Χρήματα για τα φροντιστήρια προετοιμασίας, για τα σχολικά μαθήματα αλλά και για τις ξένες γλώσσες, ποσά για τα βιβλία και τα βοηθήματα, χρήματα για τις σπουδές του παιδιών στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, μαθήματα ηλεκτρονικού υπολογιστή, συνεπάγονται περισσότερα από 2,5 δισ. ευρώ ετησίως. Αυτό είναι το ποσό που δίδει κάθε χρόνο η ελληνική οικογένεια για παροχές στο παιδί, για τις οποίες το ελληνικό σχολείο δεν κρίνεται ικανοποιητικό. Εάν στο ποσό αυτό προστεθούν τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, η ιδιωτική δαπάνη φτάνει τα 3.305.269.491 ευρώ ετησίως. Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έκθεση για την εκπαίδευση 2017-18 του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ).
Σύμφωνα με την έκθεση οι συνολικές δαπάνες για την εκπαίδευση το 2015 φθάνουν τα 8,8 δισ. ευρώ. Το 62,8%, δηλαδή 5,5 δισ. ευρώ, αποτελεί τις δημόσιες δαπάνες, ενώ το 37,2%, δηλαδή 3,3 δισ. ευρώ, είναι οι ιδιωτικές δαπάνες.
Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, το 69,5% αφορά τις δημόσιες δαπάνες, ενώ το 30,5% τις ιδιωτικές. Για τη δευτεροβάθμια, το 51,1% είναι δημόσιες δαπάνες και το 48,9% ιδιωτικές.
Στην τριτοβάθμια, το ποσοστό των ιδιωτικών είναι μεγαλύτερο των δημόσιων δαπανών (50,6% και 49,4%, αντίστοιχα).
Εκατομμύρια ευρώ ξοδεύουν οι γονείς σε φροντιστήρια εκπαίδευσης και ιδιαίτερα μαθήματα: το ποσό φτάνει τα 753.633.197 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η οικονομική κρίση δεν οδήγησε σε σημαντική (αναλογικά) συρρίκνωση των σχετικών δαπανών. Αντίθετα, οι γονείς μείωσαν κατά 50% τα έξοδα σε μπέιμπι σίτερ και παιδοκόμους και κατά 35% για αγορά βιβλίων.
Φέτος η έκθεση εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία. Στο ζήτημα της μέριμνας για τα ΑμεΑ, η Ελλάδα βρίσκεται στη χειρότερη κατάταξη της Ευρώπης μαζί με τη Βουλγαρία, την Ιρλανδία και τη Λιθουανία. Σύμφωνα με την έκθεση του ΚΑΝΕΠ, στη χώρα μας 24,9% των ατόμων από 16 ετών και άνω έχουν κριθεί ως άτομα με περιορισμό δραστηριοτήτων ή αναπηρία. Άρα σε απόλυτους αριθμούς τα ΑμεΑ είναι περίπου 2,5 εκατομμύρια. Εξ αυτών το 51,9% αντιμετωπίζει τον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Στο εκπαιδευτικό σύστημα, το 58,6% αποφοιτά από το γυμνάσιο, ενώ το ποσοστό των αποφοίτων λυκείου και μεταλυκειακών βαθμίδων περιορίζεται στο 29,8%. Το ποσοστό συρρικνώνεται δραματικά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς μόλις το 11,6% εξ αυτών καταφέρνει να την ολοκληρώσει. Άλλωστε, παρατηρείται ότι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καταγράφεται η χαμηλότερη προσαρμογή στις ανάγκες των ΑμεΑ (π.χ. υποδομές, προγράμματα σπουδών). Ως προς την εξεύρεση εργασίας, 35,5% απασχολούνται· το ποσοστό είναι μάλλον υψηλότερο, καθώς η τελευταία καταγραφή αφορά μετρήσεις του 2011. Οι περισσότεροι κάνουν χειρωνακτικές εργασίες ή απασχολούνται σε οικογενειακή επιχείρηση.