Η παροχή βοήθειας σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη, ηλικιωμένους και ευπαθείς ομάδες, αποτελεί βασικό μέλημα για τον Δήμο Ρεθύμνου, οι υπηρεσίες του οποίου οργανώθηκαν και με την καθοριστική συμβολή των εθελοντών είναι έτοιμοι να προσφέρουν βοήθεια σε όσους τη χρειάζονται. Ήδη έχουν συσταθεί οι λεγόμενοι σταθμοί βοήθειας, οι οποίοι στελεχώνονται με το προσωπικό του Βοήθεια στο Σπίτι, αλλά και όλων των υπαλλήλων από το Νομικό Πρόσωπο και την ΚΕΔΗΡ και είναι έτοιμοι να συνδράμουν σε περιπτώσεις που παρίσταται ανάγκη.
Τους «Σταθμούς Βοήθειας», στελεχώνουν κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι και άλλοι επαγγελματίες υγείας, που ενημερώνουν και συντονίζουν δράσεις αλληλεγγύης και υποστήριξης στις καθημερινές τους ανάγκες και υποχρεώσεις προς τους δημότες και ειδικά προς τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού (χρόνιοι πάσχοντες, ηλικιωμένοι χωρίς υποστηρικτικό περιβάλλον).
Οι τηλεφωνικές γραμμές για το κοινό έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία και στόχο έχουν να εξυπηρετούν ανθρώπους μόνους ή ανήμπορους παρέχοντάς τους κατ’ οίκον φαγητό, ψώνια και την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη ή ακόμα και διεκπεραιώνοντας υποθέσεις που έχουν να κάνουν με τις τράπεζες ή άλλη γραφειοκρατική εργασία.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η αρμόδια αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής, Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα: «Έχουμε συστήσει σταθμούς έκτακτης βοήθειας, οι οποίοι, για την ώρα, επειδή δεν έχουν πολλά αιτήματα πολιτών παραμένουν στο πρωινό ωράριο λειτουργίας 7.30 με 3.30. Μας έδωσε το κράτος τη δυνατότητα, να πάρουμε όλους τους υπαλλήλους από τα νομικά πρόσωπα ΚΕΔΗΡ, ΚΑΠΗ, σε όλες τις κοινότητες και όλες τις δομές δηλαδή νηπιαγωγούς, βρεφονηπιοκόμους. Έχουμε 3 σημεία στα οποία μπορεί ο πολίτης να απευθύνεται ανάλογα με την γειτονιά του, όταν προκύπτει μία έκτακτη ανάγκη σε έναν άνθρωπο που είναι απομονωμένος για κάποιο λόγο, είτε γιατί δεν έχει υποστηρικτικό περιβάλλον οικογενειακό είτε γιατί είναι ανήμπορος, είτε γιατί είναι ΑΜΕΑ, είτε γιατί έχουν χρόνια πάθηση και ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου και δεν επιτρέπεται να βγουν έξω, αυτοί οι άνθρωποι θα μπορούν να παίρνουν τηλέφωνο και να λένε το αίτημα τους. Για παράδειγμα χρειάζομαι να μου φέρετε τα φάρμακα από το φαρμακείο, χρειάζομαι ένα πιστοποιητικό επείγον να το στείλω σε μία τράπεζα. Όσοι λοιπόν συμπολίτες χρειάζονται βοήθεια, θα μπορούν να καλούν στα παρακάτω τηλέφωνα, από τις 8:00 το πρωί έως τις 2:00 το μεσημέρι, ανάλογα με την περιοχή διαμονής τους:
Για τους κατοίκους Παλιάς Πόλης
«Σταθμός Βοήθειας 1»-Σταθμός του «Βοήθεια στο Σπίτι»
Βερνάδου 12 (δίπλα στο «Σπίτι Πολιτισμού»), τηλ. 28310 51199
Για τους κατοίκους νέας πόλης και δυτικών προαστίων
«Σταθμός Βοήθειας 2» –Κεντρικό ΚΑΠΗ
Οδός Μοάτσου 2, τηλ. 28310 27800
Για τους κατοίκους ανατολικών προαστίων
«Σταθμός Βοήθειας 3»: ΚΑΠΗ Περιβολίων – Μισιρίων
Οδός Εμμ. Παχλά 142, τηλ. 28310 26070
Σημ. Σε όλα τα υπόλοιπα ΚΑΠΗ θα υπάρχει διαθέσιμη τηλεφωνική υποστήριξη από τις 8:00 έως τις 10:00 το πρωί, καθημερινά.
Σύμφωνα με την κα Ελευθεριάδου στη διάθεση των σταθμών βοήθειας είναι και εθελοντές γιατροί:
«Έχω φτιάξει μία ομάδα με εθελοντές γιατρούς, παθολόγους και παιδιάτρους που βρίσκονται στη διάθεση των Έκτακτων Σταθμών Βοήθειας και είναι στη διάθεση των πολιτών για ιατρικές συμβουλές προς τους πολίτες. Για οποιοδήποτε ζήτημα δεν είναι κάποιος σίγουρος ή δεν διαθέτει προσωπικό ή οικογενειακό γιατρό, μέσω από τον δικό μας σταθμό θα του δοθούν συμβουλές πώς να το διαχειριστούν. Είναι σε ισχύ ήδη. Παράλληλα, έκανα ένα κάλεσμα μέσω του κοινωνικού παντοπωλείου στις επιχειρήσεις εστίασης τύπου σούπερ μάρκετ, κρεοπωλεία και συνεταιρισμούς ελαιολάδου να μας βοηθήσουν. Οι άνθρωποι που τώρα θα βρεθούν χωρίς εισόδημα με το να κλείσουν τα πάντα θα αυξηθούν και σίγουρα κάποιοι θα χρειαστεί να συμπληρωθούν σαν καινούρια μέλη στο συσσίτιο. Έκανα έκκληση να μας βοηθήσουν με προϊόντα, έστω και μακράς διαρκείας, γιατί οι δυνατότητες του παντοπωλείου είναι περιορισμένες και ο δήμος δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει μέσω του προϋπολογισμού του μια δαπάνη για τέτοια δράση, οπότε ζητώ την βοήθεια της τοπικής κοινωνίας να έχει το παντοπωλείο ένα απόθεμα, ακόμα και όταν χρειαστεί το συσσίτιο από 100 μερίδες να πάει 150, να μπορούμε να τις τροφοδοτούμε».
Μεγάλη η ανταπόκριση των εθελοντών
Σύμφωνα με την αρμόδια αντιδήμαρχο μεγάλη ήταν η ανταπόκριση στο κάλεσμα για εθελοντές, καθώς μέσα σε ελάχιστες μέρες υπήρξαν 70 αιτήσεις ενδιαφέροντος, ενώ αντίστοιχα εθελοντικές ομάδες συγκροτήθηκαν στο σύνολο των οικισμών του Δήμου, αφού όλοι οι πρόεδροι τοπικών κοινοτήτων και πολιτιστικών συλλόγων ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα. «Υπάρχει ήδη αρκετά μεγάλο ενδιαφέρον. Πάνω από 70 άτομα έχουν ήδη συμπληρώσει φόρμα, η οποία είναι προσαρμοσμένη για την πανδημία. Δηλαδή περιλαμβάνει μία ενυπόγραφη δήλωση, ότι δεν έχουν ταξιδέψει τον τελευταίο καιρό στο εξωτερικό ή στο εσωτερικό, για να είμαστε σωστοί και ακριβείς. Ζητάμε να μας πουν αν έχουν κάποιες ειδικές γνώσεις, ένας ας πούμε ψυχολόγος ή κοινωνικός λειτουργός, νοσηλευτής και γιατρός σαφώς και μπαίνουν κατευθείαν στην βασική μας ομάδα. Όταν κάποιο μέλος της βασικής ομάδας αρρωστήσει, φύγει σε καραντίνα γιατί κάποιος οικογενειακό του άτομο αρρωστήσει, πρέπει ήδη να έχω προλάβει τις εξελίξεις και να ενεργοποιώ κατά περίπτωση μία μεγάλη βάση εθελοντών, ανάλογα με το τι ανάγκες προκύπτουν. Έχουμε ζητήσει οι εθελοντές να δηλώσουν αν είναι διαθέσιμο πρωί και απόγευμα, αν επιθυμούν δουλειά γραφείου ή αν διαθέτουν αμάξι ή μηχανάκι για να μεταφέρουν μέσα στην πόλη φάρμακα, ψώνια κτλ.», τόνισε και πρόσθεσε ότι «Υπάρχει άτυπα και 4ος σταθμός, όπου η βάση του είναι το Κέντρο Νέων. Έχει γίνει κάλεσμα τηλεφωνικά στους 100 προέδρους των χωριών και σε όλους τους πολιτιστικούς αντίστοιχους συλλόγους, να ετοιμάσουν στο χωριό μία ομάδα εθελοντών να την έχουμε έτοιμη. Γιατί όταν θα χρειαστεί και στο χωριό ότι χρειάζεται και εδώ, πρέπει να τους έχω ήδη πιστοποιημένους στην ομάδα μου και να τους δίνω ένα έγγραφο μεταφοράς. Όλα γίνονται κάτω από την ομπρέλα της κοινωνική υπηρεσίας του Δήμου, για να είμαστε νομότυποι και να μην χαραμίζεται ανθρώπινο δυναμικό και πόροι. Έχουν ανταποκριθεί άπαντες, συνεργάστηκαν όλοι οι πολιτιστικοί με τον τοπικό πρόεδρο του αντίστοιχου χωριού και μέσα σε ένα σαββατοκύριακο δημιούργησαν ομάδες. Από άποψη οργάνωσης νομίζω ότι βρισκόμαστε στο μέγιστο δυνατό βαθμό».
Ενεργοποιείται και τετραψήφιο νούμερο για την εξυπηρέτηση των πολιτών
Παράλληλα ο Δήμος έχει ήδη κάνει αίτηση στον ΟΤΕ προκειμένου να ενεργοποιήσει ένα τετραψήφιο νούμερο, στο οποίο θα μπορούν να απευθύνονται όσοι πολίτες έχουν ανάγκη: «Έχουμε κάνει αίτηση στον ΟΤΕ να μας δώσει 4ψήφιο νούμερο το οποίο θα είναι διαθέσιμο 8:00 το πρωί με 8:00 το απόγευμα 7 μέρες την εβδομάδα. Πιο εύχρηστο για τον πολίτη. Όταν χρειαστεί, οι υπάλληλοί μας στους σταθμούς θα κάνουν και απογευματινή βάρδια μέχρι τις 8:00 μ.μ. ουσιαστικής μέριμνας. Ομάδες με αυτοκίνητα και μηχανάκια θα επεκταθούν και απογευματινές ώρες».