«Παγωμένη» είναι η αγορά σε ολόκληρη την Κρήτη ειδικά το μήνα Φεβρουάριο, ο οποίος χαρακτηρίστηκε ως ένας από τους χειρότερους μήνες των τελευταίων ετών. Η πολιτική αβεβαιότητα και η περίοδος των διαπραγματεύσεων με τους ευρωπαίους εταίρους φαίνεται να συνέργησαν στην επιδείνωση της ήδη αρνητικής εικόνας που υπήρχε ούτως ή άλλως, λόγω της οικονομικής κρίσης.
Οι απόψεις παραγόντων της αγοράς και από τους τέσσερις Νομούς του νησιού ταυτίζονται, αφού η υποτονική κίνηση και οι χαμηλοί τζίροι αποτελούν κοινό χαρακτηριστικό. Η μόνη κίνηση που παρατηρήθηκε στους εμπορικούς δρόμους ήταν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων σε καταστήματα ένδυσης κα υπόδησης, ωστόσο σε καμία περίπτωση αυτή δεν συνοδεύτηκε από εκτεταμένες αγορές, αφού στην πλειοψηφία τους οι καταναλωτές ήταν επιφυλακτικοί και συγκρατημένοι και περιορίστηκαν στα άκρως απαραίτητα.
Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες ούτε τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων σε ρούχα και παπούτσια που ξεπερνούσαν το 60%, «συγκίνησαν» τους καταναλωτές. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της εμπορικής κίνησης ο τζίρος των καταστημάτων -την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων- έχει συρρικνωθεί καταγράφοντας πτώση που φτάνει το 20%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, όπου ήδη τα έσοδα των εμπορικών επιχειρήσεων είχαν μειωθεί κατά 40%.
Ανήσυχοι και προβληματισμένοι εμφανίζονται οι έμποροι, καθώς όπως υποστηρίζουν εκτός από το μειωμένο εισόδημα των καταναλωτών, τις οικονομικές δυσκολίες, που ήδη αντιμετωπίζουν και την περιορισμένη αγοραστική δυνατότητα που διαθέτουν πλέον, τα πράγματα είναι εξαιρετικά δύσκολα και για τους ίδιους που με τα δυσκολίας καλύπτουν ακόμα και τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεών τους.
Η κατάσταση αυτή αποτελεί «θηλιά» στο λαιμό για τους επιχειρηματίες, αφού οι περιορισμένες εισπράξεις σε συνδυασμό με την έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης, την σπάνια πια δυνατότητα πληρωμής με επιταγές, την καταβολή του ποσού μετρητοίς στις εταιρίες, την απουσία τραπεζικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων για πωλήσεις με μηνιαίες δόσεις κ.ά., αφαιρούν τη δυνατότητα από τις επιχειρήσεις να πραγματοποιήσουν νέες αγορές από τους προμηθευτές τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, αρκετές τοπικές επιχειρήσεις, να περιορίζουν τα προς πώληση προϊόντα στα απαραίτητα εμπορεύματα, που απαιτούνται για τη λειτουργία ενός καταστήματος, ενώ η έλλειψη εμπορευμάτων και ο περιορισμός του κέρδους λειτουργεί αποτρεπτικά ως προς τις προθέσεις των εμπόρων για προσφορές και μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων, αλλά και για τους καταναλωτές των οποίων οι επιλογές συν τοις άλλοις περιορίζονται.
Αναλυτικότερα :
«Βαρομετρικό χαμηλό» στην αγορά της Κρήτης παρά τις εκπτώσεις
ΜΕΙΩΜΕΝΗ Η ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ
Με αρνητικό πρόσημο για τους εμπόρους λιανικού εμπορίου της Κρήτης αναμένεται να ολοκληρωθεί η εκπτωτική περίοδος, με τον συνολικό τζίρο των επιχειρήσεων να ακολουθεί πτωτική πορεία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι σε ποσοστό που αγγίζει το 20%.
Η αγοραστική κίνηση κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, καθώς από τη μία οι πολιτικές εξελίξεις και η μακρά περίοδος αβεβαιότητας ελέω βουλευτικών εκλογών και από την άλλη η κακοκαιρία που έπληξε δεκάδες περιοχές του νησιού, προκάλεσαν το αίσθημα της επιφυλακτικότητας στις τάξεις των καταναλωτών, εκ των οποίων η πλειονότητα προχώρησε σε διερευνητικές ματιές και λίγοι ήταν εκείνοι οι οποίοι έφθασαν μέχρι το ταμείο.
Παρά το γεγονός ότι οι εκπτώσεις κυμάνθηκαν σε υψηλά επίπεδα με τα ποσοστά τους να ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις και το 60%, οι καταναλωτές δεν έχουν ανταποκριθεί μέχρι και σήμερα στο κάλεσμα των εμπόρων. Η περισσότερη κίνηση καταγράφηκε σε επιχειρήσεις με είδη ένδυσης και υπόδησης αν και στις συγκεκριμένες περιπτώσεις οι περισσότεροι καταναλωτές ήταν φειδωλοί και μετρημένοι στις αγορές τους.
Η πτώση στην αγοραστική κίνηση έρχεται σε μία περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας το κλίμα ύφεσης που κυριαρχεί στο λιανικό εμπόριο έχει επηρεάσει και τη βιωσιμότητα της πλειονότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Άλλωστε δεν ήταν λίγοι οι επιχειρηματίες, οι οποίοι έβλεπαν τις χειμερινές εκπτώσεις ως μία μεγάλη ευκαιρία προκειμένου να ανασάνουν οικονομικά.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης Γιώργο Πολιουδάκη, οι έμποροι μέχρι και τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν έχουν αποκομίσει από την περίοδο των εκπτώσεων τα προσδοκώμενα οφέλη.
«Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία τα οποία έχουμε μέχρι και αυτή την στιγμή στη διάθεσή μας ο τζίρος έχει πέσει πάνω από 20%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Να υπενθυμίσουμε ότι την περυσινή χρονιά ο τζίρος είχε ακολουθήσει πτωτική πορεία σε ποσοστό που άγγιζε το 30% σε σχέση με πρόπερσι. Συμπερασματικά προκύπτει ότι ο τζίρος κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων μειώνεται ειδικά στα χρόνια της κρίσης και της ύφεσης και αυτό είναι ένα μεγάλο και σοβαρό πρόβλημα για τους συναδέρφους.
Οι πολίτες δεν έχουν χρήματα και έχει μειωθεί η αγοραστική τους δύναμη και βέβαια στο κλίμα που είχε διαμορφωθεί στην πολιτική κεντρική σκηνή επηρέασε αρνητικά. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι από την ημέρα που προκηρύχθηκαν οι εκλογές μέχρι και την ημέρα διεξαγωγής τους, η αγορά έχασε περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ τζίρο», επισημαίνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης Γιώργος Πολιουδάκης.
Έμποροι της Κρήτης μιλώντας στην εφημερίδα μας εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την πορεία της αγοραστική κίνησης, ειδικά σε μία περίοδο όπου το λιανικό εμπόριο πλήττεται μέσα σ’ ένα σκηνικό οικονομικής αβεβαιότητας.
«Δυστυχώς η περίοδος των εκπτώσεων δεν κύλησε όπως θα θέλαμε. Από τη μία η κακοκαιρία και από την άλλη οι πολιτικές εξελίξεις έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό το λιανικό εμπόριο. Οι καταναλωτές ήταν φειδωλοί στις αγορές τους και λίγοι ήταν εκείνοι οι οποίοι έφθασαν μέχρι το ταμείο. Σίγουρα οι προσδοκίες μας ήταν ιδιαίτερα υψηλές και ευελπιστούμε σε ανάκαμψη κατά την περίοδο των προσφορών που θα ακολουθήσει», υποστηρίζει ο οικονομικός επόπτης του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Βύρων Δοκιμάκης.
«Οι εκπτώσεις μέχρι και τη δεδομένη χρονική στιγμή κύλησαν σε ήπιους τόνους και όπως φαίνεται επηρεάστηκε η κίνηση από τις εξελίξεις στην κεντρική πολιτική σκηνή. Σίγουρα δεν αποκομίσαμε οφέλη από τη συγκεκριμένη περίοδο και περιμένουμε τους καταναλωτές να ανταποκριθούν στο κάλεσμά μας την περίοδο των προσφορών. Η περίοδος για το λιανικό εμπόριο είναι δύσκολη και κανείς πλέον δεν μπορεί να εγγυηθεί αν οι συνθήκες στο μέλλον θα είναι καλύτερες», επισημαίνει το μέλος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Αλέξης Χουστουλάκης.
«Η περίοδος των εκπτώσεων μας αφήνει μία πικρή γεύση, καθώς ο τζίρος μας δεν αυξήθηκε αφού η πολιτική αβεβαιότητα που επικράτησε το προηγούμενο διάστημα επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την ψυχολογία των καταναλωτών, οι οποίοι αρκέστηκαν στα βασικά. Επηρέασε βέβαια και η κακοκαιρία, η οποία κράτησε τους καταναλωτές στα σπίτια τους», τόνιζε ο έμπορος Βασίλης Καραΐσκος.