Μικρή ανάκαμψη καταγράφηκε στην αγορά του Ρεθύμνου τη Μεγάλη Εβδομάδα και ιδιαίτερα το τελευταίο τριήμερο, όπου η κίνηση κορυφώθηκε σε σουπερμάρκετ και κρεοπωλεία. Με σύμμαχο τον καλό καιρό οι καταναλωτές έκαναν τη βόλτα τους στους εμπορικούς δρόμους της πόλης, εκμεταλλευόμενοι και το εορταστικό ωράριο που ήταν σε ισχύ και προμηθεύτηκαν τα απαραίτητα για το πασχαλινό τραπέζι. Αν και περιορισμένες οι ποσότητες σε σχέση με τα χρόνια προ κρίσης εν τούτοις οι περισσότερες νοικοκυρές φρόντισαν να μην λείψει τίποτα από το δείπνο και το γεύμα της Ανάστασης.
Παράλληλα, αυξημένη ήταν η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα ιδίως σε εκείνα που απευθύνονταν σε παιδιά. Τα παιδικά παπούτσια, ρούχα, λαμπάδες και σοκολατένια αβγά επιδέχθηκαν και φέτος από νονούς και νονές που φρόντισαν τα βαφτιστήρια τους τηρώντας και το σχετικό έθιμο.
Την ίδια στιγμή η παρουσία των τουριστών που επέλεξαν την πόλη για τις πασχαλινές τους διακοπές ήταν εμφανής και στην αγορά σύμφωνα με τον πρόεδρο του εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργου Πολιουδάκη, ο όποιος ανέφερε ότι η αγορά κινήθηκε σε καλύτερα από τα περσινά επίπεδα χωρίς ωστόσο όπως ανέφερε να πρόκειται για θεαματική αύξηση τόσο του τζίρου όσο και της κίνησης.
«Η αγορά κινήθηκε καλά το τελευταίο τριήμερο, καθώς η κίνηση στα σουπερμάρκετ και κρεοπωλεία ήταν σημαντικά αυξημένη, ενώ ικανοποιητική ήταν και η προσέλευση του κόσμου στα εμπορικά καταστήματα, για τα δώρα των παιδιών. Οι τιμές ήταν χαμηλότερες, καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ το πασχαλινό τραπέζι ήταν κατά 2% φθηνότερο σε σχέση με πέρσι, λόγω της πτώσης στην τιμή του κρέατος. Εκτιμώ ότι συνολικά η εικόνα στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου ήταν αρκετά καλύτερη από πέρσι όπου η κίνηση ήταν «παγωμένη» χωρίς όμως αυτό να συνεπάγεται μεγάλη αύξηση του τζίρου των εμπόρων. Πλέον, περιμένουμε να «ανοίξει» η τουριστική περίοδος και να αυξηθεί η κίνηση από ξένους επισκέπτες, οι οποίοι πιστεύουμε ότι τη φετινή χρονιά με τα όσα ακούγονται για άνοδο στις κρατήσεις, θα ενισχύσουν σημαντικά την αγοραστική κίνηση στον τόπο μας».
Εκπτώσεις 1-15 Μαΐου
Εντωμεταξύ σε λιγότερο από δυο εβδομάδες τίθεται σε ισχύ η ενδιάμεση εκπτωτική περίοδος, η οποία φέτος θα έχει διάρκεια δεκαπέντε ημερών αντί για δέκα που ήταν μέχρι πέρσι με βάση τις σχετικές διατάξεις του νόμου που έχουν ψηφιστεί.
Σημειώνεται ότι για φέτος μετά από σχετικό αίτημα του εμπορικού Συλλόγου, το οποίο υιοθέτησε η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Λιονή στο Ρέθυμνο τα δεκαπενθήμερα των ενδιάμεσων εκπτώσεων θα είναι από 1-15 Μαΐου και 1-15 Νοέμβριου.
Η απόφαση για τον καθορισμό των ενδιάμεσων εκπτώσεων μπορεί να τροποποιείται κάθε χρόνο έως και την 1η Δεκεμβρίου.
Η αναστροφή του μέχρι σήμερα αρνητικού κλίματος με τους καθηλωμένους τζίρους και τις οφειλές να διογκώνονται μέρα με τη μέρα για τους επιχειρηματίες, λόγω έλλειψης ρευστότητας αδυναμίας τραπεζικής δανειοδότησης και υπέρμετρης φορολογίας, αποτελεί ζητούμενο για τους εμπόρους που εκτιμούν ότι τους επόμενους μήνες λόγω τουρισμού θα μπορέσουν να «ρεφάρουν» με δεδομένο ότι η Κρήτη βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των τουριστών για καλοκαιρινές διακοπές.
Υπενθυμίζεται, επίσης ότι εκκρεμεί το αίτημα των εμπορικών Συλλόγων Κρήτης για επέκταση του ωραρίου στις τουριστικές περιοχές μέχρι και τις 11 το βράδυ. Όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης, η επέκταση του ωραρίου τους καλοκαιρινούς μήνες κατά δυο ώρες θα συμβάλλει ουσιαστικά στην τόνωση της αγοραστικής κίνησης, ενώ τ’ ανοιχτά καταστήματα τις βραδινές ώρες θα δώσουν άλλο τόνο και χρώμα στην πόλη προσδίδοντας την απαραίτητη ζωντάνια.
Όπως υποστηρίζουν οι έμποροι του νησιού καθ’ όλη τη διάρκεια της θερινής περιόδου αρκετοί επισκέπτες απολαμβάνουν το δείπνο τους μέχρι τις 9 και στη συνέχεια περπατούν στα στενά της παλιάς πόλης ή στους δρόμους των άλλων τουριστικών περιοχών και τα ανοιχτά καταστήματα σίγουρα θ’ αποτελέσουν όπως λένε ένα δέλεαρ για τους ίδιους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με την απόφαση της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου τον περασμένο Νοέμβριο μετά από σχετική σύσκεψη που έγινε, δίδεται η δυνατότητα στα εμπορικά καταστήματα σε όλο το μητροπολιτικό Δήμο να λειτουργούν και τις Κυριακές.
«Περιμένουμε να συζητηθεί το αίτημα των εμπορικών Συλλόγων του νησιού για επέκταση κατά δυο ώρες του ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων στο περιφερειακό συμβούλιο όπου έχει κατατεθεί. Έχουμε ζητήσει παράταση του ωραρίου ως τις 11 το βράδυ στις τουριστικές περιοχές των Νομών του νησιού, καθώς εκτιμούμε ότι η παράταση αυτή θα συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση της κίνησης στα καταστήματά μας. Σε ότι αφορά το Νομό Ρεθύμνου τουριστική ζώνη έχει χαρακτηριστεί η Παλιά Πόλη και η παραλία μέχρι το ύψος της Σκαλέτας», ανέφερε ο κ. Πολιουδάκης.
Σε ισχύ το θερινό ωράριο των καταστημάτων
Από χθες τέθηκε σε ισχύ το θερινό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων, το οποίο έχει ως εξής:
Δευτέρα: 09:00-14:00
Τρίτη: 09:00-14:00 και 18:00-21:00
Τετάρτη: 09:00-14:00
Πέμπτη: 09:00-14:00 και 18:00-1:00
Παρασκευή :09:00-14:00 και 18:00-21:00
Σάββατο: 09:00-15:00
Κορκίδης: «Βουτιά 130εκατ. ευρώ το πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου»
Το «δώρο» του Πάσχα και ο τουρισμός έφεραν έσοδα στην πασχαλινή αγορά, αλλά δεν έφεραν την «ανάστασή».
Αυτό ανέφερε σε δηλώσεις του κάνοντας μια πρώτη αποτίμηση για το πώς κινήθηκε η αγορά το Πάσχα, ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Βασίλης Κορκίδης. Ο ίδιος σημείωσε ότι η μείωση του τζίρου το πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου του 2017 υπολογίζεται σε περίπου 130 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2016, καθώς η πασχαλινή αγορά είναι μικρής έντασης και διάρκειας και δεν επηρεάζει καθοριστικά την αγορά.
Ο κ. Κορκίδης συγκεκριμένα επισημαίνει τα εξής:
«Παρά την καταρχήν συμφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς στο Eurogroup της 7ης Απριλίου στη Μάλτα, η καθυστέρηση της αξιολόγησης έχει δημιουργήσει αβεβαιότητα και ανασφάλεια στην αγορά. Η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει εγκλωβιστεί σε μια αναμονή εξελίξεων και υπολειτουργεί.
Έτσι, σε μια τραυματισμένη πραγματική οικονομία είναι δύσκολο να επέλθουν θεαματικές βελτιωτικές αλλαγές σε μικρό χρονικό διάστημα. Η πασχαλινή περίοδος, ως γνωστό, ήταν μικρής διάρκειας και έντασης και δεν μπόρεσε εκ των πραγμάτων να επουλώσει παλιές και νέες πληγές. Όπως ήταν λοιπόν αναμενόμενο, ούτε το φετινό Πάσχα έφερε την ανάσταση της αγοράς.
Το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς έχει πλέον οριστικά χαθεί και η αγορά περιμένει να κλείσει η αξιολόγηση σύντομα και πριν από την έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα μάλιστα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής το νεκρό διάστημα από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα είναι αρκετό για να εντείνει την ύφεση που παρουσιάστηκε στο τέλος του 2016, αλλά και να μεταβάλει το στόχο για ανάπτυξη 2,7%, σε αύξηση του ΑΕΠ μεταξύ 0,5% και 1,5%, ανάλογα με το πότε θα κλείσει οριστικά η αξιολόγηση.
Από την αρχή του έτους ο κύκλος και ο όγκος εργασιών στο ελληνικό εμπόριο κινείται πτωτικά σε πολλούς υποκλάδους του λιανικού και χονδρικού εμπορίου. Η μείωση του τζίρου στα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού υπολογίζεται σε 9%-10%, στα πολυκαταστήματα 8-9%, στα καταστήματα ηλεκτρικών, επίπλων και οικιακού εξοπλισμού 5-6%, στα καταστήματα καλλυντικών και φαρμακευτικών 3%-4%. Στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης μετά τις εκπτώσεις η κίνηση χαρακτηρίζεται υποτονική με τους καταναλωτές αδιάφορους και τη μείωση να ξεπερνά το 10%. Οι πίνακες μεταβολών στους τζίρους του Απριλίου σε βασικούς υποκλάδους του λιανικού εμπορίου, δείχνει τον γενικό δείκτη κύκλου εργασιών στο -32% από το 2009 μέχρι σήμερα. Δεν υπήρξε ούτε φέτος, κάποια ένδειξη ότι τον Απρίλιο του 2017 θα μπορούσε κάτι ν’ αλλάξει προς το καλύτερο για το λιανικό εμπόριο. Η ετήσια μείωση του τζίρου το πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου του 2017 εκτιμάται μεταξύ 4%-5% σε σύγκριση με το 2016, που σημαίνει ότι οι απώλειες στις πωλήσεις της πασχαλινής αγοράς φέτος, υπολογίζονται σε περίπου 130 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρσι.
Είναι παρήγορο πάντως ότι σε γενικές γραμμές οι τιμές των τροφίμων παραμένουν γενικά σταθερές σε σύγκριση με πέρσι, παρά την επανεμφάνιση, μετά από χρόνια του πληθωρισμού με αύξηση 1,7% τον Μάρτιο. Κάθε Πάσχα λόγω του εθίμου «σπάζουν» πάνω από 200 εκατ. αβγά, «λιώνουν» περισσότερες από τρία εκατομμύρια λαμπάδες και καταναλώνονται περισσότερα από δύο εκατομμύρια σοκολατένια αβγά. Πρόκειται για το 10% της ετήσιας κατανάλωσης αβγών ελληνικής παραγωγής, που ευτυχώς λόγω της παράδοσης, συντηρείται κάθε χρόνο σταθερή, ενώ δύο παράμετροι μοιάζει να άμβλυναν την εικόνα της αγοράς: η αύξηση των εισπράξεων μετά τη καταβολή των 840 εκατ. ευρώ του δώρου Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα και η «εισαγόμενη» κατανάλωση. Το γεγονός ότι φέτος το Καθολικό συνέπεσε με το Ορθόδοξο Πάσχα, είχε ως αποτέλεσμα πολλοί δημοφιλείς προορισμοί να επωφεληθούν από το πλεονέκτημα της κατανάλωσης από ξένους τουρίστες. Όμως, οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να παραμένουν συγκρατημένοι ακόμα και μετά τα νέα της προσυμφωνίας της Μάλτας. Όλα λοιπόν δείχνουν ότι ακόμα και μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης τον Μάιο, η «οικονομική ανάσταση» της ελληνικής αγοράς θα αργήσει να έρθει, παρά την έναρξη της πολλά υποσχόμενης θερινής τουριστικής περιόδου».