Περιορισμένο είναι το αγοραστικό ενδιαφέρον αλλά και τα χρήματα που αφιερώνουν οι τουρίστες για τις αγορές τους από τα εμπορικά καταστήματα της πόλης, διαψεύδοντας έτσι τις προσδοκίες των επιχειρηματιών που είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους για αύξηση της κίνησης και του τζίρου τους στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Οι όποιες προβλέψεις για μια καλή τουριστική περίοδο που θα συνέβαλλε στην τόνωση της τοπικής αγοράς, τουλάχιστον προς το παρόν, δεν δείχνουν να επαληθεύονται.
Οι περισσότεροι έμποροι δηλώνουν δυσαρεστημένοι από την υποτονική αγοραστική κίνηση και το ενδιαφέρον των τουριστών, ενώ επισημαίνουν και τον προβληματισμό τους για την τακτική τους να ζητούν εκπτώσεις ακόμα και σε χαμηλού κόστους προϊόντα. Οι τιμές στην αγορά είναι προσιτές υποστηρίζουν, παρόλα αυτά η ανταπόκριση είναι ανησυχητικά χαμηλή, χωρίς σημάδια βελτίωσης.
Ανήσυχος εμφανίστηκε ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μανώλης Σταματογιαννάκης, ο οποίος εκτιμά ότι βάσει των μέχρι τώρα δεδομένων η τουριστική σεζόν δεν αναμένεται να ανακάμψει. Σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο κ. Σταματογιαννάκης επεσήμανε ότι «η δυναμική σεζόν που προδιαγράφονταν από τους τουριστικούς πράκτορες, τελικά ήταν κενό γράμμα» και συνέχισε προβλέποντας πως η αγοραστική κίνηση θα συνεχίσει να κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα για το υπόλοιπο της τουριστικής περιόδου. Συγκρίνοντας τη φετινή περίοδο με αντίστοιχες περιόδους προηγούμενων χρόνων, ο ίδιος τόνισε, ότι «η πτώση τον Μάιο κυμαίνεται στο ποσοστό του 20 % με 30%, οδηγώντας τους καταστηματάρχες σε οικονομικό αδιέξοδο».
Σχολιάζοντας περαιτέρω το κλίμα που επικρατεί στην αγορά ο κ. Σταματογιαννάκης εκτίμησε ότι η μόνιμη οικονομική ύφεση θα οδηγήσει σε ακόμα περισσότερα λουκέτα στην αγορά.
Ειδικότερα δήλωσε: «είναι πολύ δύσκολη η θέση του μικρομεσαίου επιχειρηματία στη σημερινή οικονομική κατάσταση. Λίγοι θα είναι οι έμποροι που τελικά θα μπορέσουν να αντέξουν να κρατήσουν ανοιχτά τα καταστήματά τους, αν θα συνεχιστεί η παρούσα δυσάρεστη εικόνα. Είναι ενδεικτικό ότι πολλά καταστήματα κλείνουν μεσούσης της τουριστικής περιόδου, που υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να καλύπτουν το χαμένο έδαφος της προηγούμενης περιόδου. Αυτό βέβαια προδίδει τη μεγάλη ύφεση στην οποία βρίσκεται η οικονομία και που φέρνει τους επιχειρηματίες σε πολύ δύσκολη θέση».
Αναφορικά με την τακτική των τουριστών να ζητούν εκπτώσεις ακόμα και σε προϊόντα προσφορών, δήλωσε ότι οι καλοκαιρινοί επισκέπτες της πόλης έχουν περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες που περιορίζονται στην κάλυψη των βασικών τους αναγκών, κυρίως στέγασης και σίτισης, χωρίς να έχουν περιθώριο για αγορές άλλων ειδών.
Την ίδια απογοήτευση για τη διάψευση των προσδοκιών, σύμφωνα με τις οποίες ο τζίρος της καλοκαιρινής περιόδου θα μπορούσε να καλύψει μέρος των απωλειών της προηγούμενης περιόδου, εξέφρασαν στην εφημερίδα επιχειρηματίες και εργαζόμενοι σε εμπορικά καταστήματα της πόλης.
Κάνοντας λόγο για μια πολύ δύσκολη για τους καταστηματάρχες καλοκαιρινή σεζόν, η κυρία Θεανώ Βαλασάκη, ιδιοκτήτρια καταστήματος υπόδησης, δήλωσε πως η τουριστική κίνηση κυμαίνεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. «Το καλοκαίρι πάντα όλοι οι επιχειρηματίες στοχεύουμε στον τουρισμό για να ανακάμψουμε οικονομικά, φέτος όμως η τουριστική κίνηση είναι πάρα πολύ υποτονική. Οι τουρίστες είναι ελάχιστοι σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και τελείως αδιάφοροι στο να αγοράσουν από τα καταστήματα, στα οποία μπαίνουν μόνο για να χαζέψουν. Ακόμα και τις ελάχιστες φορές που ψωνίζουν, επιλέγουν ό,τι πιο οικονομικό βρουν, συνήθως από τις προσφορές και πάντα ανεξάρτητα από την τιμή κάνουν και παζάρια. Κάθε χρόνο υπάρχει μια κάμψη και στον αριθμό των τουριστών και στα χρήματα που ξοδεύουν για ψώνια από την τοπική αγορά. Μέχρι το 2010 τα πράγματα ήταν καλά αλλά φέτος βλέπω μια μείωση της τάξης του 50% σε σχέση με πέρυσι. Τα πράγματα είναι πραγματικά πολύ δύσκολά για όλους τους επιχειρηματίες, όμως όσοι μπορούν συνεχίζουν την προσπάθειά τους μέχρι το σημείο που αντέχουν να ανταπεξέρχονται στα λειτουργικά έξοδα των καταστημάτων τους» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Την ίδια εικόνα μεταφέρει στην εφημερίδα με δηλώσεις της και η Χαρά Παππά, εργαζόμενη σε κατάστημα ένδυσης. Αν και διαπιστώνει μια μικρή άνοδο της αγοραστικής ζήτησης, η οποία οφείλεται στις αγορές των επισκεπτών του Ρεθύμνου, εντούτοις τονίζει ότι μετά από μεγάλη σκέψη καταλήγουν στο ταμείο, συνήθως ζητώντας χαμηλότερες από το αναγραφόμενο τιμές. «Σίγουρα η κίνηση έχει ανέβει σε σχέση με τον χειμώνα, όμως οι τουρίστες που έχουν έρθει προς το παρόν δεν είναι καταναλωτικοί. Ακόμα και αν θα μπουν στο μαγαζί θα ρίξουν μια ματιά και θα φύγουν. Δεν μπαίνουν εύκολα στη διαδικασία να αγοράσουν. Συνήθως θα έρθουν στο κατάστημα και δύο και τρείς φορές για να καταλήξουν να το αγοράσουν μετά από μεγάλη έρευνα αγοράς και μετά από πολλά παζάρια γα την τελική τιμή», δήλωσε.
Τέλος, η Στέλλα Τσιπλάκη, εργαζόμενη σε κατάστημα το οποίο μάλιστα κατεβάζει σύντομα τα ρολά και διαθέτει τα προϊόντα του στην μισή τιμή, επισημαίνει ότι ούτε και οι εκπτώσεις 50% αποτελούν θέλγητρο για τους τουρίστες. «Η κίνηση είναι πολύ περιορισμένη ακόμα και οι τουρίστες είναι πολύ μαγκωμένοι. Φανταστείτε ότι το δικό μας κατάστημα κλείνει και όλα μας τα ειδή πωλούνται με έκπτωση 50%, όμως ακόμα και με αυτές τις τιμές είναι διστακτικοί και δύσκολα αγοράζουν. Ακόμα και στις χαμηλότερες τιμές κάνουν παζάρια και όπως γίνεται αντιληπτό όλοι είναι προβληματισμένοι. Τουλάχιστον αυτό διαπιστώνω και από τους υπόλοιπους καταστηματάρχες οι οποίοι μιλάνε για μια τρομερή πτώση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Κάθε πέρυσι και καλύτερα λένε όλοι σχολιάζοντας τις δυσκολίες αυτής της κατάστασης», τόνισε μιλώντας στα «Ρ.Ν.».