«Πάγωσε» η μεταφορά των νέων αρμοδιοτήτων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας, με πράξη νομοθετικού περιεχομένου που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Με βάση τον «Καλλικράτη», από την 1-1-2013 οι Δήμοι θα επιβαρύνονταν με 85 πρόσθετες αρμοδιότητες που αφορούν τους τομείς Γεωργίας, Κτηνοτροφίας, Αλιείας, Δημόσιας Υγείας και Προστασίας του Περιβάλλοντος, τον τομέα των πολεοδομικών εφαρμογών, τον αναπτυξιακό τομέα, τη λειτουργική υποστήριξη των σχολικών δομών, καθώς και τον τομέα της εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων.
Ωστόσο, με νέα πράξη νομοθετικού περιεχομένου αναστέλλεται η εφαρμογή των διατάξεων του «Καλλικράτη» που επρόκειτο να ασκήσουν οι ΟΤΑ από την 1η Ιανουαρίου 2013 και στο εξής για να αποδοθούν αυτές οι αρμοδιότητες θα πρέπει να προηγηθούν κοινές υπουργικές αποφάσεις.
Με αυτό τον τρόπο το κεντρικό κράτος έκανε δεκτό το αίτημα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) που επανειλημμένα είχε ταχθεί κατά της μεταφοράς επιπλέον αρμοδιοτήτων στους ΟΤΑ χωρίς την αντίστοιχη «μεταφορά» κρατικών πόρων αλλά και προσωπικού για την άσκηση των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων. Άλλωστε, η ΚΕΔΕ είχε επισημάνει ότι σκόπευε να προσφύγει δικαστικά κατά των επιπλέον αρμοδιοτήτων που μεταφέρονται στους δήμους με το νέο έτος χωρίς επιπλέον πόρους, κάνοντας χρήση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία αναγνωρίσθηκε στον δήμο Ηρακλείου το δικαίωμα να μην αποδεχθεί αρμοδιότητες για τις οποίες δεν είχαν μεταβιβασθεί πόροι.
Συνολικά, λόγω της εφαρμογής του «Καλλικράτη» στους δήμους μεταφέρονται από τις πρώην Νομαρχίες συνολικά περίπου 200 αρμοδιότητες σε δύο δόσεις. Το πρώτο πακέτο μεταφέρθηκε την 1-1-2011 και το δεύτερο είχε προβλεφθεί να μεταφερθεί στην αρχή του 2013, προκαλώντας στις δημοτικές αρχές έναν ακόμα «πονοκέφαλο», καθώς καλούνταν να τις υλοποιήσουν με λιγότερα χρήματα και μειωμένο προσωπικό χωρίς, μάλιστα, να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν προσλήψεις.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 1 της σχετικής Πράξης (ΦΕΚ 256/31.12.12) ορίζεται:
«Ζητήματα αρμοδιοτήτων των άρθρων 94, 95 και 204 του ν. 3852/2010.
1. Ο χρόνος έναρξης άσκησης από τους δήμους των αρμοδιοτήτων των άρθρων 94 και 204 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), που τους μεταβιβάζονται στο πλαίσιο των οριζομένων στη περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 95 και στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 206 του ιδίου νόμου, κατά τη διάρκεια εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016, ως ισχύει, καθορίζεται αναλόγως με σχετικές αποφάσεις του υπουργού Εσωτερικών και του υπουργού Οικονομικών σε ζητήματα αρμοδιότητάς του, καθώς και κάθε άλλου καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, όπου συντρέχει περίπτωση, έπειτα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ).
Με τις αποφάσεις αυτές, ρυθμίζονται και ζητήματα μεταφοράς προσωπικού και απόδοσης των ανάλογων οικονομικών πόρων, που απαιτούνται για την άσκηση των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζονται στους δήμους, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο ειδικό, τεχνικό, λεπτομερειακό ζήτημα.
2. Με όμοιες αποφάσεις του υπουργού Εσωτερικών, καθορίζεται αναλόγως ο χρόνος έναρξης άσκησης από τους δήμους των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάστηκαν σε αυτούς στο πλαίσιο των οριζομένων στην περ. α, της παρ. 1, του άρθρου 95 του ν.3852/ 2010, για τις οποίες παρέχεται διοικητική υποστήριξη.
Μέχρι την έκδοση των σχετικών αποφάσεων, συνεχίζουν να έχουν εφαρμογή οι ρυθμίσεις των παρ. 2, 3 και 4 και της περ. α’ της παρ. 6 του άρθρου 95 και του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 206 του ανωτέρω νόμου, κατά παρέκκλιση της προβλεπόμενης σε αυτά σχετικής προθεσμίας».
Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες από τις αρμοδιότητες που προβλεπόταν να μεταφερθούν στους ΟΤΑ από την Πρωτοχρονιά, αλλά αναστέλλεται η εφαρμογή τους μέχρι να εκδοθεί σχετική ΚΥΑ:
– Η διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων, προκειμένου να διαπιστωθεί η ποιότητα των χαλύβων οπλισμού σκυροδέματος.
– Η διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων, προκειμένου να διαπιστωθεί η ποιότητα των προϊόντων τσιμέντου.
– Η χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας στεγνοκαθαριστηρίων, πλυντηρίων ρούχων, σιδηρωτηρίων ρούχων και ταπητοκαθαριστηρίων.
– Η χορήγηση των αδειών παραγωγών και η θεώρησή τους από τον οικείο δήμο, όπου ο παραγωγός κατοικεί.
– Η συνδρομή στο έργο του Ε.Φ.Ε.Τ. και η διενέργεια ελέγχων ή άλλων πράξεων, που ζητούν τα εντεταλμένα όργανα του Ε.Φ.Ε.Τ. και σύμφωνα με τις οδηγίες τους.
– Η χορήγηση αδειών άσκησης επαγγέλματος τεχνιτών επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων.
– Η χορήγηση, ανανέωση, ανάκληση και αφαίρεση αδειών εκγυμναστών, καθώς και ίδρυσης και λειτουργίας σχολών υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.
– Η έκδοση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων και λοιπών συναφών εγκαταστάσεων, καθώς και η διενέργεια επιθεωρήσεων και ηλεκτρολογικών ελέγχων.
– Η χορήγηση εξουσιοδοτήσεων σε συνεργεία συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων για διάθεση Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων (Κ.Ε.Κ.), καθώς και η παρακολούθηση και ο έλεγχος των Κέντρων Ελέγχου Καυσαερίων.
– Η χορήγηση άδειας λειτουργίας ιδιωτικών επιχειρήσεων περίθαλψης ηλικιωμένων ή ατόμων που πάσχουν ανίατα από κινητική αναπηρία.
– Η επιβολή κυρώσεων σε ιατρούς, οι οποίοι πωλούν φάρμακα χωρίς άδεια, καθώς και σε βάρος ιατρών και φαρμακοποιών για κατοχή ή πώληση δειγμάτων φαρμάκων.
– Η οργάνωση αυτοτελώς ή σε συνεργασία με τις αντίστοιχες περιφερειακές υπηρεσίες ειδικών προγραμμάτων για την προστασία και προαγωγή της Δημόσιας Υγείας.
– Ο ορισμός ελεγκτή ιατρού Ο.ΓΑ για τα Ν.Π.Δ.Δ. του Νομού.
– Η παροχή γνωμάτευσης από τον αρμόδιο κτηνίατρο για υγειονομική καταλληλότητα των ζώων όταν πρόκειται για πλανόδια έκθεση ζώων.
– Η σύνδεση αγροτικής παραγωγής και τουριστικής ανάπτυξης.
– Η προώθηση προγραμμάτων εγκατάστασης νέων αγροτών.
– Η εκτίμηση και παρακολούθηση της γεωργικής και κτηνοτροφικής παραγωγής ως και των απολαμβανομένων υπό των παραγωγών τιμών γεωργικών προϊόντων.
– Η παρακολούθηση της πορείας των αγορών των γεωργικών προϊόντων και λήψη αντιπροσωπευτικών τιμών.
– Η ενημέρωση του αγροτικού πληθυσμού για τις βελτιωμένες μεθόδους παραγωγής και οργάνωσης των εκμεταλλεύσεων για την αντιμετώπιση των τεχνικών, οικονομικών και διαρθρωτικών προβλημάτων στο πλαίσιο των προγραμμάτων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
– Η ευρύτερη διάδοση στον αγροτικό κόσμο, μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων, γνώσεων για την εφαρμογή βελτιωμένων μεθόδων καλλιέργειας.
– Η καλύτερη οργάνωση των γεωργικών εκμεταλλεύσεων στο πλαίσιο σχεδίων βελτίωσης.
– Η χορήγηση άδειας για τη λειτουργία κτηνιατρικού γραφείου για τα παραγωγικά ζώα, καθώς και ειδικής άδειας για αποθήκευση φαρμακευτικών προϊόντων.
– Η εφαρμογή και ο έλεγχος του συστήματος αναγνώρισης και καταγραφής του ζωικού κεφαλαίου του δήμου (ενώτια για την ατομική αναγνώριση των ζώων, ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων, διαβατήρια ζώων, τήρηση ατομικών μητρώων).
– Η χορήγηση αδειών λειτουργίας καταστημάτων διατήρησης, εμπορίας και διακίνησης ζώων.
– Η παροχή γνωμάτευσης για υγειονομική καταλληλότητα των ζώων, όταν πρόκειται για πλανόδια έκθεση ζώων.
– Η χορήγηση αδειών για την ίδρυση και λειτουργία κτηνοπτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
– Η χορήγηση αδειών, ανανέωσης, ανάκλησης και μεταβίβασης λειτουργίας καταστημάτων λιανικής πώλησης κτηνιατρικών και αγροτικών φαρμακευτικών προϊόντων.
– Η χορήγηση αδειών λειτουργίας και η εποπτεία των ιδιωτικών κτηνιατρείων, κλινικών ιατρείων.
– Η άσκηση εποπτείας και ελέγχου στον τομέα της αλιείας στην περιοχή δικαιοδοσίας του δήμου.
– Η εκμίσθωση δημοτικών εκτάσεων γης για βιομηχανικούς ή βιοτεχνικούς σκοπούς, κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, εγκαταστάσεις θερμοκηπίων και για μονάδες στους τομείς αλιείας.
– Η διοργάνωση ενημερωτικών συναντήσεων με αλιείς, υδατοκαλλιεργητές και γενικά εργαζόμενους σε επιχειρήσεις του αλιευτικού τομέα.
– Η έγκριση της χορήγησης από τις αρμόδιες Αρχές, αδειών απόπλου στα αλιευτικά σκάφη για τη διενέργεια αλιείας στα διεθνή ύδατα και η ανάκληση της έγκρισης αυτής.
– Η απόφαση διάθεσης σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε ερευνητικά ιδρύματα ή σε νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα των πλωτών μέσων, εργαλείων και λοιπού εξοπλισμού που δημεύτηκε, εφόσον δεν έχει πλειστηριασθεί.
– Η αντιμετώπιση θεμάτων και η εισήγηση μέτρων που αφορούν τη διακίνηση, μεταποίηση, τυποποίηση, συντήρηση και εμπορία των αλιευτικών προϊόντων σε συνεργασία με αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς.
– Η χορήγηση επαγγελματικής άδειας αλιείας.
– Η άδεια μεταβίβασης κυριότητας επαγγελματικής άδειας αλιείας σκάφους.
– Ο καθορισμός της διάρκειας, έναρξης και λήξης της απαγορευτικής περιόδου αλιείας στους ποταμούς χωρικής αρμοδιότητας του οικείου δήμου.
– Η γνωμοδότηση για την παραχώρηση, μίσθωση και αναμίσθωση υδάτινων εκτάσεων για την ίδρυση, επέκταση και μετεγκατάσταση μονάδων υδατοκαλλιέργειας εντατικής ή ημιεντατικής μορφής των ιχθυοτρόφων υδάτων, καθώς και για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας τους.