Με μια μεγάλη συνέντευξη τύπου εγκαινίασε η Εθνική Λυρική Σκηνή το 2020, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ, την Πέμπτη 9 Ιανουαρίου.
Στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής της εξωστρέφειας, την οποία ενισχύει με δωρεά το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, Γιώργος Κουμεντάκης, έκανε τον απολογισμό των δράσεων της πρώτης χρονιάς, ανακοίνωσε σημαντικές νέες δράσεις και παρουσίασε τη νέα διεθνή καμπάνια, η οποία θα προβάλει το έργο της ΕΛΣ σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Χαιρετισμό απηύθυναν, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) κ. Ανδρέας Δρακόπουλος.
Στη νέα της εποχή, η Εθνική Λυρική Σκηνή, εδραιώνεται ως ένα σημαντικό λυρικό θέατρο της Ευρώπης με αναγνωρίσιμη καλλιτεχνική ταυτότητα και διακριτό στίγμα. Οι αρχικοί στόχοι που έθεσε ο Γιώργος Κουμεντάκης, όταν ανέλαβε την ΕΛΣ, το 2017 -διεύρυνση του ρεπερτορίου, νέες αναθέσεις, αιχμηρές αναγνώσεις κλασικών έργων, συνεργασίες διεθνούς εμβέλειας, διασύνδεση της λυρικής τέχνης με τις εικαστικές τέχνες- έχουν πραγματοποιηθεί και έχουν βάλει πλέον τις βάσεις για τις προκλήσεις της νέας εποχής.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Γιώργος Κουμεντάκης, ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Στους 12 μήνες που μεσολάβησαν, από την ανακοίνωση της δωρεάς της εξωστρέφειας από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, πιστεύω ότι όλοι μαζί είδαμε και απολαύσαμε τους καρπούς αυτής της προσπάθειας, την οποία με γενναιοδωρία στήριξε το ΙΣΝ και με αποφασιστικότητα έφερε εις πέρας η ΕΛΣ. (…) Μέσα στη χρονιά οι συνεργάτες μου και εγώ ταξιδέψαμε, κάναμε πολλές δημιουργικές συζητήσεις με ξένους φορείς, καλλιτέχνες, λυρικά θέατρα και παρουσιάσαμε το έργο του οργανισμού μας, με στόχο να προετοιμάσουμε τα επόμενα βήματα της εξωστρέφειας. Σήμερα σας ανακοινώνουμε πολλές από τις επερχόμενες συνεργασίες μας. Κάποιες άλλες, όπως αυτές που προέκυψαν από το πρόσφατο ταξίδι μας στην Αμερική, θα τις κρατήσουμε για μια επόμενη χρονική στιγμή, όταν θα έχει οριστικοποιηθεί η μορφή τους. (…) Μέσα στο επόμενο δίμηνο θα είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε το πλήρες πρόγραμμα για το 2021, έτος κατά το οποίο συμπληρώνονται τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και το οποίο υποστηρίζεται από τη δωρεά του ΙΣΝ. (…) Με τη νέα μας καμπάνια που παρουσιάζουμε σήμερα, επιθυμούμε να κάνουμε το έργο μας γνωστό εκτός Ελλάδος, να παρουσιάσουμε τη νέα μας καλλιτεχνική ταυτότητα και να μιλήσουμε για την καλλιτεχνική μας εξωστρέφεια. Η Εθνική Λυρική Σκηνή, με τη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, φιλοδοξεί να γίνει ένας διεθνής προορισμός για τους φίλους της όπερας και να δημιουργήσει ένα σημαντικό εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν».
Στην ομιλία της, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη, αφού εξήρε το έργο της ΕΛΣ και του Γιώργου Κουμεντάκη, ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Η αναγέννηση για την ΕΛΣ ξεκίνησε το 2017 με την μετεγκατάστασή της στις εγκαταστάσεις του ΚΠΙΣΝ, οι οποίες εξασφάλισαν τις προϋποθέσεις που έφεραν τη Λυρική σε πολλές περιπτώσεις μπροστά από τις ευρωπαϊκές όπερες. (…) Όλοι θα συμφωνήσουμε ότι όλα τα σημαντικά ονόματα που ανακοινώθηκαν σήμερα δεν θα είχαν κανένα λόγο να έρθουν στην Αθήνα, εάν δεν είχαν εμπιστοσύνη στην ΕΛΣ, εάν δεν ήξεραν ότι θα συνδέσουν το όνομά τους με ένα θέατρο, το οποίο πλέον έχει μπει στον Ευρωπαϊκό πολιτιστικό χάρτη. (…) Και η Πολιτεία αλλά και οι πολιτιστικοί οργανισμοί θα πρέπει να υιοθετήσουν το υπόδειγμα της ΕΛΣ αναφορικά με την εξωστρέφειά της, αν θέλουμε να επενδύσουμε στην ελληνική δημιουργία και να την εντάξουμε στον ευρωπαϊκό και διεθνή χάρτη, εάν θέλουμε να προσελκύσουμε καλλιτέχνες από την διεθνή σκηνή, δεν μπορεί παρά να είμαστε εξωστρεφείς. Να βγούμε προς τα έξω δείχνοντας με τρόπο συστηματικό και άρτιο το έργο μας. Η Εθνική Λυρική Σκηνή είναι ένας οργανισμός, ο οποίος χάρη στην υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και προσωπικά του κ. Δρακόπουλου μπορεί να κάνει περήφανους τους Έλληνες πολίτες».
Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), Ανδρέας Δρακόπουλος, σημείωσε: «Πριν από έναν χρόνο, στο ίδιο σημείο, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), ανακοινώσαμε μία νέα δωρεά προς την ΕΛΣ για την υλοποίηση ενός τετραετούς προγράμματος περαιτέρω ανάπτυξης και εξωστρέφειας του οργανισμού, συνεχίζοντας να επενδύουμε στο έμψυχο υλικό του, στο όραμα και τις ιδέες, τις καλλιτεχνικές του προοπτικές, στη μακρά ιστορία και το πολλά υποσχόμενο μέλλον του. Πολλά έχουν συμβεί από τότε. Μέσα σε αυτόν τον ένα χρόνο η ΕΛΣ ξεδίπλωσε ακόμη περισσότερο τις δυνατότητές της και το καλλιτεχνικό της όραμα, έγινε πιο εξωστρεφής, δοκιμάστηκε σε νέα κοινά, ενίσχυσε το δυναμικό της, ταξίδεψε, ανέπτυξε συνεργασίες με κορυφαίους διεθνείς πολιτιστικούς οργανισμούς, όπως με την Opéra Comique των Παρισίων, το φεστιβάλ της Aix En Provence και την όπερα La Monnaie των Βρυξελλών, και δημιουργικές σχέσεις με νέους και διακεκριμένους καλλιτέχνες, άνοιξε τα φτερά της μέχρι και τις ΗΠΑ. Σήμερα η ΕΛΣ μας αποκάλυψε τη νέα καμπάνια επικοινωνίας της που θα αναδείξει το έργο και τις προοπτικές της, με σκοπό να γίνει ακόμη πιο ορατή σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο και πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας και με την ευχή από όλους εμάς στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) να κατακτήσει τη θέση που της αξίζει ανάμεσα στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα διεθνώς».
Δράσεις καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ
Στην προχθεσινή συνέντευξη τύπου, ο Γιώργος Κουμεντάκης, ανακοίνωσε τις νέες σημαντικές δράσεις και συνεργασίες για τα επόμενα χρόνια, που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ.
Η στρατηγική συνεργασία με την Opera Comique των Παρισίων και η περαιτέρω ανάπτυξη της υπάρχουσας στενής σχέσης με την Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, οι συνεργασίες με σπουδαία λυρικά θέατρα, όπως το Λα Μονναί των Βρυξελλών, η Βασιλική Όπερα της Δανίας (Κοπεγχάγη), η Όπερα του Γκαίτεμποργκ, η Όπερα του Ελσίνκι, και κάποια από τα σημαντικότερα φεστιβάλ όπερας του κόσμου, όπως το Φεστιβάλ της Εξ-αν-Προβάνς στη Γαλλία, το Φεστιβάλ Ροσσίνι του Πέζαρο στην Ιταλία και το Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν στη Γερμανία, είναι κάποιες από τις συνεργασίες που θα πραγματοποιηθούν στις επόμενες σεζόν.
Στο κομμάτι του χορού ανακοινώθηκαν συνεργασίες με δύο από τις σημαντικότερες ομάδες χορού διεθνώς, την Ομάδα Χορού Μάρκ Μόρρις της Νέας Υόρκης και την Μπατσέβα του Ισραήλ.
Στο πλαίσιο αυτών συνεργασιών, η ΕΛΣ θα παρουσιάσει δουλειές σπουδαίων σκηνοθετών, όπως, μεταξύ άλλων, του Κριστόφ Βαρλικόφσκι, του Λωράν Πελλύ, του Ντέιβιντ Μακ Βίκαρ, του Νταμιάνο Μικελέττο, του Τζων Φούλτζεϊμς, του Μπομπ Ουίλσον, του Κριστόφ Λόυ κτλ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρθηκε από τον κ. Κουμεντάκη, δύο από τις σημαντικές συμπαραγωγές της ΕΛΣ θα κάνουν πρώτα πρεμιέρα στην Αθήνα και στη συνέχεια θα παρουσιαστούν στα συνεργαζόμενα λυρικά θέατρα της Ευρώπης.
Συγκεκριμένα, η νέα μπαρόκ όπερα που πραγματοποιείται σε συμπαραγωγή με την Opera Comique, πρώτα θα παρουσιαστεί στην Αθήνα και στη συνέχεια στο Παρίσι, ενώ ο Ντον Τζοβάννι που πραγματοποιείται σε συμπαραγωγή με την Όπερα του Γκαίτεμποργκ και τη Βασιλική Όπερα της Δανίας, πρώτα θα παρουσιαστεί στην Αθήνα και στη συνέχεια σε Γκαίτεμποργκ και Στοκχόλμη.
Θέμα της καμπάνιας η γέννηση
Ευτυχής συγκυρία η συγκεκριμένη χρονική στιγμή του εορτασμού της επετείου των 80 χρόνων από την πρώτη παράσταση το 1940, δηλαδή από τη γέννηση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η έννοια της γέννησης αφορά το παρελθόν, το παρόν και σίγουρα το μέλλον.
Η ιδέα πίσω από τη γέννηση είναι ξεκάθαρη: στην ΕΛΣ, όλοι -τραγουδιστές, μουσικοί, χορευτές, χορωδοί, σκηνοθέτες, τεχνικοί, ενδυματολόγοι, σκηνογράφοι- δημιουργούν: γεννούν καθημερινά ρόλους, σκηνοθεσίες, ερμηνείες, χορογραφίες, σκηνικά, κοστούμια, όνειρα, εμπειρίες, συγκίνηση.
Ταυτόχρονα, κρίθηκε πως η έννοια της γέννησης είναι το ιδανικό μήνυμα το οποίο θα σηματοδοτήσει την υποδοχή του καινούριου: τις νέες ιδέες, το νέο στίγμα, την καινοτομία και ό,τι μπορεί να κάνει τον οργανισμό να πάει ένα βήμα πιο μπροστά.
Το διαφημιστικό σποτ της εταιρικής καμπάνιας γυρίστηκε μέσα σε νερό -θα μπορούσε να είναι ένας αμνιακός σάκος ή και η θάλασσα- και απεικονίζει τρία έμβρυα: έναν νεαρό πρίγκιπα, μια μουσικό και μια μπαλαρίνα. Οι τρεις αυτοί ρόλοι επιλέχθηκαν για να αντιπροσωπεύσουν την όπερα, τη μουσική και τον χορό, δηλαδή τις τρεις βασικές τέχνες που υπηρετεί η Εθνική Λυρική Σκηνή. Και οι τρεις φέρουν μαζί τους το νέο. Η υψηλής αισθητικής απεικόνισή τους με ελλειπτικά μοντέρνα κοστούμια και μέικ απ, και η σκηνοθετική προσέγγιση μιλούν μια νέα γλώσσα. Στο σποτ, παρακολουθούμε τη στιγμή που τα τρία έμβρυα γεννιούνται και παίρνουν την πρώτη τους ανάσα στη ζωή και κατ’ επέκταση και στη σκηνή. Το μήνυμα είναι απλό και δυνατό: Γεννιέται στην Εθνική Λυρική Σκηνή.
Παράλληλα, οι καμπάνιες για τις καλλιτεχνικές παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που ήδη έχουν ξεκινήσει να τρέχουν από τον Ντον Κάρλο, τη Λίμνη των κύκνων και τον Βότσεκ, έχουν δημιουργηθεί με βάση το ίδιο κόνσεπτ: μέσα σε έναν συμβολικό αμνιακό σάκο γεννιούνται οι ήρωες και οι βασικές ιδέες του κάθε έργου.
Η καμπάνια αυτή, η οποία από τις 9 Ιανουαρίου 2020 ξεκίνησε να προβάλλεται -μέσω της τηλεόρασης, του διαδικτύου και των παραδοσιακών ΜΜΕ- στην Ελλάδα, αλλά και κυρίως στο εξωτερικό, έχει σαν στόχο να απευθυνθεί τόσο στους φίλους της Εθνικής Λυρικής Σκηνής όσο και κυρίως σε όσους δεν τη γνωρίζουν. Στόχος είναι να καταστεί το έργο της ΕΛΣ γνωστό εκτός Ελλάδος, να παρουσιαστεί η νέα της καλλιτεχνική ταυτότητα και να επικοινωνηθεί η καλλιτεχνική εξωστρέφεια.