Την εξασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση της μελέτης κατασκευής του διυλιστηρίου στο Γιαννούδι με ιδίους πόρους αποφάσισε ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, στη διάρκεια της χθεσινής του συνεδρίασης.
Πρόκειται για το ποσό των 60.000 ευρώ, το οποίο θα διατεθεί για να γίνουν οι εργασίες που υπολείπονται, ώστε να ωριμάσει ο φάκελος της μελέτης του έργου και να μπορέσει στη συνέχεια δήμος και ΟΑΚ να διεκδικήσουν τα κονδύλια που απαιτούνται για την υλοποίηση του έργου.
Το έργο αυτό χαρακτηρίζεται ζωτικής σημασίας για τον μητροπολιτικό δήμο, αφού αναμένεται να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα της υδροδότησης που αντιμετωπίζει κυρίως η ανατολική τουριστική ζώνη (π. δήμος Αρκαδίου), ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες καθώς οι αυξημένες ανάγκες θα καλυφτούν με την αξιοποίηση των νερών του Φράγματος των Ποταμών Αμαρίου.
Ειδικότερα ο σχεδιασμός που έχει γίνει από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης αφορά μια προμελέτη που περιλαμβάνει την κατασκευή διυλιστηρίου στο Γιαννούδι, το οποίο είναι απαραίτητο για τη διύλιση του υφαλμυρισμένου σήμερα νερού του φράγματος, το οποίο σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν γίνει από τα στελέχη του οργανισμού θα εξασφαλίσει επιπλέον πέντε εκατομμύρια κυβικά νερού τον χρόνο.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο διευθύνοντας σύμβουλος του ΟΑΚ Φώτης Καζάσης ανέφερε: «Σε σχέση με το διυλιστήριο στο Γιαννούδι υπάρχει μια κατηγορία μελετών που υπολείπεται. Είναι κάποιες υποστηρικτικές μελέτες, τοπογραφικές και γεωγραφικές και υπάρχει και η ανάγκη εκπόνησης μιας προμελέτης καθώς και η τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων και τα τεύχη δημοπράτησης που θα χρησιμοποιηθούν για το έργο. Εγκρίναμε από τον προϋπολογισμό μας τα χρήματα 60.000 ευρώ για να δημοπρατήσουμε τις υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου για να υποστηρίξουμε τη διεύθυνση αυτή του ΟΑΚ στο να εκπονήσει τις υπολειπόμενες μελέτες. Αυτά τώρα θα τα υλοποιήσουν η διεύθυνση υδραυλικών έργων του ΟΑΚ και με τη συνδρομή κάποιων εξωτερικών συνεργατών, που θα τους απασχολήσουμε μέσω της διαδικασίας που εγκρίθηκε από το Δ.Σ. Μιλάμε για ένα διυλιστήριο το οποίο είναι χωρητικότητας 6.000 κυβικών μέτρων και δυναμικότητας 30.000 κυβικών μέτρων. Υπάρχουν δύο κεντρικές δεξαμενές, 4.000 κυβικά μέτρα η καθεμία, που είναι για την αποθήκευση του νερού και μετά υπάρχει ένας κεντρικός αγωγός από το Φράγμα των Ποταμών προς το διυλιστήριο και από κει προς τις υποδομές της ΔΕΥΑΡ και υπάρχει και η επέκταση του κεντρικού αρδευτικού δικτύου. Το χρονοδιάγραμμα για το διυλιστήριο είναι από τη στιγμή που θα δημοπρατηθούν τέσσερις μήνες μετά, αλλά τώρα θα δούμε πότε θα γίνει η δημοπράτηση. Είναι μια διαδικασία που θα ακολουθηθεί με το νέο θεσμικό πλαίσιο».
Εν τω μεταξύ το έργο κατασκευής του διυλιστηρίου θα «κουμπώσει» με το μεγάλο έργο του αρδευτικού για το οποίο έχει ολοκληρώσει τις σχετικές μελέτες ο ΟΑΚ και έχει κάνει αίτημα για τη χρηματοδότηση του. Ειδικότερα ο ΟΑΚ διεκδικεί χρηματοδότηση ύψους 4 εκ. ευρώ από τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου για την υλοποίηση του μεγάλου έργου που θα εξασφαλίσει την άρδευση των εκτάσεων του ανατολικού Ρεθύμνου από το Φράγμα Ποταμών εξοικονομώντας ταυτόχρονα σημαντικές ποσότητες νερού για την ύδρευση.
«Για να μπορέσει να ενταχθεί ένα έργο σε κάποιο χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα θα πρέπει πρώτα να γίνει μια διαδικασία μέσα από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, δηλαδή μέχρι να ανοίξει η πρόσκληση για το συγχρηματοδοτούμενο το χρηματοδοτεί η χώρα με εθνικούς πόρους και στη συνέχεια αυτό μεταφέρεται στο συγχρηματοδοτούμενο. Θέλω να πω ότι αυτό που γίνεται τώρα,, που συντάσσεται το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για το 2017 ουσιαστικά σε μεγάλο βαθμό καθοδηγεί και ποια έργα θα υλοποιηθούν. Είναι δύσκολο αν μπει στο πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων, να μη μπει μετά στο ΕΣΠΑ που θα ανοίξει. Αυτή τη στιγμή συντάσσεται το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για το 2017, θα ολοκληρωθεί όμως τον Ιούλιο. οπότε εκεί θα φανεί ποια έργα θα υλοποιηθούν. Όσα εντάξουνε εκεί θα μπορούν να έχουν μια καλύτερη τύχη για την υλοποίησή τους. Έχουμε κάνει την προσπάθειά μας και έχουμε καταθέσει την πρότασή μας γι’ αυτό και άλλα έργα στην υπόλοιπη Κρήτη, είναι ώριμα μερικά και θεωρούμε ότι επειδή υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον θα μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν και από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και από τομεακό» ανέφερε ο κ. Καζάσης.
Αίτημα για χρηματοδότηση μελετών μεγάλων οδικών έργων του νομού
Εν τω μεταξύ στη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης του ΔΣ του ΟΑΚ διαμορφώθηκε η πρόταση του Οργανισμού, η οποία θα σταλεί στο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών προκειμένου να ενταχθούν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κονδύλια που απαιτούνται για μελέτες μεγάλων οδικών έργων του Ρεθύμνου.
Ανάμεσα σε αυτά ο ΟΑΚ προτάσσει τη μελέτη του περιφερειακού δρόμου της πόλης συνολικού ύψους 200.000 ευρώ, τη μελέτη κατασκευής κυκλικού κόμβου στο Ατσιπόπουλο συνολικού προϋπολογισμού 200.000 ευρώ και τη μελέτη κατασκευής ανισόπεδου κόμβου στο Γεράνι. Για τον ΟΑΚ τα παραπάνω έργα αποτελούν προτεραιότητα και χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα σημαντικά αφού θα αποσυμφορήσουν κυκλοφοριακά την πόλη παρέχοντας ταυτόχρονα την ασφάλεια που απαιτείται για τους διερχομένους οδηγούς.
«Είναι τρεις μελέτες που έχουμε ζητήσει να επιχορηγηθούν από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για την περιοχή του Ρεθύμνου και φαίνεται να υπάρχει θετική αντιμετώπιση από το υπουργείο. Περιμένουμε ωστόσο τις ανακοινώσεις στις αρχές Αυγούστου για να δούμε αν το αίτημα μας εγκριθεί τελικώς» είπε ο κ. Καζάσης.
200.000 ευρώ για τις μελέτες του περιφερειακού δρόμου
Η χρηματοδότηση των μελετών για το έργο του περιφερειακού δρόμου είναι το απαραίτητο εργαλείο για να μπορέσουν αυτές να προχωρήσουν μετά από εννιά ολόκληρα χρόνια οπότε και μπήκαν στον «πάγο».
Οι μελέτες που είχαν ξεκινήσει το 2008 για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου, η οποία οριοθετείται από το ύψος των Περιβολίων (παλιό Πανεπιστήμιο) μέχρι και τον Αγιοβασιλειώτικο κόμβο. Αξίζει να σημειωθεί πως πάγιο αίτημα είναι η μελέτη του περιφερειακού δρόμου να επεκταθεί ανατολικότερα, δηλαδή μέχρι και τον κόμβο Αμαρίου.
Συγκεκριμένα στις 20 Μαΐου του 2008 ξεκίνησε η προκαταρκτική μελέτη, της οποίας ο συνολικός χρόνος περαίωσης ήταν οι 12 μήνες. Η πρώτη φάση περιελάμβανε: προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας και αναγνωριστική γεωλογική μελέτη, οι οποίες και έγιναν. Κατά την εκπόνηση της μελέτης διαπιστώθηκε ότι τα βάθρα των γεφυρών δεν ανταποκρίνονταν αφενός στις ανάγκες και αφετέρου είχαν υψηλό κόστος και προτάθηκε η τροποποίηση της μελέτης των γεφυρών. Η προμελέτη υποβλήθηκε το Φεβρουάριο του 2011, στο αρμόδιο υπουργείο και εκ τότε έχει «κολλήσει» στις εγκρίσεις της αρμόδιας υπηρεσίας.
Μέχρι στιγμής για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου που οριοθετείται από την οδό Δασκαλάκη στα Περβόλια μέχρι και τον αγιοβασιλειώτικο κόμβο στο ύψος της οδού Κουρμούλη, έχουν ολοκληρωθεί: η προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας, η αναγνωριστική-γεωλογική μελέτη και η έγκρισή τους, η τοπογραφική αποτύπωση, η κτηματογράφηση, η προμελέτη οδοποιίας, η οριστική γεωλογική μελέτη, η προκαταρκτική επεξεργασία τεχνικών έργων και το πρόγραμμα ερευνών, καθώς και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ωστόσο εκκρεμεί η έγκριση τόσο των μελετών όσο και της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το 2011. Σημειώνεται ότι από το σύνολο των 320.000 ευρώ που είχαν εξασφαλιστεί το 2008 από το τότε Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (το οποίο έχει καταργηθεί-ωστόσο τα χρήματα είναι δεσμευμένα για το σκοπό αυτό) έχουν δοθεί στους μελετητές περίπου 120.000 ευρώ για την μέχρι τώρα εργασία τους. Για να ολοκληρωθεί η μελέτη απαιτούνται ακόμα 200.000 ευρώ τα οποία ζητά ο ΟΑΚ από το υπουργείο να ενταχθούν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.