Σε σειρά συγκυριών αποδίδει ο δήμαρχος Ρεθύμνου κ. Γιώργος Μαρινάκης την ένταση που παρατηρείται το τελευταίο χρονικό διάστημα στον κυκλοφορικό πρόβλημα της πόλης, το οποίο παραμένει ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα της πόλης.
Τα πολλά εργοτάξια, η έλλειψη ελέγχων ακόμα και η κυκλοφοριακή αγωγή που επιδεικνύουν κάποιοι οδηγοί, συντελούν στην όξυνση του προβλήματος, σύμφωνα με τον δήμαρχο, ο οποίος συστήνει υπομονή ως προς τα έργα, παραπέμποντας τυχόν πρωτοβουλίες στη νέα δημοτική θητεία.
Τις τελευταίες ημέρες η κατάσταση στο κέντρο της πόλης έχει γίνει ασφυκτική.
Η έλλειψη χώρων στάθμευσης προκαλεί μια ασφυκτική κατάσταση, την οποία οι οδηγοί αντιμετωπίζουν με εκνευρισμό και πολλές φορές με θυμό.
Ειδικά στο κέντρο της πόλης το πρόβλημα γίνεται πιο έντονο κατά τις ώρες αιχμής, καθώς τις περισσότερες ημέρες το πάρκινγκ στην Πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων είναι γεμάτο και δεν μπορεί να δεχθεί άλλα αυτοκίνητα, εικόνα που πολύ συχνά πια υπάρχει και στα πάρκινγκ της μαρίνας και του κεντρικού λιμανιού. Ειδικά το τελευταίο, τους χειμερινούς μήνες μένει αρκετές εβδομάδες εκτός λειτουργίας λόγω του έντονου κυματισμού και των γνωστών προβλημάτων που αντιμετωπίζει, όταν έχει έντονες καιρικές συνθήκες.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα με τα έργα στην οδό Δημοκρατίας και στους δρόμους γύρω από το Τέμενος του Μασταμπά αλλά και στην περιοχή της Σοχώρας, η κυκλοφορία μέσα στην πόλη μετατρέπεται σε πραγματικό «μαρτύριο» για τους οδηγούς.
Χθες, που λειτουργούσε η λαϊκή αγορά σε συνδυασμό με τους κλειστούς δρόμους λόγω ασφαλτοστρώσεων, προκλήθηκε μια χαώδης κατάσταση τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες με την ουρά των αυτοκινήτων στην κάθοδο της οδού Κονδυλάκη να ξεκινά από την οδό Κουρμούλη και να καταλήγει στην οδό Μοάτσου.
Σαφώς και δεν τίθεται θέμα για τα έργα, καθώς όλοι γνωρίζουν, ότι στην περίπτωση που λειτουργούν εργοτάξια το πρόβλημα είναι προσωρινό. Όμως, οι καθυστερήσεις δημιουργούν σοβαρό ζήτημα στην παρατεταμένη κυκλοφοριακή φόρτιση.
Εφόσον, υπήρχαν μόνιμες λύσεις με θέσεις στάθμευσης και βεβαίως λειτουργούσε ένας επαρκής ελεγκτικός μηχανισμός, πιθανόν, τα προβλήματα λόγω των έργων, να μην έμπαιναν καν στην ατζέντα της συζήτησης, αφού η προσμονή του θετικού αποτελέσματος που επιφέρει ένα σωστά σχεδιασμένο έργο, λειτουργεί αποτρεπτικά σε φαινόμενα διαμαρτυριών ή «γκρίνιας».
Βέβαια, το κεντρικό ερώτημα και ζήτημα που τίθεται από τους πολίτες είναι το «ανάποδο» του σχεδιασμού, δηλαδή μεγάλα πεζοδρόμια και νέες λειτουργικές δυνατότητες για πεζούς και ποδηλάτες, χωρίς αντίστοιχες υποδομές για τα αυτοκίνητα.
Αυτό είναι και το κεντρικό ζήτημα, που τίθεται και δεν βρίσκει απάντηση στην φιλόδοξη εξαγγελία και της προηγούμενης αλλά και της σημερινής δημοτικής Αρχής, για ένα υπόγειο πολυεπίπεδο πάρκινγκ στην πλατεία των Τεσσάρων Μαρτύρων.
Ειδικά με τις παρούσες οικονομικές συνθήκες κανένας δεν πιστεύει, ότι αυτή η υποδομή θα γίνει σύντομα, ειδικά μετά τις αλλεπάλληλες αποτυχίες τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια για εύρεση χρηματοδοτήσεων ή επενδυτών.
Έτσι το ζήτημα μπαίνει επιτακτικά για άμεσες λύσεις, οι οποίες θα στηρίζονται σε εξοικονόμηση χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων και καθημερινούς ελέγχους από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αστυνομίας αλλά και του Δήμου στον τομέα της ελεγχόμενης στάθμευσης.
«Δεν είναι εύκολη υπόθεση»
Με αφορμή την χθεσινή ημέρα με την έντονη κυκλοφοριακή φόρτιση, είχαμε την ευκαιρία συζήτησης με τον δήμαρχο Ρεθύμνου κ. Γιώργο Μαρινάκη για το πως μπορούν να βρεθούν κάποιες λύσεις, εφικτές ώστε να περιοριστεί η ένταση του προβλήματος ειδικά κάθε Πέμπτη που λειτουργεί η λαϊκή αγορά αλλά και γενικότερα με την όχληση από τα δημοτικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη.
«Δεν είναι μόνο η λαϊκή αγορά, που δημιουργεί αυτό το έντονο πρόβλημα. Είναι και οι εργασίες που γίνονται στον περιβάλλοντα χώρο του Παλαιοντολογικού Μουσείου στα πλαίσια της ανάπλασης της περιοχής Μασταμπά. Το έργο προκαλεί μία σημαντική κυκλοφοριακή αρρυθμία. Είναι θέμα υπομονής. Είναι θέμα τριών ημερών».
Ειδικά για την όχληση που προκαλείται από τη λειτουργία των εργοταξίων, ο κ. Μαρινάκης δήλωσε, ότι «Πρέπει να καταλάβουμε, ότι το χειμώνα δεν γίνονται έργα. Να σας πω μάλιστα με την ευκαιρία της μεγάλης κουβέντας που έγινε στην προεκλογική περίοδο, για το πότε θα ξεκινήσει το ανατολικό μέτωπο στην παραλιακή λεωφόρο, ότι τα έργα που διαχειρίζεται η ΕΕΤΑΑ, έχει πάρει εντολή να απεντάξει αυτά που δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα. Και πρέπει να είμαστε εμείς στα κάγκελα τώρα, όλη μέρα κι όλη νύχτα, να παλεύουμε σε υπουργεία, σε ανεξάρτητες αρχές, παντού, για να τα κρατήσουμε. Ποιοι θα απολογηθούν αν αυτά τα έργα απενταχθούν; Ποιοι; Αυτοί που νομίζουν ότι τα έργα γίνονται όποτε μας βολεύει;
Το πιο δίκαιο αίτημα είναι να γίνεται καλύτερη η πόλη για να έχει επισκέπτες, για να έχει τουρισμό, για να έχει ανάπτυξη. Αν θεωρούμε εχθρό της πόλης το δημόσιο έργο και την ταλαιπωρία του, τότε θέλουμε την πόλη όπως τις βλέπουμε στις γκραβούρες του παλιού Ρεθύμνου. Η πόλη είναι υποχρεωμένη να δημιουργεί θόρυβο, σκόνη και ταλαιπωρία για να απολαύσουμε μετά την υπεραξία. Στη Σοχώρα, σε μια περιοχή που είναι στην ουσία εργοτάξιο, συνεχίζουν και είναι οι καφετέριες και τα μαγαζιά γεμάτα. Φαντάζεστε πώς θα είναι του χρόνου με το έργο τελειωμένο;».
Για δε το ζήτημα της λειτουργίας της λαϊκής αγοράς κάθε Πέμπτη στο κέντρο της πόλης, που επιβαρύνει την κατάσταση, ο κ. δήμαρχος απάντησε, ότι «Όπως είναι αυτή τη στιγμή τα πράγματα, δεν είναι αυτή η λύση που έχει σαν πρώτη επιλογή το δημοτικό σύστημα. Ξέρουμε τη δυσλειτουργία που δημιουργήθηκε, αλλά η δυσλειτουργία αυτή είναι πολύ μεγαλύτερη τώρα που δεν έχουμε Δημοτική Αστυνομία. Για όλα αυτά που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στην πόλη, δεν φταίει η λαϊκή, θα είμαστε πολύ άδικοι να πούμε, ότι φταίει μόνο η λαϊκή. Σαφώς η λαϊκή είναι ένας χώρος που προσελκύει κόσμο, προσελκύει κίνηση και εμποδίζει το πάρκινγκ, των 250 αυτοκινήτων που θα είχαν χώρο στάθμευσης. Νομίζω όμως, ότι εάν λειτουργούσαν τα υπόλοιπα θέματα, όπως είναι η δημοτική αστυνομία, όπως είναι η ατομική πειθαρχεία που πρέπει να έχει ο καθένας μας, ότι θα πρέπει σε μια μέρα αιχμής για την πόλη να αποφεύγει να κάνει κάποια πράγματα».
Ο ίδιος υποστήριξε τις θέσεις του συνεχίζοντας και δηλώνοντας, ότι «Έχω ξαναπεί, ότι η μαρίνα και το λιμάνι, είναι έξι λεπτά η καθεμιά απόσταση, από τις μισές υπηρεσίες που χρειαζόμαστε να κινηθούμε. Τράπεζες, Δήμος, Περιφέρεια, απέχουν ελάχιστα από τους χώρους στάθμευσης. Και δεν βάζω καν το οικόπεδο Φραγάκη, που είναι δωρεάν και δεν πάει κανείς. Ενώ και το ΚΤΕΛ περνάει απ’ έξω και αστική συγκοινωνία υπάρχει και υπάρχει η δυνατότητα κάποιος να περπατήσει μια πολύ ωραία βόλτα αν θέλει να κινηθεί προς την περιοχή εκείνη, την περιοχή δυτικού μετώπου».
Ο δήμαρχος μετέθεσε τα όποια ζητήματα στη νέα δημοτική θητεία που αρχίζει τον Σεπτέμβριο, λέγοντας, «Θεωρώ, ότι θα ήταν εξωθεσμικό από μένα, ενώ έχουμε νέο Δημοτικό Συμβούλιο τον Σεπτέμβριο, ενώ υπάρχει απαγόρευση να παρθεί οποιαδήποτε απόφαση στο μεσοδιάστημα, δηλαδή, εγώ να προδιαγράψω τι θα πει η νέα δημοτική αρχή, το νέο Δημοτικό Συμβούλιο για τη λαϊκή αγορά και όλα τα άλλα θέματα. Άλλωστε, όπως ξέρετε ο δήμαρχος δεν ψηφίζει. Εισηγείται και εκτελεί βάση του Δημοτικού Συμβουλίου. Κατά συνέπεια το θεωρώ τελείως εξωθεσμικό να πω εγώ μια άποψη, σαν μια προδέσμευση της δημοτικής αρχής. Αυτά τα θέματα πρέπει να τα εξετάζουμε από κοινού. Και δεν υπάρχει θέμα που να μην έχει θετική και αρνητική πλευρά. Από την μια μεριά η λαϊκή σίγουρα δημιουργεί ένα σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιοχή την συγκεκριμένη μέρα, απ’ την άλλη τονώνει με την παρουσία της την αγορά στην περιοχή αυτή και δίνει τη δυνατότητα σε ανθρώπους να ψωνίζουν και να κάνουν τη βόλτα τους στο κέντρο της πόλης».