Τις σοβαρές ελλείψεις διδακτικού και βοηθητικού προσωπικού στα Ειδικά Σχολεία του Ρεθύμνου, τα οποία βρίσκονται σε οριακή κατάσταση, επισημαίνει η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου, επιρρίπτοντας σοβαρές ευθύνες στο υπουργείο Παιδείας που αντί να αναβαθμίζει διαρκώς τον κοινωνικό ρόλο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας, τον υποβαθμίζει.
«Το δικαίωμα των παιδιών αυτών (των μαθητών των Ειδικών Σχολείων) για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση αλλά και για την ομαλή ένταξή τους στη κοινωνία πρέπει να αποτελεί διαρκή προτεραιότητα για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας» τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΕΛΜΕΡ.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση έχει ως εξής:
«Βρισκόμαστε στις αρχές Οκτωβρίου και στα Ειδικά Σχολεία του Ρεθύμνου παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε διδακτικό και βοηθητικό προσωπικό. Όπως πολλές φορές έχει ειπωθεί «μια ώρα χαμένη στην Ειδική Αγωγή κοστίζει παιδαγωγικά και ψυχολογικά πολύ περισσότερο από ό,τι στα υπόλοιπα σχολεία».
Τα κενά στο Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Ρεθύμνου ανά ειδικότητα είναι τα εξής: ένας ψυχολόγος, ένας φιλόλογος, ένας ΕΒΠ (Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό), ένας εικαστικός, ένας φυσικοθεραπευτής, ένας καθηγητής κηπουρικής, ενώ λείπουν και ώρες από το μάθημα της γυμναστικής. Αυτές οι ειδικότητες είναι απαραίτητες για να επιτελέσει το σχολείο την αποστολή του και η έλλειψή τους συνεπάγεται την υποβάθμισή του.
Οι ανάγκες του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου Ρεθύμνου που δεν καλύφθηκαν είναι: Γυμναστική: 2 ώρες Τεχνολογία: 9 ώρες Μουσική: 5 ώρες, Καλλιτεχνικά: 5 ώρες, Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός: 18 ώρες, Θρησκευτικά: 8 ώρες Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων: 10 ώρες Φιλόλογος: 4 ώρες. Στο μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού πραγματοποιείται η διδασκαλία βασικών θεωρητικών και εργαστηριακών ασκήσεων των τομέων και ειδικοτήτων που λειτουργούν στο Ενιαίο Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο, με στόχο α) την προετοιμασία και εξοικείωση των μαθητών με τα σχετικά γνωστικά αντικείμενα, την παροχή σχετικών γνώσεων, την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και β) την αξιοποίηση των κλίσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών, ώστε το σχολείο να μετατραπεί σε χώρο δημιουργίας και επαγγελματικής προετοιμασίας. Στο μάθημα της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων δίνεται η δυνατότητα ευελιξίας στους μαθητές και στη σχολική μονάδα να διαμορφώσουν από κοινού ένα σύνολο εκπαιδευτικών – επαγγελματικών δραστηριοτήτων σύμφωνα με τις ανάγκες τόσο των μαθητών όσο και της τοπικής κοινωνίας. Η Ζώνη αυτή θα καλύπτει γενικότερα θεματικά πεδία που θα αφορούν τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την υγεία, την προσωπική ανάπτυξη του μαθητή /- τριας και επιπλέον μέσα από αυτές τις «δημιουργικές δραστηριότητες» θα δίνεται η δυνατότητα να καλυφθούν και κενά σε διάφορα γνωστικά πεδία μαθημάτων και επαγγελματικά ενδιαφέροντα μαθητών.
Συνεπώς, η έλλειψη 18 ωρών στο μάθημα αυτό υπονομεύει τον ίδιο τον σκοπό της ύπαρξης του σχολείου. Εξίσου σημαντικό είναι το μάθημα της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων (έλλειψη 10 ωρών), στο οποίο δίνεται η δυνατότητα ευελιξίας στους μαθητές και στη σχολική μονάδα να διαμορφώσουν από κοινού ένα σύνολο εκπαιδευτικών-επαγγελματικών δραστηριοτήτων σύμφωνα με τις ανάγκες τόσο των μαθητών όσο και της τοπικής κοινωνίας. Η Ζώνη αυτή καλύπτει θεματικά πεδία που αφορούν τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την υγεία και την προσωπική ανάπτυξη του μαθητή / τριας και η σημασία της στο σχολικό πρόγραμμα είναι βαρύνουσα.
Είναι αυτονόητη η υποχρέωση της Πολιτείας να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον κοινωνικό ρόλο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας. Όμως, η οριακή κατάσταση στα Ειδικά Σχολεία του Ρεθύμνου με την πρόσληψη μειωμένου εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού καταδεικνύει τις σοβαρές ευθύνες του Υπουργείου Παιδείας για τους μαθητές αυτούς και για τις ανάγκες της Ειδικής Εκπαίδευσης. Οποιαδήποτε περικοπή ή ανεπάρκεια στην Ειδική Εκπαίδευση έχει άμεση συνέπεια στην εκπαίδευση των μαθητών και συνολικά στην ποιότητα της ζωής τους και συνεπάγεται πολλαπλή επιβάρυνση των οικογενειών τους. Το δικαίωμα των παιδιών αυτών για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση αλλά και για την ομαλή ένταξή τους στη κοινωνία πρέπει να αποτελεί διαρκή προτεραιότητα για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας».
Τι απαντά η ΕΛΜΕΡ για τις ελλείψεις στα σχολεία του Μυλοποτάμου
Εν τω μεταξύ η ΕΛΜΕΡ, αναφορικά με τα σοβαρά διδακτικά κενά των σχολείων του Μυλοποτάμου, την καταγγελία για παράνομες μετεγγραφές μαθητών της περιοχής, καθώς και την αναφορά για έλλειψη αποφασιστικότητας της ΕΛΜΕΡ, ζητήματα που έθεσε δημόσια προ ημερών το Τμήμα Παιδείας του Δήμου Μυλοποτάμου, η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου απαντά με την παρακάτω επιστολή της:
«Την εβδομάδα που πέρασε έγινε αναφορά στα τοπικά μέσα ενημέρωσης για τα μεγάλα διδακτικά κενά που εξακολουθούν να υπάρχουν στα σχολεία του Μυλοποτάμου.
Συμμεριζόμαστε απολύτως την αγανάκτηση τόσο των τοπικών φορέων, όσο και των κατοίκων του Δήμου Μυλοποτάμου. Για την καλύτερη ενημέρωση όλων επιτρέψτε μας να αποκαταστήσουμε την αλήθεια ορισμένων πραγμάτων:
1. Δυστυχώς τα σχολεία του Δήμου Μυλοποτάμου δεν είναι τα μοναδικά στον νομό που εντοπίζονται κενά. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου λείπουν ακόμα πάνω από 1000 ώρες διδασκαλίας συνολικά στον νομό. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο Λύκειο Φουρφουρά δεν έχουν ακόμα καλυφτεί οι ώρες ούτε καν της Γ’ Λυκείου, ενώ όταν γίνονταν οι σχετικές δηλώσεις, έλειπαν από το Γυμνάσιο Ανωγείων 90 διδακτικές ώρες, εκ των οποίων 45 φιλολογικές, 12 μαθηματικού, 12 τεχνολόγου κ.ά.
2. Η καταγγελία για παράνομες μετεγγραφές μαθητών είναι μια σοβαρή κατηγορία. Εφόσον ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, πρέπει, προς αποφυγή εντυπώσεων και «τσουβαλιάσματος»: α) να στοιχειοθετηθεί β) να συγκεκριμενοποιηθεί ποιοι παρανομούν. Αν υφίσταται παρανομία, να είναι όλοι βέβαιοι ότι η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου θα προβεί στις ενέργειες που της αντιστοιχούν. Να υπενθυμίσουμε ότι πρώτη η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου έχει απαιτήσει να τηρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις από τη ΔΔΕ Ρεθύμνου για την έγκριση μετεγγραφών μαθητών.
3. Κατηγορηθήκαμε για έλλειψη αποφασιστικότητας. Επειδή όμως εμείς θέλουμε ό,τι ισχυριζόμαστε να το τεκμηριώνουμε και να μην λέμε αερολογίες:
α) Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου συνέβαλε ώστε να προταθεί από το ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνου ο ορισμός της Κράνας και του Γαράζου ως δυσπρόσιτων – καθώς επίσης και των Ανωγείων και του Φουρφουρά (Εισήγηση ΠΥΣΔΕ 3-4-2017 Αρ. Πρωτ. Φ.11.2/2155).
β) Από τον περασμένο Δεκέμβρη, που το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε την προτεινόμενη μοριοδότηση των σχολικών μονάδων (που θα έπληττε και τα σχολεία του Μυλοποτάμου), η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου προέβη σε σειρά ενεργειών, που ο χώρος μιας ανακοίνωσης δεν μας επιτρέπει καν να απαριθμήσουμε, αλλά είναι γνωστές στους ενημερωμένους πολίτες της Π.Ε. Ρεθύμνου, και οι οποίες έδωσαν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στους αυτοδιοικητικούς φορείς, να εκφράσουν τις απόψεις και τη διαμαρτυρία τους στους εκπροσώπους της κεντρικής διοίκησης.
γ) Στη σύσκεψη που συγκάλεσε η Αντιπεριφερειάρχης κα Λιονή με τα εκπαιδευτικά σωματεία, τους αντιδημάρχους Παιδείας και άλλους φορείς στις 30/8/2018 το Δ.Σ. της ΕΛΜΕΡ έκανε ειδική αναφορά στην κατάργηση του δυσπρόσιτου για το σχολείο της Κράνας, στον μη ορισμό του Γαράζου ως δυσπρόσιτου και στη μείωση των μορίων του Περάματος και τις συνέπειες αυτών των ενεργειών στη στελέχωσή τους.
δ) Η πρώτη επίσκεψη του Δ.Σ. ΕΛΜΕΡ για τη νέα σχολική χρονιά έγινε, για συμβολικούς και ουσιαστικούς λόγους, στην Κράνα και το Γαράζο.
ε) Η ΕΛΜΕΡ ανέλαβε το δύσκολο έργο να συμβάλει στην ανεύρεση στέγης για αναπληρωτές, γεγονός που έμμεσα θα ωφελούσε και τα σχολεία του Μυλοποτάμου. Σε αυτή την προσπάθειά μας ζητήσαμε και τη συνδρομή των Δήμων. Ο Δήμος Ρεθύμνου και ο Δήμος Αμαρίου απάντησαν, οι άλλοι Δήμοι, του Μυλοποτάμου συμπεριλαμβανομένου, όχι.
Από εκεί και πέρα, η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου εκπροσωπεί όλα τα σχολεία του νομού και όχι μόνο ενός Δήμου. Κυρίως όμως μας χαρακτηρίζει η λογική ότι τα προβλήματα δεν θα λυθούν με το να τα εντοπίζουμε στην εκλογική μας περιφέρεια, να προβαίνουμε σε διχαστικές συγκρίσεις και να λέμε ανακρίβειες. Αυτού του είδους η ρητορική, που ενεργοποιεί το θυμικό και όχι τη λογική, αποπροσανατολίζει και τελικά φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που υποτίθεται ότι επιδιώκει.
Η έγκαιρη και πλήρης στελέχωση των σχολείων του Μυλοποτάμου και όλων των Δήμων της χώρας ήταν και παραμένει αδιαπραγμάτευτος στόχος της δράσης του Σωματείου μας. Θα επιτευχθεί με αγώνες για μαζικούς μόνιμους διορισμούς, με ενότητα γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών και όλου του λαού, χωρίς τοπικισμούς και λαϊκισμό».