Τα τελευταία χρόνια, καθιερώθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ιστορικού συλλόγου των αποδήμων Ρεθυμνίων της Αττικής «Το Αρκάδι», ο εορτασμός της Αγίας Βαρβάρας, διότι είναι η πολιούχος της πόλεως του Ρεθύμνου και ενώνει τους παλιούς Ρεθεμνιώτες, οι οποίοι πάντα έσπευδαν να ζητήσουν τη βοήθειά της.
Σε κλίμα κατάνυξης και φέτος, ο ιστορικός σύλλογος τίμησε την ιερά μνήμη της Αγίας Βαρβάρας, στον Ιερό Ναό Παναγίας Καπνικαρέας επί της οδού Ερμού, την παραμονή της εορτής.
Στον εσπερινό εψάλλη η αρτοκλασία όπου προσέφερε ο σύλλογος και μνημονεύθηκαν υπέρ υγείας εκτός από τα μέλη του Δ.Σ και όλοι οι απανταχού Ρεθεμνιώτες. Ο ιστορικός αυτός Πανεπιστημιακός Ναός έχει αφιερωμένο το αριστερό κλίτος του στην Αγία Βαρβάρα, ενώ ο Αιδ. Πατήρ Γεώργιος καθηγητής Πανεπιστημίου μίλησε για το βίο της Αγίας, λέγοντας: «Στο βίο της Αγίας Βαρβάρας αναφέρεται ότι ήταν ένα όμορφο κορίτσι που έζησε στην πόλη της Νικομήδειας στη Μικρά Ασία, επί Ρωμαίου Αυτοκράτορα Μαξιμιλιανού. Ο Διόσκορος ή Διόσορος, ο φανατικός εθνικός “ειδωλολάτρης” πατέρας της, την είχε κλεισμένη σε ένα πύργο προκειμένου να τη διαφυλάξει από μνηστήρες. Ωστόσο μυστικά προσηλυτίστηκε στο Χριστιανισμό. Ο πατέρας της όταν διέταξε να χτιστεί για αυτή ένα λουτρό, ούτως ώστε να μην χρειάζεται να χρησιμοποιεί τα δημόσια λουτρά, και ενώ το σχέδιο για το λουτρό προέβλεπε αρχικά δύο παράθυρα, η Βαρβάρα εγκατέστησε άλλο ένα για να τιμήσει την Αγία Τριάδα εκμυστηρεύοντας το λόγο στον πατέρα της. Τότε ο πατέρας της, βλέποντας αυτή την αλλαγή, εξεμάνη και διέταξε να την παραδώσουν στον Ρωμαίο Έπαρχο κατά τους διωγμούς των Χριστιανών.
Ο Έπαρχος θαυμάζοντας την ομορφιά της προσπάθησε στην αρχή να την μεταπείσει, βλέποντας όμως ότι εκείνη ήταν ανένδοτη την υπέβαλε σε μαρτύρια, περισσότερο για να την σώσει από την οργή του πατέρα της που ήθελε να φονευθεί. Τελικά ο Έπαρχος διέταξε τον αποκεφαλισμό της, και όρισε την ποινή να εκτελέσει ο ίδιος ο πατέρας της που ήταν και επιθυμία του. Σύμφωνα με τον βιογράφο αυτής Συμεών ο ίδιος ο πατέρας της την αποκεφάλισε ως «πατρικαίς χερσί τω πατρικώ ξίφει την τελείωσιν δέχεται». Την στιγμή όμως που είχε αποτελειώσει το έγκλημά του, έπεσε νεκρός χτυπημένος από κεραυνό κατά θεία δίκη.
Η Ιουλιανή της Νικομηδείας μαρτύρησε μαζί με τη Βαρβάρα και τιμάται επίσης ως Αγία. Ο τόπος αλλά και ο χρόνος του μαρτυρίου της Αγίας Βαρβάρας δεν είναι γνωστός. Έτσι κατ’ άλλους φέρεται πως μαρτύρησε στη Νικομήδεια της Βιθυνίας το 210, κατ’ άλλους στην Ηλιούπολη της Αιγύπτου το 360 και κατ’ άλλους (εκδοχή καθολικών) σε κάποια πόλη της Τοσκάνης. Η σύνδεση της Αγίας με κεραυνό προκάλεσε την επίκλησή της έναντι κεραυνού και φωτιάς από συσχετισμό.
Ανακηρύχθηκε επίσης ως προστάτις Αγία του πυροβολικού και των ορυχείων και οποιουδήποτε εργάζεται με κίνδυνο αιφνιδίου και βιαίου θανάτου».
Στο τέλος του εσπερινού τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση για όσα από τα μέλη του συλλόγου δεν βρίσκονται πλέον κοντά μας.
Ο σύλλογός μας εύχεται να οπλιστούμε με τη δύναμη της πίστης της Αγ. Βαρβάρας, διότι είναι εκείνη που μπορεί να εκφράζει την υπέρβαση, και είναι εκείνη που παρέχει τη βέβαια ελπίδα και για το σήμερα και για το αύριο. ΕΤΗ ΠΟΛΛΑ
Στο φεστιβάλ «Μουσική Άνοιξη – Δοξάτος Μουσικά Σύνολα στα Αρχοντικά της Καστοριάς» το Μουσικό Σχολείο Ρεθύμνου
Από 19 έως 21 Απριλίου 2024 το Μουσικό Σχολείο Ρεθύμνου συμμετείχε στην Καλλιτεχνική Συνάντηση Μουσικών Σχολείων: Μουσική Άνοιξη - Δοξάτος...