Πειράματα φυσικής για τη θερμότητα, τον ηλεκτρισμό και τη μηχανική, πρωτοποριακά μηχανήματα ρομποτικής αλλά και γεύσεις από διάφορες χώρες περιλαμβάνονταν μεταξύ άλλων στο πλούσιο πρόγραμμα των σχολικών δραστηριοτήτων του 1ου Δημοτικού Σχολειού Ρεθύμνου, που παρουσιάστηκαν χθες το απόγευμα στον προαύλιο χώρο του συγκροτήματος στην Παλιά Πόλη.
Πρόκειται για μια δράση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας και της «υιοθεσίας» του Δημοτικού Σχολείου από το παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Οι μικροί μαθητές παρά το νεαρό της ηλικίας τους, έκλεψαν τις εντυπώσεις με την ευκολία με την οποία χειρίζονταν τα πειράματα αλλά και τα ρομπότ. Έδειχναν ενθουσιασμένοι από το αποτέλεσμα και με πολύ προσοχή άκουγαν τους φοιτητές του Παιδαγωγικού τμήματα που ήταν εκεί για να εξηγούν με λεπτομέρεια τη διαδικασία αλλά και τη σημασία του αποτελέσματος του πειράματος. Παράλληλα, είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν παραδοσιακές συνταγές και την κουζίνα των διάφορων χωρών προέλευσης των μαθητών του σχολείου.
Τους δόθηκε η ευκαιρία να ξεδιπλώσουν το ταλέντο τους και η προσπάθειά τους στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου εντυπωσίασαν με τη μαεστρία τους αλλά και το ενδιαφέρον που έδειχναν για την εξέλιξη του πειράματος: «Κάνουμε ένα πείραμα με τη θερμότητα. Τα πειράματα είναι πολύ ωραία. Καμιά σχέση με την θεωρία της φυσικής», μας είπε ο Γιώργος μαθητής της Έ Δημοτικού.
«Βάζουμε το μπαλόνι πάνω σε πολλές πινέζες και δεν σκάει. Όταν το βάλουμε σε μια σκάει. Λόγω της δύναμης δεν σκάει», μας είπε ο Νικόλας, μαθητής της Ε’ Δημοτικού, ο οποίος δήλωσε ενθουσιασμένος με το μάθημα της φυσικής.
«Εμείς κάνουμε ένα πείραμα με φως και μαθαίνουμε ότι το φως πάει ευθύγραμμα και όταν έχει εμπόδια σταματάει», μας είπε ο Γιώργος.
«Είναι σίδερο σε σκόνη και είναι και ένας μαγνήτης. Ο μαγνήτης έλκει το σίδερο και αν βάλουμε το μαγνήτη από κάτω θα τον κολλήσει, αν τον αφήσουμε απότομα θα τον σκορπίσει», μας εξήγησε η Νικολέτα.
Ο Δημήτρης Σταύρου επίκουρος καθηγητής στο Π.Κ μιλώντας στα «Ρ.Ν.», είπε: «Εμείς στο πανεπιστήμιο εκπαιδεύουμε φοιτητές που θα διδάξουν τα παιδιά στο σχολείο. Οι ίδιοι οι φοιτητές εκπαιδεύουν τα παιδιά του σχολείου και τα παιδιά με τη σειρά τους μπορούν να εξηγήσουν στους συμμαθητές και τους γονείς τους τα πειράματα αυτά. Στο πλαίσιο αυτό είχαμε μια επαφή με τους μαθητές στο Εργαστήριο του Πανεπιστημίου και οι φοιτητές τους εξήγησαν τη διαδικασία των πειραμάτων. Τα παιδιά παρουσίασαν με τη βοήθεια των φοιτητών τα πειράματα που έχουν να κάνουν με το μάθημα που διδάχτηκαν στη διάρκεια του έτους. Τους άρεσε πάρα πολύ γιατί εμπλέκονται ενεργά σε αυτή τη διαδικασία».
Συναρπάζει τους μαθητές η πρωτοποριακή και καινοτόμος μέθοδος της εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Δουλεύουν σε ομάδες, και προσπαθούν να λύσουν ένα πρόβλημα είτε αυτό είναι φυσικής, είτε μαθηματικών. Φτιάχνουν τα μηχανήματά τους με μικρά εξαρτήματα και τα προγραμματίζουν από τον υπολογιστή τους μέσα από τη συνεργασία και την ανταλλαγή απόψεων βρίσκουν τελικά τη λύση.
«Εμείς μπορούμε να προγραμματίσουμε τα ρομποτάκια μέσω του υπολογιστή. Έχουν αισθητήρα ήχου, αφής, φωτός. Τα παιδιά το βλέπουν με ενθουσιασμό γιατί το αντιμετωπίζουν ως παιγνίδι και όχι ως μάθημα», μας είπε ο Παναγιώτης Τζανάκης, φοιτητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Ο κ. Σίμος Αναγνωστάκης, εργαστηριακός διδάσκων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης μας ανέφερε: «Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι ένας εναλλακτικός καινοτόμος τρόπος διδασκαλίας. Μέσα από το παιγνίδι φέρνουμε την μάθηση σαν μια πιο φυσιολογική διαδικασία. Δηλαδή, τα παιδιά ξεκινώντας να παίξουν, μαθαίνουν διαθεματικά ένα σωρό ενότητες από το πρόγραμμα του σχολείου, μαθηματικά, φυσική, αναλογίες, ταχύτητες. Η ρομποτική για μένα είναι ο τρόπος του μηχανικού μέσα στην εκπαίδευση. Έχουμε μια ιδέα, θα την κατασκευάσουν τα παιδιά με αυτά τα μικρά εξαρτήματα θα το προγραμματίσουν μέσα από τον υπολογιστή τους. Μαθαίνουμε στα παιδιά πως να δίδουν εντολές στις μηχανές και να μην συμβαίνει το ανάποδο, όπως γίνεται σήμερα».
Φαγητά από όσες χώρες κατάγονται οι μαθητές που φοιτούν στο 1ο Δημοτικό σχολείο είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί που παραβρέθηκαν στη χθεσινή εκδήλωση. Ελλάδα, Ρουμανία, Ρομά, Βουλγαρία, Αλβανία, Συρία, Τυνησία, Γερμανία και Ιταλία είναι οι χώρες προέλευσης των μαθητών που φοιτούν στο 1ο Δημοτικό σχολείο, μαθαίνοντας ο ένας την κουλτούρα, τα ήθη και τα έθιμα του άλλου. Η Εφη Νταγιαντά, δασκάλα στην τάξη υποδοχής, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Ετοιμάσαμε την διαπολιτισμική κουζίνα, οι μαμάδες των παιδιών έφεραν παραδοσιακά φαγητά από τις χώρες τους. Εμείς προσπαθούμε τα παιδιά να μάθουν την ελληνική γλώσσα, χωρίς όμως να ξεχνούν την γλώσσα της χώρας προέλευσής τους. Το να μεγαλώνει ένα παιδάκι με δυο γλώσσες ταυτόχρονα είναι πολύ σημαντικό. Δεν θέλουμε να μειώσουμε την μια γλώσσα έναντι της άλλης».
Η Σαβίνα έφερε χθες στο σχολείο το Χάβιτς, που όπως μας είπε, φτιάχνεται από αλεύρι και νερό, είναι κάτι σαν ψωμί. Η ίδια είναι έξι χρόνια στην Ελλάδα και της αρέσει πολύ το σχολείο.
Η εκδήλωση αυτή αποτελεί ένα μόνο δείγμα της συνεργασίας που υπάρχει ανάμεσα στο σχολείο και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Π.Κ., δήλωσε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο διευθυντής του σχολείου Κλέαρχος Σταυριδάκης, ο οποίος εμφανίστηκε πολύ ικανοποιημένος από την ανταπόκριση των παιδιών. «Εμείς, από τότε που έγινε η υιοθέτηση του σχολείου μας από το πανεπιστήμιο, βλέπουμε και στην πράξη τη βοήθεια του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος. Η εκδήλωση αυτή βασίζεται στην υλοποίηση των πειραμάτων φυσικής από τους φοιτητές, με τη βοήθεια των καθηγητών, ώστε να βλέπουν στην πράξη τα παιδιά όλα αυτά που έμαθαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Μιας και το σχολείο μας δεν διαθέτει εργαστηριακό χώρο φυσικής, ελπίζουμε αυτές οι δραστηριότητες να είναι η αφετηρία δημιουργίας ενός εργαστηρίου στο σχολείο. Η ρομποτική ταυτόχρονα βοήθα πάρα πολύ την εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα, με την εκδήλωση διαπολιτισμικότητας που κάνουμε στέλνουμε και ένα μήνυμα ενάντια στο ρατσισμό. Δείχνουμε με αυτό τον τρόπο ότι όλοι είμαστε ίσοι, έχουμε ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις, παρότι είμαστε διαφορετικοί» τόνισε ο κ. Κλέαρχος Σταυριδάκης.