Με τίτλο «…Κι εσύ που το ξέρεις;» το Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου του Πανεπιστημίου Κρήτης, σε συνεργασία με το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου και το Ε.Κ.Φ.Ε Ρεθύμνου, πραγματοποίησαν μια συνάντηση στην οποία πήραν μέρος καθηγητές και μαθητές, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας.
Η εκδήλωση αυτή ήταν μια προσπάθεια να τονιστεί η σημαντικότητα της φιλοσοφικής σκέψης, η οποία όπως επισημάνθηκε, κρίνεται πιο αναγκαία και χρήσιμη στις μέρες μας από ποτέ. Η φιλοσοφία δεν είναι θεωρία, υποστήριξαν οι συμμετέχοντες, αλλά τρόπος σκέψης με πρακτική εφαρμογή. Στο πλαίσιο αυτό η φράση «Δεν χρειάζονται απαντήσεις αλλά ερωτήματα. Μακάρι να δημιουργηθούν αμφιβολίες», δείχνει ικανή να δώσει λύσεις στα πιο απλά και καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στις μέρες μας.
«Μου αρέσει να κριτικάρω διάφορες ιδέες και να προσπαθώ να τις απορρίψω κι αυτός είναι ο λόγος που είμαι εδώ. Σε ένα σχολικό σύστημα που δεν εμπνέει πολύ την κριτική σκέψη είναι καλό να συμμετέχεις σε τέτοιου είδους δραστηριότητες. Η φιλοσοφία μπορεί να μας βοηθήσει και σε πρακτικό επίπεδο στη ζωή μας. Δεν είναι μόνο οι βαθυστόχαστες έννοιες, αλλά και οι απλές έννοιες της λογικής που βρίσκουν καθημερινή εφαρμογή», αναφέρει στα «Ρεθεμνιώτικα Νέα» ο 17χρονος μαθητής Θωμάς Μακρυγιάννης. Στην ερώτηση για το αν στην εποχή μας χρειαζόμαστε έναν φιλόσοφο ή έναν οικονομολόγο, προκειμένου να βοηθήσει για να ξεπεράσουμε την οικονομική κρίση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως σύγχρονη κοινωνία, ο 17χρονος Θωμάς απαντά με αφοπλιστική ειλικρίνεια, λέγοντας: «Αναλόγως ποιος από τους δύο σκέφτεται καλύτερα». «Χρειαζόμαστε ανθρώπους», συνεχίζει ο ίδιος, «που να σκέφτονται και να εκτιμούν σωστά τις καταστάσεις γιατί ένας οικονομολόγος μπορεί να λέει ”πέντε άνθρωποι μπορεί να μου δώσουν από πέντε ευρώ ο καθένας”, ενώ ο φιλόσοφος να πει ”πέντε άνθρωποι μπορεί να μου δώσουν πέντε ιδέες ο καθένας”. Όλα είναι σχετικά, όπως αντιλαμβάνεστε».
Αναφερόμενη στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο φοιτητικό στέκι «Ξενία» η φιλόλογος του Πειραματικού Λυκείου Ρεθύμνου κ. Κασσάνδρα Μπεϊκάκη, τόνισε: «Αποφασίσαμε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας να οργανώσουμε μια εκδήλωση, όπου τον κύριο λόγο θα τον έχουν οι μαθητές κι αυτό που στοχεύουμε να πετύχουμε είναι να ευαισθητοποιήσουμε τα νέα παιδιά, ώστε αργότερα να εκφραστούν, να αρθρώνουν λόγο και επιχειρήματα και να γνωρίσουν τη φιλοσοφική σκέψη με όσο γίνεται πιο δημιουργικό τρόπο. Η εμπειρία δείχνει ότι τα παιδιά δείχνουν ενδιαφέρον για τη φιλοσοφία και μάλιστα περισσότερο από ό,τι τα αντίστοιχα σε άλλες εποχές. Διότι οι εποχές οι οποίες έχουνε προβλήματα και αιχμές, τότε ακριβώς είναι που η φιλοσοφική σκέψη μπορεί να δώσει άλλες λύσεις κι άλλες διεξόδους».
Από την πλευρά της η αναπληρώτρια καθηγήτρια Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Κρήτης-διευθύντρια του Τομέα Φιλοσοφίας Μαρία Βενιέρη, επεσήμανε: «Πολυχαιρετίζουμε αυτή την πρωτοβουλία, είμαστε πολύ ευτυχείς, γιατί οι διοργανωτές ήταν και παλιοί μας φοιτητές, εκλεκτοί. Θέλουμε οι φοιτητές να αγαπήσουν τη φιλοσοφία, γιατί μπορεί αυτή να τους βοηθήσει στη ζωή τους κι όσοι βέβαια θέλουν να γίνουν πιο ειδικοί στη φιλοσοφία, εμείς θα τους βοηθήσουμε με όποιον τρόπο μπορούμε, αλλά νομίζω ότι είναι χρήσιμο για όλους να μάθουν να χρησιμοποιούν τη φιλοσοφική σκέψη. Το άτομο που ασχολείται με τη φιλοσοφία μαθαίνει πρώτα απ’ όλα να προβληματίζεται, να μην παίρνει τίποτε ως δεδομένο, να αντιμετωπίζει τα προβλήματα με τα δικά του όπλα και να μην δέχεται έτοιμες απαντήσεις. Τώρα επαγγελματικά όλοι γνωρίζουμε ότι τα πράγματα είναι δύσκολα, αλλά αν κρίνουμε από άλλες χώρες, όπου οι απόφοιτοι της φιλοσοφίας έχουν μεγάλη ζήτηση γιατί μαζεύουν δεξιότητες που είναι χρήσιμες και για άλλα επαγγέλματα, μαθαίνουν να σκέφτονται, να μην μπαίνουνε σε στερεότυπα, γιατί οι φιλόσοφοι προβληματίζονται και δεν παίρνουν τίποτε ως δεδομένο. Έχουμε περιπτώσεις που βοηθούν σε πολλές άλλες ειδικότητες, ακόμη και στον οικονομικό τομέα, σε επιχειρήσεις γιατί χρειάζεται αυτή η πρωτότυπη σκέψη, τις γνώσεις τις μαθαίνουμε, αυτό που δίνει η φιλοσοφία είναι ο τρόπος να σκέφτεσαι, ειδικευμένες γνώσεις μπορείς να τις μάθεις παντού ακόμη και στη δουλειά. Τα παιδιά με εκπλήσσουν ευχάριστα γιατί παρ’ όλη τη δυσκολία τα βλέπεις ότι έχουν την ελπίδα της νιότης και εμείς προσπαθούμε να τα βοηθήσουμε, γιατί είναι δύσκολη εποχή, ωστόσο το παλεύουν και δεν χάνουν το θάρρος τους».
Στην εκδήλωση συζητήθηκαν οι τρόποι και οι μέθοδοι για την καλύτερη μετάδοση της φιλοσοφικής σκέψης στους μαθητές όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης και η ενίσχυση των δράσεων εντός των σχολικών πλαισίων για την ενίσχυσή της.