Ολοκληρώθηκε η μελέτη για ένα ακόμα έργο του Δήμου Ρεθύμνου, το οποίο θα υποβληθεί προς ένταξη στο χρηματοδοτικό εργαλείο των Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων. Το 6ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου βρίσκεται στη συμβολή των οδών Θεοτοκοπούλου και Κολοκοτρώνη στην περιοχή της Καλλιθέας Ρεθύμνου. Η κατασκευή του ξεκίνησε τμηματικά πριν το 1970, όπου και κατέληξε με σταδιακή κτιριακή επέκταση στη σημερινή και τελική του μορφή, αποτελούμενη από 20 αίθουσες διδασκαλίας, οι οποίες κατανέμονται σε 3 στάθμες. Η παλαιότητα του κτιρίου σε συνδυασμό με την αυξημένη κατανάλωση ενέργειας ήταν τα κριτήρια επιλογής του συγκροτήματος, από τον Δήμο Ρεθύμνου προκειμένου να είναι ένα από αυτά τα οποία θα ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα για να αναβαθμιστούν ενεργειακά.
Η συγκεκριμένη παρέμβαση μάλιστα θα έρθει να «κουμπώσει» και με το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης της οδού Κολοκοτρώνη (όπου βρίσκεται στο σχολείο), η οποία επίσης έχει μελετηθεί για να υποβληθεί προς ένταξη στις ΟΧΕ με προϋπολογισμό 1 εκ. ευρώ.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς, μιλώντας για το σχεδιασμό της δημοτικής αρχής, ανέφερε: «Η ενεργειακή αναβάθμιση του 6ου δημοτικού σχολείου, είναι ένα έργο που το περιμένει χρόνια η σχολική κοινότητα. Είναι ένα παλιό σχολείο και οφείλομε να σπεύσουμε σαν δήμος με τις παρεμβάσεις, όχι μόνο για να εξασφαλίσουμε την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης αλλά γιατί θέλουμε να δώσουμε το στίγμα μας ως προς την αναβάθμιση δημόσιων κτιρίων. Περά από αυτό οφείλουμε το ένα έργο να «κουμπώνει» λειτουργικά με το άλλο και να δίνουμε στίγμα στην περιοχή. Έτσι έχουμε προγραμματίσει την ανάπλαση στην περιοχή των δρόμων που είναι σε επαφή με το σχολείο και αφορά την ανάπλαση της οδού Κολοκοτρώνη και ταυτόχρονα με αυτό, σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας, είμαστε πάρα πολύ μπροστά. Θωρούμε ότι το έργο αυτό θα πρέπει να κουμπώσει με παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια και την ποιότητα ζωής των δημοτών και την πρόσβαση στο σχολείο. Έτσι θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στις ΟΧΕ ένα ακόμα έργο που θα περιλαμβάνει παρεμβάσεις αναπλαστικού χαρακτήρα και διασφάλισης της προσβασιμότητας των μαθητών επί του σχολείου».
Τεχνική περιγραφή του έργου
Για την υφιστάμενη κατάσταση του 6ου Δημοτικού σχολείου σήμερα καταναλώνονται α) ηλεκτρική ενέργεια για τις ανάγκες θέρμανσης, κλιματισμού των εσωτερικών χώρων κοινής χρήσης και του φωτισμού του σχολείου β) πετρέλαιο θέρμανσης για την κάλυψη των θερμικών απωλειών τους χειμερινούς μήνες.
Έπειτα από μελέτη της κτιριακής δομής του σχολείου παρατηρήθηκε ότι το εξωτερικό κέλυφος αποτελούμενο από την εξωτερική τοιχοποιία, τις οροφές καθώς και το δάπεδο, στερούνται της θερμομόνωσης με αποτέλεσμα οι θερμικές απώλειες να είναι μεγάλες και κατά συνέπεια οι ενεργειακές καταναλώσεις ακόμα μεγαλύτερες, για να δημιουργήσουν ένα άνετο θερμικό περιβάλλον για τους καθηγητές και μαθητές. Τα ανοίγματα (πόρτες και παράθυρα) αποτελούνται από μεταλλικό πλαίσιο χωρίς θερμοδιακοπή με μονό υαλοπίνακα στα περισσότερα από αυτά. Τέλος, ο φωτισμός, γίνεται κυρίως με λάμπες φθορισμού.
Επομένως, μελετώντας τις κτιριακές απώλειες, οι προτεινόμενες παρεμβάσεις θα πρέπει να αποσκοπούν στον περιορισμό των φορτίων θέρμανσης και ψύξης των εσωτερικών χώρων του κτηρίου, μέσω της εισαγωγής παθητικών συστημάτων. Οι προτάσεις περιλαμβάνουν τα εξής:
- τοποθέτηση θερμομόνωσης σε όλο το κτιριακό κέλυφος του σχολείου,
- αντικατάσταση των ανοιγμάτων με πλαίσια αλουμινίου με θερμοδιακοπή διπλού υαλοπίνακα,
- αντικατάσταση του υφιστάμενου καυστήρα – λέβητα πετρελαίου με νέο καυστήρα πετρελαίου και λέβητα συμπύκνωσης για τη θέρμανση των εσωτερικών χώρων του κτηρίου και στην εγκατάσταση συστήματος αντιστάθμισης,
- αναβάθμιση των υφιστάμενων ενεργητικών συστημάτων ψύξης με στόχο την επαρκή κάλυψη των αναγκών κλιματισμού του κτηρίου με ταυτόχρονη μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και
- τέλος, περιορισμού των φορτίων φωτισμού του κτιρίου μέσω της εγκατάστασης λαμπτήρων και προβολέων χαμηλής κατανάλωσης ισχύος και συστήματος διαχείρισης λειτουργίας.
Με αυτόν τον τρόπο, θα δημιουργηθεί ένα άνετο θερμοκρασιακά περιβάλλον για τα άτομα τα οποία εξυπηρετούνται από το σχολείο, συμβαδίζοντας με τους σύγχρονους κανονισμούς και της απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ελαχιστοποιώντας τις απώλειες του κτιρίου, ελαττώνοντας την καταναλισκόμενη ενέργεια, με τη μείωση της παραγωγή ρύπων CO2 με αποτέλεσμα η συνολική ενεργειακή αναβάθμιση του σχολείου να συμβάλλει στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.
Σύμφωνα με τον κ. Μαλά αντίστοιχη παρέμβαση για εξοικονόμηση ενέργειας μελετάται και για το 5ο δημοτικό σχολείο.