Στη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Κρήτης θα κατατεθούν ως το τέλος της επόμενης εβδομάδας οι πέντε πρώτοι φάκελοι μελετών έργων του μητροπολιτικού δήμου Ρεθύμνου, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα των Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων (ΟΧΕ) της περιφέρειας Κρήτης.
Πρόκειται για τις μελέτες των έργων της τουριστικής ανάδειξης και αξιοποίησης του σπηλαίου Γερανίου, της ψηφιοποίησης της βιβλιοθήκης, της βιοκλιματικής ανάπλασης της οδού Κολοκοτρώνη, της βιοκλιματικής ανάπλασης των κάθετων συνδετήριων δρόμων της πόλης και της αναβάθμισης της οδού που οδηγεί στην πανεπιστημιούπολη Γάλλου.
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο του τμήματος προγραμματισμού του δήμου Ρεθύμνου Νίκο Βώβο οι φάκελοι των παραπάνω έργων είναι έτοιμοι μελετητικά, άρτιοι, έχουν λάβει τις απαιτούμενες εγκρίσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες και έχουν έτοιμους τους προϋπολογισμούς ώστε να λάβουν το πράσινο φως για την εξασφάλιση των απαιτούμενων ευρωπαϊκών κονδυλίων για να υλοποιηθούν.
Πρόκειται για έργα που θα συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση της καθημερινότητας και της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Παράλληλα στο τελικό στάδιο της προετοιμασίας βρίσκονται και οι φάκελοι των υπόλοιπων έργων που έχουν σχεδιαστεί από τον δήμο για να χρηματοδοτηθούν από τις ΟΧΕ.
Βιοκλιματική ανάπλαση σε κεντρικούς δρόμους της πόλης
Το πρώτο έργο με προϋπολογισμό 1 εκ. ευρώ αφορά τους δρόμους Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Πρεβελάκη, Καζαντζάκη, Καστρινάκη και Ασκούτση που συνδέονται με τις αναπλασμένες οδούς Μοάτσου και Λεωφόρου Κουντουριώτου -καθώς και την οδό Παρρέν Σιγανού που συνδέει τις οδούς Πρεβελάκη και Χατζηδάκη.
Το συνολικό μήκος ανάπλασης και των 7 δρόμων είναι περίπου 800 μέτρα. Η συνολική επιφάνεια ανάπλασης και των 7 δρόμων είναι περίπου 9.000 τ.μ.
Η μελέτη αυτή έχει ως στόχο την ανάπλαση των οδών, τη διευκόλυνση κίνησης στον πεζό, την άνετη πρόσβαση όλων των οδών από Α.Μ.Ε.Α., τη διατήρηση κατά το δυνατόν θέσεων στάθμευσης και τη δημιουργία εσοχών – θέσεων στάθμευσης σε δίκυκλα.
Σε όλες τις οδούς κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια με μικρότερο πλάτος αυτών τα 1.60μ. Στη μία πλευρά, ανάλογα με το εκάστοτε πλάτος, τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες.
Το ελάχιστο πλάτος διέλευσης αυτοκινήτων είναι τα 3,20 μέτρα (Πρεβελάκη – Σιγανού – Καστρινάκη) και το μέγιστο πλάτος διέλευσης αυτοκινήτων είναι τα 3,50 μέτρα (Δασκαλάκη – Χατζηδάκη – Καζαντζάκη – Ασκούτση).
Σε ό,τι αφορά τον αστικό εξοπλισμό προβλέπονται κάδοι μικρο-απορριμμάτων, καθιστικά από μεταλλικό σκελετό και πλάτη – κάθισμα από ξύλινες πήχεις, φωτιστικά σε μεταλλικό ιστό.
Εκατέρωθεν όλων των εσοχών δημιουργούνται ζαρντινιέρες για χαμηλό πράσινο και σε πεζοδρόμια με υφιστάμενες δενδροστοιχίες δημιουργούνται, όπου αυτό είναι εφικτό (οδοί Δασκαλάκη, Χατζηδάκη), ενιαίοι χώροι χώματος (ζαρντινιέρες) για διευκόλυνση ανάπτυξης των δένδρων.
Το έργο περιλαμβάνει μελέτη προσβασιμότητας ΑΜΕΑ: Σε όλη την περιοχή παρέμβασης υπάρχει πρόβλεψη για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία Α.Μ.Ε.Α., σύμφωνα με τις εκάστοτε προδιαγραφές. Συγκεκριμένα προβλέπεται όδευση τυφλών στη μία πλευρά του δρόμου (δυτικό ή ανατολικό πεζοδρόμιο), διαβάσεις με τις απαιτούμενες ράμπες, ώστε να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά σε σχέση με την επιφάνεια των δρόμων. Επίσης προβλέπονται και θέσεις στάθμευσης για ΑμεΑ.
Αναζωογόνηση δημόσιου χώρου στην οδό Κολοκοτρώνη
Η παρέμβαση στην οδό Κολοκοτρώνη αφορά στην ανάπτυξη και αναζωογόνηση του δημόσιου χώρου στην περιοχή της Καλλιθέας, με βιοκλιματική παρέμβαση στην οδό Κολοκοτρώνη και παρεμβάσεις στις οδούς πέριξ αυτών συνολικό προϋπολογισμό 1 εκ. ευρώ.
Πρόκειται για μια μελέτη που εντάσσεται στη φιλοσοφία του δήμου Ρεθύμνου, σε σχέση με την ανάπτυξη δράσεων βιώσιμης ανάπτυξης και κινητικότητας και έχει σχεδιαστεί με τρόπο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και στη βελτίωση της καθημερινότητάς τους.
Η περιοχή μελέτης έχει συνολικό εμβαδό περίπου 7.353 m2 και βρίσκεται στη νότια πλευρά της πόλης του Ρεθύμνου, με συνολικό μήκος άξονα παρέμβασης 552,00 m. Πρόκειται για οδό μέσου πλάτους 8,50m που αναπτύσσεται στον άξονα ανατολής – δύσης σε αστική γειτονιά της πόλης.
Το πλάτος οδοστρώματος διαμορφώνεται στα 3,50m. και οργανώνεται η παρόδια στάθμευση πλάτους 2,20 m. και από τις δύο πλευρές του δρόμου. Οπότε σχεδιάζονται 66 θέσεις στάθμευσης οχημάτων, 43 μοτοποδηλάτων και 40 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων σε ποδηλατοστάσια. Επίσης περιλαμβάνονται 3 θέσεις φορτοεκφόρτωσης κοντά σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα και 3 θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.
Τα πεζοδρόμια διαπλατύνονται σε μεγάλο βαθμό. Από 1.190 m2 συνολική επιφάνεια πεζοδρομίου, η οποία υπήρχε αρχικά τα νέα πεζοδρόμια έχουν επιφάνεια 2.720 m2, δηλαδή η αύξηση είναι σε ποσοστό 125%.
Κίνηση πεζών: Τα πεζοδρόμια επανασχεδιάζονται με μέσω πλάτος 3,75 m., ομότιμα κατανεμημένο στις δυο πλευρές του κάθε δρόμου με ιδιαίτερη προσοχή να κατοχυρώνεται και στα πιο δυσμενή σημεία ζώνη ελεύθερης όδευσης με ελάχιστη διάσταση το 1,55 m. Οι ράμπες προσαρμογής με το οδόστρωμα έχουν κλίση έως 8% και διαμορφώνονται κατάλληλα.
Όπου το πλάτος του πεζοδρομίου επιτρέπει διαμορφώνονται μικροί χώροι πρασίνου με χαμηλή φύτευση.
Το πεζοδρόμιο μπροστά από το πλατειάκι διαπλατύνεται και διαμορφώνονται κτιστοί καθιστικοί κύβοι και παιχνίδια με χρώμα στο δάπεδο. Πρόκειται για πάρκο γειτονιάς (pocket park) δηλαδή πάρκο που εξυπηρετεί τους κατοίκους της περιοχής και σε μικρή επιφάνεια περιλαμβάνει πολλές χρήσεις και κατασκευές.
Αναβαθμίζεται ο δρόμος που οδηγεί στην πανεπιστημιούπολη Γάλλου
Μία ακόμα ολοκληρωμένη μελέτη λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης της διαδρομής από το ύψος του στρατοπέδου ως το πανεπιστήμιο Κρήτης θα υποβληθεί στη Διαχειριστική Αρχή, με στόχο τη χρηματοδότηση του έργου από τις Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις.
Πρόκειται για έναν σχεδιασμό του δήμου Ρεθύμνης, σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Κρήτης, προκειμένου με ασφάλεια πεζοί και οδηγοί να διέρχονται τον δρόμο και να εξυπηρετούνται αποτελεσματικά φοιτητές και καθηγητές, που καθημερινά διασχίζουν τον δρόμο αυτό για να φτάσουν στην πανεπιστημιούπολη Γάλλου.
Η παρέμβαση χαρακτηρίζεται πρωταρχικής σημασίας για το ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα του νησιού. Ο σχεδιασμός αφορά την ανακατασκευή του δρόμου και τη δημιουργία πεζόδρομου από το ύψος του στρατοπέδου μέχρι και τον οικισμό του Γάλλου και ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 1 εκ. ευρώ.
Τουριστική ανάδειξη και αξιοποίηση του σπηλαίου Γερανίου
Χρηματοδότηση από το ίδιο πρόγραμμα 240.000 ευρώ. διεκδικεί ο δήμος και για το σπήλαιο Γερανίου, προκειμένου αυτό να αναδειχθεί και να αξιοποιηθεί τουριστικά. Η σχεδιαζόμενη παρέμβαση κοστολογείται σε 200.000 ευρώ και ο βασικός στόχος είναι ότι σπήλαιο να καταστεί επισκέψιμο.
Σημειώνεται ότι η έκτασή του σπηλαίου καλύπτει τα 1,200 τ.μ. και έχει εντυπωσιακό σταλαγμιτικό διάκοσμο στα έξι συνολικά τμήματα που διαθέτει. Οι αρχαιολόγοι έχουν ανακαλύψει αδιατάρακτα αρχαιολογικά στρώματα και να αποδείξουν ότι ο χώρος κατοικήθηκε κατά τη διάρκεια ολόκληρης της νεολιθικής περιόδου, από το 6.000 π.Χ. μέχρι το 3.000 π.Χ., χωρίς μεταγενέστερες επεμβάσεις. Αντίστοιχη στρωματογραφία παρατηρήθηκε και στην Κνωσό. Αξίζει να σημειωθεί πως στα ευρήματα περιλαμβάνονται και οι σκελετοί ζώων, καθώς και τριών ανθρώπων, οι οποίοι προφανώς είχαν παγιδευτεί και πέθαναν από ασφυξία. Το σπήλαιο πιθανόν να είχε χρησιμοποιηθεί ως κατοικία μόνο σποραδικά κατά τη διάρκεια του έτους.
Στο πρόγραμμα των Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων, συμμετέχουν από κοινού οι δήμοι Ρεθύμνου και Αγίου Βασίλειου έχοντας καταθέσει προτάσεις έργων, η χρηματοδότηση των οποίων φτάνει τα 14,4 εκ. ευρώ.
Από αυτά τα 10.6 εκ. ευρώ αφορούν στον δήμο Ρεθύμνης και τα 3.8 εκ. ευρώ αφορούν στον δήμο Αγίου Βασιλείου. Οι δυο πλευρές έχουν συμφωνήσει ότι το ποσό των εκπτώσεων που θα προκύψει από τα έργα θα πάει εξ ολοκλήρου στον δήμο Ρεθύμνης.