Οι μπαλωθιές σε γλέντι κατέληξαν σε ανείπωτη τραγωδία. Ένας 25χρονος πλήρωσε με τη ζωή του το «έθιμο» που θέλει την οπλοφορία και την οπλοχρησία, έννοιες ταυτόσημες με τη διασκέδαση.
Το τραπέζι της Ανάστασης μιας μεγάλης παρέας συγγενών και φίλων, στα Μυριοκέφαλα Ρεθύμνου, βάφτηκε με αίμα όταν 40χρονος έβγαλε το όπλο του και άρχισε να ρίχνει άσκοπους πυροβολισμούς. Τρείς τουλάχιστον σφαίρες βρήκαν στο μέτωπο και το κεφάλι τον 25χρονο Γιώργο Γυπαράκη, ο οποίος έπεσε νεκρός. Ένας ακόμα νεαρός, 23 ετών, τραυματίστηκε σοβαρά στο μάτι από μια βολίδα και νοσηλεύεται στο ΠΑΓΝΗ.
Το τραπέζι της χαράς μετατράπηκε σε θρήνο για τον θάνατο του Γιώργου, εξ αιτίας μιας νοοτροπίας που σκοτώνει ανθρώπους και παράλληλα τον πολιτισμό της Κρήτης. Τη Δευτέρα του Πάσχα, εκατοντάδες κόσμου συνόδευσαν τον άτυχο νέο στην τελευταία του κατοικία, στην Ασή Γωνιά. Ποδοσφαιριστής της ομάδας της Ασή Γωνιάς, έντονα ενεργό μέλος του Πολιτιστικού Συλλόγου του χωριού, άτομο κοινωνικό και πάντα χαμογελαστό, ορφανός από πατέρα, είχε πάρει τη ζωή στα χέρια του, με όσες υποχρεώσεις μπορεί να έχει μια οικογένεια, από πολύ μικρός.
Στο κατευόδιο, ράγισαν και οι πέτρες από τον θρήνο για τον χαμό του, τόσο άδικα και εξ αιτίας μιας οπισθοδρομικής νοοτροπίας, μιας συνήθειας που κάποιοι θέλουν να την ονομάζουν λεβεντιά.
Ο 40χρονος που συνελήφθη ως ο δράστης της τραγωδίας, θα απολογηθεί στον ανακριτή την Παρασκευή. Ο εισαγγελέας του απήγγειλε κακουργηματικού χαρακτήρα κατηγορίες: ανθρωποκτονία από πρόθεση, απόπειρα ανθρωποκτονίας και παράβαση του νόμου περί όπλων.
Το περιστατικό έχει προκαλέσει σoκ όχι μόνο στις τοπικές κοινωνίες των Μυριοκεφάλων και της Ασή Γωνιάς απ’ όπου ήταν ο Γιώργος Γυπαράκης, αλλά σε όλη την Κρήτη. Οι άσκοποι πυροβολισμοί στην διάρκεια γλεντιών, πολλάκις έχουν προκαλέσει τραυματισμούς ατόμων, ενίοτε και θανάτους. Ωστόσο, το φαινόμενο της χρήσης όπλων σε κοινωνικές εκδηλώσεις, εξακολουθεί να υφίσταται και να υποστηρίζεται από μερίδα Κρητικών, που αγνοούν επιδεικτικά τις συνέπειες που μπορεί να έχει.
Ο θάνατος του Γιώργου Γυπαράκη εξελίσσεται σε ένα πένθος για το νησί. Δείχνει να κινητοποιεί τις υγιείς δυνάμεις του τόπου και μένει να δούμε την καταδίκη του «εθίμου» από κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο και την απομόνωση όλων εκείνων των ατόμων που παρευρίσκονται σε χαρές και πανηγύρια, οπλισμένοι όχι με καλή διάθεση, αλλά με ένα πιστόλι στην μέση και σφαίρες στην τσέπη.
Η προχθεσινή τραγωδία δεν πρέπει να ξεχαστεί σε λίγες μέρες, όπως ξεχάστηκε κάθε άλλο περιστατικό θανάτου ή τραυματισμού από άσκοπους πυροβολισμούς. Όπως ξεχάστηκε η διακήρυξη κατά της οπλοχρησίας, που υπεγράφη τον Ιούλιο του 2005 στα Ανώγεια. Τότε, που ένα 9χρονο αγόρι, θύμα του «εθίμου» των μπαλωθιών έκανε έκκληση στον κόσμο της Κρήτης, μέσω της τότε ηγεσίας του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, λέγοντας τι; «Σταματήστε να κρατάτε όπλα και να πυροβολείτε άσκοπα».
Αναλυτικά:
ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΕΠΕΣΕ ΝΕΚΡΟΣ
Ο Γιώργος Γυπαράκης θύμα μιας αναχρονιστικής συνήθειας
– Ο 25χρονος νέος πλήρωσε με τη ζωή του το «έθιμο» των άσκοπων πυροβολισμών
– Θύμα και 23χρονος φίλος του που τραυματίστηκε σοβαρά στο μάτι
– «Αποτελούμε όλοι μας στόχο μιας αδέσποτης σφαίρας», επαναλαμβάνει για πολλοστή φορά ο ιατροδικαστής Α. Παπαδομανωλάκης και απευθύνει έκκληση στην κοινωνία του νησιού
Τη συνήθεια των Κρητικών που οπλίζουν και πυροβολούν άσκοπα σε κάθε γλέντι, πλήρωσε με τη ζωή του την ημέρα του Πάσχα ο 25χρονος Γιώργος Γυπαράκης από την Ασή Γωνιά. Τουλάχιστον τρείς σφαίρες από το όπλο 40χρονου γνωστού του, με τον οποίο συνέντρωγαν και συνδιασκέδαζαν σε οικογενειακό τραπέζι στα Μυριοκέφαλα, βρήκαν το σώμα του άτυχου νέου. Ο θάνατός του ήταν ακαριαίος. Μια ακόμα βολίδα βρήκε στο πρόσωπο έναν 23χρονο φίλο του Γιώργου, τραυματίζοντάς τον σοβαρά στο δεξί μάτι.
Ο Γιώργος Γυπαράκης, παίκτης της ομάδας ποδοσφαίρου της Ασή Γωνιάς, δραστήριο μέλος του τοπικού Πολιτιστικού Συλλόγου, χάθηκε σε μια στιγμή που θεωρητικά ήταν στιγμή χαράς. Έφυγε από την Ασή Γωνιά το μεσημέρι του Πάσχα, προκειμένου να γιορτάσει τη Λαμπρή με την οικογένεια της μητέρας του στα Μυριοκέφαλα. Αυτό έκανε εξ άλλου κάθε χρόνο την ίδια μέρα. Ανάσταση χαράς και γλεντιού με συγγενείς και φίλους στο σπίτι του παππού του.
Στις 6.30 περίπου το απόγευμα κι ενώ οι ευχές στο πασχαλινό τραπέζι έδιναν κι έπαιρναν, ο 40χρονος έκρινε πως ήταν η ώρα να «γιορταστεί» η μέρα της Λαμπρής με πυροβολισμούς. Έβγαλε το όπλο. Κατά πληροφορίες περιείχε 5 σφαίρες. Πάτησε την σκανδάλη και οι βολίδες έφυγαν «κατά ριπάς». Μόνο που δεν κατευθύνθηκαν ούτε στον αέρα ούτε σε χώρο μακρύτερο των 20 -50 εκατοστών του μέτρου. Αλλά στο κεφάλι του Γιώργου Γυπαράκη. Το τραπέζι της χαράς βάφτηκε με το αίμα του 25χρονου. Ο θάνατός του ήταν ακαριαίος. Στο Νοσοκομείο όπου μεταφέρθηκε οι γιατροί απλά διαπίστωσαν πως ήταν νεκρός.
Πιο τυχερός μέσα σ’ αυτήν την ανείπωτη τραγωδία, φάνηκε ο 23χρονος Νίκος, φίλος του Γιώργου και στενός συγγενής του 40χρονου που πυροβόλησε. Μια βολίδα τον βρήκε στην δεξιά μετωπιαία χώρα και του προκάλεσε σοβαρότατο τραύμα στο μάτι. Υπεβλήθη σε χειρουργική επέμβαση και νοσηλεύεται στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου. Δεν υπάρχει κίνδυνος για τη ζωή του, ωστόσο πρόκειται να υποβληθεί και σε άλλες χειρουργικές επεμβάσεις και οι γιατροί καταβάλλουν κάθε προσπάθεια να «σώσουν» το φώς του.
Τον Γιώργο, συνόδευσαν στην τελευταία του κατοικία, τη Δευτέρα, εκατοντάδες κόσμου. Και οι «πέτρες ράγισαν» από το μοιρολόι της μητέρας του που μπροστά στα μάτια της άφησε την τελευταία του πνοή, συγγενών, φίλων, γνωστών αλλά και αγνώστων που θέλησαν να του πουν το τελευταίο αντίο. Δεν χρειάστηκε παρά ένα λεπτό για να πέσει θύμα ενός φαινομένου που κάποιοι το ‘χουν βαφτίσει έθιμο, παράδοση της Κρήτης, ένδειξη λεβεντιάς και ανδρείας.
Τι «είδε» ο ιατροδικαστής
Ο ιατροδικαστής Αντώνης Παπαδομανωλάκης, που διενήργησε τη νεκροτομή στην σορό του 25χρονου, διαπίστωσε ότι ο Γιώργος δέχτηκε τουλάχιστον 3 σφαίρες:
*Μια στον τράχηλο(διαμπερές τραύμα).
*Μια στη μετωπιαία χώρα (διαμπερές τραύμα).
*Μια στο τριχωτό του κεφαλιού(επιφανειακό τραύμα).
Επίσης επιφανειακό τραύμα που έφερε το θύμα σε δάκτυλο του αριστερού χεριού, οδηγεί τον ιατροδικαστή στο συμπέρασμα ότι ο 25χρονος ενστικτωδώς σήκωσε το χέρι να προστατευθεί σε εικασία ότι μια ακόμα σφαίρα ενδέχεται να πέρασε ξυστά από το σημείο αυτό του σώματός του.
Η απόσταση από την οποία εβλήθη ο Γιώργος Γυπαράκης ήταν πολύ κοντινή. Όπως εκτιμά ο κ. Παπαδομανωλάκης τον 40χρονο από το θύμα, χώριζαν μόλις 20 έως 50 εκατοστά.
Η μοιραία για τη ζωή του Γιώργου βολίδα, φέρεται να ήταν η πρώτη, αυτή που τον βρήκε στην τραχηλική χώρα και του προκάλεσε ακαριαίο θάνατο, αφού εισχώρησε στον νωτιαίο μυαλό.
Σε ό,τι αφορά τον 23χρονο που τραυματίστηκε, τον οποίο εξέτασε χθες ο ιατροδικαστής, φέρεται να έχει βληθεί από μια από τις σφαίρες που έπληξαν τον Γιώργο. Δεν είναι ανεξάρτητη βολή αλλά για θραυματισμένη βολίδα και κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για την βολίδα που διαπέρασε την μετωπιαία χώρα του άτυχου 25χρονου και «φεύγοντας» εισχώρησε στο δεξί μάτι του φίλου του που καθόταν ακριβώς δίπλα του.
Την Παρασκευή στον ανακριτή ο 40χρονος
Ο 40χρονος που λίγες ώρες μετά την τραγωδία που προκάλεσε συνελήφθη από αστυνομικούς, πρόκειται να απολογηθεί την Παρασκευή στον ανακριτή. Εναντίον του ασκήθηκε δίωξη για δυο κακουργηματικές πράξεις και μια πλημμεληματικού χαρακτήρα. Ειδικότερα, κατηγορείται για: ανθρωποκτονία από πρόθεση, απόπειρα ανθρωποκτονίας και παράβαση του νόμου περί όπλων.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην κατάθεσή του στους αστυνομικούς δήλωσε συγκλονισμένος, λέγοντας πως δεν μπορεί να πιστέψει πως από το χέρι του σκοτώθηκε ένα παιδί με το οποίο συνδεόταν με μεγάλη φιλία.
Να σημειωθεί πως όταν μετέβησαν οι αστυνομικοί στον τόπο της τραγωδίας περισυνέλεξαν 15 κάλυκες, ένα κουτί με 50 φυσίγγια, καθώς και ένα πιστόλι.
Στην επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε τη Δευτέρα η ΕΛΑΣ, για την υπόθεση, αναφέρονται τα εξής:
«Συνελήφθη, στις 20.04.2014 το βράδυ, στο Ρέθυμνο, από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Ρεθύμνου, 40χρονος ημεδαπός για το θανάσιμο τραυματισμό 25χρονου ημεδαπού και το τραυματισμό 23χρονου ημεδαπού, στο Ρέθυμνο.
Ειδικότερα όπως προέκυψε από την έρευνα, κατά τη διάρκεια κοινωνικής εκδήλωσης, ο 40χρονος προέβη στη ρίψη άσκοπων πυροβολισμών με πιστόλι, με αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό του 25χρονου και τον τραυματισμό του 23χρονου.
Κατά την αστυνομική έρευνα και την εξερεύνηση του χώρου της εκδήλωσης βρέθηκαν και κατασχέθηκαν ένα (1) πιστόλι, πενήντα (50) φυσίγγια και δεκαπέντε (15) κάλυκες διαφόρων τύπων και διαμετρημάτων.
Το προανακριτικό έργο διενεργείται από την Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Ρεθύμνου».
«Αποτελούμε όλοι μας στόχο μιας αδέσποτης σφαίρας»
Έκκληση στην κοινωνία της Κρήτης να σταματήσει το φαινόμενο των άσκοπων πυροβολισμών και καθένας να καταγγέλλει τα περιστατικά που έρχονται στην αντίληψή του, απευθύνει ακόμα μια φορά ο ιατροδικαστής Κρήτης Αντώνης Παπαδομανωλάκης. Ο άνθρωπος που λόγω της ιδιότητάς του έχει έρθει σε επαφή με δεκάδες περιστατικά τραυματισμών και θανάτων πολιτών από σφαίρες πυροβόλων όπλων, εδώ και χρόνια κρούει τον κώδωνα του κινδύνου που ελλοχεύει η «πολύ κακή συνήθεια», όπως την ονομάζει, της ρίψης άσκοπων πυροβολισμών.
«Κάθε βλήμα που φεύγει από όπλο στη διάρκεια άσκοπων πυροβολισμών θα πέσει κάπου. Δεν είναι ελεγχόμενο. Μπορεί να προκαλέσει βαρύτατο τραυματισμό ή και θάνατο. Ζούμε όλοι μας από τύχη όσο επικρατεί αυτή η πολύ κακή συνήθεια που κάποιοι θέλουν να την ονομάζουν έθιμο. Ο κρότος του όπλου συγκινεί κάποιους, αλλά ας βρουν άλλους τρόπους να διασκεδάζουν ή να συγκινούνται. Πρέπει να γίνει επιτέλους κατανοητό πως ο οποιοσδήποτε ανυποψίαστος πολίτης, ένα παιδί, ο πατέρας μας, ο αδελφός μας, μπορεί να είναι το θύμα μιας αδέσποτης σφαίρας. Και δυστυχώς δεν είναι πάντα η τύχη με το μέρος όλων», τονίζει ο κ. Παπαδομανωλάκης και καλεί όλους που πραγματικά νοιάζονται για μια Κρήτη απαλλαγμένη από το φαινόμενο αυτό, να εγκαταλείπουν άμεσα την εκδήλωση στην οποία παρευρίσκονται και παίζονται πυροβολισμοί.
Ο θάνατος του 25χρονου Γιώργου, συγκλόνισε όχι μόνο τις τοπικές κοινωνίες της Ασή Γωνιάς και των Μυριοκεφάλων. Συγκλόνισε ολόκληρη την Κρήτη. Το χαρακτηριστικό του θανάτου του, είναι αυτό που έκανε κάθε Κρητικό να σκεφθεί πως ανά πάσα στιγμή καθένας που βρίσκεται σε ένα γλέντι όπου τα όπλα κροταλίζουν και οι σφαίρες φεύγουν σαν χαλάζι ανάμεσα στα τραπέζια, είναι εν δυνάμει θύμα. Κι αν δεν είναι ο ίδιος, είναι το παιδί του, ο αδελφός του, κάποιο μέλος της οικογένειάς του.
Δυστυχώς, τα πολλά θύματα των άσκοπων πυροβολισμών σε γλέντια, τραυματίες ή νεκροί, δείχνουν να μην συγκινούν μια μερίδα ανδρικού πληθυσμού της Κρήτης. Άνθρωποι που επιμένουν να επικαλούνται ένα ανύπαρκτο έθιμο, μα που στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο από ένα εφεύρημα, μια συνήθεια που καμία σχέση δεν έχει με την παράδοση και τον πολιτισμό της Κρήτης. Άνθρωποι που σε γάμους, βαφτίσια, πανηγύρια και άλλες μαζώξεις διαγκωνίζονται για το ποιος έχει το καλύτερο όπλο και τις περισσότερες σφαίρες.
Πυροβολισμοί στον αέρα «κι όποιον πάρει ο χάρος» εξ αιτίας αυτής της κάκιστης συνήθειας που εξακολουθεί να επικρατεί στην Κρήτη ως έθιμο. Μια αναχρονιστικού χαρακτήρα «διασκέδαση» που κυριολεκτικά σκοτώνει και προσβάλλει το νησί, τον πολιτισμό του και την πραγματική του παράδοση.
Για το πόσο επικίνδυνο είναι το «έθιμο των πυροβολισμών» σε κοινωνικές εκδηλώσεις, γάμους-βαφτίσια-πανηγύρια κ.λπ., το γνωρίζουν όλοι. Προφανώς όμως παραβλέπουν αυτόν τον κίνδυνο εκείνοι που θέλουν να κάνουν επίδειξη το όπλο και τις ικανότητές τους στην σκοποβολή. Χωρίς να σκέφτονται ότι η πράξη τους αυτή, πιθανότατα να κοστίσει στην καλύτερη περίπτωση τη σωματική ακεραιότητα κάποιου ανυποψίαστου και στη χειρότερη να κοστίσει τη ζωή του.
Και δεν έχει τόσο σημασία αν κάποιος βρίσκεται κοντά στο σημείο των πυροβολισμών. Η κάθε σφαίρα είναι επικίνδυνη τόσο για τους κοντινούς όσο και για άλλους που βρίσκονται πολύ μακρύτερα από το σημείο ρίψης πυροβολισμών. Ας θυμηθούμε, εδώ στο Ρέθυμνο, στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, τον τραυματισμό τριών επισκεπτών του τόπου μας, που βλήθηκαν από αδέσποτες σφαίρες, ενώ βρισκόταν είτε στο ξενοδοχείο τους είτε σε φιλικό τους σπίτι, από πυροβολισμό που ρίχτηκε από χιλιόμετρα μακρύτερα.
Παράνομη οπλοφορία, οπλοχρησία, μπαλωθιές, αδέσποτες σφαίρες είναι λέξεις που συνειρμικά παραπέμπουν σε εγκλήματα. Διότι ως τέτοια ερμηνεύονται τα περιστατικά που σημειώνονται σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Η οπλοφορία σε γλέντια είναι μια επικίνδυνη συνήθεια. Γνωρίζουμε τραγικά γεγονότα από άσκοπους πυροβολισμούς, όπως αυτό με τον προχθεσινό θάνατο του Γιώργου Γυπαράκη και άλλα επίσης τραγικά που τελέστηκαν με αφορμή μια μικροπαρεξήγηση σε γλέντι, που αφού το όπλο υπήρχε σε κάποια τσέπη, ο κάτοχός του το τράβηξε για να «καθαρίσει». Τα απανωτά δραματικά περιστατικά δεν δείχνουν να συγκινούν και να συνετίζουν ένα ποσοστό του πληθυσμού της Κρήτης.
Αυτό το ποσοστό όμως, οφείλουμε όλοι όσοι διαφωνούμε με τέτοιες πρακτικές να το απομονώσουμε. Είναι αδιανόητο άτομα που έχουν εμπλακεί σε παραβάσεις του νόμου περί όπλων, να «επιβραβεύονται» με δημόσιες θέσεις, με θέσεις σε ψηφοδέλτια, με προβολή σε κάθε ευκαιρία.
Ο θάνατος του Γιώργου Γυπαράκη ας μην αποτελέσει ένα ακόμα τραγικό θύμα των μπαλωθιών που θα ξεχαστεί σε λίγες μέρες. Ο χαμός του παλληκαριού ας αποτελέσει την αρχή της πραγματικής επιθυμίας για να σταματήσει αυτή η συνήθεια.
Δεν είναι μαγκιά, δεν είναι λεβεντιά τα όπλα και οι άσκοποι πυροβολισμοί. Κι όσο νωρίτερα το καταλάβουν όλοι, τόσο το καλύτερο για τον τόπο μας.
Η έκκληση του 9χρονου Βασίλη και η διακήρυξη κατά της οπλοχρησίας που πέρασε στη λήθη
Το 2004, ένα εννιάχρονο παιδί στη Βιάννο Ηρακλείου, ο Βασίλης Κοκοτάκης ενώ αμέριμνος έκανε ποδήλατο σε ένα μικρό χωριό, τραυματίστηκε σοβαρά από αδέσποτη σφαίρα κυνηγετικού όπλου, που έφτασε στο σημείο ενώ βρισκόταν πολύ μακριά. Για πολύ καιρό νοσηλεύτηκε στην Εντατική Μονάδα Θεραπείας του ΠΑΓΝΗ. Κατάφερε να γλιτώσει. Κι όταν πια επέστρεψε στο σπίτι του, έχοντας στην ψυχή του το τραύμα της ασυνειδησίας και του αναχρονισμού κάποιων κουμπουροφόρων, σκέφθηκε να απευθυνθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, ζητώντας να κάνει κάτι για να σταματήσει το φαινόμενο των άσκοπων πυροβολισμών. Έστειλε ένα γράμμα στον τότε υπουργό Γιώργο Βουλγαράκη, στο οποίο η παιδική ψυχή του αποτύπωσε το δράμα που πέρασε αλλά και την ευτυχία του που τελικά έζησε. Παράλληλα αποτύπωσε την αγωνία του για το αύριο, για τα πιθανά μελλοντικά θύματα των άσκοπων πυροβολισμών. Ο κ. Βουλγαράκης με αφορμή την επιθυμία του μικρού τότε Βασίλη ανέλαβε πρωτοβουλία και κάλεσε ανθρώπους του πνεύματος και της τέχνης, να ηγηθούν σταυροφορίας κατά της οπλοχρησίας και των άσκοπων πυροβολισμών.
Ο Μίκης Θεοδωράκης ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση και μπήκε μπροστάρης στην προσπάθεια αυτή. Μαζί του ο Νίκος Κούνδουρος, ο Χρήστος Λεοντής, ο Γιώργος Γραμματικάκης, η Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα, η Ιωάννα Καρυστιάνη και άλλοι.
Ώσπου, στις 21 Ιουλίου 2005, Αυτοδιοικητικές αρχές, εκκλησιαστικές και επιφανείς Κρήτες, απ’ άκρη σ’ άκρη του νησιού, συνυπέγραψαν στα Ανώγεια το πρωτόκολλο διακήρυξης κατά της οπλοχρησίας.
Βέβαια, μια υπογραφή δεν κοστίζει απολύτως τίποτα. Η κάθε υπογραφή όμως έχει και υποχρεώσεις για όποιον θέλει να είναι συνεπής στο κείμενο κάτω από το οποίο την βάζει. Η διακήρυξη, η συμφωνία, έμεινε μόνο στις υπογραφές. Κανένας αυτοδιοικητικός δεν γνωρίζουμε να ασχολήθηκε έκτοτε με το θέμα. Καμία ημερίδα, καμία καμπάνια, καμιά επίσκεψη σε σχολεία για σχετική ενημέρωση μαθητών. Και κάθε προσπάθεια τέτοιων κινήσεων από κει πρέπει να ξεκινά. Η παιδεία είναι εκείνη που καθορίζει την συμπεριφορά των ανθρώπων στη διαδρομή τους….
Για την ιστορία, αυτή είναι η διακήρυξη που είχε υπογραφεί και για την οποία είχαν δεσμευθεί οι παράγοντες της Κρήτης:
«Σήμερα 22 Ιουλίου 2005 στα Ανώγεια Μυλοποτάμου, οι συγκεντρωθέντες, στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία και παρουσία του υπουργού Δημόσιας Τάξης Γεωργίου Βουλγαράκη, του υφυπουργού Δημόσιας Τάξης Χρήστου Μαρκογιαννάκη, μελών της επιτροπής ενάντια στην παράνομη οπλοφορία και οπλοχρησία στην Κρήτη, και του Δήμου Ανωγείων, διακηρύσσουμε:
Σεβόμενοι και τιμώντες τους αγώνες και τις παραδόσεις των προγόνων μας για ελευθερία, δημοκρατία, και κοινωνική προκοπή, καλούμε κάθε Κρητικό να συστρατευθεί στον αγώνα ενάντια στην παράνομη οπλοφορία και οπλοχρησία, η οποία προσβάλλει τον πολιτισμό μας.
Ζούμε σε χώρα ελεύθερη, δημοκρατική, με νομικό πολιτισμό και παιδεία και ως εκ τούτου τα όπλα των πατεράδων μας σήμερα, μας θυμίζουν τους αγώνες τους και παράλληλα υποδηλώνουν το χρέος μας προς την πατρίδα σε περίπτωση που διακυβευτούν τα όσια και τα ιερά μας.
Η παράνομη οπλοφορία και οπλοχρησία εκτός απ’ τους κινδύνους που συνεπάγεται για την ζωή και την σωματική ακεραιότητα των πολιτών, είναι ενάντια στην ανάπτυξη και γενικότερη οικονομική πρόοδο της Κρήτης μας. Δεν συμβιβάζεται με την αξιοπρέπεια, τη φιλοξενία, τις εθιμικές παραδόσεις των Κρητών και της συμμετοχής στις χαρές αλλά και στις λύπες των συμπολιτών μας.
Λέμε στους νέους ότι παλληκαριά σήμερα σημαίνει βούληση και κρίση, σεβασμός στον συνάνθρωπο, ευγενείς και ειρηνικοί αγώνες για αξίες και ιδανικά.
Τα παράνομα όπλα και οι μπαλωθιές δεν χρειάζονται για τις γιορτές και τα πανηγύρια. Σκοτώνουν Κρητικούς και μετά πληγώνουν βαθειά την ψυχή μας.
Αυτοδεσμευόμαστε στις πλαγιές του Ψηλορείτη, ότι θα εργαστούμε όλοι για να διαδώσουμε και να στηρίξουμε τη διακήρυξη αυτή».