Ο σχεδιασμός για τις νέες προοπτικές και την μελλοντική ανάπτυξη του χώρου του λιμανιού και της μαρίνας μέσα από την ρύθμιση του τοπίου και των λειτουργιών, τον εκσυγχρονισμό και την αρμονική συνύπαρξη όλων των δραστηριοτήτων παρουσιάστηκε χθες στο Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου από την μελετητική εταιρία «Τρίτων», που ανέλαβε να εκπονήσει το Masterplan της περιοχής του λιμανιού.
Μέσα από το Masterplan για το Λιμάνι του Ρεθύμνου στο «μικροσκόπιο» μπήκαν όλες οι πτυχές της χρήσης του, όπως οι υποδομές, η κρουαζιέρα, η εμπορική και επιβατική χρήση που θα επιτρέψει τον περαιτέρω σχεδιασμό σε επίπεδο υποδομών και ανάπτυξης, αφού θα θέσει τα θεμέλια για διεκδίκηση κονδυλίων στο μέλλον που θα αφορούν αναπλάσεις και νέες παρεμβάσεις σε υποδομές μέσα από άξονες χρηματοδότησης.
Παράλληλα, το σχέδιο αυτό αποτελεί βασική προϋπόθεση για να μπορεί το λιμάνι και η μαρίνα να εξασφαλίζει χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα για την περαιτέρω ανάπτυξή του.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, έγινε μια πολύωρη παρουσίαση επί χάρτου των σχεδίων που ετοίμασαν οι δυο μελετητές – λιμενολόγοι. Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων το μάστερ πλαν περιλαμβάνει ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων στον προσήνεμο μόλο του εμπορικού λιμένα και κατασκευή ισόγειων κτιρίων, πάντα με τη σύμφωνα γνώμη και έγκριση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Ακριβώς δίπλα σχεδιάζεται η ζώνη της εμπορικότητας για να εξυπηρετούνται οι φορτοεκφορτώσεις των πλοίων, τα ημερόπλοια και η επιβατική κίνηση. Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή υδατοδρομίου πίσω από τον αιγυπτιακό φάρο με τις κτιριακές του εγκαταστάσεις.
Μέσα στον εμπορικό λιμάνι προβλέπονται κτίρια για τα συστήματα ασφάλειας που εφαρμόζονται ήδη στο λιμάνι, χώροι υγιεινής και αναψυκτήρια.
Ο χώρος του πάρκινγκ στη είσοδο του λιμανιού με βάση το μάστερ πλαν θα μετατοπιστεί πιο μέσα από το σημείο που είναι σήμερα και προβλέπεται η κατασκευή ενός roundabout για την ρύθμιση και την ασφαλή είσοδο και έξοδο των οχημάτων. Παράλληλα προβλέπονται θέσεις στάθμευσης για ταξί, λεωφορεία κι επιβατηγά.
Στην περιοχή της μαρίνας προβλέπεται ζώνη επαγγελματιών και ερασιτεχνών αλιέων, καθώς και χώροι στάθμευσης. Ο συντελεστής δόμησης μειώνεται από 10.000 τ.μ. σε 5000 τ.μ., όπως είπε χαρακτηριστικά η κα Κουτσαλέδακη για την περιοχή, ενώ δημιουργείται ένα ημιυπόγειο πάρκινγκ 500 θέσεων με υπαίθριο χώρο. Αριστερά της μαρίνας, όπου σήμερα λειτουργεί πάρκινγκ, προβλέπεται η περιοχή να κρηπιδωθεί για τον ελλιμενισμό σκαφών δημοτών του Ρεθύμνου, ενώ επίσης προβλέπονται ελαφριές κατασκευές για ιστιοπλόους και ναυτοπροσκόπους. Σημειώνεται ότι το μάστερ πλαν προβλέπει και προειδοποίηση των κάδων απορριμμάτων.
Σε ό,τι αφορά το ενετικό λιμάνι το μάστερ πλαν σέβεται πλήρως τα όσα ορίζει η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου του υπουργείου Πολιτισμού. Περιμετρικά του τελωνείου προβλέπεται η εξασφάλιση διέλευσης πεζών με τον απαραίτητο φωτισμό και παρεμβάσεις που στοχεύουν στην ανάδειξη των κτισμάτων, καθώς και καθαίρεση της σημερινής περίφραξης (κάγκελα) με στόχο την ανάδειξη των ενετικών τειχών και οι επισκέπτες να μπορούν να περιηγούνται και να φτάνουν μέχρι και τον φάρο. Παράλληλα, το μάστερ πλαν διατηρεί τα όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα στο αμμώδες τμήμα της παραλίας με τον ξύλινο διάδρομο αλλά και τους ποδηλατοδρόμους μέχρι και το κτίριο Δελφίνι έως και στη χερσαία ζώνη, συμπεριλαμβάνει τη σημερινή κατάσταση με τα στέγαστρα των καταστημάτων αναψυχής.
Υπενθυμίζεται, ότι για την κατάρτιση του master plan έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους 100.000 ευρώ από το υπουργείο Ναυτιλίας μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Όπως έχει επανειλημμένως τονίσει η πρόεδρος του Λ.Τ., η σύνδεση του ιστορικού κέντρου και της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ρεθύμνου, αποτελούν το σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα στο οποίο επιδιώκει να επενδύσει το Λιμενικό Ταμείο.
Πλέον, μετά τις πρώτες παρατηρήσεις που έγιναν στο μάστερ πλαν που παρουσιάστηκε θα ακολουθήσει διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς, ΤΕΕ, επιμελητήρια, αρχαιολογία, επαγγελματίες, ώστε να καταλήξουν στο τελικό κείμενο και να ενσωματωθούν οι όποιες παρατηρήσεις. Ακολούθως το μάστερ πλαν θα κατατεθεί προς έγκριση στο υπουργείο Ναυτιλίας για να μπορέσει μετά σταδιακά και τμηματικά να ξεκινήσει η υλοποίηση του σχεδιασμού με την εξεύρεση της απαραίτητης χρηματοδότησης ανά παρέμβαση.
Σύμφωνα πάντως με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου το μάστερ πλαν αποτελεί ένα αναπτυξιακό εργαλείο που για πρώτη φορά οργανώνει συνολικά τις λειτουργίες του λιμανιού «συνδέοντας» αρμονικά όλες τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτό.