Κατά τη διάρκεια του διαστήματος Ιανουαρίου-Μαρτίου 2013 εξήχθησαν από τη χώρα μας 11.749,68 τόνοι τυροκομικών προϊόντων, αξίας 64.944,38 χιλιάδων ευρώ, έναντι 10.453,73 τόνων φέτας και άλλων τυριών, που εξήχθησαν το πρώτο τρίμηνο του 2012 και απέφεραν αξία 56.993,47 χιλιάδων ευρώ, με την μεταβολή να διαμορφώνεται στο εν λόγω θετικό ποσοστό για το 2013.
Για πολλά χρόνια το ελληνικό κράτος και οι παραγωγοί υποτίμησαν τη δύναμη τόσο της τυποποίησης, όσο και της εξαγωγής των γαλακτοκομικών προϊόντων που παράγονται στην Ελλάδα. Ωστόσο, τα ελληνικά τυριά θεωρούνται ήδη από πολλούς το κρυφό χαρτί για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Η Κρήτη μας έχει στην φαρέτρα της ως ΠΟΠ την γραβιέρα, την ξινομυζήθρα και το πηχτόγαλο και πρέπει να τα διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού κατοχυρώνοντάς τα σε διεθνές επίπεδο. Μια ενέργεια που έπρεπε να γίνει πριν από χρόνια και ευτυχώς έχει ξεκινήσει τον τελευταίο χρόνο από την Περιφέρεια Κρήτης.
Πέρα όμως από τις όποιες ενέργειες διεθνούς κατοχύρωσης των κρητικών τυριών τα γαλακτομικά προιόντα του νησιού μας θα πρέπει να αποκτήσουν το δικό τους brand name και το οποίο θα τα καταξιώσει στις διεθνείς αγορές, καθώς η ποιότητα, η θρεπτική τους αξία και η ανταγωνιστική τους τιμή μπορούν να ωφελήσουν πολλαπλώς τους κρητικούς παραγωγούς σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης όπου η φαντασία, η πρωτοτυπία, οι ομαδικές πρωτοβουλίες και εξαγωγικές προσπάθειες θα βγάλουν από την αφάνεια ένα προϊόν που μπορεί να γίνει ο …«λευκός χρυσός» για την Κρήτη.
Και για να γίνει αυτό επιχειρηματίες του κλάδου, εξαγωγείς και κτηνοτρόφοι θα πρέπει να αναζητήσουν νέα δίκτυα διανομής και δρόμους στην εγχώρια και ξένη αγορά, όπου με οργανωμένες επικοινωνιακές και διαφημιστικές καμπάνιες θα προωθήσουν τα τυριά μας με απώτερο στόχο τη δημιουργία δικών μας δικτύων διάθεσης των γαλακτοκομικών μας προϊόντων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Από τις Παγκρήτιες έρευνες που έχω διεξάγει κατά καιρούς για τον πρωτογενή τομέα και την κτηνοτροφία του νησιού μας έχει προκύψει ένα και μοναδικό συμπέρασμα. Οι Κρητικοί αναζητούν ευκαιρίες ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας με βάση τον πρωτογενή τομέα και από την πολιτεία αναμένουν οικονομικές λύσεις στήριξης, προκειμένου να μπορούν πλέον, ομάδες παραγωγών, να πωλούν τυποποιημένα και πιστοποιημένα προϊόντα.
Όπως και να ‘χει, η Κρήτη έχει την ευλογία να παράγει προϊόντα -ανάμεσά τους και τα τυριά μας- με ποιότητα. Αυτό που απομένει σε μας είναι να τα κάνουμε περισσότερο ξακουστά βασιζόμενοι σε μια σύγχρονη επιχειρηματική μεθοδολογία πώλησης, διαφήμισης και προώθησης.
* Ο Γιώργος Ματαλλιωτάκης είναι πολιτευτής Νέας Δημοκρατίας Ν. Ηρακλείου, διδάκτορας Πολυτεχνείου Κρήτης