Σε οριακό σημείο βρίσκεται η λειτουργία των επαρχιακών σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου ένα μήνα μετά το πρώτο κουδούνι. Η κατάσταση χαρακτηρίζεται τραγική από τους καθηγητές, οι οποίοι εμφανίζονται απογοητευμένοι και εκτεθειμένοι, όπως λένε, απέναντι στους μαθητές τους, οι οποίοι καθημερινά χάνουν δεκάδες ώρες διδασκαλίας και μάλιστα στις περισσότερες των περιπτώσεων σε μαθήματα στα οποία θα κληθούν να διαγωνιστούν τον Ιούνιο για τις πανελλαδικές εξετάσεις διεκδικώντας μια θέση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Οι ελλείψεις του εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία της ενδοχώρας είναι τεράστιες και έχουν δημιουργήσει σκηνικό ασφυξίας στα γυμνάσια και τα λύκεια. Από τη μια, όταν υπάρχει έστω και ένας καθηγητής προσπαθεί όσο αυτό είναι εφικτό να συμπτύξει τα τμήματα κάνοντας ένα μάθημα σε σαράντα και πλέον παιδιά, ώστε να μη χάνονται οι ώρες. Από την άλλη το στεγαστικό αποτελεί σε πολλές περιπτώσεις αγκάθι, αφού λόγω έλλειψης χώρου μαθητές στοιβάζονται σε μικρές αίθουσες διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί ζητούν μόνιμους διορισμούς για να μπορέσουν τα σχολεία να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Η εκ των υστέρων μερική στελέχωσή τους με αναπληρωτές δε δίδει παρά προσωρινή λύση σε ένα πρόβλημα το οποίο χρόνο με το χρόνο χειροτερεύει. Τα παιδιά των επαρχιακών σχολείων δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως παιδιά ενός κατώτερου θεού, επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι εκφράζουν την αγωνία τους για το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί υποστηρίζοντας πως από τη μια οδηγεί τους μαθητές στην παραπαιδεία και από την άλλη τίθεται θέμα απομάκρυνσής τους μέσω μετεγγραφών σε σχολεία της πόλης, προκειμένου να διδάσκονται τουλάχιστον τα βασικά μαθήματα.
Σημειώνεται ότι από χθες σε κατάληψη βρίσκονται τα παρακάτω σχολεία:
Γυμνάσια: 3ο, Γυμνάσιο Περάματος, Γυμνάσιο Γαράζου, Γυμνάσιο Ανωγείων, Γυμνάσιο Πανόρμου, Γυμνάσιο Επισκοπής.
Λύκεια: 1ο ΓΕΛ, 2ο ΓΕΛ, 3ο ΓΕΛ, Γενικό Λύκειο Πανόρμου, ΓΕΛ Ανωγείων, ΓΕΛ Επισκοπής, Πειραματικό Λύκειο, 1ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου και ΕΠΑΛ Γαράζου.
Οι εκπαιδευτικοί στη διάρκεια συνέντευξης τύπου χθες περιέγραψαν με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού, ενώ αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο δυναμικών κινητοποιήσεων.
Η πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Δέσποινα Νικολάου ανέφερε μεταξύ άλλων: «Τα σχολεία στην περιφέρεια σχεδόν όλα υπολειτουργούν σε Αμάρι, Μυλοπόταμο και Άγιο Βασίλη. Τα περισσότερα τελούν υπό κατάληψη, αφού δεν έχουν καθηγητές. Ουσιαστικά τα σχολεία και πριν την κατάληψη ήταν κλειστά. Τα σχολεία της πόλης έχουν επίσης προβλήματα, ωστόσο δεν είναι τόσο έντονα ακριβώς επειδή οι αναπληρωτές δυσκολεύονται λόγω απόστασης και λόγω κρίσης να επιλέξουν σχολεία της υπαίθρου την ίδια ώρα που στα σχολεία της πόλης υπάρχουν αρκετοί συνάδελφοι που λόγω της προϋπηρεσίας έχουν οργανική θέση. Οι εξαγγελίες του υπουργείου είναι ημίμετρα. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι μόνιμοι διορισμοί. Δεν γίνεται να λειτουργούν έτσι τα σχολεία. Ενισχύουν με αυτό τον τρόπο την παραπαιδεία και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση αφορά δικαίωμα των Ελλήνων».
Εκ μέρους του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δ.Ε. ο αιρετός εκπρόσωπος των καθηγητών Ευθύμης Καρουζάκης είπε: «Στο Νομό λείπουν 100 καθηγητές. Όλα τα περιφερειακά σχολεία είναι σε άθλια κατάσταση. Οποιοσδήποτε εθνικός διάλογος, τον οποίο ευαγγελίζεται ο πρωθυπουργός πρέπει να ξεκινήσει λύνοντας αυτό το πρόβλημα. Αυτό το πρόβλημα θρέφει την ιδιωτική παιδεία ή ακόμα στέλνει τα παιδιά εκτός εκπαίδευσης».
Η κυρία Χρυσούλα Ηλιάδου εκπροσωπώντας το Γυμνάσιο και το Λύκειο Ανωγείων ανέφερε χαρακτηριστικά: «Έχουμε άδειες αίθουσες, γιατί πολύ απλά αναγκαζόμαστε να στοιβάζουμε δυο τιμήματα μαθητών σε ένα για να μπορέσουμε αν βγάλουμε ένα στοιχειώδες πρόγραμμα. Το Γυμνάσιο έχει έξι τμήματα σε τρεις τάξεις και είμαστε τέσσερις εκπαιδευτικοί σε καθημερινή βάση μαζί με τη διευθύντρια. Στο Λύκειο αυτή την εβδομάδα άρχισαν να καλύπτονται κάποια κενά στις κατευθύνσεις -εκκρεμεί η κάλυψη των κενών θέσεων στην θεωρητική κατεύθυνση. Κάθε χρόνο οι περισσότεροι συνάδελφοι είναι αναπληρωτές και έρχονται στο τέλος Οκτωβρίου. Στα περιφερειακά σχολεία τα περισσότερα χρόνια δεν υπάρχουν καν ειδικότητες μουσικής και εικαστικών, αφού επί της ουσίας δεν έχουμε καθηγητές βασικών ειδικοτήτων. Το πρόβλημα είναι τεράστιο».
Χωρίς μαθηματικό, φυσικό, χημικό, βιολόγο, οικονομολόγο το ΓΕΛ Περάματος
Χωρίς βασικές ειδικότητες μαθηματικού, χημικού, φυσικού, βιολόγου και οικονομολόγου βρίσκεται το ΓΕΛ Περάματος, το μεγαλύτερο επαρχιακό σχολείο του Νομού. Ο διευθυντής του σχολείου εμφανίζεται απογοητευμένος από την κατάσταση, αφού είναι βέβαιος πως ούτε οι αναπληρωτές δεν θα δώσουν λύση, αφού δεν θα επιλέξουν σχολεία της ενδοχώρας. Ειδικότερα ο κ. Βαγγέλης Βασσάλος, διευθυντής ΓΕΛ Περάματος είπε: «Εδώ και ένα μήνα στο σχολείο βιώνουμε μια απελπιστική και τραγική συγχρόνως κατάσταση. Από την αρχή της χρονιάς δεν υπάρχει κανένας μαθηματικός, κανένας φυσικός, κανένας βιολόγος, κανένας χημικός, κανένας οικονομολόγος. Μόλις πριν δύο μέρες η Διεύθυνση έστειλε ένα μαθηματικό. Μιλάμε για ένα σχολείο που κάθε χρόνο εισάγονται στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ 40 μαθητές, είναι το μεγαλύτερο με διαφορά επαρχιακό Λύκειο. Τέτοια κατάσταση δεν έχουμε ξαναβιώσει και πραγματικά δεν ξέρω τι να πω στα παιδιά. Έχω βαρεθεί να ακούω από όλους ότι έχω δίκιο, έχω βαρεθεί να λέω στα παιδιά έχετε δίκιο. Τι να πω στον απουσιολόγο της Γ’ τάξης που έχει βαθμό 19,6 και μου λέει «κύριε τι θα γίνει με την φυσική, τη χημεία, τη βιολογία στα μαθήματα που θα εξεταστώ στο τέλος του χρόνου. Τι να πω εγώ σε αυτό το παιδί που έχει τη δυνατότητα να τα καταφέρει. Να του πω να πάει στο φροντιστήριο ή να του πω ότι όλοι αυτοί που έχουν αναλάβει σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο δεν μπορούν να δώσουν λύσεις στα προβλήματά του; Κυρίως ευθύνεται το κεντρικό κράτος, όμως, θα ήθελα σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο να υπάρχει μια μεγαλύτερη ευελιξία για να δίνονται λύσεις στα προβλήματα. Πολύ φοβάμαι ότι με τα ημίμετρα και τους λιγότερους καθηγητές από τις ανάγκες που έχουμε, που θα προσλάβει το υπουργείο, δεν θα καλυφθούν οι ελλείψεις. Και θα μου λένε ξέρεις οι καθηγητές δήλωσαν στην πόλη. Δεν μπορούμε να σου φέρουμε φυσικό και χημικό στο Λύκειο Περάματος. Τι θα πω εγώ στους γονείς και στους μαθητές».
Ο Μιχάλης Φωτάκης διευθυντής του Γυμνασίου Περάματος τόνισε: «Υπάρχουν προβλήματα τόσο με τις ελλείψεις προσωπικού όσο και με το κτιριακό. Έχουμε 280 μαθητές, οι αίθουσες χωράνε οριακά τους μαθητές. Είναι πολύ δύσκολη χρονιά και όσο καλή διάθεση και αν δείχνουμε και προσπαθούμε δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Πρέπει επιτέλους το υπουργείο και η τοπική κοινωνία να δώσει μια προτεραιότητα στα περιφερειακά σχολεία και να κατανοήσουν ότι έχουν τα σχολεία αυτά περισσότερες ανάγκες».
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο Γυμνάσιο Πανόρμου. Ο διευθυντής του σχολείου Ευάγγελος Παπαδάκης, τόνισε πως στο σχολείο χάνονται 50 ώρες λόγω έλλειψης προσωπικού: «Είναι απορίας άξιον πως ένα μήνα μετά την έναρξη του έτους αντί να μιλάμε για καλύτερες συνθήκες, μιλάμε για χειρότερες. Κάθε πέρυσι και καλύτερα. Το 1971 επί Χούντας είχε έρθει ο τότε υπουργός Παιδείας και μας είχε πει ότι την επόμενη χρονιά δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα, ούτε κτιριακό ούτε έλλειψης προσωπικού. Έχουν περάσει 50 χρόνια και πραγματικά αναρωτιέμαι τι έγινε και για ποιο λόγο πάμε τόσο χειρότερα».
Χρονίζουν τα προβλήματα στα σχολεία του Αμαρίου
Απογοήτευση επικρατεί και στα σχολεία του Αμαρίου, αφού τα προβλήματα χρονίζουν. Ο Γιώργος Προύσαλης διευθυντής του Λυκείου Φουρφουρά ανέφερε: «Στο Λύκειο Φουρφουρά έχουμε 77 ώρες σε λειτουργία, ενώ 44 ώρες μαθημάτων χάνονται και μάλιστα αφορούν εξεταζόμενα μαθήματα των πανελλαδικών. Αν δεν υπάρξουν διορισμοί ή επίσπευση των διαδικασιών για αναπληρωτές θα συρθεί η κατάσταση αυτή μέχρι και τα Χριστούγεννα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την δημόσια εκπαίδευση».
Από την πλευρά της η Ευσεβία Βεντούρη, φιλόλογος στο Γυμνάσιο Φουρφουρά τόνισε: «Υπάρχουν πολλά κενά σε καθηγητές φυσικής, χημείας, βιολογίας σύνολο 15 ώρες, καθηγητής μαθηματικών σύνολο 12 ωρών, οικιακής οικονομίας, αγγλικών, μουσικής. Στην ουσία είμαστε ένας φιλόλογος, μια θεολόγος και ένας γυμναστής. Είμαι έξι χρόνια στο σχολείο και κάθε χρόνο έχουμε τα ίδια προβλήματα. Οι αναπληρωτές έρχονται καθυστερημένα και όσοι έρχονται μοιράζονται σε 2-3 ή και 4 σχολεία. Το Γυμνάσιό μας λειτουργεί με την φιλότιμη προσπάθεια των συναδέλφων. Προσπαθούμε να εφεύρουμε τρόπους και μεθόδους για να προσεγγίσει η διδασκαλία μας τους όρους που επιτάσσει το Παιδαγωγικό Πρόγραμμα με δεδομένο ότι δεν υπάρχει υλικοτεχνική υποδομή. Τα παιδιά των επαρχιακών σχολείων, δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου θεού. Ναι μεν προέρχονται από μια κτηνοτροφική περιοχή, αλλά έχουν διάθεση να μάθουν, να ζωγραφίσουν, να τραγουδήσουν και να χορέψουν».
Μάθημα στην αυλή, σε γραφεία και στην βιβλιοθήκη για το 2ο ΕΠΑΛ
Ασφυκτική είναι η κατάσταση στο 2ο ΕΠΑΛ, όπως καταγγέλλει ο διευθυντής του σχολείου, αφού εκτός από τις ελλείψεις των καθηγητών η σχολική κοινότητα είναι αντιμέτωπη με ένα ακόμα πρόβλημα, αυτό της έλλειψης χώρων. Λόγω της καθυστέρησης ολοκλήρωσης του νέου Γυμνασίου Ατσιποπούλου οι 130 μαθητές αναγκαστικά κάνουν μάθημα στους χώρους του 1ου ΕΠΑΛ σε δανεικές αίθουσες από το Πειραματικό Γυμνάσιο, σε γραφεία καθηγητών, ακόμα και στην αυλή. Ο Νίκος Γκιούρας διευθυντής του σχολείου ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το σχολείο λειτουργεί για 2η χρόνια και για πρώτη φορά είναι σε πλήρη λειτουργία με τρεις τάξεις και με επιπλέον τμήμα γεωπονίας, το οποίο δεν διαθέτει κανέναν από τους τρεις γεωπόνους, ενώ δεν υπάρχει καθηγητής γερμανικών και θεολογίας. Το μεγαλύτερο θέμα αφορά την έλλειψη αιθουσών διδασκαλίας. Μου ‘χαν πει ότι μέχρι τις 15 Ιουιου θα μετακομίζαμε στο Γυμνάσιο Ατσιποπούλου. Μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει. Έχουν ορίσει ως καταληκτική ημερομηνία τη 15η Νοεμβρίου -εύχομαι και ελπίζω να ‘ναι αλήθεια, διαφορετικά υπάρχει θέμα βιωσιμότητας του 2ου ΕΠΑΛ. Είμαστε 650 άτομα και δεν χωράμε. Αναγκαστήκαμε την περασμένη εβδομάδα να κάνουμε μάθημα στο προαύλιο. Αν συνεχιστεί αυτό τότε θα ‘χουμε τεράστιο πρόβλημα. Όταν, και αν έρθουν οι καθηγητές γεωπονίας θα πρέπει να βρούμε και άλλη αίθουσα. Κάνουμε μάθημα στο γραφείο καθηγητών, κατά περίσταση στη βιβλιοθήκη του Πειραματικού, σε αίθουσες του 1ου ΕΠΑΛ και δυο του Πειραματικού. Έχουμε σκορπίσει σε τρία διαφορετικά συγκροτήματα».
Η διευθύντρια του 1ου ΕΠΑΛ Ευαγγελία Σειραγάκη τόνισε: «Είμαστε ένα σχολείο 509 μαθητές και έχουμε 14 κενά καθηγητών, τέσσερα γενικής εκπαίδευσης και δέκα ειδικοτήτων. Υπάρχει το τμήμα κομμωτικής, όπου δεν υπάρχει μόνιμος καθηγητής, που σημαίνει ότι δεν θα μπορεί να λειτουργήσει το τμήμα. Παράλληλα έχουμε τεράστιες ελλείψεις στα τμήματα ένταξης, μόνο στην Α’ τάξη έχουμε 50 μαθητές. Στην Α’ τάξη θα έπρεπε εν έχουμε σύμφωνα με τη νομοθεσία τουλάχιστον έντεκα τμήματα -τα ‘χουμε κάνει εννέα λόγω έλλειψης αιθουσών και γενικά η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη».
Ακόμα δεν ξεκίνησε η λειτουργία του ειδικού σχολείου
Τις επόμενες μέρες αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία των εργαστηριών ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης με πολλές όμως ελλείψεις κυρίως βοηθητικού και ειδικού επιστημονικού προσωπικού. Η κυρία Ξανθίπη Νικολαΐδου από τα ΕΕΕΕΚ ανέφερε: «Σαν μόνιμοι υπάλληλοι είμαστε επτά και περιμένουμε οκτώ ακόμα άτομα για να λειτουργήσει το Εργαστήριο της Κηπουρικής και της Ζαχαροπλαστικής. Το Εργαστήριο των Καλλιτεχνικών έχει πλαισιωθεί από τρεις καθηγητές και έχουμε και τρεις γυμναστές. Η ιδιαιτερότητα των δικών μας παιδιών είναι ότι έχουμε να καλύψουμε παραπάνω ανάγκες, οπότε χρειαζόμαστε ειδικό επιστημονικό προσωπικό, όπως ψυχολόγο, εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, φυσικοθεραπευτή. Χρειαζόμαστε βοηθητικό προσωπικό παιδιών που δεν έχουν αποκτήσει αυτονομία. Φέτος ξεκινάμε από ένα καλύτερο επίπεδο, καθώς από πέρυσι είμαστε σε συνεργασία με τον Δήμο για την αναδιαμόρφωση των χώρων, έχουμε κάνει επεκτάσεις και ήδη αναπλάθουμε ένα γήπεδο μπάσκετ και μια υπαίθρια τάξη κηπουρικής, ενώ φέτος θα λειτουργήσει το τμήμα αυτόνομης διαβίωσης σ’ ένα χώρο εξωτερικά του σχολείου που έχει δοθεί από ένα ξενοδοχείο. Δεν έχουμε ανοίξει ακόμα, η αγωνία είναι μεγάλη και η δική μας και των γονέων και θέλουμε να στελεχωθούμε με μόνιμο προσωπικό για να λειτουργούμε από την αρχή της χρονιάς αλλά και το καλοκαίρι, αίτημα το οποίο έχουν κάνει οι γονείς προκειμένου να απασχολούνται τα παιδιά με δραστηριότητες, με δεδομένο ότι δεν έχουν τέτοια δυνατότητα μέσα στην πόλη».
Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας προς τον υπουργό Παιδείας από την Ένωση Γονέων
Εν τω μεταξύ με επιστολή τους προς τον υπουργό Παιδείας, τους δυο βουλευτές και τις τοπικές αρχές η Ένωση Γονέων Μαθητών του Δήμου Ρεθύμνου περιγράφει την τραγική κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία διεκδικώντας την άμεση στελέχωσή τους με προσωπικό.
Ειδικότερα στην επιστολή τους τονίζουν:
«Η κατάσταση στον χώρο της παιδείας παραμένει έκρυθμη, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που έχουν γίνει από πλευράς της Ένωσης Γονέων Μαθητών του Δήμου Ρεθύμνου, της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της Ε.Λ.Μ.Ε Ρεθύμνου. Τα παιδιά σε όλες τις βαθμίδες μαστίζονται τόσο από τις ελλείψεις εκπαιδευτικών όσο και από τις ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή, με αποτέλεσμα στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση να επικρατεί πλέον το αδιαχώρητο και οι καταλήψεις να αποτελούν το μοναδικό μέσο πίεσης εδώ και χρόνια για την ικανοποίηση των αιτημάτων τους.
Εδώ και μία εβδομάδα η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται εν βρασμώ και η κατάσταση ολοένα και δυσχεραίνει, καθώς από την μία πλευρά οι μαθητές διεκδικούν το αυτονόητο -Δημόσια Δωρεάν Παιδεία- και από την άλλη οι γονείς και κηδεμόνες αυτών, οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι αρμόδιοι τοπικοί φορείς καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την ολοένα και πιο ομαλή εκτόνωση της κατάστασης χωρίς την χρήση βίας και χωρίς εκβιαστικές μεθόδους, οι οποίες θα πυροδοτήσουν την ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα.
Το Ρέθυμνο εδώ και αρκετά χρόνια καταγράφει εξαιρετικές επιδόσεις στις Πανελλαδικές εξετάσεις αποδεικνύοντας περίτρανα πως διαθέτει αξιόλογο μαθητικό δυναμικό και προοπτική για ακόμη μεγαλύτερες διακρίσεις σε πανελλαδικό επίπεδο σε όλα τα επιστημονικό πεδία.
Ως εκ τούτου θεωρούμε πως έχουμε αδικηθεί αναφορικά με την αναλογική κατανομή των εκπαιδευτικών σε σύγκριση με τους υπόλοιπους νομούς.
Με γνώμονα όλα τα ανωτέρω σας παραθέτουμε τα αιτήματά μας, με την βεβαιότητα πως και εσείς Κύριε Υπουργέ επιθυμείτε την άμεση διευθέτησή τους. Αναλυτικά αιτούμαστε:
– Άμεση κάλυψη των κενών στα Γυμνάσια και Λύκεια του Νομού μας με προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών.
– Άμεση στελέχωση των τμημάτων ένταξης με εκπαιδευτικούς.
– Άμεση κάλυψη των αναγκών σε σχολικά εγχειρίδια και υλικοτεχνικές υποδομές.
– Άμεση λειτουργία της Ειδικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες».