Το ΚΞΓ Λίλιαν Πατσουράκη Γιαννουλάτου, αφιέρωσε τον Μάρτιο στην ενημέρωση των μαθητών του με μια σειρά εργασιών κατά του σχολικού, και όχι μόνο, εκφοβισμού. Στόχος ήταν να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά όσο πιο παραστατικά γίνεται τις αρνητικές επιπτώσεις του.
Μετά από μια εκτενή έρευνα στο διαδίκτυο σε επιλεγμένες εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, καταλήξαμε σε 6 διαφορετικού τύπου εργασίες, ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο των μαθητών:
Η πρώτη εργασία- project είχε τίτλο «Wrinkled Wanda» και ολοκληρώθηκε σε 5 στάδια:
1. Σχεδιάζουμε το περίγραμμα των μαθητών σε χαρτί.
2. Συζητάμε και καταγράφουμε τις μορφές εκφοβισμού: λεκτικός, σωματικός, κοινωνικός, ηλεκτρονικός.
3. Γράφουμε στο περίγραμμα – φιγούρα άσχημες, υβριστικές λέξεις.
4. Τσαλακώνουμε τη χάρτινη φιγούρα και συζητάμε για τις επιπτώσεις που έχουν τα άσχημα λόγια στην ψυχική υγεία των παιδιών.
5. Παίρνουμε άλλες χάρτινες φιγούρες και γράφουμε όμορφα λόγια, λόγια αγάπης, λόγια θαυμασμού! Αμέσως το χαρτί ζωντανεύει, χρώματα παντού και η αγάπη που δείχνουμε το μεταμορφώνει! Πόσο μάλλον τον άνθρωπο!
H δεύτερη εργασία είχε τίτλο «A friendly letter»
Όταν οι άλλοι πιστεύουν σε μας, όταν έχουμε αυτοεκτίμηση, όταν ξέρουμε ότι ο κάθε άνθρωπος έχει και κάτι καλό μέσα του και ψάξουμε να το βρούμε, οι σχέσεις μεταξύ των μελών μιας κοινωνίας γίνονται δυνατότερες, υπάρχει αλληλοεκτίμηση. Και η τάξη μας, το σχολείο είναι μια μικρή κοινωνία στην οποία πρέπει να καλλιεργηθούν τέτοιες σχέσεις για να εξαφανιστεί το φαινόμενο του εκφοβισμού. Βρίσκουμε τα καλά χαρακτηριστικά των συμμαθητών μας και γράφουμε γράμματα που συγκινούν και θα συντροφεύουν τους μαθητές μας μέχρι τα βαθιά γεράματα!
3η εργασία: «Antibullying flags»
Οι σημαίες των μικρών μαθητών μας με μηνύματα ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό, κυματίζουν περήφανα στην είσοδο του κέντρου μας.
4η εργασία: «30 grateful», κράτησε ένα μήνα
Όταν είσαι ευχαριστημένος από απλά μικρά καθημερινά πράγματα, δεν έχεις ανάγκη να χρησιμοποιήσεις την βία για να επιβληθείς και να αισθανθείς καλύτερα. Γράφουμε για κάθε μέρα του μήνα πράγματα, καταστάσεις, πρόσωπα που μας κάνουν να αισθανόμαστε ευγνώμονες και δίνουμε αξία στις μικρές χαρές της ζωής!
5η εργασία: παρακολούθηση μιας μικρής ταινίας, μέσα από μια εκπαιδευτική ιστοσελίδα για μαθητές που μαθαίνουν αγγλικά. Δόθηκε το ερέθισμα στους μαθητές να μιλήσουν για τον εκφοβισμό, να συμπληρώσουν ένα ποίημα, να καταλάβουν τη σημασία των λέξεων στις σχέσεις των ανθρώπων, να κάνουν γραπτή εργασία με την φράση ‘Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me’.
Η τελευταία εργασία περιελάμβανε επιτραπέζια παιχνίδια για την εμπέδωση των διαφορετικών μορφών σχολικού εκφοβισμού και δημιουργία αφισών.
Στους μαθητές δόθηκαν μικρές ταυτότητες με τον τίτλο Take a stand together- Bullying no way!- Παίρνουμε θέση μαζί ενάντια στον κάθε είδους εκφοβισμό – με οδηγίες στ’ αγγλικά για μια πρώτη αντιμετώπιση καταστάσεων σχολικού εκφοβισμού, ενώ μοιράστηκαν σε όλους ενημερωτικά φυλλάδια και αφίσες προσφορά του εκδοτικού οίκου Burlington Books με οδηγίες για παιδιά και γονείς. Όπως αναφέρεται λοιπόν, σύμφωνα με τις πηγές που χρησιμοποιήθηκαν «Η κακοποίηση του παιδιού στο σχολείο και στην οικογένεια», Πρεκατέ Β., Ιατρικές εκδόσεις Βήτα, 2008:
– Φροντίζουμε για την ασφάλεια των άλλων παιδιών!
– Μιλάμε με καλά λόγια για τους συμμαθητές μας! Σεβόμαστε τα πράγματά τους!
– Είμαστε όλοι διαφορετικοί κι είμαστε όλοι ίσοι!
– Φερόμαστε όπως θα θέλαμε να μας φέρονται!
– Είμαστε φιλικοί κι ευγενικοί με όλους!
-·Ακούμε τα προβλήματα των συμμαθητών μας και τους βοηθούμε να τα λύσουν!
Kέντρο Ξένων Γλωσσών Λίλιαν Πατσουράκη -Γιαννουλάτου