Τις τεράστιες επιδράσεις του ελληνικού πολιτισμού στον πολιτισμό του Αφγανιστάν ανέδειξε ο πρέσβης του Αφγανιστάν στην Ελλάδα, Ομάρ Σουλτάν, που ήταν προσκεκλημένος ομιλητής σε εκδήλωση με θέμα «Η επίδραση των ελληνιστικών χρόνων στον πολιτισμό του Αφγανιστάν», διοργάνωσε η Ένωση Συνταξιούχων καθηγητών Ρεθύμνου το απόγευμα της Τετάρτης στο Σπίτι του Πολιτισμού.
Ο Ομάρ Σουλτάν είναι ένας μεγάλος φιλέλληνας. Σπούδασε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης, αρχαιολογία με καθηγητή του τον αρχαιολόγο Μανόλη Ανδρόνικο, ενώ στη χώρα του διετέλεσε και υφυπουργός πολιτισμού. Ωστόσο, στην Ελλάδα επέστρεφε συχνά, καθώς τη θεωρεί δεύτερη πατρίδα του.
Ο Αφγανός πρέσβης αναφέρθηκε ύπαρξη μνημείων της ελληνιστικής περιόδου στο Αφγανιστάν, που του κέντρισαν το ενδιαφέρον από πολύ νωρίς, αλλά και για τα φοιτητικά χρόνια στην χώρα μας, όπου ήρθε με υποτροφία για να σπουδάσει Αρχαιολογία, όντας, όπως είπε, ο πρώτος Αφγανός φοιτητής στην Ελλάδα.
Ο κ. Σουλτάν μίλησε για τη σχέση του με τον μεγάλο αρχαιολόγο και καθηγητή του, Μανόλη Ανδρόνικο αλλά και την καταλυτική επίδραση του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον αφγανικό πολιτισμό, όπου άφησε ανεξίτηλα τα σημάδια του ελληνικού πολιτισμού με τις πόλεις που δημιούργησε εκεί.
Χαρακτηριστικά ανάφερε ότι το χαρτονόμισμα του Αφγανιστάν, το αφγκανί, αναγράφει το όνομα του Βασιλέως Ευκρατίδου και προέρχεται από το νόμισμα των ελληνιστικών χρόνων, που βρέθηκε στην Μπουχάρα του Ουζμπεκιστάν.
Η βούλησή του σήμερα δεν είναι άλλη από το να διατηρήσει, αλλά και να διασώσει τις αξίες του αφγανικού πολιτισμού, που οι Ταλιμπάν με βανδαλισμούς κατά των αρχαίων μνημείων πολιτισμού και των μουσείων στην χώρα τους, έδειξαν ότι ήθελαν να σβήσουν τον πολιτισμό της χώρας αυτής. Ο Αφγανός πρέσβης θέλησε να τονίσει τα όσα ενώνουν την Ελλάδα και το Αφγανιστάν και να συνεχίσει την προσπάθειά του για να αποδείξει ότι οι δύο χώρες έχουν πολλά κοινά στον πολιτισμό τους και να δημιουργήσει γέφυρα επικοινωνίας και συνεργασίας επισημαίνοντας πως το Αφγανιστάν δεν είναι μόνο οι μετανάστες και οι Ταλιμπάν αλλά μια χώρα με σπουδαίο πολιτισμό, κουλτούρα και ιστορία.
Μιλώντας για τις ομοιότητες των δύο πολιτισμών, ο Ομάρ Σουλτάν αναφέρθηκε σε ευρήματα που δείχνουν τον Ηρακλή ως προστάτη του Βούδα και τον Μέγα Αλέξανδρο στα νομίσματα του Αφγανιστάν «Όταν ήρθε ο Μέγας Αλέξανδρος στο Αφγανιστάν, εμείς δεν είχαμε ούτε νόμισμα ούτε χαρτονόμισμα και υπήρχε μια ανταλλαγή προϊόντων. Κάποιος για παράδειγμα έδινε λαδί και έπαιρνε κάτι άλλο. Υπάρχει νόμισμα τώρα και χαρτονόμισμα στο Αφγανιστάν από παλιά, αλλά εμείς ακόμα κρατάμε το νόμισμα του Βασιλέως Μεγάλου Ευκρατίδου. Αυτό έχει μεγάλη σημασία βέβαια για τον πολιτισμό του Αφγανιστάν. Έχει το μεγαλύτερο γυμνάσιο, νεκροταφεία, δηλαδή δείχνει ότι αυτά τα πράγματα όλα είναι ελληνιστικής εποχής. Βέβαια ακόμα πιο παλιά να πάμε, ο Αλέξανδρος ήρθε μεταξύ 4ου-3ου αιώνα π.Χ. Ακόμα όμως και στον 3ο μ.Χ. η βουδιστική τέχνη, που ήταν στο Αφγανιστάν, έχει επίδραση από τον ελληνικό πολιτισμό. Εγώ έκανα ανασκαφές εκεί και βρήκα στα Χαντά, μια πόλη, ένα βούδα και ο Ηρακλής επιτραπέζιος τον φυλάει και σε ένα άλλο είναι ο Μέγας Αλέξανδρος. Τόσο μεγάλη επίδραση έχει ο ελληνικός πολιτισμός στο Αφγανιστάν. Σήμερα, ας πούμε στην Καμπούλ, αν θα πάτε, παντού γράφει Ελληνικό Φαρμακείο, δηλαδή αυτά τα βοτάνια, όπως για παράδειγμα το σκόρδο και άλλα τέτοια πράσινα, εμείς τα λέμε στο Αφγανιστάν ελληνικά φάρμακα. Έχουμε το Ελληνικό Φαρμακείο. Βέβαια υπάρχουν χρυσοί θησαυροί στο Αφγανιστάν. Στις ανασκαφές που έκανε ο Στεργιανίδης, ένας ελληνορώσος, τα πάντα είναι ελληνιστικά και πολλά από αυτά τα ευρήματα φιλοξενούνται στα μουσεία του Αφγανιστάν.
Βέβαια ο κόσμος του Αφγανιστάν τον Αλέξανδρο, τον θεωρούν κάτι παραπάνω από ήρωα» τόνισε και πρόσθεσε αναφερόμενος στην αγάπη του για την Ελλάδα ότι «επειδή σπούδασα Αρχαιολογία και πάντοτε μου άρεσε η Αρχαιολογία. Επέστρεψα το 1978 στην Ελλάδα, όταν έγινε η εισβολή των Ρώσων στο Αφγανιστάν. Κάποια στιγμή ενώ ήμουν με την γυναίκα μου στην Ακρόπολη , εκείνη μου είπε ότι ήταν έγκυος. Εγώ της είπα αμέσως ότι αν το παιδί είναι αγόρι θα το ονομάσουμε Αλέξανδρο, άμα είναι κόρη θα την ονομάσουμε Αθηνά. Και βέβαια ήταν αγόρι και τον ονομάσαμε Αλέξανδρο».
Ερωτώμενος για τις φθορές που προκάλεσαν στα μουσεία και τα αρχαιολογικά μνημεία οι Ταλιμπάν, απάντησε πως στην πλειοψηφία τους αυτές έχουν αποκατασταθεί, ενώ ο Ομάρ Σουλτάν έκανε αναφορά στους βούδες που βομβάρδισαν οι Ταλιμπάν, υποστηρίζοντας πως θα πρέπει να μείνουν ως έχουν για να θυμούνται οι Αφγανοί και αυτές τις μαύρες μέρες της ιστορίας τους.
«Οι Ταλιμπάν βέβαια στα μουσείο προκάλεσαν μεγάλη ζημιά. Οι καταστροφές όμως αποκαταστάθηκαν. Το μοναδικό που δεν το φτιάχνουν και εγώ δεν νομίζω ότι πρέπει να το φτιάξουν, είναι οι βούδες της Μπαμιγιάν. Για μένα δεν θα έχει αξία αν το χτίσουν τώρα. Έχει αξία ότι ακόμα δείχνει στους Αφγανούς, ότι είχαμε μία σκοτεινή περίοδο της ιστορίας που την κατέστρεψαν οι Ταλιμπάν».
Ο Ομάρ Σουλτάν χαρακτήρισε την Ελλάδα δεύτερη πατρίδα του: «Όταν ήρθα στην Ελλάδα, βέβαια, ήμουν ο μοναδικός Αφγανός φοιτητής που είχα έρθει με υποτροφία για να σπουδάσω αρχαιολογία. Όπως ξέρετε τα φοιτητικά χρόνια είναι τα καλύτερα της ζωής. Είχα καθηγητή τον Μανόλη Ανδρόνικο και έκανα και πολλούς καλούς φίλους. Τον κ. Βενιζέλο με τον οποίο κάναμε παρέα, τον Χρήστο Μιμή και άλλους. Όλους τους αγαπάω και εκείνοι με αγαπούσανε. Η Ελλάδα πολύ με αρέσει. Για εμένα είναι σαν δεύτερη πατρίδα μου» και κατέληξε τονίζοντας ότι θα συνεχίσει την προσπάθειά του για να αναδείξει τις «κοινές ρίζες» των δύο λαών.