Την ανάγκη να ενταθούν οι προσπάθειες διαμόρφωσης περιβαλλοντικής συνείδησης στους πολίτες συζήτησαν εκτενώς χθες οι συμμετέχοντες στην ημερίδα με θέμα «Εκπαίδευση – Περιβάλλον – Ενεργός Πολίτης», η οποία πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Ξενία.
Ζητήματα όπως οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στους τομείς της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, τα προγράμματα στα σχολεία, τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται από διάφορους φορείς αλλά και τα ζητούμενα που παραμένουν αναπάντητα ως προς το βαθμό επίτευξης της λεγόμενης οικολογικής ή περιβαλλοντικής συνείδησης στους πολίτες, συζητήθηκαν εκτενώς κατά τη διάρκεια του διαλόγου που οργάνωσαν στο πλαίσιο της εκδήλωσης αυτής οι σχολικοί σύμβουλοι Δημοτικής Εκπαίδευσης Νομού Ρεθύμνης, το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστήμιο Κρήτης, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ρεθύμνης, ο Δήμος Ρεθύμνης, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και το 1ο Δημοτικό Σχολείο της πόλης.
Στη χθεσινή ημερίδα συμμετείχαν κατά κύριο λόγο εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς η ανάγκη συνεχούς ενημέρωσής τους πάνω στα ζητήματα περιβαλλοντικής ευαισθησίας και κυρίως η μετάδοση των σχετικών γνώσεων στους μαθητές τους αποτελεί βασικό μέλημα για τη δημιουργία μιας κοινωνίας με οικολογική αντίληψη και πρακτική.
Άλλωστε όπως τόνισε και ο σχολικός σύμβουλος κ. Μιχάλης Κολιοραδάκης, «Στόχος είναι να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί σε θέματα που αφορούν στο περιβάλλον και στη διαμόρφωση ενεργών και κριτικά σκεπτόμενων πολιτών, οι οποίοι θα συμμετέχουν στα δρώμενα του τόπου, θα έχουν ευαισθησίες και με τις ενέργειές τους θα συνδέουν το περιβάλλον με τον άνθρωπο και την πολιτιστική του κληρονομιά».
Ωστόσο, οι προαναφερόμενοι ως στόχοι, παραμένουν ζητούμενο μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, αφού ναι μεν υπάρχουν και υλοποιούνται προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όμως επίσημο σχετικό μάθημα δεν υπάρχει παρά του ότι η ανάγκη του αποτελεί κοινός τόπος στην εκπαιδευτική κοινότητα.
«Θα έπρεπε να υπάρχουν μαθήματα στο ημερήσιο πρόγραμμα των μαθητών και παράλληλα τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης να λειτουργούν στο πλαίσιο της Διά Βίου Μάθησης» είπε χαρακτηριστικά ο βιολόγος και επιστημονικός συνεργάτης της wwf Ελλάδος κ. Καλούστ Παραγκαμιάν, ο οποίος τόνισε παράλληλα το σοβαρό κομμάτι της έλλειψης ευαισθησίας από τους περισσότερους πολίτες, αλλά κυρίως από τους θεσμικούς φορείς, υποδεικνύοντας ως παράδειγμα την άναρχη ανάπτυξη της βόρειας Κρήτης και την παντελή έλλειψη περιβαλλοντικής συνείδησης στις παρεμβάσεις που έχουν γίνει και έχουν προκαλέσει σοβαρή αλλοίωση κυρίως του παράκτιου και θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Το ότι η συζήτηση για την οικολογία και το περιβάλλον αποτελεί ακόμα και σήμερα θέμα καθόλου προσιτό σε πολύ κόσμο, συζητήθηκε εκτενώς χθες, καθώς ακόμα και η εκπαιδευτική διαδικασία δεν έχει επιτύχει τα επιθυμητά ή αναμενόμενα αποτελέσματα.
Μάλιστα ο κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Αντώνης Χουρδάκης, είπε χαρακτηριστικά ότι «Το ανθρώπινο είδος, ενώ διακρίνεται για τη διάθεσή του για μάθηση, πολλές φορές μας εκπλήσσει για την αμάθειά του. Οι περιβαλλοντικές ημερίδες πάντα είχαν στόχο να χτίζουν ακόμα ένα λιθαράκι, να βάζουν το δάκτυλο «επί τον τύπον τον ήλων» και να βοηθούν στην κατεύθυνση της ευαισθητοποίησης. Έχει πιάσει τόπο αυτό εν μέρει όμως χρειάζεται συνεχής προσπάθεια. Για αυτό πρέπει να λέμε και να ξαναλέμε πόσο σημαντικό είναι να εκπαιδευτούμε οι ίδιοι και η νέα γενιά για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε σε ένα περιβάλλον που βρίσκεται σε σημείο μηδέν».
Ο ενεργός πολίτης
Ζητούμενο παραμένει και ο λεγόμενος «ενεργός και ευαισθητοποιημένος πολίτης» όπως τονίστηκε χθες.
Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του Καλούστ Παραγκαμιάν στους δημοσιογράφους, καθώς είπε ότι «Ο σημερινός άνθρωπος είναι ελάχιστα πιο ευαισθητοποιημένος από το παρελθόν. Απλώς η φωνή των ευαισθητοποιημένων ακούγεται περισσότερο σήμερα λόγω των μέσων επικοινωνίας. Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια, η οποία θα πρέπει να ξεκινάει από τους κρατικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς, που καλούνται να εφαρμόσουν τις κοινοτικές οδηγίες περί επιμόρφωσης και εθελοντισμού κατά προτεραιότητα. Διότι ένας μορφωμένος λαός που ζει με κανόνες, είναι εκείνος που δημιουργεί».
Ερωτώμενος στο πως βλέπει να λειτουργεί σήμερα η κοινωνία απάντησε ότι «Έχουμε απαξιώσει κάθε θετικό όρο τα τελευταία χρόνια. Φτάσαμε να θεωρούμε κακή λέξη της ανάπτυξη. Όταν μιλάμε σήμερα για ανάπτυξη το μυαλό του πολίτη πάει στη «λαμογιά». Όταν μιλάμε για αξιοποίηση, δηλαδή να βγάλεις αξία από ένα αντικείμενο, το μυαλό του πολίτη πάει στην καταστροφή. Έτσι είναι με τα περισσότερα πράγματα. Θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια από όλους. Το μεγάλο πρόβλημα θεωρώ, ότι είναι ο φαύλος κύκλος μεταξύ αιρετών και ψηφοφόρων που αναπαράγει μια νοοτροπία, μέσα βέβαια από δημοκρατικές διαδικασίες, αλλά που πρέπει να αλλάξει. Εκεί είναι το μεγάλο στοίχημα. Δομές που ήδη υπάρχουν θα πρέπει να αξιοποιηθούν στο έπακρο. Αναφέρομαι στον εθελοντισμό και τις πρακτικές ευαισθητοποίησης. Θα πρέπει να υποστηριχθούν όλοι αυτοί οι άνθρωποι που προσφέρουν εθελοντικά μέσα στις παρούσες πολύ δύσκολες συνθήκες».
Ανάλογες τοποθετήσεις κατά τη διάρκεια των εισηγήσεών τους πραγματοποίησαν η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης Μαριάννα Καλαϊτζιδάκη, που μίλησε για την ευαισθητοποίηση των πολιτών φέρνοντας ως παράδειγμα καθημερινές πρακτικές ή και συνήθειες όπως είναι το κυνήγι θησαυρού, ο Βασίλης Μακράκης, επίσης καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, που παρουσίασε τις δραστηριότητες της Unesco για τη βιώσιμη ανάπτυξη και η συνάδελφός του Νέλλη Κωστούλα, που παρουσίασε τις δράσεις του RCE Κρήτης στο πλαίσιο του έτους για τον ενεργό πολίτη.
Ενδιαφέρον είχε επίσης το βιωματικό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε για τους εκπαιδευτικούς από τον επίκουρο καθηγητή του Π.Κ. Κώστα Καρρά και τον διευθυντή του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου Κλεόνικο Σταυριδάκη, που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο της Ιστορίας της Εκπαίδευσης και είχε αντικείμενο την περιβαλλοντική ευαισθησία.
Η χθεσινή εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του παγκόσμιου έτους της Unesco, με θέμα τον ενεργό πολίτη.
Μεταξύ άλλων παρευρέθηκαν ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ.κ. Ευγένιος, ο πρόεδρος της Εφορείας της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ρεθύμνου κ. Μιχάλης Τρούλης, ο περιφερειακός σύμβουλος κ. Κώστας Κακκογιαννάκης και πλήθος εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων.