Σημαντική βελτίωση στην οδική ασφάλεια καταγράφεται στην Ελλάδα μεταξύ 2010-2017, ωστόσο τα στοιχεία των θανατηφόρων τροχαίων εξακολουθούν να είναι σημαντικά υψηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ. Αυτό επισημαίνει η ετήσια έκθεση της ευρωπαϊκής επιτροπής για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.
Συγκεκριμένα, την περίοδο 2010-2017, καταγράφεται σημαντική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα (-41%) και στην ΕΕ (-20%). Το 2017 ο τραγικός απολογισμός στην Ελλάδα ήταν 69 θάνατοι από τροχαία, ανά εκατομμύριο κατοίκων. Την ίδια χρονιά στην ΕΕ σημειώθηκαν 49 θάνατοι από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων. Σε σχέση με το 2016 τα θανατηφόρα τροχαία στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 10%.
Το 2017 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ 25.300 άνθρωποι, ήτοι 300 λιγότεροι από ότι το 2016 (-2%) και 6.200 λιγότεροι από ότι το 2010 (-20 %). Η επιτροπή επισημαίνει ότι παρότι η τάση αυτή είναι ενθαρρυντική, η επίτευξη του στόχου της ΕΕ για τη μείωση των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα κατά το ήμισυ μεταξύ του 2010 και του 2020 θα αποτελέσει πλέον μεγάλη πρόκληση.
Επιπλέον εκτιμάται ότι άλλοι 135.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου ποσοστού ευάλωτων χρηστών: πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα πλήττουν όχι μόνο τα ίδια τα θύματα αλλά και την κοινωνία συνολικά, με εκτιμώμενο κοινωνικοοικονομικό κόστος που ανέρχεται σε 120 δισ. ευρώ ετησίως.
Η επίτροπος Μεταφορών, Βιολέτα Μπουλτς, δήλωσε σχετικά πως «25.300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους μας πέρυσι και πολύ περισσότεροι υπέστησαν τραυματισμούς που άλλαξαν τη ζωή τους. Πίσω από αυτά τα αριθμητικά στοιχεία υπάρχουν εξίσου πολλές ιστορίες οδύνης και πόνου. Η οδική ασφάλεια αποτελεί βεβαίως κοινή ευθύνη με τα κράτη-μέλη, πιστεύω, όμως, ότι η ΕΕ μπορεί να κάνει περισσότερα για την καλύτερη προστασία των Ευρωπαίων πολιτών. Η επιτροπή επεξεργάζεται επί του παρόντος μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων που σχεδιάζουμε να ανακοινώσουμε εντός των προσεχών εβδομάδων. Ο στόχος είναι σαφής: η διάσωση περισσότερων ζωών στους δρόμους μας».
Με μέσο όρο 49 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων, το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο παρέμεινε μακράν το ασφαλέστερο στον κόσμο το 2017. Η Σουηδία (25 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), οι Κάτω Χώρες (31) και η Δανία (32) κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πρόοδο στην οδική ασφάλεια το 2017.
Τέλος η διαφορά επιδόσεων μεταξύ των κρατών-μελών μειώθηκε ακόμη περισσότερο το 2017, με καταγεγραμμένα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων υψηλότερα από 80 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων μόνο σε δύο κράτη-μέλη (Ρουμανία και Βουλγαρία).
Πέντε τροχαία υλικών ζημιών στον ΒΟΑΚ το Πάσχα
Εν τω μεταξύ αναίμακτο ήταν το φετινό Πάσχα για τους οδηγούς του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης καθώς το τελευταίο τετραήμερο, δηλαδή από τη Μεγάλη Παρασκευή ως και τη Δευτέρα του Πάσχα δεν καταγράφηκε κανένα θανατηφόρο ατύχημα, ωστόσο σημειώθηκαν πέντε τροχαία υλικών ζημιών κατά μήκος της εθνικής οδού τα τέσσερα στο Ηράκλειο και ένα στο Ρέθυμνο στο ύψος του Λατζιμά.
Περιπολικά της τροχαίας ΒΟΑΚ -δυο ανά νομό ανά 30 χλμ.- και στους τέσσερις νομούς του νησιού βρίσκονταν καθ’ όλη τη διάρκεια του τετραημέρου κατά μήκος του ΒΟΑΚ πραγματοποιώντας περιπολίες ενώ βεβαίωσαν περίπου 250 παραβάσεις που αφορούσαν κατά κύριο λόγο την οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα (150) το αντικανονικό προσπέρασμα. Η κίνηση, σύμφωνα με τον διοικητή της Τροχαίας του ΒΟΑΚ Χρήστο Παπαδάκη, ήταν περιορισμένη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ωστόσο, όπως ανέφερε, φαίνεται πως υπάρχει μια συμμόρφωση από πλευράς οδηγών σε ότι αφορά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας αλλά και συνείδησης για την επικινδυνότητα του συγκεκριμένου οδικού δικτύου. «Οι παραβάσεις ήταν περιορισμένες και συγκεκριμένες, δηλαδή αφορούσαν κατά κύριο λόγο υπερβολική ταχύτητα, αντικανονικό προσπέρασμα, είσοδο σε αντίθετο ρεύμα, πάντως σίγουρα ήταν λιγότερες από άλλες φορές, γεγονός που μας δείχνει ότι οι οδηγοί έχουν συνετιστεί και έχουν αντιληφθεί σε τι οδικό περιβάλλον κινούνται. Η κίνηση ήταν περιορισμένη σε σχέση με άλλα χρόνια, τη Δευτέρα του Πάσχα το απόγευμα μόνο ήταν ιδιαίτερα αυξημένη από τις 6:30 έως τις 10:00 το βράδυ. Για εμάς είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι οι γιορτές κύλησαν αναίμακτα και τα ατυχήματα υλικών ζημιών που κατεγράφησαν σημειώθηκαν εξαιτίας της αυξημένης κίνησης και όχι άλλων παραγόντων».