απαιτούν συχνές παρατηρήσεις και υποδείξεις, αλλά γενικά υπάρχει ωριμότητα: «Έχουν συνηθίσει τη μάσκα, η αλήθεια είναι ότι κάποια δεν προσέχουν, τους πέφτει κάτω, ίσως επειδή κουράζονται ειδικά στο ολοήμερο. Σε γενικές γραμμές έχουν δείξει μια ωριμότητα, κυρίως τα παιδιά στις μεγαλύτερες τάξεις. Σε μικρότερες, είναι κάποια που φορούν κανονικά τη μάσκα και μόνο την ώρα της σίτισης στο ολοήμερο την βγάζουν. Αλλά υπάρχουν και αυτά που πρέπει να τους το υπενθυμίζουμε συνεχώς. Τα παιδιά ξέρουν, απλά ξεχνιούνται και αφαιρούνται με το παιχνίδι, μπαίνουν στην τάξη και πρέπει εκείνη την ώρα να τους το υποδείξεις. Τα μεγάλα παιδιά είναι πολύ συνεργάσιμα και πολύ τυπικά και υποδεικνύουν τα ίδια στους συμμαθητές τους, να βάλουν τη μάσκα», συμπλήρωσε.
«Η χρήση της μάσκας έγινε ρουτίνα», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Γιάννης Βουμβουλάκης, διευθυντής του 1ου δημοτικού Περάματος: «Τα παιδιά πειθαρχούν σχεδόν απόλυτα. Μέσα στην τάξη τηρείται το μέτρο. Καμιά φορά στην αυλή, που δεν προβλέπεται η χρήση μάσκας, χαλαρώνουν. Θεωρώ ότι δεν είναι εφικτές οι αποστάσεις του 1,5 μέτρου που συνιστώνται, διότι είναι μικρά παιδιά και ξεχνιούνται», πρόσθεσε.
Αρκετά ικανοποιημένη από την υπευθυνότητα των μαθητών, δηλώνει και η κα Ειρήνη Βασιλειάδου, προϊσταμένη στο δημοτικό Γαράζου: «Τα παιδιά προσαρμόζονται πολύ γρήγορα σε νέα δεδομένα, οπότε και στη δική μας περίπτωση συνέβη κάτι ανάλογο. Έχουν εξοικειωθεί με την καινούρια συνθήκη και δεν αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα. Βέβαια σίγουρα κάνουμε και τα διαλείμματα μάσκας, που ήταν απαραίτητο να συμβούν, αλλά γενικά το αφομοίωσαν και το έχουν κάνει καθημερινότητά τους. Ενημέρωση στα παιδιά και από το περιβάλλον τους και από το σχολείο και πλέον το κάνουν συνειδητά, δεν είναι απλά στα πλαίσια κανόνων. Δεν υπάρχει κάποια δυσαρέσκεια αν και στην αρχή ήταν λίγο φορτικό για τα μικρά κυρίως παιδιά».
Ανάλογη εικόνα μας παραθέτει και ο κ. Κώστας Παπαδομανωλάκης, διευθυντής του 9ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνης: «Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορώ να πω ότι έχουν μία καλύτερη προσαρμογή. Τα μικρότερα, όσα έχουν κυρίως από τους γονείς τους κατάλληλες οδηγίες, δεν βγάζουν τη μάσκα τους ούτε στο διάλειμμα ή την έχουν επάνω τους και τη φορούν κάθε φορά που θα μπουν στον εσωτερικό χώρο. Υπάρχει όμως και μια μερίδα παιδιών στις μικρότερες τάξεις που δεν έχουν ακόμα προσαρμοστεί και χρειάζεται να τα παροτρύνεις και να το υπενθυμίζεις συχνά. Επαρκής ενημέρωση και στην αρχή της σχολικής χρονιάς έγιναν πολλές φορές μαθήματα επάνω στην εφαρμογή της μάσκας από τους εκπαιδευτικούς. Δυστυχώς επειδή δεν έχουμε δικαίωμα στην πρωινή συγκέντρωση λόγω του συνωστισμού δεν δύναμαι ως διευθυντής να ενημερώνω μαζικά και καθημερινά τους μαθητές. Μέσα στις τάξεις οι δάσκαλοι επωμίζονται με αυτή την ευθύνη».
Αρκετοί μαθητές, αν και γνωρίζουν τους λόγους που οφείλουν να φορούν μάσκα, εντούτοις δυσκολεύονται, με τους δασκάλους να αναγκάζονται να αυξάνουν τα «διαλείμματα μάσκας», ανά διδακτική ώρα. Η κα Μαρία Ρουσσάκη, διευθύντρια του δημοτικού σχολείου Φουρφουρά, μάς εξηγεί ότι: «Ειδικά προς το τέλος των πρώτων ωρών, που είναι συνήθως δίωρα, κάνουμε αρκετά διαλείμματα μάσκας. Με μεγάλη δυσκολία για τα παιδιά, γιατί βλέπω ότι κουράζονται πάρα πολύ. Γνωρίζουν τον λόγο που πρέπει να τη φορούν αλλά δυσκολεύονται. Τώρα που σιγά χειμωνιάζει, τα πράγματα είναι καλύτερα, αλλά και πάλι δεν έχουν προσαρμοστεί πλήρως. Απλά χρειάζεται συνεχής υπενθύμιση».
Μια άλλη άποψη παρουσιάζει η Πόπη Τσαχάκη, διευθύντρια δημοτικού σχολείου Σπηλίου:
«Οι μικρότερες ηλικίες δυσκολεύονται περισσότερο, οι μεγάλοι έχουν προσαρμοστεί. Δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα, απλά δεν γίνεται σωστή χρήση σε ποσοστό πολύ μεγάλο. Την κατεβάζουν και οι γονείς δεν τους δίνουν τις απαραίτητες οδηγίες, για να μην φορούν την ίδια μάσκα τόσες ώρες, δεν υπάρχει η έννοια της καθαριότητας, δηλαδή βγάζω αυτή που φορούσα για να πλυθεί και φοράω μια καθαρή. Μετά από κάθε διάλειμμα φορούν την ίδια μάσκα όλη μέρα. Ένα παιδί που πάει ολοήμερο για παράδειγμα θέλει έξι μάσκες. Υπευθυνότητα από τα παιδιά, αλλά οι γονείς εθελοτυφλούν κατά κόρον καθημερινά. Η ενημέρωση είναι συνεχής από εμάς, πάντα φροντίζουμε να μην παρανομεί κανείς, αλλά θεωρώ ότι ο τρόπος της χρήσης είναι το μείζον πρόβλημα», τονίζει.
Οι εκπαιδευτικοί να αποτελέσουν παράδειγμα προς μίμηση για τους μαθητές
Καθοριστικό ρόλο γι’ αυτή τη θετική αποτίμηση της εφαρμογής των μέτρων στα σχολεία, παίζει τόσο η συνεχής ενημέρωση από τους εκπαιδευτικούς, όσο και ο σωστός προσανατολισμός που τίθεται από τους γονείς, όπως αναφέρει ο κ. Αλέξανδρος Πεδιαδίτης, διευθυντής του 2ο δημοτικού Ρεθύμνης: «Το σημαντικό είναι ότι και από το σπίτι τους έχουν πάρει τις ανάλογες κατευθύνσεις αλλά και εμείς στο σχολείο προσπαθούμε να δώσουμε το σωστό πρότυπο. Κρατώντας ένα σταθερό πλαίσιο όλοι οι δάσκαλοι και σε όλους τους χώρους φορούν μάσκα. Αυτό περνάει στα παιδιά ως θετικό πρότυπο. Τα παιδιά μπορούν να ακολουθούν τους κανόνες και μάλιστα πιέζουν τους γονείς τους να ακολουθήσουν αναλόγως το ίδιο πλαίσιο στο σπίτι. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα, κανένα θέμα μέσα στην τάξη. Στα διαλείμματα δεν φορούν μάσκα».
Από την πλευρά τους οι γονείς εμφανίζονται καθόλα υποστηρικτικοί στο δύσκολο εγχείρημα που έχουν αναλάβει οι εκπαιδευτικοί, όπως αναφέρει η κα Μαρία Ρουσσάκη, χωρίς να αποτελούν σε καμία περίπτωση εμπόδιο: «Οι γονείς είναι πολύ θετικοί και μάλιστα αν καμιά φορά ξεχνούν τη μάσκα έρχονται και τη φέρνουν στο σχολείο, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα ως προς αυτό».
Η κα Μαρία, μητέρα παιδιών 6ης δημοτικού, μπορεί να αντιληφθεί τη δυσαρέσκεια που τους επιφέρει η χρήση μάσκας, ωστόσο βλέπει πως έχει γίνει συνήθεια. «Δεν νομίζω ότι είναι κάτι ευχάριστο γι’ αυτά, ότι τη βάζουν με χαρά όσος καιρός και να περάσει. Απλά έχουν προσαρμοστεί πλήρως πλέον, τους έχει γίνει συνήθεια. Τον βλέπω πως πλέον με το που φτάνει στο σχολείο, βάζει τη μάσκα».
«Υπάρχει ενημέρωση από το σπίτι και από το σχολείο και βλέπω ότι το έχουν και τα ίδια τα παιδιά καταλάβει. Για μένα είναι απόλυτα θετικό», μας λέει η κα Ξένια, μητέρα μαθήτριας δημοτικού, ενώ η κα Μαρία, μητέρα μαθητή 4ης δημοτικού, τονίζει τη σημασία που έχει, η ουσιαστική κατεύθυνση που θα δοθεί από τους ίδιους τους γονείς. «Πολλές φορές μου λέει ότι την κατεβάζει, άρα υπάρχει μία μικρή δυσφορία. Αλλά προσπαθούμε σπίτι, να του εξηγούμε συνεχώς τον λόγο που συμβαίνει όλο αυτό ώστε να το καταλάβει».
Δεν λείπουν και υποδειγματικοί μικροί μαθητές, που κάνουν υποδείξεις για τη χρήση μάσκας ακόμα και στους γονείς τους, αν τύχει και αφαιρεθούν, όπως μας λέει χαριτολογώντας η κα Ασημίνα, μητέρα μαθητή δημοτικού. «Έχουν προσαρμοστεί πολύ καλά στη μάσκα και δεν μου παραπονιούνται. Τη φορούν χωρίς να το ξεχνούν, έχει γίνει συνήθειο και ίσα-ίσα που κάνουν και παρατηρήσεις και σε εμάς τους μεγάλους, όταν κάποια στιγμή το ξεχάσουμε σε κλειστούς χώρους».