Απογοητευτική είναι η εικόνα που παρουσιάζουν τα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού σε ό,τι αφορά τη στελέχωσή τους με τον απαραίτητο αριθμό προσωπικού. Αν και έφτασε ο Δεκέμβριος και τα σχολεία θα κλείσουν για τις διακοπές των Χριστουγέννων είναι ίσως η πρώτη φορά, μετά από πολλά χρόνια, που καταγράφονται τόσες πολλές ελλείψεις καθηγητών. Παρά τις όποιες προσπάθειες έγιναν το προηγούμενο διάστημα για κάλυψη των κενών θέσεων με διάφορους τρόπους (δίδοντας προτεραιότητα στην κάλυψη των κενών θέσεων στα Λύκεια, αποσπάσεις από τα γραφεία στα σχολεία ή και προσλήψεις μέσω Ο.Α.Ε.Δ. κτλ.) αλλά και πριν δυο εβδομάδες με τους χίλιους διορισμούς ανά την Ελλάδα, δεν υπήρξε σε επίπεδο Νομού, τουλάχιστον, κάποιο ικανοποιητικό αποτέλεσμα, αφού από τους δέκα διορισμούς που έγιναν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι τέσσερις καθηγητές δεν αποδέχτηκαν τη θέση τους.
Η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη σε ό,τι αφορά την ειδική αγωγή, η οποία στο Ρέθυμνο κυριολεκτικά υπολειτουργεί. Παρά τις υπουργικές εξαγγελίες για 800 διορισμούς καθηγητών ειδικής αγωγής στη χώρα, κάτι τέτοιο δεν έχει μέχρι στιγμής υλοποιηθεί αφήνοντας μια ευαίσθητη ομάδα του παιδικού πληθυσμού του Ρεθύμνου χωρίς εκπαίδευση.
Αναλυτικά, σε ό,τι αφορά τις βασικές ειδικότητες καθηγητών τα κενά στα Γυμνάσια και στα Λύκεια του Νομού είναι οκτώ και συγκεκριμένα απαιτούνται στα Γυμνάσια και στα Λύκεια του Νομού: δύο θεολόγοι, δύο μαθηματικοί, δύο αγγλικών και ένας μουσικής, και μειωμένου ωραρίου (που κάνουνε μέχρι 15 ώρες) χρειάζονται ένας γερμανικής, ένας καλλιτεχνικών και ένας μουσικής.
Σε ό,τι αφορά το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. το Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Ειδικής Εκπαίδευσης υπάρχουν πέντε κενές θέσεις και ειδικότερα απαιτούνται: ένας μουσικός, μία κοινωνική λειτουργός, ένας φυσιοθεραπευτής, ένας εργοθεραπευτής, και ένα άτομο ειδικό βοηθητικό προσωπικό.
Σε ό,τι αφορά την παράλληλη στήριξη έχουν καλυφθεί μόλις δέκα θέσεις και απαιτούνται ακόμα δεκαοκτώ και συγκεκριμένα: εννέα φιλολόγους, τρεις μαθηματικούς, και έξι φυσικούς. Στα τμήματα ένταξης υπάρχουν κενές 92 ώρες φιλολογικών, δηλαδή απαιτούνται τέσσερις φιλόλογοι καθώς επίσης και πέντε μαθηματικοί.
Έντονα δυσαρεστημένος από την κατάσταση αυτή εμφανίζεται ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, ο οποίος κάνει λόγο για μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Χαρακτηριστικά, ο κ. Ανδρέας Ταξάκης ανέφερε: «Σε λίγες μέρες έχουμε Χριστούγεννα και εξακολουθούμε να έχουμε σοβαρές ελλείψεις προσωπικού. Αυτό το πράγμα δεν το έχω ζήσει άλλη χρονιά. Δεν είναι μόνο τα κενά στις βασικές ειδικότητες, αλλά και στην ειδική αγωγή. Τα πράγματα είναι ιδιαίτερα δύσκολα και ειλικρινά δεν ξέρω πως γίνονται οι κατανομές προσωπικού από το υπουργείο. Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αλματώδης αύξηση παιδιών που χρειάζονται αυτές τις ειδικές δομές, δηλαδή την παράλληλη στήριξη και τα τμήματα ένταξης. Πριν τέσσερα χρόνια είχαμε μόλις οκτώ μαθητές και φέτος έχουμε φτάσει στους 27 που χρειάζονται παράλληλα στήριξη. Με έγγραφο που έχουμε αποστείλει στο υπουργείο Παιδείας επισημαίνουμε με πολύ έντονο τρόπο ότι οι ανάγκες της ειδικής αγωγής στο Νομό είναι αυξημένες. Ζητάμε από το υπουργείο να δώσει μια προτεραιότητα στο Ρέθυμνο, καθώς δεν έχουμε άλλη δομή ειδικής αγωγής για τους μαθητές. Υπάρχει μόνο το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. που καλύπτει βαριές ας πούμε περιπτώσεις αναπηρίας. Δεν έχουμε ας πούμε Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο, Ειδικό Γυμνάσιο, που έχουνε στους άλλους νομούς για αυτό χρειάζεται να καλύψουμε τις κενές θέσεις αυτές».
Λίγο καλύτερη φαίνεται πως είναι η εικόνα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση του Ρεθύμνου, όπου διορίστηκαν δώδεκα εκπαιδευτικοί και συγκεκριμένα τέσσερις δάσκαλοι (δύο από ΕΣΠΑ και δύο από τον τακτικό προϋπολογισμό), ένας νηπιαγωγός (από τον τακτικό προϋπολογισμό) και δυο ακόμα μέσω ΕΣΠΑ, καθώς και δύο αγγλικών. Παράλληλα έγιναν διορισμοί και εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών, μειωμένου βέβαια ωραρίου και συγκεκριμένα τέσσερις γερμανικών και μία γαλλικών, ενώ διορίστηκαν και τρεις εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων για τα σχολεία Ενιαίου Αναμορφωμένου Προγράμματος (ΕΑΕΠ). Πρόκειται για ένα πληροφορικής, ένα μουσικής και ένα καλλιτεχνικών.
Δρομολογούν τις διαδικασίες για την ανέγερση Πειραματικών Σχολείων στου Γάλλου
Εν τω μεταξύ η δρομολόγηση των απαραίτητων διαδικασιών για την ανέγερση Πειραματικών Σχολείων Δημοτικού-Γυμνασίου και Λυκείου και Νηπιαγωγείου, αποτέλεσε το βασικό αντικείμενο της χθεσινής συνάντησης που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου Μαίρης Λιονή, του κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Αγωγής Αντώνη Χουρδάκη, του αντιδημάρχου Παιδείας Γιώργου Γεωργαλή, των διευθυντών των Πειραματικών Σχολείων κ. Αναγνωστάκη, Λουλούδη, και Μαρκαντές, καθώς και των προϊσταμένων των Τεχνικών Υπηρεσιών της Αντιπεριφέρειας.
Στη διάρκεια της συνάντησης έγινε ενημέρωση για την μελέτη που είχε ξεκινήσει για την κατασκευή Νηπιαγωγείου σε έκταση που είχε παραχωρήσει το Πανεπιστήμιο, αλλά και για το φρένο που έβαλε η Διαχειριστική Αρχή υποστηρίζοντας πως το συγκεκριμένο έργο είναι ασύμφορο.
Όπως υπογραμμίστηκε στη χθεσινή συνάντηση, αυτές οι δομές εκπαίδευσης των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων είναι απαραίτητες για το Νομό και απαιτείται σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και μια της Συγκλήτου και στη συνέχεια να προχωρήσουν οι διαδικασίες-διαπραγματεύσεις για την μετατροπή της μελέτης που είχε ξεκινήσει επί νομαρχιακής αυτοδιοίκησης για το Νηπιαγωγείο. Ακολούθως και εφόσον αυτή ολοκληρωθεί θα κινηθούν οι διαδικασίες για την ένταξη του έργου στο νέο ΕΣΠΑ.
Σε σχετικές δηλώσεις της η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή τόνισε: «Έγινε μια ενημέρωση για το ποια είναι η προτεραιότητα σε ό,τι αφορά την κατασκευή τω σχολείων, έτσι ώστε και η Αντιπεριφέρεια να ενημερώσει το μελετητικό γραφείο να κάνουμε μια διαπραγμάτευση για μια νέα μελέτη για ένα νέο σχολείο, το οποίο θα μπορεί να διεκδικήσει και να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ. Και μας είπε ο κύριος Χουρδάκης ότι είχε παραχωρήσει το Πανεπιστήμιο περίπου 60 στέμματα, όπου εκεί μπορεί να κατασκευαστεί και Γυμνάσιο και Δημοτικό και Λύκειο και Νηπιαγωγείο. Σε πρώτη φάση όπως ειπώθηκε, αυτό που επείγει είναι η κατασκευή του Γυμνασίου και στη συνέχεια ο Δήμος ως αρμόδιος πλέον να βάλει σειρά για Λύκειο, μετά για Νηπιαγωγείο και μετά για Δημοτικό. Για να προχωρήσουμε σαν Περιφέρεια χρειαζόμαστε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και της Συγκλήτου. Εμείς θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ότι μπορούμε για να γίνει η μελέτη και στη συνέχεια να διεκδικήσουμε χρηματοδότηση από το νέο Σ.Ε.Σ.».