Έχουν προηγηθεί στις 2 του περασμένου Απριλίου η πρώτη συνάντηση και στις 23 του περασμένου Μαΐου το πρώτο «μάθημα», στους φιλόξενους χώρους του Β’ ΚΑΠΗ και τα δύο. Το Εργαστήρι αυτό, του οποίου εθελοντής εμψυχωτής είναι ο δάσκαλος-σχολικός σύμβουλος Χάρης Στρατιδάκης, αποτελεί συνέχεια παρόμοιων προσπαθειών παλιότερων περιόδων. Σ’ αυτές συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων το τρίχρονο σεμινάριο «Αναζητώντας τις ξεχασμένες γεύσεις» και εκπαιδευτικές εξορμήσεις στις Βολιώνες για παρασκευή σαπουνιού, στις Κουρούτες για τον κύκλο του ψωμιού και του εφτάζυμου, στη Λίμνη Πλαστήρα για προσέγγιση του οικοτουρισμού και στα φαράγγια Αρκαδιώτικο και Ελεύθερνας για την προσέγγιση της φύσης. Κι ακόμα η έκδοση του φυλλαδίου «Στο φαρμακείο της φύσης» και η δημιουργία του ομώνυμου φορητού εκπαιδευτικού προγράμματος (μουσειοβαλίτσας), οι οργανωμένες επισκέψεις σχολικών τάξεων και στα δύο ΚΑΠΗ για διεξαγωγή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και η βοήθειά τους στην εμψύχωση πολλών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο τότε Κέντρο Περιβαλλοντικής Αγωγής «Φάλκονας», όπως τα «Τότε που τα παιδιά έφτιαχναν μόνα τα παιχνίδια τους» και «Πιο κοντά στη φύση. Η σχέση του ανθρώπου μαζί της παλιότερα και σήμερα».
Ο νέος κύκλος του Εργαστηρίου Λαογραφίας έχει τον τίτλο «Η αντιμετώπιση των περιόδων κρίσης σε παλιότερες εποχές» και περιλαμβάνει μια σειρά 16 μηνιαίων «μαθημάτων». Τα μαθήματα αυτά αναφέρονται κατά σειρά:
1. Στα φαγητά της οικονομικής φτώχειας.
2. Στην προετοιμασία για τις δύσκολες εποχές με τα περιεχόμενα του κρητικού μαγατζέ (σήμερα καταψύκτη).
3. Στα καλούδια της αποτοξινωτικής νηστείας.
4. Στη διάκριση της γιορτής από την καθημερινή μέρα.
5. Στα φάρμακα της φύσης.
6. Στις χειροτεχνικές πρακτικές (καλαθοπλεκτική, παρασκευή σαπουνιού, κτίσιμο τράφων, μεταποίηση ενδυμάτων κ.λπ.).
7. Στις ανέξοδες διασκεδάσεις.
8. Στην πολλαπλή χρήση και στην ανακύκλωση.
9. Στις ανταλλαγές αγαθών και εργασίας και στην αμοιβαία βοήθεια.
10. Στην κοινωνική εργασία.
11. Στους απαραίτητους για την επιβίωση κοινωνικούς δεσμούς.
12. Στη μετανάστευση για αναζήτηση εργασίας.
13. Στην οικιακή οικονομία εντός σπιτιού.
14. Στην οικιακή οικονομία στην εργασία.
15. Στη διαπαιδαγώγηση των νεότερων γενιών.
16. Στην κριτική ανασκόπηση του λεγόμενου «πολιτισμού της φτώχειας».
Όλα τα μαθήματα μαγνητοφωνηθούν και μετά τη λήξη του κύκλου θα καταβληθεί προσπάθεια να αποθησαυριστούν σε σχετική έκδοση, έντυπη ή ηλεκτρονική.
Το δεύτερο μάθημα, λοιπόν, για την αντιμετώπιση της κρίσης σε παλιότερες εποχές θα αναφέρεται στα περιεχόμενα του κρητικού μαγατζέ και σε μια παρελθούσα (αλλά όχι αδύνατη και σήμερα) διατροφή, χωρίς φυτοφάρμακα, διοξίνες, χωρίς φαρμακωμένο αλογίσιο κρέας, χωρίς μεταλλαγμένα και τρελές αγελάδες. Θα αναφέρεται σε γεύσεις αυθεντικές, σε γεύσεις με ιστορία. Θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 5 Ιουλίου 2013 από το πρωί μέχρι τις 2.00 το μεσημέρι στην φιλόξενη Αμνάτο Ρεθύμνου. Εκεί το Εργαστήρι θα είναι φιλοξενούμενο του Δήμου Ρεθύμνου και του Πολιτιστικού Συλλόγου Αμνάτου, στις εγκαταστάσεις του Λαογραφικού Μουσείου, του Σχολικού Μουσείου και του Πολιτιστικού Κέντρου.
Οι συμμετέχοντες θα σταματήσουν αρχικά στην Κυριάννα για να προσκυνήσουν στην αναγεννησιακή εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου-Αγίας Παρασκευής, που το πρώτο της κλίτος οικοδομήθηκε τον 11ο αιώνα και το σωζόμενο τέμπλο της είναι του έτους 1776. Στη συνέχεια θα ανέβουν στην Αμνάτο και θα επισκεφθούν το Λαογραφικό της Μουσείο, στο οποίο θα τους ξεναγήσει ο ακούραστος Γιώργος Κανακάκης. Εκεί, στον «φυσικό» χώρο θα «αποθηκεύσουν» κρασί, ελαιόλαδο, ελιές, απάκια, σύγκλινα, ντομάτες, μπάμιες και φασολάκια, πατάτες, βοτάνια, σταροκρίθαρα, καρυδαμύγδαλα, γλυκά κουταλιού, κιοφτέρια, ξινόχοντρο και πολλά ακόμη προϊόντα, ικανά να τους επιτρέψουν την διεξαγωγή ενός ανέφελου χειμώνα, ανεπηρέαστου από κρίσεις και σκοτούρες. Εκεί θα μιλήσουν επίσης για τη συντήρηση των εποχιακών περισσευμάτων, με τον ήλιο (αποξήρανση-αφυδάτωση), με αλάτι, με ζάχαρη, με ξίδι, με λεμόνι, με βρασμό, με αλισίβα κ.λπ.
Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες, μέλη οι περισσότεροι της τρίτης ηλικίας, θα επισκεφθούν το Σχολικό Μουσείο του Δήμου Ρεθύμνου, όπου θα ξανακάτσουν στα θρανία του προκατοχικού και κατοχικού σχολείου και θα γευτούν τις χαρές και τις λύπες του αλλά και το τότε κολατσιό, από σταφίδες και αλατσολιές. Το «μάθημα» εκεί θα υποστηρίξει ο εμψυχωτής του Εργαστηρίου αλλά και ένας ακόμα παλιότερος του δάσκαλος, ο παλαίμαχος εκπαιδευτικός Τάσος Κόλλιας, που προκαταβολικά υπόσχεται χαμόγελα και μουσικές και όχι ξυλιές και γραψίματα! Υπόσχεται επίσης να παρασταθεί όχι μόνο ως «σαράντα χρόνια δάσκαλος» αλλά και ως φούρναρης!
Στη συνέχεια στους φιλόξενους χώρους του Πολιτιστικού Κέντρου Αμνάτου οι συμμετέχοντες στο Εργαστήρι και στην εξόρμηση θα συν-εστιαστούν. Εκεί θα παρακολουθήσουν στη συνέχεια και μία προβολή του εμψυχωτή του προγράμματος, για τον ιστορικό χώρο της Αμνάτου και για την διατροφική ευωχία σε περασμένες εποχές. Εκεί επίσης θα τους μιλήσει μια αρχόντισσα της Αμνάτου, η κυρία Μαρίνα Κανακάκη. Κοντά της η Μαρία Κανακάκη από το παραδοσιακό «Καπηλειό» θα κάνει το δικό της εργαστήριο, όπως και μέλη των ΚΑΠΗ με δικές τους παρασκευές αλλά και ο εμψυχωτής, που υπόσχεται να δείξει την παρασκευή μυρτόρακης και να προσφέρει αρωματικό «καφέ χωρίς καφέ», σε τρεις επιλογές, από χαρούπι, από ρεβίθι και από κριθάρι, όλα με αρωματικό κάρδαμο. Τις παραπάνω δραστηριότητες και όσες άλλες προκύψουν θα υποστηρίξει επίσης η Κατίνα Τσιλιγκάνου.
Το δεύτερο «μάθημα» πέρα από τα 25 περίπου μέλη των ομάδων «Υγεία στην Τρίτη Ηλικία» των Α’ και Β’ ΚΑΠΗ, μπορούν να παρακολουθήσουν και είναι ευπρόσδεκτα για τον εμπλουτισμό της συζήτησης και μη μέλη των ΚΑΠΗ.
Εάν ενδιαφέρονται για παρακολούθηση αλλά και για τη μεταφορά στην Αμνάτο θα πρέπει να επικοινωνήσουν με τους υπεύθυνους οργάνωσης (Α’ ΚΑΠΗ Αγάπη Μαμαλάκη 2831027800, Β’ ΚΑΠΗ Κατερίνα Κατσιμάνη 2831055243 και Χάρης Στρατιδάκης 2831055031).
Ανοιχτής Προστασίας
Ηλικιωμένων
Ρεθύμνου