Ανοιχτή επιστολή προς τον βουλευτή Ρεθύμνου και υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Ιωάννη Κεφαλογιάννη, απευθύνουν 14 εκπαιδευτικοί του Ρεθύμνου (ΠΕ78 ), μόνιμοι και αναπληρωτές, με την οποία του ζητούν να τοποθετηθεί σχετικά με το θέμα του εξοβελισμού των κοινωνικών επιστημών από το λύκειο.
Το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:
«Αξιότιμε κύριε Κεφαλογιάννη,
Σκοπός αυτής της ανοιχτής επιστολής, είναι να σας ζητήσουμε να τοποθετηθείτε δημόσια σχετικά με το κρίσιμο θέμα του εξοβελισμού των κοινωνικών επιστημών από το λύκειο και την απειλή εξαφάνισης ενός ολόκληρου κλάδου από τη δημόσια εκπαίδευση και ειδικότερα την κατηγορία ΠΕ78, η οποία αποτελείται από κοινωνιολόγους, πολιτικούς επιστήμονες και νομικούς. Πριν μερικές εβδομάδες ψηφίστηκε ο Ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» στο πλαίσιο του οποίου καταργήθηκε το μάθημα της κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο και αντικαταστάθηκε από τα λατινικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αντικατάσταση αυτή δεν συνοδεύθηκε από καμία αιτιολόγηση, είτε επιστημονική, είτε παιδαγωγική, γεγονός που εγείρει εύλογα ερωτηματικά. Μερικές ημέρες αργότερα ανακοινώθηκαν τα νέα ωρολόγια προγράμματα και δυστυχώς διαπιστώσαμε ότι καταργήθηκαν δύο ακόμη μαθήματα της ειδικότητάς μας από τη β’ λυκείου. Το μάθημα γενικής παιδείας «Σύγχρονος κόσμος, πολίτης και δημοκρατία», το οποίο είχε εισαχθεί μόλις το 2018 στο αναλυτικό πρόγραμμα και το μάθημα κατεύθυνσης «Βασικές αρχές κοινωνικών επιστημών». Επίσης, μειώθηκε κατά μία ώρα η διδασκαλία του μαθήματος «πολιτική παιδεία» στην α’ λυκείου. Αναμφισβήτητα, πρόκειται για μια συντριβή της ειδικότητας μας, καθώς και των γνωστικών αντικειμένων της πολιτειακής αγωγής και κοινωνικής εκπαίδευσης των Ελλήνων μαθητών.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να επισημανθεί, ότι οι αλλαγές στα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών, έρχονται σε αντίθεση και με τις σχετικές συστάσεις διεθνών οργανισμών, όπως το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Συμβούλιο της Ευρώπης και η UNESCO. Επίσης, ο εξοβελισμός των μαθημάτων αυτών δεν συμβαδίζει με την εκπαιδευτική πρακτική σε Γαλλία και Ιταλία (δύο από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές χώρες) και σε Φινλανδία και Σουηδία (δύο χώρες πρότυπα για το υπουργείο), όπου οι κοινωνικές επιστήμες διδάσκονται ως διακριτά μαθήματα σε όλες τις τάξεις του λυκείου.
Έχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι είστε ένας νέος άνθρωπος, με ευρεία εκπαίδευση στο χώρο των νομικών και πολιτικών επιστημών, με προσωπική και πρόσφατη εμπειρία από την ελληνική εκπαίδευση, αλλά και με κοσμοπολίτικη αντίληψη από το εύρος των σπουδών του, θα θέλαμε να τοποθετηθείτε ειλικρινώς και επί της ανάγκης να συνεχίσουν να καλλιεργούνται τα μαθήματά μας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Εμείς, οι καθηγητές κοινωνικών επιστημών του νομού Ρεθύμνου, μόνιμοι και αναπληρωτές, μέσα από τα διδακτικά μας αντικείμενα δίνουμε καθημερινό προσωπικό αγώνα για να εμφυσήσουμε στους Ρεθυμνιώτες μαθητές δημοκρατικές αξίες, ανθρωπιστικά ιδεώδη, τη σημασία της συλλογικότητας και την αίσθηση της ευθύνης και της αλληλεγγύης απέναντι στον συνάνθρωπο, στον συμπολίτη μας. Καλλιεργούμε και ενισχύουμε θετικές στάσεις, διαπλάθουμε τον ενεργό, δημοκρατικό και ευαισθητοποιημένο πολίτη του 21ου αιώνα.
Το κενό που θα δημιουργηθεί από τον εξοβελισμό των Κοινωνικών Επιστημών από το ελληνικό σχολείο, θα είναι δυσαναπλήρωτο και δυστυχώς θα βιώσουμε άμεσα τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής στο κοντινό μέλλον.
Απευθυνόμαστε σε ένα νέο πολιτικό, σε ένα νέο άνθρωπο, σε έναν Ρεθυμνιώτη ο οποίος εκπροσωπεί την τοπική κοινωνία και τον καλούμε να υπερασπιστεί το δικαίωμα των νέων αυτής της χώρας αλλά και του τόπου του, για πολιτειακή αγωγή και κοινωνική εκπαίδευση. Αναμένουμε όλοι εμείς, εκπαιδευτικοί, γονείς αλλά και οι μαθητές μας, την τοποθέτησή σας».
Την επιστολή υπογράφουν οι παρακάτω εκπαιδευτικοί:
Βανταράκης Βαγγέλης, Δεικτάκη Αναστασία, Καζολέα Ελένη, Καϊσερλή Ιωάννα, Καραβιώτη Μαρία, Καράλη Αντωνία, Μανωλακάκη Αναστασία, Πανακάκη Αθηνά, Παπαγιάννη Πηνελόπη, Σαλμάν Λέιλα, Φαγογένης Κωνσταντίνος, Φανουργάκη Κατερίνα, Μαρούλη Φλουρή, Ψήνας Πολύβιος.