Ενάμιση μήνα μετά το πρώτο σχολικό κουδούνι και η κατάσταση στα περισσότερα σχολεία του νομού Ρεθύμνου χαρακτηρίζεται ασφυκτική και εξαιρετικά δύσκολη. Οι ελλείψεις καθηγητών έχουν ως αποτέλεσμα να χάνονται καθημερινά δεκάδες ώρες διδασκαλίας. Μαθητές που θα κληθούν να εξεταστούν σε λίγους μήνες στις πανελλήνιες δεν διδάσκονται καν τα μαθήματα κατεύθυνσης ενώ σε σχολεία της περιφέρειας οι φιλόλογοι, οι μαθηματικοί και οι φυσικοί θεωρούνται πολυτέλεια. Οι μαθητές αντέδρασαν άμεσα βάζοντας λουκέτο στα σχολεία τους, κάνοντας πορεία στους δρόμους της πόλης, ενώ επανειλημμένως και οι καθηγητές διαδήλωσαν διεκδικώντας άμεση κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών με μόνιμους διορισμούς. Οι ίδιοι καθημερινά αναζητούν τρόπους να περιοριστούν τις χαμένες διδακτικές ώρες, όπως για παράδειγμα όταν είναι εφικτό προχωρούν σε συντμήξεις τμημάτων με ότι αυτό συνεπάγεται.
Οι δύο φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών που προηγήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα. Η τοπική διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καλείται να τοποθετήσει τους ελάχιστους καθηγητές ανάλογα με το μέγεθος των αναγκών σε κάθε σχολείο, πράγμα που σημαίνει ότι θα εξακολουθούν να υπάρχουν παιδιά που δεν θα έχουν καθηγητές ακόμα και για τα βασικά τους μαθήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις βασικές ειδικότητες εκπαιδευτικών απαιτούνται ακόμα 25 άτομα ενώ δεκάδες είναι τα κενά στην ειδική αγωγή στα τμήματα ένταξης και παράλληλης στήριξης καθώς επίσης και στους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων.
Οι ετεροχρονισμένες ενέργειες του υπουργείου Παιδείας-τακτική που ακολουθείται τα τελευταία πολλά χρόνια -με εκ των υστέρων προσλήψεις και κάλυψη των κενών θέσεων δεν λύνουν το πρόβλημα που κάθε χρόνο διογκώνεται και τείνει να πάρει ανησυχητικές διαστάσεις. Το πάγωμα των μόνιμων διορισμών τα τελευταία πέντε χρόνια σε συνδυασμό με τη σωρεία συνταξιοδοτήσεων εκπαιδευτικών έχουν αποδυναμώσει τα σχολεία που μέχρι και σήμερα υπολειτουργούν.
Εκπαιδευτικοί και γονείς ενώνουν τις φωνές τους και έχουν προγραμματίσει για τη Δευτέρα συνάντηση στα Ανώγεια όπου θα πραγματοποιήσουν παράσταση διαμαρτυρίας στον περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης, από τον οποίο έχουν ζητήσει συνάντηση προκειμένου από κοινού να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των σχολείων.
Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στις 12 το μεσημέρι ενώ σε αυτή θα συμμετέχουν μαθητές καθώς και ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου. Τα Ανώγεια δεν επιλέχθηκαν τυχαία, αντιθέτως οι εκπαιδευτικοί θέλουν να τονίσουν και να υπογραμμίσουν την υποστελέχωση των επαρχιακών σχολείων, τα οποία όπως τονίζουν οδηγούνται αναπόφευκτα σε λουκέτο, αφού δεν υπάρχουν καθηγητές για να κάνουν μάθημα.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη μέχρι σήμερα θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των προσλήψεων με 14.000 αναπληρωτές.
Επίσης, σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, υπάρχουν πιστώσεις από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και το ΕΣΠΑ που θα επιτρέψουν να φτάσει ο αριθμός των αναπληρωτών τις 19.500. Για τα ειδικά σχολεία είπε ότι φέτος θα γίνουν επιπλέον 1.000 προσλήψεις.
Αναλυτικά…
Πανρεθεμνιώτικη εκπαιδευτική συνάντηση στα Ανώγεια
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΚΕΝΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
• Καθηγητές, γονείς και μαθητές θα συζητήσουν με τον περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης Κρήτης Γιώργο Τερζάκη
Με βασικό αίτημα την κάλυψη όλων των κενών θέσεων στα σχολεία του Ρεθύμνου θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα με πρωτοβουλία της ΕΛΜΕΡ συνάντηση με τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης Γιώργο Τερζάκη. Η συνάντηση έχει προγραμματιστεί για τις 12 το μεσημέρι στα Ανώγεια ενώ παρόντες θα είναι εκπαιδευτικοί από τα επαρχιακά σχολεία του νομού, εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων και των μαθητών καθώς και οι διευθυντής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ρεθύμνου Ανδρέας Ταξάκης.
Εν τω μεταξύ μόλις 25 προσλήψεις έγιναν στα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού την Τετάρτη. Σύμφωνα με τον κ. Ταξάκη πρόκειται γα ένα θεολόγο, δύο φιλολόγους, πέντε μαθηματικούς, δύο φυσικούς, δύο χημικούς και τέσσερις βιολόγους. Επίσης ένας αγγλικών, ένας οικονομολόγος, ένας κοινωνιολόγος, ένας πολιτικός μηχανικός, ένας δασολόγος-γεωπόνος, ένας οικιακής οικονομίας, ένας πολιτικός ΑΣΕΤΕΜ, ένας τεχνολόγος γεωπόνος και ένας ΤΕΙ οχημάτων.
«Θα τοποθετήσουμε τους εκπαιδευτικούς κατά κύριο λόγο στα επαρχιακά σχολεία. Το πρόβλημα όμως δεν λύνεται σε καμιά περίπτωση γιατί χρειαζόμαστε άλλους τόσους για την ομαλή λειτουργία».
ΕΛΜΕΡ: «Δευτέρα 19 Οκτωβρίου-Ημέρα δράσης: Καμιά άλλη ώρα μαθήματος χαμένη»
Η ΕΛΜΕΡ με βασικό σύνθημα «Καμία άλλη ώρα μαθήματος χαμένη» διεκδικεί μόνιμους διορισμούς για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με τα εκπαιδευτικά κενά. Σε σχετική ανακοίνωση της απευθύνει κάλεσμα σε γονείς και εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στην κινητοποίηση της Δευτέρας και χαρακτηριστικά τονίζει:
«Πάνω από ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς παραμένουν δεκάδες τα κενά σε εκπαιδευτικούς που αντιμετωπίζουν τα σχολεία ειδικά στην επαρχία του νομού Ρεθύμνου. Χιλιάδες είναι οι διδακτικές ώρες που χάνονται εβδομαδιαίως σε μαθήματα κατευθύνσεων, ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και στην ειδική αγωγή.
Για την ανάδειξη του σοβαρότατου αυτού ζητήματος μετά από διαβούλευση με τους διευθυντές και εκπροσώπους των σχολείων της επαρχίας, η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου οργανώνει μέρα δράσης με θέμα: «Καμιά άλλη ώρα μαθήματος χαμένη».
Τη Δευτέρα 19 Οκτωβρίου δύο λεωφορεία θα περάσουν από τα επαρχιακά σχολεία του νομού στα οποία θα επιβιβαστούν εκπρόσωποι των καθηγητών, εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων, των μαθητικών συμβουλίων αλλά και εκπρόσωποι των δημοτικών αρχών. Το κονβόι θα καταλήξει στα Ανώγεια όπου στις 12 το μεσημέρι θα γίνει παράσταση διαμαρτυρίας και ανάδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα σχολεία στον περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης κ. Τερζάκη ο οποίος έχει κληθεί και δεσμευτεί να παραβρίσκεται.
Καλούμε τις διευθύνσεις και τους συλλόγους καθηγητών στα σχολεία αυτά να πάρουν τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την επιτυχία της δράσης αυτής. Συγκεκριμένα προτείνουμε:
Με πρωτοβουλία των συλλόγων να οργανωθούν συσκέψεις ανά σχολείο με εκπροσώπους των γονέων, των μαθητών και των τοπικών αρχών και φορέων ώστε να συζητηθούν τα προβλήματα αλλά και η συμμετοχή και στήριξη της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας.
Να προταθεί στους εμπλεκόμενους φορείς να εκδώσουν σχετικές ανακοινώσεις και ψηφίσματα διαμαρτυρίας που να αναδεικνύουν το ζήτημα της απαξίωσης των δημόσιων σχολείων ειδικά της επαρχίας.
Να οργανωθούν όπου είναι δυνατό τοπικές συμβολικές πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις που να έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας και των αρχών.
Για να διευκολύνουμε τη συμμετοχή των συναδέλφων στην κινητοποίηση, προκηρύσσουμε για την ίδια μέρα δύο τρίωρες στάσεις εργασίας, πρώτη τρίωρη στάση από την ΕΛΜΕ & δεύτερη στάση από την ΟΛΜΕ.
Η υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης και η σωστή λειτουργία όλων των σχολείων με έμφαση στα σχολεία της επαρχίας με τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές και κοινωνικές συνθήκες πρέπει να γίνει υπόθεση όλων μας. Με τη στήριξη της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας να δείξουμε την αποφασιστικότητα μας πως δεν θα επιτρέψουμε καμιά άλλη ώρα μαθήματος να χαθεί ούτε φέτος ούτε τις επόμενες σχολικές χρονιές.
Κάλεσμα για συμμετοχή στην κινητοποίηση από την Ένωση Γονέων Μαθητών
Κάλεσμα για συμμετοχή στην κινητοποίηση της Δευτέρας απευθύνει με ανακοίνωση της και η Ένωση Γονέων Μαθητών Δήμου Ρεθύμνου. Σε σχετική ανακοίνωση της τονίζει: «Η Ένωση Συλλόγων Γονέων Μαθητών Δήμου Ρεθύμνης καλεί τα διοικητικά συμβούλια των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του Ρεθύμνου καθώς και αντιπροσωπείες των δεκαπενταμελών συμβουλίων των μαθητικών κοινοτήτων σε συμβολική παράσταση -συμπαράσταση διαμαρτυρίας στο Λύκειο Ανωγείων, τη Δευτέρα 19 Οκτωβρίου και ώρα 12:00 μ.μ., σε μία ύστατη προσπάθεια αποκατάστασης της εύρυθμης λειτουργίας των σχολικών μονάδων με την αυτονόητη στελέχωση σε εκπαιδευτικό δυναμικό, που εδώ και τόσο καιρό απουσιάζει.
Η συμβολή όλων μας κρίνεται απαραίτητη καθώς η παιδεία μας αφορά όλους και η έλλειψή της οδηγεί σε παραβατικές συμπεριφορές που κατάφωρα καταδικάζουμε, απ’ όπου κι αν προέρχονται.
Μοναδικός τρόπος διεκδίκησης είναι η συλλογική και αλληλέγγυα δράση με γνώμονα την αποκατάσταση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την πρόσληψη εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης σε όλα τα σχολεία του νομού Ρεθύμνης».
Νέα παρέμβαση Γ. Κεφαλογιάννη για τα εκπαιδευτικά κενά
Σε τρίτη συνεχόμενη παρέμβαση ως προς την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών του Ρεθύμνου προέβη ο βουλευτής Ρεθύμνου Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης. Ο Ρεθεμνιώτης βουλευτής είχε αποστείλει επιστολή στις 25/09/2015, αμέσως μετά την τοποθέτηση του κ. Νικόλαου Φίλη στο ΥΠΕΠΘ σχετικά με τα προβλήματα στελέχωσης που αντιμετωπίζουν τα σχολεία του νομού, και είχε προβεί εκ νέου σε παρέμβαση όταν οι δεσμεύσεις της ηγεσίας του υπουργείου έπεσαν στο κενό. Σήμερα, με δεδομένες τις νέες δεσμεύσεις του υπουργού για 14.000 προσλήψεις και τα τεράστια προβλήματα των σχολικών μονάδων, κατέθεσε ερώτηση προς τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νικόλαο Φίλη διεκδικώντας την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων στην Παιδεία και την άμεση κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών. Αξίζει να αναφερθεί ότι από τις 8 έως 15 Οκτωβρίου έχουν κατατεθεί συνολικά 40 ερωτήσεις για την Παιδεία οι οποίες παραμένουν αναπάντητες.
Ο κ. Κεφαλογιάννης ζητάει από το υπουργείο να αντιμετωπίσει άμεσα την τραγική κατάσταση στα σχολεία του νομού με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα κάλυψης των κενών και κάλυψη των αυξημένων αναγκών σε επίπεδο ειδικής αγωγής, ενώ επαναλαμβάνει την πάγια θέση του να αλλάξει η διαδικασία τοποθέτησης, έτσι ώστε να έχουν τοποθετηθεί όλοι οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία από την αρχή της σχολικής χρονιάς.
Στην παρέμβαση του ο κ. Κεφαλογιάννης μεταξύ άλλων τονίζει: «Η πολιτική και οικονομική αστάθεια και ο μεγάλος αριθμός συνταξιοδοτήσεων δυσχεραίνει τη διαδικασία των προσλήψεων όμως σε καμία περίπτωση δε δικαιολογεί την καθυστέρηση, την ολιγωρία και τον κακό σχεδιασμό. Πέρα από το δημοσιονομικό ζήτημα που αποτέλεσε πρόβλημα και για τις προηγούμενες κυβερνήσεις, φέτος παρατηρείται συστηματική αδράνεια και αναποτελεσματικότητα, αφού η τρίτη κατά σειρά δέσμευση για κάλυψη των κενών έως τις 10 Οκτωβρίου δεν υλοποιήθηκε ούτε στο ελάχιστο.
Η πολιτεία έχει υποχρέωση να προσδώσει τη δέουσα βαρύτητα, ώστε οι σχολικές μονάδες να λειτουργούν χωρίς ελλείψεις και να παρέχουν υγιείς διεξόδους και ερεθίσματα στους μαθητές. Για αυτό και διεκδικώ σταθερά την έγκαιρη κάλυψη των σχολικών κενών και την ενίσχυση του εκπαιδευτικού συστήματος με πόρους και υποδομές. Ανεξάρτητα από το ποιος είναι στην κυβέρνηση. Πρέπει να αναληφθούν οι απαραίτητες πρωτοβουλίες και να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στη διαχείριση του προσωπικού, έτσι ώστε κάθε χρόνο να έχουν τοποθετηθεί οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία από την 1η Σεπτεμβρίου και να πραγματοποιηθούν άμεσα μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση».
Καταλήγοντας ο κ. Κεφαλογιάννης ρωτά τον αρμόδιο υπουργό:
1. Με δεδομένη τη δέσμευση για την άμεση πρόσληψη 14.000 αναπληρωτών, προτίθεται το υπουργείο να αντιμετωπίσει άμεσα την τραγική κατάσταση στα σχολεία του νομού Ρεθύμνου με τα εκατοντάδες κενά; Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα κάλυψης των κενών; Έχει ληφθεί μέριμνα για την κάλυψη των αυξημένων κενών σε επίπεδο ειδικής αγωγής;
2. Υπάρχει σχεδιασμός για να μην επαναληφθούν τα ίδια προβλήματα την επόμενη σχολική χρονιά;».