Αδυναμία να πληρώσουν ακόμα και τους λογαριασμούς ρεύματος εμφανίζουν δεκάδες νοικοκυριά, καταστήματα και επιχειρήσεις στο Ρέθυμνο. Η οικονομική κρίση πλήττει πολλές οικογένειες στο νομό, με αποτέλεσμα η τακτοποίηση της υποχρέωσης στη ΔΕΗ να έχει εξελιχθεί σε «βραχνά», οι λογαριασμοί να μένουν ανεξόφλητοι και οι πολίτες να βρίσκονται αντιμέτωποι με την διακοπή της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος.
Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι καταναλωτές που σπεύδουν καθημερινά στα γραφεία της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ζητώντας διακανονισμό για την σταδιακή εξόφληση των οφειλών τους, ωστόσο η οικονομική κατάσταση αρκετών νοικοκυριών είναι τέτοια που ούτε στον διακανονισμό μπορούν να αντεπεξέλθουν. Έτσι, δεν αποφεύγονται σε πολλές περιπτώσεις οι διακοπές στην παροχή της ηλεκτροδότησης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος της ΔΕΗ, οι μισοί εκ των πελατών της επιχείρησης στο νομό Ρεθύμνου οφείλουν χρήματα από λογαριασμούς που έχουν λήξει και δεν έχουν πληρωθεί, καθώς το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών ανέρχεται στο 50%.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΔΕΗ, την τελευταία διετία τα χρέη των καταναλωτών προς την Επιχείρηση Ηλεκτρισμού έχουν «εκτοξευθεί», καθώς από το περίπου 20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, πλέον έχουν φτάσει στο 50%. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις των στελεχών της επιχείρησης, το ποσοστό θα ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική και όσο βαθαίνει η ύφεση στην ελληνική οικονομία, τόσο θα μεγαλώνει η δυσκολία των πολιτών να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες του σπιτιού ή της επιχείρησής τους.
Οι πελάτες της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ανέρχονται σε περίπου 100.000 και σύμφωνα με την επιχείρηση, εμφανή δυσκολία στην πληρωμή του ρεύματος που καταναλώνουν εμφανίζουν τόσο τα νοικοκυριά όσο και οι μεγάλες ή μικρότερες τοπικές επιχειρήσεις.
Όπως επισημαίνει, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην ενδοχώρα του νομού, όπου υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ανεξόφλητων υποχρεώσεων και, μάλιστα, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με δυσκολία, όμως, πληρώνουν και οι καταναλωτές, που κατοικούν ή δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στο αστικό Ρέθυμνο. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ΔΕΗ, τους τελευταίους μήνες όλο και αυξάνονται τα νοικοκυριά που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, όμως το μεγαλύτερο ποσοστό των χρεών αφορά επιχειρήσεις και εταιρείες, που έχουν έτσι κι αλλιώς πιο «φουσκωμένους» λογαριασμούς από τις κατοικίες.
Βεβαίως, αντίστοιχη είναι η εικόνα σε όλες τις περιοχές της χώρας, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΕΗ χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα μένουν κάθε μήνα 30.000 νοικοκυριά στην Ελλάδα, επειδή αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους.
Αναλυτικά
Οι μισοί Ρεθεμνιώτες αδυνατούν να πληρώσουν το ρεύμα
• Στο 50% εκτοξεύτηκε την τελευταία διετία το ποσοστό των οφειλών προς τη ΔΕΗ
• Πληθαίνουν στο νομό τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της διακοπής
Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι καταναλωτές που σπεύδουν καθημερινά στα γραφεία της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ζητώντας διακανονισμό για την σταδιακή εξόφληση των οφειλών τους, ωστόσο η οικονομική κατάσταση αρκετών νοικοκυριών είναι τέτοια που ούτε στον διακανονισμό μπορούν να αντεπεξέλθουν. Έτσι, δεν αποφεύγονται σε πολλές περιπτώσεις οι διακοπές στην παροχή της ηλεκτροδότησης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος της ΔΕΗ, οι μισοί εκ των πελατών της επιχείρησης στο νομό Ρεθύμνου οφείλουν χρήματα από λογαριασμούς που έχουν λήξει και δεν έχουν πληρωθεί, καθώς το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών ανέρχεται στο 50%.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΔΕΗ, την τελευταία διετία τα χρέη των καταναλωτών προς την Επιχείρηση Ηλεκτρισμού έχουν «εκτοξευθεί», καθώς από το περίπου 20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, πλέον έχουν φτάσει στο 50%. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις των στελεχών της επιχείρησης, το ποσοστό θα ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική και όσο βαθαίνει η ύφεση στην ελληνική οικονομία, τόσο θα μεγαλώνει η δυσκολία των πολιτών να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες του σπιτιού ή της επιχείρησής τους.
«Οι μισοί στο Ρέθυμνο έχουν ανεξόφλητους λογαριασμούς. Το πρόβλημα μεγαλώνει διαρκώς τους τελευταίους μήνες. Ξεκινήσαμε το έτος με ένα ποσοστό περίπου στο 30%, φτάσαμε στο 40% το καλοκαίρι και τώρα κυμαίνεται γύρω στο 50%» ανέφερε στα «Ρ.Ν» υψηλόβαθμο στέλεχος της ΔΕΗ.
Οι πελάτες της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ανέρχονται σε περίπου 100.000 και σύμφωνα με την επιχείρηση, εμφανή δυσκολία στην πληρωμή του ρεύματος που καταναλώνουν εμφανίζουν τόσο τα νοικοκυριά όσο και οι μεγάλες ή μικρότερες τοπικές επιχειρήσεις. «Πρόβλημα έχουν όλοι» επισημαίνει το στέλεχος της ΔΕΗ και τονίζει ότι είναι λίγοι πια αυτοί που τακτοποιούν την υποχρέωσή τους εντός της προθεσμίας που τους δίνεται κατά την έκδοση του λογαριασμού τους. Ο περισσότερος κόσμος πληρώνει καθυστερημένα, αρκετά μετά τη λήξη της ημερομηνίας πληρωμής, ενώ υπάρχουν πολλές περιπτώσεις καταναλωτών που… αναγκαστικά φτάνουν ως το ταμείο, μετά την ένδειξη ειδοποίησης διακοπής ρεύματος.
Όπως επισημαίνεται, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην ενδοχώρα του νομού, όπου υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ανεξόφλητων υποχρεώσεων και, μάλιστα, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με δυσκολία, όμως, πληρώνουν και οι καταναλωτές, που κατοικούν ή δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στο αστικό Ρέθυμνο. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ΔΕΗ, τους τελευταίους μήνες όλο και αυξάνονται τα νοικοκυριά που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, όμως το μεγαλύτερο ποσοστό των χρεών αφορά επιχειρήσεις και εταιρείες, που έχουν έτσι κι αλλιώς πιο «φουσκωμένους» λογαριασμούς από τις κατοικίες.
Παρά το γεγονός ότι διανύουμε δύσκολες εποχές εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, η ΔΕΗ δεν διαχωρίζει σε «κατηγορίες» τους πελάτες της, καθώς δεν υπάρχει μέριμνα με σκοπό την προστασία των κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων ή των οικογενειών τα μέλη των οποίων έχουν χάσει την δουλειά τους και αδυνατούν να επανακάμψουν άμεσα στην αγορά εργασίας.
Αν και είναι φανερό πως το πρόβλημα μεγαλώνει με την πάροδο του χρόνου, σύμφωνα με το στέλεχος της ΔΕΗ, δεν προβλέπεται ιδιαίτερη μεταχείριση για καταναλωτές που αποδεδειγμένα δεν μπορούν να πληρώσουν (π.χ. απαγόρευση διακοπής ρεύματος, μεγαλύτερη προθεσμία εξόφλησης λογαριασμών κ.ά.) και το μόνο που μπορεί να εξασφαλίσει κάποιος πολίτης από τη ΔΕΗ, είναι ένας διακανονισμός για να πληρώσει σιγά-σιγά την οφειλή του.
«Αυτό που πρέπει να καταλάβει ο κόσμος είναι ότι η επιχείρηση ηλεκτρισμού είναι εμπορική, επομένως δεν υπάρχει ευαισθησία. Πρόκειται για μια Ανώνυμη Εταιρεία που πουλάει ένα προϊόν και απαιτεί να πληρωθεί γι’ αυτό. Το ρεύμα μπορεί να είναι κοινωνικό αγαθό, όμως όταν το εμπορεύεται μια επιχείρηση, δυστυχώς δεν μπορεί να υπάρξει μεγάλη μέριμνα ή ευαισθησία» τόνισε στην εφημερίδα μας υπάλληλος της ΔΕΗ.
Φυσικό επακόλουθο της αδυναμίας των πολιτών να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους, είναι η σημαντική αύξηση στις εντολές που εκδίδει η ΔΕΗ για διακοπές παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Στο Ρέθυμνο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τους τελευταίους μήνες όλο και περισσότερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις είτε έχουν βιώσει ήδη τις συνέπειες της μη πληρωμής των λογαριασμών τους, είτε αντιμετωπίζουν άμεσα τον κίνδυνο να μείνουν στο «σκοτάδι».
Βεβαίως, αντίστοιχη είναι η εικόνα σε όλες τις περιοχές της χώρας, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΕΗ χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα μένουν κάθε μήνα 30.000 νοικοκυριά στην Ελλάδα, επειδή αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους.
Πάντως, όσο κι αν το ενδεχόμενο της διακοπής του ρεύματος φαντάζει «εφιαλτικό» για δεκάδες οικογένειες και επιχειρήσεις, πολλές από αυτές ακόμα κι αν θέλουν, δεν μπορούν να πληρώσουν, επομένως η ΔΕΗ με τη σειρά της, δεν έχει τη δυνατότητα να εισπράξει τα χρήματα για το ρεύμα που έχει καταναλωθεί. «Με αυτή την κρίση δεν είναι εύκολο ούτε να εισπράξεις ούτε να κόψεις το ρεύμα. Ο κόσμος δυσκολεύεται να αντεπεξέλθει οικονομικά, όμως πρέπει να καταλάβει ότι το ρεύμα είναι μια σοβαρή υποχρέωση που πρέπει να καλύπτει έγκαιρα. Στο Ρέθυμνο οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί έχουν διπλασιαστεί μέσα σε δυο χρόνια» σημείωσε το στέλεχος της ΔΕΗ.