Την απαλλαγή της μη επιστρεπτέας επιχορήγησης που καλύπτει κεφάλαιο κίνησης, από οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου ζητάει με παρέμβασή του προς τον υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου κ. Μανώλης Αλιφιεράκης και για τις περιπτώσεις επιχειρήσεων που δεν μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους.
Στην επιστολή του ο κ. Αλιφιεράκης ζητεί την παρέμβαση του υπουργού Οικονομικών για τη διευθέτηση του ζητήματος που προκύπτει όταν οι επιχειρήσεις ενώ θα έχουν εγκριθεί δεν θα λάβουν στο τέλος την επιδότηση και ταυτόχρονα θα έχουν την υποχρέωση να αναλώσουν το καταβληθέν ποσό κατά το έτος 2021, αθροιστικά στους ίδιους κωδικούς του Ε3 του 2019 από τους οποίους υπολογίστηκε το ύψος του.
Αναλυτικά η επιστολή του κ. Αλιφιεράκη αναφέρει τα εξής:
«Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Οι μέχρι τώρα πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και τις Περιφέρειες για τις επιχειρήσεις που επλήγησαν από τα μέτρα περιορισμού της εξάπλωσης του κοροναϊού, ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση στοχεύοντας στον περιορισμό των επιπτώσεων στις τοπικές οικονομίες. Μεγάλη απήχηση είχαν οι δράσεις που ενεργοποιήθηκαν από τις Περιφέρειες με τη συνδρομή του ΕΦΕΠΑΕ για μη επιστρεπτέα επιχορήγηση που καλύπτει κεφάλαιο κίνησης. Η ρευστή κατάσταση και η αβεβαιότητα που έχει δημιουργήσει η πανδημία και η πτώση της ζήτησης λόγω των περιοριστικών μέτρων έχει επηρεάσει την καθημερινότητα των επιχειρήσεων όπου καταγράφονται αυξημένες ανάγκες για κεφάλαιο κίνησης. Αυτό τεκμηριώνεται και από την αύξηση της ζήτησης επιχειρηματικών δανείων που είναι υψηλότερη από κάθε άλλη φορά.
Ωστόσο, για την καταβολή της επιχορήγησης αυτής υποχρεωτικά ισχύουν τα αναφερόμενα στο άρθρο 63 παρ. 2 του ν. 4712/2020 και όπως προβλέπει και η πρόσκληση, η επιχορήγηση είναι μερικώς ακατάσχετη μέχρι ύψους 70%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι σε μια επιχείρηση η οποία έχει ρυθμισμένες οφειλές θα της καταβληθεί το 70% της επιχορήγησης με την προϋπόθεση ότι δεν έχει ληξιπρόθεσμες πληρωμές. Στην αντίθετη περίπτωση (που υπάρχουν ληξιπρόθεσμες πληρωμές) όλο το ποσό δύναται να «κατάσχεται, παρακρατείται ή συμψηφίζεται» ή η επιχείρηση μπορεί να προχωρήσει σε ρύθμιση. Δεδομένου όμως ότι τη συγκεκριμένη περίοδο η μεγαλύτερη ρύθμιση που μπορεί να πραγματοποιήσει μια επιχείρηση είναι για 24 μήνες (η σχεδιαζόμενη ρύθμιση των 120 δόσεων αργεί ακόμα) και οι αρρύθμιστες οφειλές των επιχειρήσεων διογκώνονται λόγω και της κρίσης, είναι πολύ πιθανό η επιχορήγηση να μην φτάσει να μπει ποτέ στα ταμεία των εγκεκριμένων επιχειρήσεων.
Κατά την άποψή μας πρέπει να δοθούν διευκολύνσεις για την ενίσχυση που θα καταβληθεί ώστε αυτή να μην υπόκειται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου – όπως για παράδειγμα στη σχεδιαζόμενη δράση «Επιδότηση κεφαλαίου κίνησης σε επιχειρήσεις εστίασης για προμήθεια πρώτων υλών». Άλλωστε η λογική των δράσεων αυτών είναι να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις με πόρους για κεφαλαίο κίνησης και τα ποσά αυτά να διαχυθούν στην πραγματική οικονομία όχι να δίνει το κράτος από την μια «τσέπη» και να εισπράττει από την άλλη.
Επιπλέον πρέπει να γίνει μια διευθέτηση του ζητήματος που δημιουργείται σε αυτές τις περιπτώσεις με την υποχρέωση που έχουν οι εγκεκριμένες επιχειρήσεις να αναλώσουν το καταβληθέν ποσό κατά το έτος 2021, αθροιστικά στους ίδιους κωδικούς του Ε3 του 2019 από τους οποίους υπολογίστηκε το ύψος του (παρ. 12.2 Υποχρεώσεις Δικαιούχων μετά την Ολοκλήρωση της Πράξης, πεδίο ii – Δράση: «Ενίσχυση Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία Covid-19 στην Περιφέρεια Κρήτης»). Είναι λοιπόν σκόπιμο να γίνει ακατάσχετη η εν λόγω επιχορήγηση.
Με τη βεβαιότητα ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στις παραπάνω επισημάνσεις και ερωτήσεις μας, σας ευχαριστούμε προκαταβολικά. Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση».