Παρά το γεγονός ότι αποτελεί κοινή διαπίστωση πως η αναβάθμιση και η βελτίωση του Βόρειου Οδικού Άξονα, του πιο υποβαθμισμένου οδικού δικτύου της χώρας, αποτελεί ζήτημα πρώτης προτεραιότητας για την Κρήτη, το υπουργείο Υποδομών δεν δείχνει να συμμερίζεται τη συγκεκριμένη άποψη και στον σχεδιασμό του για τα μεγάλα έργα στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, εξακολουθεί να μην συμπεριλαμβάνει τον ΒΟΑΚ.
Η απόφαση αναθεώρησης των ενταγμένων οδικών έργων στο ΕΣΠΑ αποδεικνύει του λόγου το αληθές, αφού ακόμα και οι ελάχιστες ενταγμένες παρεμβάσεις του νησιού στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο παίρνουν παράταση υλοποίησης, προκειμένου να ενισχυθούν άμεσα τα έργα που έχουν βαλτώσει στους αυτοκινητόδρομους της υπόλοιπης χώρας.
Ειδικότερα, το υπουργείο Υποδομών έλαβε απόφαση για «μετακίνηση» των κονδυλίων στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, με σκοπό την υλοποίησή τους με χρήματα της τρέχουσας περιόδου του ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι άλλα οδικά έργα μένουν «ξεκρέμαστα» και η χρηματοδότησή τους μεταφέρεται στο «Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης», το πρόγραμμα «ΣΕΣ», το οποίο θα διαδεχτεί το ΕΣΠΑ για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
Δυο από τα μεγάλα έργα, που θα «μεταπηδήσουν» από το ΕΣΠΑ στο ΣΕΣ, αφορούν την Κρήτη. Πρόκειται για την αναβάθμιση και βελτίωση του οδικού τμήματος Πάνορμο-Εξάντης, στο Ρέθυμνο, προϋπολογισμού 74.500.000 ευρώ και το οδικό τμήμα της Χερσονήσου, στο Ηράκλειο. Ακόμα, οι απώλειες αφορούν οδικές παρακάμψεις στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου και το συνολικό «χαμένο» κονδύλι για την Κρήτη υπερβαίνει τα 160 εκατομμύρια ευρώ.
Το υπουργείο Υποδομών μπορεί να τονίζει ότι κανένα έργο δεν πρόκειται να χαθεί εξαιτίας της αναθεώρησης, ωστόσο ακόμα και η απόφαση για μετακίνηση των οδικών έργων της Κρήτης από το ΕΣΠΑ στο ΣΕΣ και η καθυστέρηση στη δημοπράτησή τους, καταδεικνύει με σαφήνεια τις προτεραιότητες του κεντρικού κράτους.
Για απουσία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών μίλησε η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου σε δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.», ενώ η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει προκαλέσει αντιδράσεις στην Κρήτη γενικότερα και, μάλιστα, χθες στην Περιφέρεια γινόταν λόγος για «ρίξιμο» του νησιού έναντι της υπόλοιπης Ελλάδας.
Μάλιστα, ο περιφερειάρχης, σε δηλώσεις του στα ΜΜΕ, τόνισε ότι για την αδικία σε βάρος της Κρήτης πρέπει να ενημερωθεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός και κάλεσε σε συστράτευση όλους τους φορείς του νησιού.
Σχετικά, πάντως, με το έργο αναβάθμισης του δικτύου «Πάνορμο-Εξάντης», του μεγαλύτερου οδικού έργου για την Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, η κα Λιονή εμφανίστηκε καθησυχαστική σε ότι αφορά την υλοποίησή του τονίζοντας ότι θα δημοπρατηθεί εντός του 2013 από τον «Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης», που έχει πλέον την αρμοδιότητα, και στη συνέχεια θα χρηματοδοτηθεί από το ΣΕΣ της περιόδου 2014-2020.
Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ 75 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΜΕΤΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Το κράτος «αρπάζει» τα κονδύλια για το οδικό έργο Πάνορμο-Εξάντης
• Το υπουργείο Υποδομών «στέλνει» στη νέα προγραμματική περίοδο ενταγμένα έργα της Κρήτης, μεταξύ αυτών και του Ρεθύμνου
• Αντιδράσεις στην Περιφέρεια, καθησυχαστική εμφανίζεται η αντιπεριφερειάρχης
Δέκα μήνες έχουν μεσολαβήσει από την ημέρα που το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε την ένταξη του έργου αναβάθμισης και βελτίωσης του οδικού τμήματος Πάνορμο-Εξάντης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στο ΕΣΠΑ. Του μεγαλύτερου οδικού έργου στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, με συνολικό προϋπολογισμό 74.500.000 ευρώ.
Κι ενώ η Περιφέρεια Κρήτης και η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, που έχει την αρμοδιότητα, περίμεναν όλο αυτό το διάστημα την ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών για τη δημοπράτησή του, η αναθεώρηση των ενταγμένων έργων στο ΕΣΠΑ, ανατρέπει τα δεδομένα, καθώς η χρηματοδότηση και η υλοποίηση του νέου οδικού τμήματος στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, μετατίθεται για αργότερα.
Ειδικότερα, το υπουργείο Υποδομών έλαβε απόφαση για «μετακίνηση» των κονδυλίων από τα οδικά έργα της χώρας στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους που έχουν «κολλήσει», με σκοπό την υλοποίησή τους με χρήματα της τρέχουσας περιόδου του ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι πολλά οδικά έργα στη χώρα μένουν «ξεκρέμαστα» και η χρηματοδότησή τους μεταφέρεται στο «Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης», το πρόγραμμα «ΣΕΣ», το οποίο θα διαδεχτεί το ΕΣΠΑ για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
Δυο από τα μεγάλα έργα που θα «μεταπηδήσουν» από το ΕΣΠΑ στο ΣΕΣ, αφορούν την Κρήτη. Πρόκειται για την αναβάθμιση και βελτίωση του οδικού τμήματος Πάνορμο-Εξάντης, στο Ρέθυμνο και για το οδικό τμήμα της Χερσονήσου, στο Ηράκλειο.
Όσο κι αν οι τοπικοί φορείς εμφανίζονται καθησυχαστικοί σε ότι αφορά την υλοποίηση του έργου στο Πάνορμο, έστω και καθυστερημένα, με δεδομένο ότι έχει εξασφαλίσει εδώ και καιρό χρηματοδότηση, η συγκεκριμένη εξέλιξη και η απόφαση του υπουργείου Υποδομών για αναθεώρηση του ΕΣΠΑ έχει προκαλέσει αντιδράσεις στην Κρήτη και, μάλιστα, χθες στην Περιφέρεια γινόταν λόγος για «ρίξιμο» του νησιού έναντι της υπόλοιπης Ελλάδας, καθώς παρότι η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ αποτελεί ζητούμενο εδώ και πολλά χρόνια, αντ’ αυτού το κράτος μεταφέρει τα κονδύλια για την ενίσχυση άλλων αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Μάλιστα, ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, σε δηλώσεις του στα ΜΜΕ, τόνισε ότι για την αδικία σε βάρος της Κρήτης πρέπει να ενημερωθεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός και κάλεσε σε συστράτευση όλους τους φορείς του νησιού.
Απουσία του Β.Ο.Α.Κ. από τον σχεδιασμό του υπουργείου
Για απουσία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από τον σχεδιασμό του υπουργείο Υποδομών μίλησε η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Λιονή, σε δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.»: «Ο ΒΟΑΚ δεν υπάρχει σε κανένα σχεδιασμό του υπουργείου. Μέχρι σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί ούτε καν οι μελέτες. Ας ελπίσουμε ότι με τον «ΟΑΚ», που αναλαμβάνει την αρμοδιότητα, θα προχωρήσουν οι μελέτες και θα γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις και τα έργα στο οδικό δίκτυο της Κρήτης».
Μ. Λιονή: «Θα δημοπρατηθεί από τον Ο.Α.Κ. το έργο Πάνορμο-Εξάντης»
Πάντως, η κα Λιονή εμφανίστηκε καθησυχαστική σε ότι αφορά την υλοποίηση του έργου αναβάθμισης του οδικού δικτύου «Πάνορμο-Εξάντης» τονίζοντας ότι θα δημοπρατηθεί εντός του 2013 από τον «Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης» και στη συνέχεια θα χρηματοδοτηθεί από το ΣΕΣ της περιόδου 2014-2020.
Ειδικότερα, η αντιπεριφερειάρχης δήλωσε: «Με την αναμόρφωση των ΠΕΠ στις Περιφέρειες όλης της χώρας, το κράτος παίρνει χρήματα, τα οποία προωθεί στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
Τα μεγάλα έργα του υπουργείου Υποδομών στην Κρήτη, δηλαδή τα έργα του ΒΟΑΚ, στο Πάνορμο και στη Χερσόνησο, δεν θα χρηματοδοτηθούν τελικά από το ΕΣΠΑ, διότι τα χρήματα πάνε στους αυτοκινητόδρομους, αλλά θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ της προγραμματικής περιόδου 2014-2020.
Το δικό μας έργο, που αφορά την αναβάθμιση του τμήματος Πάνορμο-Εξάντης, θα δημοπρατηθεί από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, που έχει πλέον την αρμοδιότητα, εντός του έτους και θα χρηματοδοτηθεί από το ΣΕΣ, το οποίο θα ξεκινήσει την 1η Ιανουαρίου 2014.
Το έργο θα γίνει, αλλά καθυστερεί η διαδικασία, καθώς θα δεσμευτούν κονδύλια από το επόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο και όχι από το ΕΣΠΑ. Έτσι κι αλλιώς εφόσον το έργο δημοπρατηθεί εντός του 2013, η υπογραφή της σύμβασης πάει για το 2014, διότι απαιτούνται 52 μέρες για την εφημερίδα των ευρωπαϊκών κοινοτήτων».
Υπενθυμίζεται ότι το έργο είναι συνολικού μήκους 9,96 χλμ. και περιλαμβάνει:
– Τη μετατροπή του ανωτέρου οδικού τμήματος σε κλειστό αυτοκινητόδρομο πλάτους 22,25 μ. (2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση) με διαπλάτυνση της υφιστάμενης διατομής πλάτους 12,50 μ. και βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών αυτού.
– Την κατασκευή του Ανισόπεδου Κόμβου Πανόρμου και δυο ημικόμβων στην περιοχή του Γεροπόταμου και στη διασταύρωση Εξάντη.
– Την κατασκευή των απαιτούμενων τεχνικών έργων, όπως η Κοιλαδογέφυρα στην περιοχή του Εξάντη καθώς και οι Ανισόπεδες Διαβάσεις για την επικοινωνία των εκατέρωθεν περιοχών κ.λπ.
– Την κατασκευή του απαιτούμενου παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου.
Επίσης, στο έργο περιλαμβάνονται οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές έρευνες, μετατοπίσεις δικτύων και συμπληρωματικές μελέτες.
Υπουργείο Υποδομών:
«Κανένα έργο δεν χάνεται»
Από το σύνολο της αναθεώρησης του ΕΣΠΑ εξασφαλίζονται τα 1,2 δισ. ευρώ που απαιτούνται για την ενίσχυση των αυτοκινητοδρόμων. Επίσης, συνολικά 570 εκατ. ευρώ σε κοινοτική συμμετοχή, σε σύνολο 20,5 δισ. ευρώ, μετακινούνται από πρόγραμμα σε πρόγραμμα για να αντιμετωπιστούν καλύτερα οι ανάγκες της χώρας.
Αυτά είχε γνωστοποιήσει προσφάτως με ανακοίνωσή του το υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, στην οποία σημείωνε ότι: «Κανένα έργο δεν χάνεται εξαιτίας της αναθεώρησης» και ότι: «Όσα έργα δεν ολοκληρωθούν στο πλαίσιο της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020».
Η επιλογή αυτή, όπως αναφέρει το υπουργείο, πέραν του ότι διασφαλίζει την απρόσκοπτη συνέχιση των έργων, θα επιτρέψει στη χώρα να απορροφήσει άμεσα πόρους από το νέο ΕΣΠΑ, με σκοπό να στηριχθεί η πραγματική οικονομία, η ρευστότητα και η απασχόληση τα έτη 2014 και 2015.